Zelfstandig regenwaterproject

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
twentymak
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 19/03/10, 21:01
Plaats: 09000 Saint Paul van Jarrat
x 1

Zelfstandig regenwaterproject




par twentymak » 05/08/19, 12:44

Dag iedereen. We zijn van plan om ons huis zelfvoorzienend te maken in water, 100% regen.

Op het niveau van ons watergebruik zijn we met 3, we hebben wasmachine, vaatwasser, douche, klassieke watertoiletten, besproeiing van de moestuin. In principe geen ultrazuinig gebruik, maar we zijn ook niet verspillend.

Ik heb de verschillende oplossingen al behoorlijk bestudeerd, ik heb een vrij nauwkeurig idee van de installatie, maar ik heb een paar bevestigingen en feedback nodig om het project te voltooien.

Dus de installatie zal gebaseerd zijn op:

- Afdeling 09 Ariège
Neerslag 2018: 602 mm, 2017: 807 mm, 2016: 803 mm
- 67m² huis met 4-helling dak
- Begraven betonnen tank van 10.000L cilindrische diameter 2.5m hoogte 2.4m
- EcoMeter tankmeter (elektronische draadloze echografie met digitaal scherm)
- Zelfgemaakt betonnen waterinlaatfilter op het vierkante gat van 60x60 cm aan de bovenkant van de tank
Met rooster en fijn gaas aan de onderkant, hoogzuigend filter, houtskool, grind.
Met een retour naar de storm zodat de overloop er per overloop uit komt door dit filter wat als zelfreinigend gaat werken met evacuatie naar de storm. (ik weet niet of het duidelijk is...)
- Aanzuiging met een 1" zeefventiel met vlotter. 25mm flexibele leiding. Of aanzuiging direct aan de onderkant?
- 230v booster unit ca. 1000w met tank ca. 20L, in de garage op de begane grond
- 10 inch wasbaar nylon roosterpatroonfilter 60µ of 80µ of 100µ direct op de pompinlaat
- Drievoudig 10-inch patroonfilter: 5µ bezinksel > 10µ blok actieve kool > 5µ korrelige actieve kool
- 10 inch 0.2µ keramisch patroonfilter voor de drinkwaterkraan

En ik aarzel om een ​​UV-sterilisator toe te voegen, is het echt nuttig? Ik heb het op het algemene netwerk gezet? Of alleen voor drinkwater? Welke kracht?

Hier is ons project, geef me je mening, kritiek, advies, feedback, enz... Alles wat je nuttig lijkt.

Merci.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par sicetaitsimple » 05/08/19, 13:20

Hallo,
Ik heb een vraag over "100% autonoom". Is dat het doel?

Want anno 2018 bijvoorbeeld met 602mm en 67m2 opvangoppervlak lijkt me dat voor 3 personen erg weinig gezien de beschreven gebruiksmogelijkheden.

En als in ieder geval een back-up via leidingwater nodig is, zijn er misschien andere mogelijke schema's, misschien iets eenvoudiger en "veiliger" in geval van een probleem.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par Grelinette » 05/08/19, 14:38

Ik breng mijn bijdrage over een detail dat belangrijk kan zijn voor uw project...

Thuis hebben we regenwateropvangtanks (tanks van 1 tot 2 m3) op bijna alle daken van gebouwen (meerdere woningen). Dit water wordt voornamelijk gebruikt voor het besproeien en schoonmaken (auto's, gereedschap, materialen etc.).

We hebben ook een zeer grote reserve van meer dan 100 m3 die lang geleden is aangelegd als veiligheidstank in geval van brand, omdat we ons in het hart van de heuvels van de Provence bevinden.

De laatste jaren merk ik, ondanks meer regelmatige droogtes en hittegolven, dat alle tanks aan het begin van de zomer vol zitten en vaak overlopen, wat ruim 5 jaar geleden nog niet het geval was.

Reserveren vol
2014-02-02_17-29-10_777.jpg
2014-02-02-17_29-10_777.jpg (191.34 KB) keer bekeken 7273

2014-02-11_13-26-13_344.jpg
2014-02-11-13_26-13_344.jpg (359.96 KB) keer bekeken 7273


Schoonmaken van de lege reserve (april 2012)
Waterreserve.jpg
Reserveer eau.jpg (324.14 KiB) 7273 keer bekeken


In feite, als het nu regent, zijn dit heel, heel zware regenbuien, hevig, maar die maar heel kort duren, vaak een enkele dag. Bovendien veroorzaken deze stortregens in mijn gemeente schade omdat de regenwaterafvoernetwerken nu ondermaats zijn, om nog maar te zwijgen van de mangaten en kanalen die verstopt zijn door de enorme hoeveelheden materialen die door de overstromingen worden vervoerd (bladeren, takken, dennennaalden, enz.).

Kortom, ik merk tijdens deze hevige regenbuien dat de goten, goten en regenpijpen nu ondermaats zijn in vergelijking met de hoeveelheid water die in een enkele plensbui valt: het komt regelmatig voor dat alles overstroomt voordat het in de tanks waterrecuperatie aankomt!

Mijn advies is dan ook om grotere leidingdiameters te voorzien voor regenwaterrecuperatiesystemen, en eventueel systemen die verstopping van afvoeren en mangaten beperken en het schoonmaken ervan vergemakkelijken.

Zo, enkele jaren geleden tijdens een discussie over dit onderwerp van regenwateropvang, hier op econologie, Forhorse had ons een slimme en efficiënte doe-het-zelf gemaakt van een regenwateropvangsysteem dat de opeenhoping van bladeren in de goten en in de watertanks voor zijn paarden beperkte...
Regenwaterfiltratie.jpg
Regenwaterfiltratie.jpg (34.32 KiB) 7273 keer bekeken
2 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
twentymak
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 19/03/10, 21:01
Plaats: 09000 Saint Paul van Jarrat
x 1

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par twentymak » 05/08/19, 21:01

sicetaitsimple Dus ja, het idee is om alleen in de regen te werken.

Ik zag op deze site: https://www.stockao.fr/calculer-volume- ... -pluie.php

Dat ik 46m3 per jaar zou kunnen recupereren en dat mijn verbruik 73m3 zou zijn, maar ik zie niet in hoe de grootte van het land de zaken verandert.

Voor het dakoppervlak heb ik 70m2 genomen omdat het huis eigenlijk 67m2 bewoonbaar is op de grond, het dak is iets breder en heeft 4 hellingen wat noodzakelijkerwijs iets meer oppervlakte geeft.

Qua verbruik zijn we inderdaad klassiek uitgerust, maar we zijn niet het type om 3 keer per dag te douchen, om elke dag de wasmachine te laten draaien om licht vervuild linnengoed te wassen, om door te spoelen trekken we geen water alleen voor een plasje, ik was mijn auto en mijn terras niet voor de lol met een karcher, de moestuin wordt minimaal bewaterd.

Als ik op de site aangeef dat mijn dak 75m2 is, dat we maar met 2 personen zijn, en dat mijn grond 500m2 is in plaats van 800, val ik terug naar 52m3.

Met deze gegevens lijkt de installatie inderdaad ondermaats... :(

Grelinette Heel mooie installatie heb je daar, volgens mij heb je geen gebrek aan water! :schok:

Ook ik heb gemerkt dat er in de zomer meerdere dagen of zelfs weken droogte is, en dat als de storm losbarst, deze hevig is.

We zijn ons er terdege van bewust dat ons verbruik ons ​​zoveel mogelijk zal moeten aanpassen aan de neerslag, om te overdrijven ten tijde van een flinke storm, iedereen onder de douche, we spoelen het toilet door, we starten de wasmachine. : Lol: En dat is ook de reden waarom ik van plan ben om de EcoMeter-meter te installeren om het niveau te bewaken.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par sicetaitsimple » 05/08/19, 21:18

Re hello,

afgezien van mijn vraag over het opvangpotentieel in relatie tot uw behoeften (met de opmerkingen van Grelinette om rekening mee te houden, lopen bij storm vaak de dakgoten over en bovendien kan de tank al vol zijn, dus het potentieel n is niet noodzakelijkerwijs soms volledig uitgebuit), wil ik toch uw aandacht vestigen op het feit, of u het nu weet of niet, dat de installatie zoals u zich voorstelt niet is toegestaan.

https://www.legifrance.gouv.fr/affichTe ... 0019386409

In principe en voor de eenvoud is het gebruik van op het dak opgevangen regenwater toegestaan:

- buiten, voor alle toepassingen zoals wassen of drenken
- in woongebouwen, voor het aftappen van toiletten, het wassen van vloeren en "op experimentele basis" voor het wassen van kleding.

Kortom, alles wat direct in "de mond" terecht kan komen, gootstenen, wastafels, douches, vaatwassers, ... is niet toegelaten.

En aangezien u aangifteplichtig bent bij de gemeente, kan dat ingewikkeld zijn. Wie een vuilwatertank van één m3 installeert om zijn tuin te besproeien, hoeft zich niet al te veel zorgen te maken....
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par thibr » 05/08/19, 21:30

analyses kunnen verrassend zijn : Mrgreen:
3 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par sicetaitsimple » 05/08/19, 21:33

Onze berichten kruisten elkaar, de mijne was geen reactie op de jouwe om 21:01 uur.

PS: ik had het niet over landoppervlak, eigenlijk geen rapport behalve om de behoefte aan water te willen inschatten, ik had het over opvangoppervlak (dak).
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par sicetaitsimple » 05/08/19, 21:36

Thibr schreef:analyses kunnen verrassend zijn : Mrgreen:


Ik had het net over wetgeving...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par izentrop » 06/08/19, 00:37

sicetaitsimple schreef:Kortom, alles wat direct in "de mond" terecht kan komen, gootstenen, wastafels, douches, vaatwassers, ... is niet toegelaten.
En aangezien u aangifteplichtig bent bij de gemeente, kan dat ingewikkeld zijn. Wie een vuilwatertank van één m3 installeert om zijn tuin te besproeien, hoeft zich niet al te veel zorgen te maken....
verboden, maar hoe kunnen ze dat weten?
Er zit geen meter op de riolering.

Het probleem lijkt alleen het tekort van de wateragentschappen te zijn...
In de video vangt hij zijn gebruikte regenwater op om te besproeien.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: project voor autonome regenwaterhuizen




par sicetaitsimple » 06/08/19, 09:02

izentrop schreef:verboden, maar hoe kunnen ze dat weten?


Het is normaal gesproken altijd mogelijk om iets verbodens te doen, anders zou er geen reden zijn om het te verbieden!

De oorspronkelijke vraag was "Hier is ons project, geef me je mening, kritiek, advies, feedback, enz... Alles wat je nuttig lijkt."
Ik herinnerde me zojuist de toepasselijke regelgeving, wat mij in dat geval niet nutteloos lijkt Twentymak zou niet weten van het bestaan ​​ervan.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 138-gasten