Water en woestijnvorming

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Water en woestijnvorming




par houthakker » 28/01/07, 00:36

http://www.dailymotion.com/video/x8va5p ... -de_travel

Interessante video die een verband laat zien tussen irrigatie (onder andere oorzaken) en woestijnvorming.

Bewerken door Christophe: de bloglink was niet in orde, dus ik heb hem vervangen door een video op daily...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
nicolas44
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 23/04/09, 09:03
Plaats: Nantes




par nicolas44 » 23/04/09, 09:22

bedankt voor dit filmpje! : Arrowu:
0 x
Nicolas! Laten we beter leven, leef biologisch! Ik raad dit aan gezondheid blog
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 24/04/09, 19:00

Nog een bevestiging dat irrigatie met zelfs licht brak water de vader "verrijkt", maar de zoon doodt. We zijn verre van duurzaam.

Het doet je denken dat wanneer je via een of andere ngo een klein dorp in de diepten van Afrika "helpt" door een pomp te financieren om water diep in de grondwaterspiegel op te zuigen, dit zou moeten leiden tot een beetje meer welvaart / minder ellende.....maar zonder serieus onderzoek naar de kwaliteit van het water etc... kunnen we na enkele jaren desolaatheid brengen (wanneer het niet de vergiftiging van de bevolking in arsenicum is zoals in India). :onheil: Projecten op middellange of lange termijn interesseren niet genoeg mensen. :schok:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 16/09/09, 10:12

Interessant interview met Pierre Rabhi.

http://www.latribune.fr/green-business/ ... ation.html

Ik hou van zijn mening over Tax C...

Transcriptie van de "chat" van 14 september met Pierre Rabhi, internationaal expert voor de strijd tegen woestijnvorming

Vind de volledige "chat" van 14 september met Pierre RABHI, internationaal expert voor de strijd tegen woestijnvorming, oprichter van Colibris, beweging voor de aarde en het humanisme,
Hallo en welkom bij de Tribune.fr-chat. Vandaag verwelkomen we met genoegen Pierre Rabhi, oprichter van Colibri, beweging voor de aarde en het humanisme, die al uw vragen zal beantwoorden.


hallo allemaal, erg blij om een ​​uur met jullie door te brengen...

Jeanne: Veel media-aandacht voor klimaatverandering, denk je niet dat journalisten het over dit onderwerp overdrijven door het altijd op een dramatische manier te bekijken?

Het moet ook niet worden gebagatelliseerd, want het is een realiteit waarmee rekening moet worden gehouden, omdat het uiterst belangrijke gevolgen heeft voor het heden en de toekomst. Misschien dramatiseert de pers het te veel, maar we mogen dit probleem in ieder geval niet verbergen...

Philippe Billon: Hallo meneer Rabhi, denkt u dat maatregelen zoals de COXNUMX-belasting net zo effectief zijn als mensen denken?

Zou dat niet gewoon een extra manier zijn om de belastingbetaler te belasten, onder de dekmantel van het goede ecologische geweten van de overheid? Bedankt voor je reactie en je inzet voor de natuur.
Wat mij betreft zal dit in ieder geval een kleine lapmiddel blijven, omdat de huidige belangen op het gebied van het milieu enorm zijn en nationale en internationale voorzieningen en mechanismen vereisen die in verhouding staan ​​tot het probleem. Ik vind het erg moeilijk om te accepteren dat ecologie als één van de andere parameters wordt behandeld.
Er moeten radicale internationale beslissingen worden genomen. Bijvoorbeeld door vitale activa (water, land, natuurlijke en binnenlandse biodiversiteit) te behandelen als activa waarop niet kan worden gespeculeerd en die moeten worden beheerd als onvervreemdbare activa, waarvan de bescherming absoluut moet zijn...

Véra: Wat verwacht je van de top in Kopenhagen?

Ik ben bang dat de top van Kopenhagen niet zal leiden tot belangrijkere beslissingen, zoals die van Rio de Janeiro, Johannesburg, Kyoto... Ik ben erg sceptisch over de conclusies en vooral over de harde beslissingen die ik wens, zoals ik heb gedaan reeds gezegd: ecologie kan niet worden behandeld als een ondergeschikte vraag, maar als een fundamentele vraag die de hele planeet aangaat en die dringende beslissingen vereist in een nieuw paradigma, dat de mens en de natuur centraal zou stellen in onze bekommernissen. Daarvoor zou het voldoende zijn om 4 of 5% over te dragen van wat wordt besteed aan bewapening en reclame om al te beginnen met het beschermen van onze prachtige planeet en daarmee het beschermen van onze soort...

Diana66: Is biologische landbouw die, in uw woorden, “rekening houdt met het ritme van de aarde”, niet alleen van toepassing in ontwikkelde landen? de ontwikkelingslanden, die voornamelijk van de landbouw leven, hebben zeker niet de middelen of de mogelijkheden om deze vorm van landbouw te volgen om iedereen te voeden.

Vergis je niet, biologische landbouw, die soms wordt beschuldigd van het produceren van luxe levensmiddelen, past het beste bij de armste boer. Deze vraag hebben we op de proef gesteld, aangezien ik veel in de Sahel-zones heb gewerkt om duizenden boeren te trainen in deze technieken, waardoor ze niet alleen zichzelf konden bevrijden van inputs
kostbare chemicaliën die de bodem vernietigen en het water vervuilen. Het is daarom de meest geschikte techniek voor kansarme bevolkingsgroepen en ik heb in verschillende van mijn werken van deze vraag getuigd, met name "Het offeren in de schemering", Ed. Harmattan en dat ook een onderscheiding heeft gekregen van het Ministerie van Franse Landbouw in 1989...

Pierre: Meneer Rabhi, hallo. Jij die pleit voor "de opstand van het geweten", denk je dat we eindelijk een echte groene revolutie hebben bereikt, een echt bewustzijn of dat ecologie slechts een mode-effect is dat alleen is gewijd aan zakendoen, maar dan groen? Dankjewel

Dat is er, maar ecologie is verre van een mode, want het is niet alleen een kwestie van het enthousiasme van mensen, maar van onvermijdelijke ecologische realiteiten die alleen maar kunnen worden versterkt. Dit is wat we vandaag zien en de voorspellingen zijn vaak alarmerend...

Jean-Paul Copin: Kunnen we een programma bedenken om de woestijnen terug te winnen, als dat mogelijk zou zijn, is dat wenselijk met het oog op klimaatevenwichten?

De herovering van de woestijnen zou al moeten beginnen met het stabiliseren van de zones in het proces van woestijnvorming, omdat bepaalde regio's, zoals de Sahelzones, geleidelijk woestijnachtig worden door droogte, bodemerosie, overmatige houtkap, het ongecontroleerd rondzwerven van dieren. Dit alles draagt ​​al bij tot woestijnvorming en zou kunnen worden gestopt door programma's die bevolkingsgroepen mobiliseren om deze woestijnvorming te bestrijden. Er zijn ook technieken om erosie tegen te gaan, beheer en controle van regenwater, herbebossing van semi-aride zones aan de rand van de grote woestijnen. Dan is het misschien mogelijk om verder te gaan, maar op dit moment is de urgentie van de strijd tegen woestijnvorming om in te grijpen in gebieden waar woestijnvorming gaande is. Dit zou gebaseerd zijn op een internationaal programma met financiering waarmee strategieën kunnen worden ingevoerd, een intern nationaal programma en de verantwoordelijkheid van natiestaten en populaire programma's die mensen de middelen zouden geven om rechtstreeks in hun biotop in te grijpen.
Dit vereist uiteraard dat dit fenomeen van woestijnvorming niet alleen woestijnachtige landen betreft, maar ook niet-verwoestijnde landen door fenomenen die alle biotopen met elkaar verbinden en niet-gelokaliseerde effecten teweegbrengen. Dit is bijvoorbeeld soms terug te zien in tegenstellingen tussen acute droogte en catastrofale overstromingen.
Dus de hele planeet wordt getroffen door woestijnvorming...

Marco Polo: Wat is uw mening over de koolstofbelasting? Staat u aan de kant van degenen die denken dat Sarko lucht roert met zijn compensatiesysteem of aan de kant van de PS, voor een hogere belasting maar dus meer prikkel of min of meer "tevreden" zoals Hulot?

Ik heb deze vraag al beantwoord aan het begin van "chat"...

Doudou: Een beetje een profeet, denk je dat we de planeet gaan redden?

Ik heb beide hypothesen opgenomen. De eerste die zou leiden, van overtreding tot overtreding, niet tot de eliminatie van de planeet die ondanks alles zal overleven, maar tot de zelfuitroeiing van het menselijk ras vanwege permanente overtreding. De tweede hypothese: een uitbarsting van collectief bewustzijn die we overal op de planeet zien ontstaan, waar steeds meer bewustzijnen ontwaken en mobiliseren voor deze zaak. Dus de toekomst van onze soort behoort strikt aan onze soort...

La Bigoudenne: Mijnheer Rabhi, ik woon in Bretagne in de Côtes-d'Armor en ik maak me grote zorgen over de nitraatverontreiniging waarvan onze stranden het slachtoffer zijn, veroorzaakt door de verspreiding van groene algen die zelf worden veroorzaakt door intensieve landbouw... Ik zou graag willen weten wat we riskeren naast deze sites te leven? En aan de andere kant, denk je dat de 700 miljoen euro die de staat investeert om onze boeren betere praktijken bij te brengen, voldoende zal zijn om de pracht van onze stranden te herstellen?

Het is duidelijk dat de massa aan tonnages kunstmest en pesticiden die elk jaar door de landbouw op de bodem worden gedumpt, een desastreus effect heeft op de bodem, het water, de natuur en dat het vanzelfsprekend nodig is om onze gewoontes te veranderen door de manier waarop we eten aan te passen. Maïs, dat op grote schaal wordt verbouwd om dieren te voeren, is bijvoorbeeld een van de verantwoordelijken voor deze situatie. De overmatige consumptie van dierlijke eiwitten leidt tot de teelt van granen voor veevoer. Er is echter ongeveer tien kilo geconcentreerde granen nodig om één kilo vlees te verkrijgen. Een kilo maïskorrel vereist ongeveer 400 liter water, grote hoeveelheden kunstmest, pesticiden en leidt daarom tot deze verslechtering van de bodem en het verlies van het voedselerfgoed.
Misschien is het nodig om, om de schade aan de gezondheid te beperken, ons zorgen te maken over kwaliteitsvoedsel en -water, dat ook kwaliteitsvoedsel is. Tegenwoordig bestaan ​​er redelijk geavanceerde waterfiltratiesystemen en het is raadzaam om ze te gebruiken...

jean-paul copin: Bedankt, hoe lang duurt het technisch gezien op onze breedtegraden om bodems die door intensieve landbouw zijn gesteriliseerd weer tot leven te wekken?

Zoals alle aantasting van de bodem, worden regeneratie en sanering en rehabilitatie uiteraard bepaald door de mate van aantasting en vervuiling van deze bodems. Er bestaan ​​bodemsaneringstechnieken en voor zwaar vervuilde gronden kan dit, afhankelijk van het geval, vier, vijf of zes jaar duren. Maar het is moeilijk om heel precies te zijn over deze vraag.

Niet-verontreinigde bodems kunnen vrij snel worden geregenereerd; twee jaar en gezuiverd door regeneratietechnieken, met name groenbemesters, bepaalde peulvruchten, beredeneerde grondbewerking en de toevoeging van edele organische stoffen zoals compost...

Toinon: Ik las dat tegen 500 bijna 2050 miljoen mensen zouden kunnen migreren vanwege klimaatverandering. En dat al miljoenen mensen ontheemd zijn. Dus, wanneer wordt de status van klimaatvluchtelingen niet erkend door internationaal recht? Zijn wij een land van welkom voor deze vluchtelingen? Zijn er verenigingen in Frankrijk die deze vluchtelingen opvangen? zo ja waarom? Ik zou heel graag vrijwilliger willen worden...

Het is duidelijk dat we vandaag getuige zijn van klimatologische migraties met een verergering door de concentratie van deze migranten op bodems die nog in leven zijn. Dit versnelt het proces van uitputting van deze bodems, zodat het migratieproces geenszins een oplossing kan zijn.
Tegenwoordig moeten staten en mondiaal bestuur programma's voor bevolkingsstabilisatie hebben, omdat klimaatmigratie wordt toegevoegd aan vele andere (politieke, enz.) migraties die verband houden met andere factoren dan klimaat.
Ik denk niet dat we klimaatmigratie kunnen aanpakken zonder rekening te houden met alle factoren die soms de menselijke verantwoordelijkheid zijn: vernietiging van levende biotopen, ontbossing, waaraan geen limiet is gesteld, onteigening, massale teelt van planten voor agrobrandstoffen. Al deze factoren moeten worden aangepakt, omdat ze ook de kunstmatige oorzaak zijn van klimatologische immigratie.

Momenteel werken we in Marokko in semi-aride gebieden, waar een boerenbevolking met grote moeite overleeft. Sommige van deze boeren verkopen uiteindelijk hun kleine bezittingen, bouwen een klein nestei op waarmee ze een kleine winkel hopen te kopen en vaak is het de grote illusie omdat het hun middelen te boven gaat. Ze geven daarom uiteindelijk hun spaargeld uit, gaan door een fase van sloppenwijken en proberen dan de zee over te steken om naar zogenaamde welvarende landen te gaan. Zo wordt dit illusoire en dramatische proces in stand gehouden.
Voor vrijwilligerswerk raad ik je aan om op internet te zoeken en de site te bekijken www.colibris-lemouvement.org

Bedankt Pierre Rabhi. Het laatste woord?

Ik dank al diegenen die aandacht besteden aan wat we proberen te promoten voor de natuur, voor onszelf en voor toekomstige generaties. Bedankt aan iedereen die actie onderneemt. Het is duidelijk dat mijn overtuiging is dat, buiten elke ecologische overweging en deel uitmakend van ecologie, de weg moet worden geopend zodat we kunnen overwegen dat het leven boven alles heilig is...

latribune.fr
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 16/09/09, 10:27

Een lange interventie van Pierre Rabhi op de radio om hier te beluisteren (10 delen van 20 minuten!): http://www.dailymotion.com/group/econol ... ecroi_news
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten