Bouw van watertank

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Francky971
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 31/10/13, 23:53

Bouw van watertank




par Francky971 » 31/10/13, 23:59

Hallo,

Ik zoek een oplossing om een ​​flinke waterreserve aan te leggen (10m3 zou goed zijn) met ronde golfplaten, wat mij de beste lijkt.

Ik vond dit op de forum:
https://www.econologie.com/forums/fabriquer- ... t3978.html
Het idee is goed, maar ik denk dat het plaatwerk beter bestand zal zijn in een tropische omgeving (ik ben in Guadeloupe).

Heeft iemand dit eerder gedaan? Ik weet niet zeker hoe ik me het ontwerp moet voorstellen...


Bij voorbaat dank voor uw hulp.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 01/11/13, 00:19

geen golfplaten nodig, stijltang is nog beter

de golfplaat is een probleem, als je de horizontale golvingen wilt aanbrengen, heb je speciaal gebogen platen nodig zoals sommige landbouwsilo's

als we de verticale golvingen plaatsen, maakt het alles ingewikkelder, we kunnen de platen aan elkaar schroeven, de golvingen van de plaat geven elasticiteit en de tank verwijdt het onder het gewicht van het water

met plat plaatstaal, gewoon de platen aan elkaar schroeven en het is perfect stijf

Ik heb er een paar gemaakt, in de stijl van een bovengronds zwembad

de onderkant van het laken een beetje in de grond begraven, een laag zand op de bodem, een 0,2 mm dik polyethyleen zeildoek om de afdichting te maken, uit één stuk: het maakt alleen vouwen aan de randen

het kan agrarisch zwart polyethyleen zijn, maar ik geef de voorkeur aan het lichtgele transparante kaspolyethyleen dat duurzamer is
0 x
Francky971
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 31/10/13, 23:53




par Francky971 » 01/11/13, 00:25

Ik denk dat je gelijk hebt over de vlakke plaat, maar ik had aan de golfplaat gedacht omdat hier alle daken ermee bedekt zijn en het gemakkelijk te vinden is, in tegenstelling tot de vlakke plaat.
Als je transparant polyethyleen noemt, een beetje geel voor kassen, is het hetzelfde verhaal: gemakkelijk zwart te vinden, maar transparant weet ik niet, ik moet het uitzoeken... maar is het ook stoer?

Heb je foto's of details van je prestaties?
Ik ben erg geïnteresseerd, bedankt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 01/11/13, 14:30

van het ene land naar het andere zijn de materiaalprijzen verschillend en het is niet dezelfde oplossing die de goedkoopste is: wat is de prijs van golfplaat en de prijs van cement, waar u woont?

in Frankrijk is ook vlak plaatwerk bij de plaatselijke bouwmarkt duurder dan golfplaat... om vlak plaatwerk tegen de juiste prijs te krijgen moet je op zoek naar een groothandel

het is noodzakelijk om te vergelijken met een metselwerkoplossing

Ik gebruik geel transparant polyethyleen om onbedekte stortbakken te maken, zodat het plastic goed tegen de zon moet kunnen ... er is een esthetische kant: ik heb liever dat de bodem van de stortbak licht van kleur is: zand gezien door het plastic

sommige zwarte polyethyleen zijn ook sterk en duurzaam, maar helaas is degene die aan ons wordt verkocht gemaakt voor kuilvoerstapels die maar een jaar meegaan, dus gerecycleerde palsatic van twijfelachtige kwaliteit

voor een overdekte stortbak, dus beschermd tegen licht, kan zwart voldoende zijn

Ik heb ook pvc-gecoat nylon vrachtwagenzeil gebruikt, maar meer voor zwembaden, en het is slecht voor watertanks: dit pvc zit vol ftalaat of andere troep die het water ondrinkbaar maakt

zie ook hoe de stortbak moet worden gebruikt: de polyethyleenfilm is kwetsbaar: de stortbak moet met een pomp worden gebruikt, en niet door met emmers te trekken

als de stortbak te veel vuil krijgt en vaak moet worden schoongemaakt, zal het polyethyleen te snel worden doorboord
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 01/11/13, 18:42

Het vlakke laken, zoals aanbevolen Châtelot, is hiervoor zeer geschikt; het is gemakkelijk te buigen tot een grote radius, mits de dikte laag genoeg is, het biedt dan een zelfstabiliserende vorm.
Het is zeker gemakkelijk te vinden, maar niet van dezelfde leveranciers: golfplaten = materiaaldealers, vlakke platen = hardwaregroothandel.
Er moet voor worden gezorgd dat de verticale overlappende randen goed worden vastgezet om de druk van het water te compenseren (klinken, bouten, mogelijk riemen, enz.).
Zorg er ook voor dat u alle oneffenheden verwijdert die verband houden met het snijden of bevestigen van de platen, om het waterdichtingsmembraan te behouden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 01/11/13, 19:07

Ik heb 2 stortbakken van 5m en 3m in diameter in 0,8 mm dik plaatstaal: het staat op zichzelf zonder enige versteviging, behalve een cirkel aan de bovenkant

de diameter van 5 m doet dienst als zwembad: de omsnoering was van hout: planken van verschillende diktes vastgezet met schroeven om de stijfheid van massief hout te geven ... de vrachtwagenhoes bekleed met pvc gevouwen over de houten versterking

helaas, het is al 25 jaar geïnstalleerd, de afdekking is uiteindelijk beschadigd geraakt, dus het hout nat laten worden en rotten ... Ik heb net het hout uit elkaar gehaald om brandhout te maken ... het verzonken deel van de afdekking is nog net zo stevig, dus dit zwembad is nog steeds vol, vrienden, jullie zullen het niveau een beetje moeten verlagen om een ​​nieuwe afdekking in het bovenste gedeelte te lassen en weer in gebruik te nemen

nu heeft het geen versteviging meer: ​​het staat op zichzelf maar je kunt niet op de rand leunen om naar binnen te gaan

de andere heeft de rand versterkt door een gegalvaniseerde stalen buis met een diameter van 30 mm, gebogen en aan de plaat bevestigd met popnagels ... een strook vrachtwagenzeil dat is omgevouwen om de polyethyleenfilm te beschermen tegen de rand van de plaat en popnagels

hetzelfde voor de montageschroeven tussen de platen: dubbelzijdige tape en een strook vrachtwagenzeil ter bescherming van het plastic dat de verzegeling maakt

het moet gezegd dat ik het geluk had om bij een schroothandelaar een enorme rol plaatwerk te vinden van 0,8 mm dik, 1,25 m breed en een paar honderd meter lang: ik kan dus een tank maken met een enkel stuk plaatwerk en slechts een rij schroeven

met de 1m x 2m plaatmetalen platen die je in bouwmarkten vindt, is het een gedoe gezien het aantal schroeven dat je nodig hebt

zonder het plaatwerk te kunnen kopen dat prima is, is het beter om het in steen en cement te doen, en met sikalatex in het cement kun je het zelfs waterdicht genoeg maken om het zonder plastic folie te doen
0 x
zwaluwstaart
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 25/01/09, 00:11




par zwaluwstaart » 01/11/13, 22:40

hallo 971

u heeft niet aangegeven waarvoor u deze reserve van 10m3 wilt gebruiken.

Persoonlijk heb ik al 10 jaar een flexibele PVC-tankreserve van 3 m4 en ben helemaal tevreden.Het is momenteel een zeer goede volume-prijsverhouding (650€ inclusief btw).

Ik gebruik het voor mijn tapwater en drinkwater.

Op dit punt niet helemaal eens met Chatelot.

1° - er zijn voedsel-pvc's (stamfood) maar veel duurder (2500€/10m3)
2° - ftalaten en andere zijn weekmakers voor PVC, dit zijn moleculen met een hoge molaire massa en niet erg polair, dus ze hebben het voordeel dat ze heel gemakkelijkdgesorbeerd door actieve kool;
3° - zoals voor VCM's (chloro-vinyl-momomer), is de specifieke afgiftesnelheid van PVC-voedingsstoffen laag, en voor de anderen kunnen we de vrijgekomen VCM's gemakkelijk verwijderen door lucht in de flexibele reserve te blazen (aquariumpomp 2m3/h -3W+diffusor), omdat de VCM's extreem vluchtig zijn en tegelijkertijd de H2S die door bepaalde anaerobe bacteriën wordt geproduceerd, elimineert.....

dit is de oplossing die ik heb aangenomen

Bovendien, als je reserve voor niet-drinkend gebruik is, denk ik dat dit de duurste oplossing is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 01/11/13, 23:04

natuurlijk is er pvc van voedingskwaliteit om stortbakken te maken, maar gezien de prijs kost het meer dan een gemetselde stortbak

Ik wees alleen op het probleem van pvc-vrachtwagenhoezen

de vrachtwagenafdekking is goed voor zwembaden, want gezien de vuile dingen die we erin stoppen zoals trichloorisocyanuurzuur, zijn we niet langer bij de pvc-weekmaker in de buurt
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten