Zoeken in documentatie over sifonpompen

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
fifidibosco
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 07/06/20, 17:27
x 1

Zoeken in documentatie over sifonpompen




par fifidibosco » 07/06/20, 17:36

Bonjour à tous,

Ik ben op zoek naar documenten over de realisatie en het gebruik van dit type pompen. Technische beschrijving, prestaties, beperkingen, etc.
Het is lang geleden dat ik Khmer heb beoefend :D
Het doel is om een ​​aquaponics-systeem zonder elektriciteit te installeren.

Alvast bedankt,
fifi
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par Ahmed » 07/06/20, 17:55

Tof, leuk! Ik lees Khmer! Ik zie zelfs dat er fouten zijn... : Mrgreen:
Serieuzer, er is weinig informatie, maar het lijkt erop dat deze jerrycan alleen dient als aanzuigsysteem voor een sifon, het is dus geen pomp en het is daarom niet verwonderlijk dat het "gratis energie" is, aangezien het het niet nodig heeft...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par GuyGadebois » 07/06/20, 18:53

Ahmed schreef:Tof, leuk! Ik lees Khmer!

Groente ? : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
fifidibosco
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 07/06/20, 17:27
x 1

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par fifidibosco » 07/06/20, 20:35

Hallo Ahmed, en bedankt voor de helpende hand.

Als ik geen Khmer lees, lees ik Engels. :D
Het is inderdaad een sifon, het is gemakkelijk reproduceerbaar met een fles en twee rietjes.
Wat mij vooral interesseert, is het priming-systeem en de prestaties, met name de maximale diepte van de put waarin men bijvoorbeeld water kan nemen.
Ik heb dit systeem zien werken in Vietnam. Omdat dit destijds niet het doel van de reis was, had ik niet verder gegraven. Er was een val van drie meter tussen de vijver waar het water werd opgepompt en de bodem van het vat. Het leek best goed te werken. Geen druk, maar een regelmatige stroom gedurende de twee uur dat ik er was.
Het lijkt erop dat de grootte van de tank van belang is, evenals het verschil in doorsnede tussen de inlaat- en uitlaatleidingen en de niveauverschillen tussen de aanvoerbron, het vat en de uitlaathoogte. Ik denk dat de dichtheid van het systeem ook erg belangrijk moet zijn.
Dit zijn alle punten die ik graag zou willen verduidelijken.

fifi
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par Ahmed » 07/06/20, 20:51

Als ik geen Khmer lees, lees ik Engels. :D
Verdorie! Je neemt mijn illusies weg! : Mrgreen:
De informatie die u zoekt komt overeen met eenvoudige fysieke begrippen. Ik neem aan dat de maximale aanzuighoogte vrij gelijkaardig is aan die van een conventionele oppervlaktepomp, aangezien het gaat om het gewicht van de waterkolom en de atmosferische druk: dit moet worden bevestigd door degenen die meer kennis hebben van de materie dan ik... Op de andere punten zal ik discreter zijn, behalve met betrekking tot afdichting, wat een essentiële bedrijfsvoorwaarde is. Het volume van de container moet volgens mij minstens gelijk zijn aan het stroomafwaartse volume van de afvoerleiding dat overeenkomt met de tegenhanger van de negatieve hoogte van het monster (is dat duidelijk?).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
fifidibosco
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 07/06/20, 17:27
x 1

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par fifidibosco » 11/06/20, 13:34

: Arrowd:

Ik zal proberen hiermee verder te gaan en kom terug om hier te posten als ik interessante resultaten heb, zowel positief als negatief.

: Arrowu:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par Christophe » 11/06/20, 15:04

Ik ken de topografie van uw land niet of het gebruik dat u ervan wilt maken, maar heeft u navraag gedaan naar de hydraulische ram?

Want in plaats van te dromen en tijd te verspillen aan de "onzin" van het net, is de ram een ​​pomp die zichzelf al heeft bewezen!

Hier is alles wat u moet weten over Ram:

https://www.econologie.com/plans-realis ... draulique/

tuinieren/hydraulische-rampomp-ontwerp-en-fabricage-huis-t5268.html

https://www.econologie.com/belier-hydra ... conomique/

https://www.econologie.com/theorie-belier-hydraulique/

Ik heb er een paar jaar geleden een gemaakt (vandaar de slechte videokwaliteit...)



0 x
fifidibosco
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 07/06/20, 17:27
x 1

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par fifidibosco » 12/06/20, 14:06

Hallo Christopher,

Wat betreft de ram, hier niet mogelijk en a priori, ik weet waar ik het over heb, ik heb er een goede vijftien geïnstalleerd, de eerste in 1978.
Wat betreft onzin, ik zag dit systeem werken in Vietnam, het verhoogde water uit een vijver drie meter onder het niveau van de container.
Water naar boven halen via een sifon met een thermosfles is ook makkelijk te vinden op internet, is ook niet splinternieuw.

Ik blijf graven en kom hier terug als ik iets concreets heb

fifi
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par Oli 80 » 14/06/20, 19:08

Hallo allemaal,

Ik meen het hier ooit genoemd te hebben waterpompfiltratie/pompsysteem-om-een-sifonage-aanzuigen-t10860-20.html

en er is een liftsifonsysteem dat bestond maar ouder was
tuinieren/pompen-door-sifon-lift-t5960.html

en hier is een apparaat afgeleid van dit sifonsysteem tuinieren/ram-siphoid-t14201.html

er waren allerlei machines om water op te halen, sommige worden nog steeds in arme landen gemaakt
probeer te zoeken naar "barrel pump" op youtube of google

Bonne soirée
0 x
fifidibosco
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 07/06/20, 17:27
x 1

Re: Zoek naar documentatie over sifonpompen




par fifidibosco » 14/06/20, 21:20

Hallo oli80 en bedankt voor je hulp

Oli 80 schreef:Hallo allemaal,
Ik meen het hier ooit genoemd te hebben waterpompfiltratie/pompsysteem-om-een-sifonage-aanzuigen-t10860-20.html
Bovenstaand geval is vrij bijzonder omdat het outputniveau lager is dan het niveau van het water in de put. (wat nog vrij zeldzaam is bij het gebruik van een put)
Zoals gezegd in een van mijn vorige berichten, zag ik dit systeem in werking in Vietnam en de waterbron, een vijver, bevond zich zeker drie meter onder het niveau van de bodem van het sifonvat. Het vat bevond zich ongeveer 1,5 m boven het te bewateren oppervlak.

Oli 80 schreef:en er is een liftsifonsysteem dat bestond maar ouder was
tuinieren/pompen-door-sifon-lift-t5960.html

en hier is een apparaat afgeleid van dit sifonsysteem tuinieren/ram-siphoid-t14201.html
Een systeem als een Lemichel-sifon is in mijn geval onbruikbaar.
Ik had vanaf het begin moeten specificeren dat het mijn doel is om een ​​hijssysteem in Afrika te installeren. Dus: alles wat ingewikkeld, duur of afhankelijk is van buitenlands aanbod is uitgesloten.
Ik kan gemakkelijk een afgedankt vat van 200 liter vinden, zoals in de video, het is overal hier, ik kan gemakkelijk pvc-buizen vinden, zelfs als het van slechte kwaliteit is, maar iets vinden om een ​​Lemichel-systeem te maken is uitgesloten. (en als ik het vind, wordt het binnen een week na installatie gestolen...)

Oli 80 schreef:er waren allerlei machines om water op te halen, sommige worden nog steeds in arme landen gemaakt
probeer te zoeken naar "barrel pump" op youtube of google
Bonne soirée

De video van het eerste bericht is een "barrel pump".

Ik verdiepte me in de mechanica van vloeistoffen die ik een paar jaar geleden een beetje had geoefend, waarbij de vloeistof voor mij destijds de lucht was, maar het blijft een vloeistof.
Op het eerste gezicht lijkt het verschil in gewicht tussen de kolom inlaatwater en de kolom uitlaatwater van belang. Vandaar bijvoorbeeld het verschil in diameter tussen de inlaat- en uitlaatpijpen van het vat dat te zien is op bepaalde video's van vatenpompen. In feite lijkt het erop dat de lengte van de tuinslangen over het algemeen groter is dan de lengte van de toevoerslang, dit is voldoende om dit verschil te creëren.

In alle gevallen moet het systeem opnieuw worden gevuld, al was het maar om het verlies aan onderdruk in de trommel te compenseren door de lucht die in het water is opgelost (en dubbeltjeslucht is goedkoop...) die zal "verdampen". Het lijkt er ook op dat de installatie op de vaten, de twee kranen aan de bovenkant van het vat, is gemaakt om het systeem opnieuw te vullen.
We zouden wat problemen met terugslagkleppen kunnen voorkomen of door de druk te verhogen/verlagen door de temperatuur in het vat te variëren, maar dat zou een spaan verpletteren met een stoomwals. In Afrika zou het niet redelijk zijn ;-)

Fifi
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 144-gasten