Verbonden objecten, IoT, IoT

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Verbonden objecten, IoT, IoT




par Grelinette » 02/07/20, 09:03

Ik open dit nieuwe onderwerp op internet van Verbonden objecten...

Dit gebied is niets minder dan " beschouwd als de derde evolutie van internet, gedoopt Web 3.0 (soms gezien als de veralgemening van het web van objecten maar ook als dat van het semantische web "(vgl. Wikipedia)

We kondigen er een paar aan 80 miljard verbonden objecten in 2020… Alle sectoren zouden erbij betrokken zijn, maar het is moeilijk om echt te begrijpen waar het over gaat, aangezien de verklaringen en voorstellen omvangrijk, complex, nogal vaag en nog steeds erg theoretisch zijn.
Ik heb geprobeerd een verklarende schets te vinden van een typische infrastructuur voor een IoT-toepassing, maar de resultaten geven diagrammen die even verschillend als duister zijn!....

Maar wat betekent de zin "internet van dingen (IoT, IoT)"? Is deze nieuwe technologie een echte revolutie?

Hier is een definitie die een beetje samenvat wat we over dit onderwerp kunnen lezen:

“Het Internet of Things verwijst naar elektronische objecten, uitgerust met draadloos verbonden sensoren, die informatie delen met een computer, tablet of smartphone en in staat zijn om waar te nemen, te analyseren en te handelen in overeenstemming met contexten en onze omgeving. De algoritmen die aan deze objecten zijn gekoppeld, zetten de verzamelde gegevens om in begrijpelijke en bruikbare informatie voor gebruikers”.

In deze definitie wordt begrepen dat het vooral gaat om sensoren die informatie verzamelen en deze in realtime overdragen of doorgeven aan een externe database, zodat deze gegevens worden opgeslagen en geëxploiteerd. (dus een Big-Data voeden!)

Dit vak heeft dan ook de volgende doelstellingen:

- Het principe van IoT (of IoT in het Engels) begrijpen

In staat zijn om een ​​architectuur te definiëren voor een specifiek project waarbij het IoT betrokken is.
(In dit geval zou ik deze technologie graag willen gebruiken voor een project waar ik momenteel aan werk...)

Eenvoudig gezegd zou het IoT dus bestaan ​​uit het communiceren met apparatuur op afstand en het overdragen van informatie in de ene en de andere richting. Dat wil zeggen om kwantitatieve of kwalitatieve informatie te verkrijgen, maar ook om instructies te sturen, zoals bij domotica: verwarming aanzetten, deur of raam openzetten, koffiezetapparaat of verwarming aanzetten, kattenkroketten bezorgen , enz.).

Dus concreet begrijp ik dat deze technologie 3 verschillende niveaus vereist om een ​​IoT-systeem te implementeren:

1. De apparatuur ter plaatse die informatie zal verzamelen (sensor, camera, thermometer, enz.),
of apparatuur op afstand bedienen (een deur openen, een apparaat inschakelen, enz.)

2. Het netwerk dat de informatie zal transporteren, ofwel de verzamelde gegevens naar een database of een applicatie zal sturen, ofwel een instructie zal sturen om apparatuur op afstand te bedienen (GSM, 4G, 5G, Stigfox, Wifi, Blutooth, etc.)

3. De computerapplicatie die dit hele systeem gaat beheren vanaf een pc, een tablet of een smartphone



Dus, als sommigen van jullie kennis hebben over dit uitgebreide en complexe onderwerp...

(Ik herinner u eraan dat het mijn doel is om op afstand te kunnen beheren dit materiaal die offline al goed werkt maar die ik graag "connected" zou willen maken om hem te kunnen bedienen met een smartphone, pc of tablet...)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par izentrop » 02/07/20, 11:40

Hallo,
We zijn snel uit de prijs met dit soort gadgets.
Zoals je ze vanuit het raam ziet, heb ik een vriend die dat wel heeft gedaan wat voor wifi camera minder dan 30€ om uw hond in de gaten te houden. Hij kan hem zelfs op afstand bevelen om van de bank af te komen : Lol:

Als je daarna meer geavanceerd wilt met afstandsbediening, sleutel je daaraan https://forum.arduino.cc/index.php?topic=687765.0
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Christophe » 02/07/20, 12:06

Als ik zie dat er kleine verbonden lepels of tandenborstels zijn ... zeg ik tegen mezelf dat het allemaal gunstige vectoren zijn voor het ontstaan ​​van idioterie...en incidenteel de wijdverbreide surveillance big gata (zoals big data + gafa) en de explosie van EEA-afval...
1 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par ENERC » 02/07/20, 12:51

idioterie

Ja: dat is een verbonden object (beeld uit de film Idiocracy - 2006)
toebehoren
idiocratie.png
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Ahmed » 02/07/20, 13:33

Het gaat erom het geheel van de bestaande materialen overbodig te maken met de winst van nieuwe die "dankzij" deze communicatiemogelijkheden de aard van hun diensten en onze relatie ermee zullen veranderen; het schadelijke potentieel van deze trend (die niets te maken heeft met een drift!) mag niet worden onderschat.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Christophe » 02/07/20, 15:49

Ahmed schreef:Het gaat erom het geheel van de bestaande materialen overbodig te maken met de winst van nieuwe die "dankzij" deze communicatiemogelijkheden de aard van hun diensten en onze relatie ermee zullen veranderen; het schadelijke potentieel van deze trend (die niets te maken heeft met een drift!) mag niet worden onderschat.


Exact... en het verbaast me een beetje dat je de abstracte waarde die je zo dierbaar bent niet noemde (met woordspelingen)...

Of hoe je een coëfficiënt van 100 abstracte meerwaarde toevoegt voor sommige functies waar een goed getraind (en niet te lui) menselijk brein niets aan heeft...

Met andere woorden, je zult 100 keer meer moeten werken voor hetzelfde object...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Ahmed » 02/07/20, 16:00

Exact... en het verbaast me een beetje dat je de abstracte waarde die je zo dierbaar is niet noemde (met woordspelingen)...

Het is niet nodig om te hard te duwen : Mrgreen: : Enerzijds omdat het tarief van huishoudelijke apparaten niet overeenkomt met de hoeveelheid goederen die verplicht op de markt moet worden verkocht en anderzijds omdat de beperkte levensduur van de apparaten nog te lang is om aan de uitgebreide reproductie te voldoen van abstract waardekapitaal (hallo, ik ben het!) verschijnt een nieuwe generatie "dingetjes" die tot doel heeft menselijke cerebrale functionaliteiten te vervangen en daarom te vernietigen (een functie die niet wordt gebruikt, sterft snel af).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Grelinette » 02/07/20, 16:48

Toegegeven, zoals met alle technologieën zijn en zullen er excessen en misbruiken zijn (zelfs samenzweringen!).
Maar de menselijke natuur is zo en we zijn altijd op zoek naar verbetering, innovatie en vooruitgang.
(We hadden een paar jaar geleden ook gedebatteerd over dit onderwerp in de econologie: "Is de zoektocht naar innovatie onderdeel van het genetisch erfgoed van de mens?...." :D )

Er zijn natuurlijk belachelijke gadgets: je kat, hond, ezel of goudvis van een afstand zien en ermee praten... hoewel onze dierenvrienden last kunnen hebben van een isolement : Cheesy: , maar kunnen we kritiek hebben op een applicatie waarmee je binnen enkele seconden op afstand kunt controleren of je het gas hebt uitgezet bij het weggaan, de voordeur hebt uitgezet, de verwarming of de besproeiing van de tuin hebt aangezet, of er post in de brievenbus zit of dat de tomaten in de moestuin zijn rijp?

Evenzo, om te denken dat het hebben van een tandenborstel aangesloten is overbodig, is naar mijn mening niet terecht! Beeld
Vandaag kan het zijn, omdat de extra kosten om je tandenborstel aan te sluiten hem te duur kunnen maken, maar morgen?...
Als je tandenborstel je waarschuwt dat hij nog maar voor 30% werkt, of dat er nog afval achter de achterste kies zit dat als het ware een nare geur van dode ratten verspreidt die sociaal goed zou zijn om te verzwakken!... : Mrgreen: )

Elke nieuwe technologie of innovatie heeft zijn periode van verzet en tegenstand. Het is een feit, en het is ook de hele paradox van de mens.

Denk bijvoorbeeld aan de felle kritiek op de elektrisch ondersteunde fiets in de kinderschoenen, en nog niet zo lang geleden...
Evenzo wordt de alomtegenwoordigheid van de mobiele telefoon alom bekritiseerd en we blijven zeggen dat het een accessoire is dat veel ongemakken veroorzaakt... Maar wie van jullie heeft zijn mobiele telefoon niet bij zich en is niet geïnteresseerd om te kunnen bellen van overal en voor iedereen, hun e-mails checken, informatie zoeken op internet...

Het idee om een ​​apparaat te kunnen beheren of informatie op afstand te hebben, is op zichzelf niet iets serieus of verwerpelijks; zelfs als puristen terecht zullen zeggen dat alle nieuwe technologieën hun deel van overlast, vervuiling, onevenwichtigheden en veranderingen op de planeet brengen : Cry:

Dit onderwerp is niet om te debatteren over de verdiensten van deze technologie, maar om het te kennen en te weten hoe een project moet worden uitgevoerd dat het implementeert.

In dit geval wil ik de automatische feeder van mijn paarden op afstand kunnen beheren met mijn laptop ... en controleren of 's morgens hun rantsoen van hooi en pek is afgeleverd, om rustig terug naar bed te gaan met plichtsbesef volbracht! ... Beeld
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par sicetaitsimple » 02/07/20, 16:56

Grelinette schreef:In dit geval wil ik de automatische feeder van mijn paarden op afstand kunnen beheren met mijn laptop ... en controleren of 's morgens hun rantsoen van hooi en pek is afgeleverd, om rustig terug naar bed te gaan met plichtsbesef volbracht! ... Beeld


Maar wat een pretendent! : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par izentrop » 02/07/20, 16:58

In dit geval heeft u een langeafstandsverbinding nodig, met of zonder draad, en als het systeem geïsoleerd is, zorg dan voor een batterijlader, zonne-energie.
Ik weet niet of het de kaars waard is
Dernière édition par izentrop de 02 / 07 / 20, 16: 59, 1 keer bewerkt.
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten