Reinig je opvangtank voor regenwater ???

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
salsitawapa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 03/02/09, 16:49

Reinig je opvangtank voor regenwater ???




par salsitawapa » 03/02/09, 16:55

Hallo, ik gebruik mijn regenwateropvangtank al 2 jaar. Ik gebruik hem vooral voor de wasmachine en de toiletten, maar ook in de zomer voor het besproeien van de tuin.
Ik heb 1 wasbaar 80µ filter, een food-grade 30µ spiraalfilter en een actieve koolfilter.
Omdat het water de laatste tijd troebel was, besloot ik het helemaal leeg te maken om het schoon te maken. Gedaan, besefte ik dat er veel modder op de bodem lag.
Ik maakte van de gelegenheid gebruik om mijn laatste oculairverhoger te vervangen die kapot was en ik plaatste polyurethaanschuim terug tussen elke verhoger.
Is er een product om in de tank te doen om dit water te reinigen (wetende dat het wordt gebruikt om kleding te wassen)? Zo hoef ik hem niet elke keer leeg te maken...
Het is een tank van 3000 L in ingegraven beton (septic tank).
Hoe vaak per jaar ververs je het water? dankjewel voor je antwoorden
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/02/09, 17:11

Welkom Salsitawapa (excuseer me als ik je bijnaam heb verprutst).
Ik ben bang dat voorkomen dat het water bezinkt onmogelijk is: het is bovendien een van de dingen die we doen in de zuiveringsinstallaties. Ik las een opmerking over a forum waarbij de beschreven tank een set van 2 tanks was, waarvan de eerste een karaf was, voorafgegaan door meerdere filters (je filters zijn ervoor of erna)
Ik denk dat vooral de eerste tank zo moet worden berekend dat het water daar 3 of 4 dagen bezinkt voordat het de tweede tank binnengaat. (water moet natuurlijk van een paar centimeter onder het oppervlak en weg van de bodem worden genomen.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
vincent1606
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 07/01/08, 13:25




par vincent1606 » 03/02/09, 18:58

Persoonlijk doe ik het elk jaar in de zomer.

1- Ik leeg het met een elektrische pomp.

2- schoonmaken (schep + emmer)

3- een slag bleekmiddel op de vloer en op de muren

4 - spoelen





8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 03/02/09, 20:31

Aan mijn kant staat onderin een lege kelderpomp
de stortbak.Als het vol is, wat vind ik ervan en
als het regent bedien ik deze pomp tot het water er schoon uitkomt.
Elke 2 of 3 jaar, het hangt ervan af hoe lang ik nodig heb
om de moed te vinden, leeg ik de tank en verwijder ik het slib.
Een beetje waterslangen, de lege kelder en het is goed.
Geen producten nodig, gewoon het water één keer per dag beluchten
enkele minuten en het water blijft helder en geurloos.

Het water gebruik ik voor WC, wasmachine en vaatwasser Andere
toepassingen zijn gepland, maar ik moet de tijd en de vinden
manieren om te materialiseren.
[/ Quote]
0 x
salsitawapa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 03/02/09, 16:49




par salsitawapa » 03/02/09, 20:35

Bedankt voor jullie antwoorden... Op dit moment regent het veel en loopt de tank weer vol. Het water is helemaal modderig. Ik laat de regen passeren om te zien of ik hem moet legen en grondiger moet schoonmaken.
Ik heb zojuist een oxidatiemiddel gevonden dat desinfecteert en deeltjes elimineert (blijkbaar wordt dit aanbevolen in het geval van troebel water). Ik zal het testen als het water troebel maar niet te modderig is. Het is BayroShock, ik weet niet of je weet...
Ik houd u in ieder geval op de hoogte van de gevolgen.

Wat betreft de retentietank, ik heb er geen en heb in 2 jaar nog nooit problemen gehad!

dank u
0 x
musje
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 214
Inschrijving: 30/09/06, 21:23
Plaats: Zuid-West




par musje » 03/02/09, 22:57

Hallo Salsitawapa,

(een lange tijd geleden! ..)

let op bepaalde essentiële "details"! :

> goede voorfiltratie voor opslag is altijd aan te raden! (en nog effectiever dan een bezinktank), om te voorkomen dat er allerlei soorten vuil in de tank komen...
> vergeet een "rustig waterinlaat"-systeem niet, om de watermassa en vooral de bodem niet in beroering te brengen tijdens een instroom....
> een afzetting van "slib" (deeltjes) is geen probleem indien "licht" en indien niet opgeroerd door binnendringen van water of pompen...
> bij legen en reinigen: indien mogelijk spoelen met schoon (regen!) water, indien nodig inwrijven, maar vermijd vooral elk type oxiderend of desinfecterend product!! (nutteloos en erger dan beter!)
verwijder de aanslag en spoel/droog af met de dweil...

Hartelijk
0 x
goed hello to you !! ...
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 04/02/09, 10:02

Hallo,
Het blijft raar dit troebele water...
Waar is je aanzuigleiding?
Op de bodem van de tank, of op de bodem?
Persoonlijk werk ik een beetje zoals Lapin, en heb nooit zulke problemen...
Klein detail, ik heb mijn zuigbuis aan een zelfgemaakte drijver bevestigd; Ik heb ervoor gezorgd dat de aanzuiging zich op 15 cm van het wateroppervlak bevindt (om te voorkomen dat de bodem wordt opgepompt).
Installeer dan misschien een systeem dat voorkomt dat regenwater op de bodem van uw tank terechtkomt als het regent.
Als het regenwater in een grote straal op de bodem van uw tank valt is deze vuil. ....de rest ligt voor de hand in een kleine tank van 3000 liter :D
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
salsitawapa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 03/02/09, 16:49




par salsitawapa » 04/02/09, 10:58

Oké bedankt voor die antwoorden. Het is waar dat het water de tank binnenkomt via een pijp die zich bovenaan bevindt en ongeveer halverwege de hoogte valt. Bij mijn volgende leging zal ik een hoes plaatsen zodat deze zo dicht mogelijk bij de bodem van de tank komt...
Wat betreft de voorfiltratie, ik heb een huisfilter geplaatst die de grootste onzuiverheden tegenhoudt... Dan komt de zeef.
dank u
0 x
musje
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 214
Inschrijving: 30/09/06, 21:23
Plaats: Zuid-West




par musje » 04/02/09, 11:13

Re,

je moet via de inlaatpijp naar beneden, maar vergeet een "anti-eddy" niet!!
(plastic accessoire, of beter en goedkoper, een simpel betonnen mangat van 25x25 waarin je je pijp laat zakken met zijn afgeschuinde uiteinde..)

welke maaswijdte heeft uw "huis" voorfilter??

Hartelijk
0 x
goed hello to you !! ...
salsitawapa
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 03/02/09, 16:49




par salsitawapa » 04/02/09, 12:32

Voor de mesh weet ik het niet meer, maar de gaatjes zijn klein... Wat betreft de look, ik heb een look raiser, zou dat de oplossing kunnen zijn? Dankjewel
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 171-gasten