Druk ondersteund door PER

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
SKR
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 28/10/18, 19:48

Druk ondersteund door PER




par SKR » 10/11/18, 16:28

Hallo,

Het geselecteerde zwembadwaterbehandelingssysteem vereist een debiet van 18 m³ / h verdeeld over 7 20 mm binnendiameter-sproeiers, sproeiers gevoed door 20 mm ID U-PVC-leidingen. Het water zou op 33 ° C zijn.

18 m³ / h gedeeld door 7-pijpen = 2,57 m³ / u per buis.

In het geval dat deze buizen ontoegankelijk zijn, omdat ze zich bijvoorbeeld tussen een muur en de betonnen wand van een betegeld zwembad bevinden dat direct tegen deze muur ligt, is het beter om ontoegankelijke verbindingen (ellebogen) te vermijden.

De vraag is dus of het verstandig is om in dit geval te kiezen voor PE-buizen (cross-linked polyethyleen), om te profiteren van hun flexibiliteit.

De angst is dat de PER- en eindfittingen de door een dergelijke stroming geproduceerde druk in leidingen met deze diameter niet ondersteunen.

>> Hoe zit het met?
>> Is er een type versterkte PER die deze druk kan weerstaan?
>> Heeft u een beter idee?

PS:
Het polyethyleen (niet-verknoopt) en het aluminium dat de meerlaagse buizen vormt, ondersteunen niet het opgeloste ozon dat door deze buizen wordt getransporteerd.

Bedankt voor uw hulp.

Van harte.

SKR
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Druk ondersteund door de PER




par Forhorse » 10/11/18, 20:12

zelfs als er een verband is tussen stroom en druk, kan de druk in een circuit niet hoger zijn dan wat de stroom veroorzaakt.
Meer concreet: als uw pomp een maximale druk van 10-balken zonder stroming heeft, kan geen enkel punt van het circuit meer zijn dan 10-balken. Het is zelfs meer het tegenovergestelde, omdat bij niet-nul stroming de verliezen aan ladingen deze druk zullen verlagen.
En als een beperking in het circuit de stroomsnelheid verhoogt om deze stroom te handhaven, zal de druk bij deze beperking dalen (venturi-effect) en niet toenemen.
En nogmaals, de druk stroomopwaarts van deze beperking kan niet sterker zijn dan de druk die de zero flow-pomp kan bieden.
0 x
SKR
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 28/10/18, 19:48

Re: Druk ondersteund door de PER




par SKR » 12/11/18, 14:11

Hallo Forhorse,
Dank u voor uw antwoord.

Met het oog op de pompgegevens (zie bijgevoegde documenten) heeft een loodgieter ons dit verteld:
De maximale druk is 2,1-balken (minder dan bij een huishoudelijke installatie).
Ik stel voor om PER te installeren voor de verwarmde vloer:
https://www.finimetal.fr/produits/cosyt ... llent5.htm
et
https://www.finimetal.fr/produits/tubes ... sytube.htm

Hij voegt toe:
De PER wordt gegeven voor 6-balken bij 50 ° C.
Voor een werkelijk debiet van 18 m³ / h is er geen risico met de PER.
Maar beter is de buitendiameter van zacht PVC van 32 mm voor mondstukken met een binnendiameter 20 mm.

Vragen:
Is voor dezelfde binnendiameter flexibel PVC meer of minder flexibel dan PER?
Waarom is flexibel PVC de voorkeur boven PER?

Heel erg bedankt.
toebehoren
FR_MANUAL_FloPro VS_03-2017_B_H0589800.PDF
(2.48 miljoen) Downloaded keer 980
A1.jpg
A1.jpg (45.25 KIO) Toegang tot 11700-tijden
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Druk ondersteund door de PER




par Forhorse » 12/11/18, 20:54

SKR schreef:Waarom is flexibel PVC de voorkeur boven PER?


Vraag de loodgieter die je heeft geadviseerd dat ...
Voor mij was PVC (vooral flexibel) van veel slechter dan de PER, maar ik ben geen loodgieter.
0 x
SKR
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 28/10/18, 19:48

Re: Druk ondersteund door de PER




par SKR » 12/11/18, 23:52

Het is gespannen.
Merci.
Als we opties voor de PER, naar welk type PER moeten we gaan: A, B, C, andere?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Druk ondersteund door de PER




par Gaston » 13/11/18, 14:12

Forhorse schreef:Meer concreet: als uw pomp een maximale druk van 10-balken zonder stroming heeft, kan geen enkel punt van het circuit meer zijn dan 10-balken.
Dit is waarschijnlijk het geval in dit geval, maar niet in het algemene geval.

Als de pomp zich niet op het laagste punt van het circuit bevindt, is het vrij mogelijk om aan de onderkant van het circuit een (aanzienlijk) hogere druk te hebben dan aan de pompuitlaat.
0 x
SKR
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 28/10/18, 19:48

Re: Druk ondersteund door de PER




par SKR » 13/11/18, 14:23

Hallo Gaston
Bedankt voor je reactie.
Als de uitlaat aan het uiteinde van de buis 35 cm lager is dan de pomp, maakt dit dan een groot verschil in druk?
Als de pomp bijvoorbeeld 2,1-staven geeft, hoeveel druk zou dan aan het einde zijn?
Merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Druk ondersteund door de PER




par Gaston » 13/11/18, 18:03

Voor water is er de 1-balk voor 10 meters hoog, dus 35 cm is de 0,035-balk meer ...

Bovendien is mijn opmerking niet waar voor de uitvoer van het circuit (in dit geval is het de stroom die toeneemt), maar alleen in het geval dat een pijp veel lager zou gaan om later omhoog te gaan (wat over het algemeen niet wordt gedaan) niet voor een zwembad).
0 x
SKR
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 28/10/18, 19:48

Re: Druk ondersteund door de PER




par SKR » 13/11/18, 21:53

Gehoord, Gaston. Dankjewel.
0 x
SKR
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 28/10/18, 19:48

Re: Druk ondersteund door de PER




par SKR » 17/11/18, 17:32

Hallo aan het hele team,

Volgens uw mening lijkt het erop dat de PER kan voldoen aan de toepassing die hieronder wordt vermeld:

De context:
Betegeld boven grondbassin.
Waterbehandeling door een ozonizer met de specificiteit van het verzenden van opgeloste ozon in het bassin tijdens nachtelijke schokozonering, waardoor het waterdesinfectans wordt gemaakt zonder de noodzaak voor restchemicaliën.

Shock ozonisatie wordt uitgevoerd door middel van 7 mondstukken geplaatst aan de onderkant van de wanden, schuine mondstukken (Ø int 20 mm) waarvan het Karcher-effect de wanden "likt", en om dit effect te verkrijgen, moet de snelheid van de water in de leidingen (binnen-Ø 20 mm).

Deze pijpen zijn verbonden met een verpleegster, met kleppen voor het doseren van de stroom van elk mondstuk. De leidingen hebben verschillende lengten (320, 335, 525, 670, 235, 185 en 340 cm).

Muren: gestort beton 20 cm
Watertemperatuur: 33 ° C
Variabele snelheidspomp Zodiac FloPro VS 1,6 cv
Maximale druk geproduceerd door de pomp: 2,1 bars
Stroomsnelheid: 18 m³ / h gedeeld door 7-leidingen = 2,57 m³ / u per leiding, dwz 0,714 L / s
Snelheid in elke pijp: 2,27 m / s.

Het probleem:
In het geval dat deze buizen ontoegankelijk zijn, omdat ze zich bijvoorbeeld tussen een muur en de betonnen wand van een betegeld zwembad bevinden dat direct tegen deze muur ligt, is het beter om ontoegankelijke verbindingen (ellebogen) te vermijden.

De oplossing:
Het lijkt raadzaam om in dit geval voor buizen in PER te kiezen, om voordeel te halen uit hun flexibiliteit, omdat er dus knelkoppelingen aan de uiteinden zouden zijn (toegankelijk). De PER wordt beschermd door omhulsels en om knikken te voorkomen, moeten de bochten worden versterkt (met kragen of anderszins?).

Het lijkt erop dat PVC (vooral flexibel) veel ouder is geworden dan de PER.
PEX (PEX) is bovendien beter bestand tegen PVC dan opgeloste ozon.

Zie hier:
https://www.ozonesolutions.com/info/ozo ... -materials

De vraag:

Welk type PER is het meest resistent voor een dergelijke toepassing?

Volgens de volgende tabel zou de HousePEX (MR PEX) PEX-A de beste zijn:
https://www.houseneeds.com/learning-cen ... on-by-type

Het product:
https://www.lkpex.com/en/products/

brochure:
https://www.lkpex.com/globalassets/lk-p ... -03-09.pdf

Wat denk je?

Bedankt voor uw hulp.

Van harte.

SKR
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 160-gasten