Maak een beerput leeg

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
evin1969
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 30/03/08, 11:51
Plaats: Chaumont

Maak een beerput leeg




par evin1969 » 30/03/08, 14:06

Hallo,

We hebben onze septic tank laten legen en de medewerker wees ons erop dat onze beerput vol is (verstopt?).
Aangezien hij 300 euro vroeg om hem te legen, dachten we dat we het zelf konden doen en kochten we een Karcher GP40 pomp (3,5 bar, hoogte 40m en 9m).

Toen we ermee wilden beginnen, volgden we de instructies en ondanks dat was er geen mogelijkheid om water uit de put te pompen.
We hebben een slang met zeef en terugslagklep in het bronwater gelegd, de pomp 1 meter van de inlaat en een tuinslang bij de uitlaat.
We hebben de pomp gevuld door hem met water te vullen en toen hij startte, liep hij helemaal leeg. Na ongeveer tien keer vullen bereikt het water eindelijk de inlaat van de pomp...
Dan niets !!! het water beweegt niet meer bij de ingang en de pomp leegt alleen het water dat men erin stopt om het te vullen.

We hebben dit soort materiaal nog nooit gebruikt en misschien is er iets simpels (zelfs heel simpels) dat we niet hebben gedaan.
Kunt u ons helpen...
dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 30/03/08, 14:38

Gebruik voor geladen water bij voorkeur een lege kelderpomp.
Deze pomp gaat rechtstreeks het op te pompen water in. verveling is
dat het nodig is een plek te vinden om het water af te voeren, wat meestal niet het geval is
ruikt niet naar roos.
0 x
evin1969
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 30/03/08, 11:51
Plaats: Chaumont




par evin1969 » 30/03/08, 14:48

We hebben de lege kelderpomp niet meegenomen, want na het legen van de beerput gaan we de Karcher gebruiken om de tuin te besproeien met water uit de regenwaterput (omdat de pomp die voor deze put geïnstalleerd is niet erg dapper is).

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom ik niet kan kolven? : Lol:

Ons water stinkt niet omdat het lijkt alsof de zware regenval van de afgelopen maanden de verloren put heeft gevuld...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 30/03/08, 15:41

over het algemeen is het zuigeffect van een pomp in de orde van grootte van 1 à 2 m niveauverschil. Uw pomp is te ver van het wateroppervlak verwijderd. De afstanden die je aangeeft zijn na de pomp.
Hoe dan ook, het theoretische maximale zuigniveau van een waterpomp is ongeveer 10,33 meter als het vacuüm dat het veroorzaakt perfect is. ( = drijfvermogen van atmosferische druk)
het is ook noodzakelijk dat de aanzuigstroom overeenkomt met de stroom van de pomp, anders verliest deze zijn prime.
Uw Karcher-pomp is waarschijnlijk ontworpen voor een toevoer onder druk en niet onder vacuüm
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
evin1969
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 30/03/08, 11:51
Plaats: Chaumont




par evin1969 » 30/03/08, 18:45

De pomp wordt op het gras geplaatst, op slechts een meter van het wateroppervlak (de put is vol!).
Dus dichterbij kan ik het niet plaatsen.
Ik heb een slang in de put gelegd met een lengte van 7 meter en 10 meter tuinslang bij de uitlaat van de pomp.
Het is echter een bewateringspomp en daarom denk ik dat hij geschikt is voor het gebruik dat ik ervan wil maken.
Maar geen manier om het werkend te krijgen...

Of ik ben er niet goed in, of ik heb iets niet begrepen : Lol:

Ik ben verbaasd ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 30/03/08, 19:01

Ik ken dit zeer zenuwslopende probleem.
1- Vul de leiding met water met de zeef aan het uiteinde en controleer buiten de put of de klep goed is afgedicht.

2- Als 1 wordt geverifieerd, kan het zijn dat er op een diepte van 7 meter zoveel vuil is (modder bijvoorbeeld) dat het filter verstopt raakt. Om dit te controleren, trekt u de slang minimaal 1 m omhoog en probeert u het opnieuw.

Ter informatie: het pompen in een put vol vuil met een zeef en terugslagklep kan leiden tot verstopping van de laatste, die dan zijn afdichtende functie niet meer vervult. Het is vervelend als je met regelmatige tussenpozen wilt kolven omdat de pomp zijn zuigkracht verliest.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 30/03/08, 19:06

+1/2 met olifant omdat een pomp meer dan 2m zelfaanzuigend kan zijn.

Als ik het probleem goed begrijp: uw pomp is 7 meter hoog vanaf het te verpompen oppervlak?

In dit geval vrees ik dat deze hoogte te groot is en dat je een dompelpomp moet gebruiken en geen zuigpomp.

De maximale en "absolute" hoogte van een zelfaanzuigende pomp, ervan uitgaande dat hij een perfect vacuüm maakt, is de NPSH, die in werkelijkheid 10,33 m is, afhankelijk van de kwaliteit van de pomp, het is eerder rond de 8 m en je bent niet ver...

Wat zegt de handleiding over zelfaanzuigende hoogte?

NPSH (Net Positive Suction Head) of Absolute Net Head

Een pomp heeft een maximale zuigcapaciteit, de waarde van het vacuüm dat hij kan produceren. Deze eigenschap varieert afhankelijk van het type en het technische ontwerp van de pomp.

Theoretisch is de maximale aanzuighoogte, in een holte waar absoluut vacuüm heerst, gelijk aan de atmosferische druk, dwz 1013 mbar op zeeniveau (10,33 m water). Het neemt geleidelijk af naarmate de hoogte toeneemt.

In werkelijkheid wordt deze hoogte niet alleen beperkt door de drukval in de zuigleiding maar ook door de fysische eigenschappen van elk type vloeistof.

Wat is NPSH?

NPSH is eenvoudigweg een meting om de beschikbare zuighoogte te kwantificeren om verdamping bij het laagste drukniveau in de pomp te voorkomen.


http://www.thermexcel.com/french/ressou ... lateur.htm
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 30/03/08, 19:59

Dag

Ik ben al een soortgelijk fenomeen tegengekomen met mijn Gardena-pomp die dezelfde kenmerken heeft, voor hetzelfde soort gebruik.
Het is inderdaad niet zelfaanzuigend, dus het is noodzakelijk om de aanzuigleiding correct te vullen en ervoor te zorgen dat er geen lucht meer is.
Dan is het ook nodig om het lichaam van de pomp volledig te vullen, zodat deze direct in het water start
Wat betreft de kracht om het water op te tillen, het kan grotendeels putten tot een niveau van enkele meters onder dat van de pomp
Bij -9m moet de flow nul zijn (niet gecontroleerd)

A+
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 30/03/08, 23:07

Dag

Van een normale centrifugaalpomp met een aanzuigtank mag je niet verwachten dat je meer dan 7 meter verder schiet dan dat het een eventuri duurt

In dit geval is de meest waarschijnlijke dat als je eenmaal bent begonnen, je te veel water verbruikt, het onschadelijk wordt gemaakt

Het is noodzakelijk om een ​​klep te plaatsen en de stroom te regelen of een reductie aan de uitlaat van de pomp om een ​​bepaalde druk in de pomp te laten om te voorkomen dat deze te veel naar buiten komt. Hierdoor ontstaat er een luchtzak bij de inlaat en deze wordt onschadelijk gemaakt, dit is nog beter zichtbaar als het op te pompen waterpeil diep is

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 30/03/08, 23:12

Dat klopt: deze pomp heeft zo'n debiet dat de zuigkracht niet krachtig genoeg is en hij valt uit omdat het water niet op tijd arriveert.
Alleen een ondergedompelde keldervacuümpomp zou het lukken.
(of anders zou er een tweede stroomvoorziening nodig zijn die we afsnijden zodra de pomp is gevuld, maar 7 meter is de limiet)

Die kost straks meer dan de 300 euro..... : Cry:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten