SWE, het Waalse waterbedrijf: 10 € / m3

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

SWE, het Waalse waterbedrijf: 10 € / m3




par Christophe » 09/05/16, 12:40

Vervolg 2016-versie van dit onderwerp: water-pompen filtratie / infosociety wallonne-of-water-swe-7-m3-en-water-in-België-t14067.html

Vandaag mijn regularisatiefactuur voor 2015 van mijn waterrekeningen ontvangen: 14m3 gefactureerd aan 134.54 excl. BTW + 8.07 BTW aan 6% of € 142.61 incl. ontbreekt zeker niet aan watervoorraden... kortom, wij juichen luid toe!

In 2015 heb ik mezelf echter beloofd minder water te besparen: hoe hard ik mezelf ook dwing, het lukt niet, mijn ecologengenen zijn te sterk... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Remundo » 09/05/16, 13:14

in de Auvergne is het zonder abonnement ongeveer € 1 tot € 2 per m3.

Er zijn veel mensen die in de supermarkt € 1,- per liter betalen : Mrgreen:
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Christophe » 09/05/16, 13:22

Remundo schreef:in de Auvergne is het zonder abonnement ongeveer € 1 tot € 2 per m3.


Zoals uitgelegd in het andere onderwerp: in "mijn" geval is het het abonnement (gefactureerd per dag en niet afhankelijk van het verbruikte volume) dat de rekening drukt.

Qua verbruik heb ik € 19.44 inclusief belasting of 13.6% van de rekening...

Kortom, een factureringssysteem dat economisch gedrag vermoordt, na de overheidscampagnes die het gedrag van burgers aanmoedigen om hulpbronnen te sparen... hoe zal ik het zeggen... maakt me aan het lachen (en ik blijf beleefd...).

Remundo schreef:Er zijn veel mensen die in de supermarkt € 1,- per liter betalen : Mrgreen:


Ja dat is zeker...maar ze wassen er niet mee... : Cheesy: (hoewel sommige emirs of dictators misschien...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Gaston » 09/05/16, 14:39

We hebben de (slechte) gewoonte aangenomen dat de kosten voor het aanleggen en onderhouden van het netwerk ‘verdund’ worden in de eenheidsprijs (per m3), maar 34 cent per dag om voor het netwerk te betalen, zelfs als we niets verbruiken, dat lijkt mij niet geheel absurd.

Het is duidelijk dat dit de waterbesparing niet bevordert, maar dat is het probleem van alle producten waarvan de kosten per eenheid laag zijn in vergelijking met die van de infrastructuur. :(
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Christophe » 09/05/16, 14:44

Gaston schreef:Het is duidelijk dat dit de waterbesparing niet bevordert, maar dat is het probleem van alle producten waarvan de kosten per eenheid laag zijn in vergelijking met die van de infrastructuur. :(


Dit is de zorg die ik hier probeer te benadrukken!

Vooral omdat de titels van het abonnement "Distributie" en "Sanering" zijn...die op dagelijkse basis zijn...logischerwijs zouden ze evenredig moeten zijn aan het volumeverbruik!

En voor de sanitaire voorzieningen is het grappig aangezien ik niet op het riool ben aangesloten... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Gaston » 09/05/16, 14:51

Christophe schreef:
Gaston schreef:Het is duidelijk dat dit de waterbesparing niet bevordert, maar dat is het probleem van alle producten waarvan de kosten per eenheid laag zijn in vergelijking met die van de infrastructuur. :(

Dit is de zorg die ik hier probeer te benadrukken!
We kunnen niet tegelijkertijd prijstransparantie en een stimuleringsbeleid hebben :?

Christophe schreef:Vooral omdat de titels van het abonnement "Distributie" en "Sanering" zijn...die op dagelijkse basis zijn...logischerwijs zouden ze evenredig moeten zijn aan het volumeverbruik!
Sanitaire voorzieningen, ja, tenminste gedeeltelijk, maar de distributie heeft geen reden om afhankelijk te zijn van het verbruikte volume.
Waar het om gaat is de lengte van de leidingen die moeten worden onderhouden/vervangen (en we kunnen niet echt zeggen dat een leiding meer slijt afhankelijk van de hoeveelheid getransporteerd water : Mrgreen: )
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Christophe » 09/05/16, 15:16

Gaston schreef:maar de distributie heeft geen reden om afhankelijk te zijn van het geconsumeerde volume.


Eh, de kosten van het pompen (inclusief onderhoud en afschrijving van de installaties) en van de voorbehandeling van het water (analyse, chlorering...)...zijn allemaal hetzelfde, gekoppeld aan het gedistribueerde volume...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Gaston » 09/05/16, 15:57

Christophe schreef:Eh, de kosten van het pompen (inclusief onderhoud en afschrijving van de installaties) en van de voorbehandeling van het water (analyse, chlorering...)...zijn allemaal hetzelfde, gekoppeld aan het gedistribueerde volume...
Voor het onderhoud en de afschrijving van installaties kan dit makkelijk tot de “dagelijkse” kosten behoren.

Voor pompen (elektriciteitsverbruik etc.) en behandelingen moeten deze kosten bijdragen aan de prijs per m3 water.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Christophe » 09/05/16, 16:01

Ja, ik denk dat we daar een beetje met woorden spelen... : Cheesy:

Het is te duur als je zuinig bent... dat is alles! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Betreft: SWE, Waalse Watermaffiamaatschappij: 10€/m3




par Gaston » 09/05/16, 16:25

Christophe schreef:Het is te duur als je zuinig bent... dat is alles! : Cheesy:
Hoeveel schat u (per dag) om permanent drinkwater beschikbaar te hebben door simpelweg de kraan open te draaien? :?
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 183-gasten