Privatisering van drinkwater... Lang leve de Europese Unie!!

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Privatisering van drinkwater... Lang leve de Europese Unie!!




par Christophe » 25/02/13, 14:36

Gek...maar waar...wat een klotesysteem!! Wij begrijpen dit beter: https://www.econologie.com/forums/post251380.html#251380
:onheil:

De Europese Commissie dwingt door de crisis getroffen landen om water te privatiseren

Brussel – De Europese Commissie promoot doelbewust de privatisering van waterdiensten als een van de voorwaarden die worden opgelegd bij reddingsoperaties, zo gaf zij toe in een brief aan maatschappelijke groeperingen. De leiding van Europees commissaris Olli Rehn reageerde op vragen die werden gesteld in een open brief, geschreven door maatschappelijke organisaties, over de rol die de Commissie speelt in de privatiseringsverplichting die de Trojka heeft opgelegd aan Griekenland, Portugal en andere landen. Vandaag eisen de organisaties in een tweede brief aan commissaris Rehn dat hij “voortaan afziet van elke druk die voorwaarden oplegt voor de privatisering van water”.


De krachtige steun van de Commissie voor privatisering gaat in tegen de groeiende trend in Europa en elders dat privatisering niet noodzakelijkerwijs de geclaimde voordelen oplevert. Parijs en andere steden hebben onlangs hun waterdiensten opnieuw gegemeented vanwege slechte ervaringen met privatisering. In 2004 keurde de Nederlandse regering een wet goed die de delegatie van openbare waterdiensten aan de particuliere sector verbiedt, en het Italiaanse Constitutionele Hof oordeelde dat toekomstige wetgeving die zou proberen openbare diensten te privatiseren ongrondwettelijk zou zijn.

In haar antwoord heeft de Commissie geen enkel argument aangevoerd om haar standpunt te ondersteunen, ook al blijkt uit onderzoek dat publieke diensten vaak efficiënter zijn dan particuliere diensten. Het is ook in strijd met belangrijke artikelen van het Verdrag van de Europese Unie, dat voorziet in neutraliteit met betrekking tot het eigendomsregime van waterdiensten [1].

Sommige leden van het Europees Parlement hebben de Commissie al een vraag gesteld om opheldering te vragen over de tegenstrijdigheid tussen de aanbevelingen van de Trojka en de neutraliteit die van de Commissie wordt verlangd.

“Dit laat echt zien hoe de Commissie het contact met de realiteit heeft verloren. Hun ideologische argumenten zijn niet gebaseerd op bewezen feiten en gaan zo ver dat ze de democratische wil van het volk negeren”, zegt Gabriella Zanzanaini van Food & Water Europe.

“De Commissie moet zichzelf op veel punten uitleggen. Niet alleen is er geen bewijs dat het idee ondersteunt dat de particuliere sector efficiënter is, maar er bestaat ook een zeer sterke publieke weerstand tegen privatisering. Europese burgers zullen niet gemakkelijk op deze kwestie terugdeinzen”, zegt Jan Willem Goudriaan van de European Union Federation of Public Services (EPSU).

Nu de bewegingen in heel Europa zich intensiveren om tegen de verkoop van openbaar water te strijden, is er een eerste Europees Burgerinitiatief gelanceerd om de implementatie van het recht op water voor iedereen in Europa te bevorderen en zodat de watervoorziening en het waterbeheer niet onderworpen zijn aan “interne marktregels”, terwijl ze uitgesloten zijn van liberalisering.

[1] “Neutraliteit” met betrekking tot de kwestie van publieke of private eigendomsregimes voor waterdiensten wordt gepresenteerd in artikel 345 VWEU en art. 17 1 van Richtlijn 2006/123/EG betreffende diensten op de interne markt


Bron: http://actuwiki.fr/eco/1154

Persbericht: https://www.econologie.info/share/partag ... tQij59.pdf
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 25/02/13, 17:53

Welke idioten!


Als er één plek is waar je niet moet privatiseren, dan is het daar wel!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/02/13, 18:18

particuliere bedrijven zijn goed als er echte concurrentie is... voor water is er maar één leiding... geen concurrentie mogelijk

Aangezien niemand de keuze heeft over een waterleverancier, moet het dus een openbare dienst blijven

we kunnen duidelijk zien dat steden waar de watervoorziening nog steeds openbaar is, het goedkoopste water hebben

we zien ook de peddel die het pseudo-liberalisme maakt op het gebied van de telefoon of elektriciteit, waar er ook maar één netwerk is

het is nog steeds beter gerechtvaardigd voor elektriciteit waarbij concurrerende bedrijven energie van verschillende oorsprong kunnen verkopen, zelfs als deze via een gemeenschappelijk netwerk wordt gedistribueerd... de elektriciteit van windturbines wordt niet vervuild doordat deze door hetzelfde netwerk gaat als kernenergie

want het behoud van de kwaliteit van water is een serieuze klus, die de hele ontwikkeling van het grondgebied omvat: dus de staat!

zal niemand de keuze hebben over een waterleverancier? Nou ja, behalve voor mensen zoals ik die geen watermeter meer hebben en tevreden zijn met het water dat uit de lucht valt
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 25/02/13, 18:30

Dit gebeurde de afgelopen 10 tot 15 jaar in enkele grote steden in Frankrijk: voordat het water werd beheerd door de gemeente (communales des eaux), waren de tarieven stabiel en laag, waarna er politiek werd gelobbyd om te privatiseren (Suez, Lyonnaise des Eaux, Générale des Eaux, Générale des Eaux, Eaux...)...de prijzen zijn sindsdien enorm gestegen...maar geleidelijk genoeg zodat het grote publiek zich niet te dom voelt! Er zijn goede bestanden hierover bij de UFC en INC, denk ik...

Bijvoorbeeld: hier betalen we allemaal 1€/m3 zuivering/sanitatie, ook al zijn we niet aangesloten op de riolering (4€/m3 totaal). De prijzen zijn in vijf jaar tijd met 35% gestegen (minder dan € 5/m3 in 3).

Zei u wijdverbreide fraude (van de wateren)? Ja meneer!

Dus in economische zin hebben de ‘technocraten’ van de EU gelijk: Het privatiseren van water zou meer welvaart (commerciële marges), belastingen en heffingen voor de overheidsfinanciën creëren...

Het blijft toch een oplichterij...
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 25/02/13, 19:37

:schok:


Wij betalen hier voor drinkwater uit het netwerk $ 0,537 of 0.398 euro!


Voor mij heeft het geen gevolgen, want ik heb een waterput, maar we zullen er uiteindelijk wel belasting voor moeten betalen!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 25/02/13, 19:39

Als ik met je over oplichting praat, is dat niet voor niets! Hier beginnen we op alle niveaus opgezwollen te raken (het wordt op alle niveaus erger) en het begint me daar serieus te storen...

André vertelde ons dat hij bij jullie thuis (Quebec voor degenen die het niet gewend waren) niet eens voor water betaalde omdat er geen meter was...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/02/13, 19:56

een paar tien jaar geleden was er in Malbuisson in de Doubs geen watermeter... het water was overvloedig en bruikbaar zonder behandeling... de kostprijs van een wateraansluiting water het was alleen de prijs van de leiding... geen noodzaak om de prijs van een meter toe te voegen... natuurlijk eindigden ze met het plaatsen van meters en een niet-nulprijs voor water, want anders zou met de toename van de bevolking en een nulprijs die niet motiveert om verspilling te vermijden niet genoeg zijn geweest
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 25/02/13, 20:07

Christophe schreef:Als ik met je over oplichting praat, is dat niet voor niets! Hier beginnen we op alle niveaus opgezwollen te raken (het wordt op alle niveaus erger) en het begint me daar serieus te storen...

André vertelde ons dat hij bij jullie thuis (Quebec voor degenen die het niet gewend waren) niet eens voor water betaalde omdat er geen meter was...



Het is waar dat er geen meters zijn in alle steden, maar we installeren ze in de nieuwe wijken en ook in verschillende steden die er geen hebben, omdat er te veel misbruik is en ik weet niet zeker of we de m/3 $3 daarvoor hebben betaald er zouden net zoveel mensen zijn die de ingangen van hun auto zouden wassen met een tuinslang!

Ik heb een waterput en mijn grootste waterverbruik is voor de kas in de zomer, die ik onder een folie water geef om verdamping te voorkomen, zodat dit water terugkeert naar de grond om de grondwaterspiegel aan te vullen.
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 25/02/13, 21:46

slet,

Er was een topic over Fi:

http://www.franceinter.fr/emission-serv ... -quel-prix

interessant en informatief...

water is de laatste lobby die ontbreekt voor volledige controle over het menselijk leven....

In mijn geval is het de gemeentelijke overheid die het beheert aangezien het 2.8 app/m3 is, de werkgelegenheidsdienst van de mensen van de gemeente voor alles, meterstanden, onderhoud enz., de investeringen worden zelf gesubsidieerd enz enz...

Het water heeft een verontreinigingsniveau dat lager is dan alle opgelegde normen en er wordt bij elke factuur een verontreinigingsverklaring verstrekt...

Klein detail: je rioolheffing wordt berekend over je waterverbruik ;) ...

Ik zou graag zien dat hij hier een privédienst probeert op te leggen lol, ik ben bang dat er zoveel rommel zal zijn dat het idee niet overgaat of wordt ingetrokken en de uitzondering zal zijn; ) ... bekijk dat op 10 terminals hebben het typische tegenvoorbeeld met bijna 6 euro/m3 verkocht en onderhouden door Veolia natuurlijk... voor water dat absoluut niet van betere kwaliteit is...

Deze Galliërs zijn gek... lang leve tankopslag ;) lang leve

http://www.eautarcie.com/ :)
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 25/02/13, 22:47

Veolia vestigt zich hier steeds meer en koopt alle concurrenten op, maar die doen het niet goed onder de bevolking.

Ik vraag me af of er geen bruine enveloppen zijn van de gekozen functionarissen, omdat nieuwe normen kleine concurrenten elimineren, maar deze normen hebben niets te maken met de kwaliteit van de dienstverlening.

Overal ter wereld krijgen ze regelmatig boetes!

http://www.lesaffaires.com/secteurs-d-a ... out/538150

http://lexpansion.lexpress.fr/entrepris ... 79181.html

http://droit-finances.commentcamarche.n ... au-abusive
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 153-gasten