Rêve de Glace: ijsbergtransport voor drinkwater!

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79317
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Rêve de Glace: ijsbergtransport voor drinkwater!




par Christophe » 20/12/10, 16:38

Verplaats ijsbergen om ze om te zetten in drinkwater: een zoete fantasie waar de mensheid al 40 jaar naar jaagt. Een verbazingwekkende man, Georges Mougin, gelooft erin. Als onvermoeibare voorvechter van de exploitatie van poolijsblokjes, weet hij dat alle technische remmen nu zijn opgeheven. De droom kan uitkomen


Om de volledige recensie voor Belgen hier te bekijken: http://www.rtbf.be/tv/revoir/detail_rev ... 1&serieId=

Intro voor anderen hier: http://www.youtube.com/watch?v=a2AQhPZ3_Oo

De simulaties zeggen dat het zou kunnen werken, tussen het Noordpoolgebied en de Canarische Eilanden. Kosten: 1 L stookolie voor 1 m3 geleverd drinkwater.

In feite is het meer een gecontroleerde drift dan een echt transport.
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 20/12/10, 17:16

Vreemd, ik weet zeker dat ik beelden heb gezien van ijsblokken die per boot en vervolgens per vrachtwagen worden vervoerd om de Verenigde Staten van kou te voorzien. Het moet in de jaren vijftig of iets eerder zijn gebeurd.
Maar geen spoor op internet, mogelijk was het een film.
0 x
Sparen een boom, eet een bever.
Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 20/12/10, 20:08

aerialcastor schreef:Vreemd, ik weet zeker dat ik beelden heb gezien van ijsblokken die per boot en vervolgens per vrachtwagen worden vervoerd om de Verenigde Staten van kou te voorzien. Het moet in de jaren vijftig of iets eerder zijn gebeurd.
Maar geen spoor op internet, mogelijk was het een film.


Ik herinner me dat een van mijn leraren het had over het vervoeren van ijsbergen (het moet eind jaren 80 zijn geweest).
Ik weet de bestemming niet meer.

Maar wat een ecologische bullshit... : Cry:
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Dream of Ice: Transport van ijsberg voor drinkwater!




par Flytox » 20/12/10, 20:29

Christophe schreef:
De simulaties zeggen dat het zou kunnen werken, tussen het Noordpoolgebied en de Canarische Eilanden. Kosten: 1 L stookolie voor 1 m3 geleverd drinkwater.

In feite is het meer een gecontroleerde drift dan een echt transport.


Misschien heeft iemand de cijfers, maar het lijkt erop dat we met de prijs van een liter stookolie meer dan een m3 water winnen en zuiveren? Neen? Of het nu gaat om zeewater, grondwater of min of meer vervuilde rivieren.
Dernière édition par Flytox de 21 / 12 / 10, 09: 32, 1 keer bewerkt.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 20/12/10, 23:20

aerialcastor schreef:Vreemd, ik weet zeker dat ik beelden heb gezien van ijsblokken die per boot en vervolgens per vrachtwagen worden vervoerd om de Verenigde Staten van kou te voorzien. Het moet in de jaren vijftig of iets eerder zijn gebeurd.
Maar geen spoor op internet, mogelijk was het een film.

Het is misschien in Thalassa op France 3 waar dit onderwerp verschillende keren is behandeld.

Zie ook de link: http://www.algosophette.com/association ... l-172.html

IJsbergen worden ook gesleept om te voorkomen dat ze in botsing komen met booreilanden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79317
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Dream of Ice: Transport van ijsberg voor drinkwater!




par Christophe » 21/12/10, 00:16

Flytox schreef:Misschien heeft iemand de cijfers, maar het lijkt erop dat met de prijs van een liter stookolie of extracten en meer dan een m3 water wordt gezuiverd? Neen? Of het nu gaat om zeewater, grondwater of min of meer vervuilde rivieren.


Voor zeewater is het veel hoger dan dat, info hier: https://www.econologie.com/forums/le-point-s ... vt150.html

Nu zijn er andere methoden om vers water te krijgen, voorbeeld en debat: https://www.econologie.com/forums/capteur-de ... t9756.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79317
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 13/01/11, 14:03

De TF1-nieuwsuitzending sprak in december over het idee:
http://www.ushuaia.com/videos-photos/vi ... 84938.html

En hier is een artikel van de dag in de echo's: http://www.lesechos.fr/entreprises-sect ... r=RSS-2113

Een ijsberg van Groenland naar de Canarische Eilanden vervoeren om te zorgen voor drinkwater en 100% hernieuwbare airconditioning: het ietwat gekke project dat 35 jaar lang door een Franse ingenieur is uitgevoerd, is voor het eerst digitaal gemodelleerd. En verrassing: het zou kunnen werken!

Een ijsberg die als een offshore-platform is opgeborgen, niet ver van de Canarische Eilanden nadat hij in minder dan vijf maanden de Atlantische Oceaan was overgestoken. Het is nog steeds slechts een virtueel beeld, het resultaat van een 3D-simulatie van deze reis. Maar de koppige Georges Mougin wanhoopt niet om het op een dag te zien.

"Een ijsberg heeft een dubbel belang", onderstreept de ingenieur die al sinds 1975 droomt van zo'n transfer, maar stuit op een aantal wetenschappelijke onzekerheden.

“Een ijsberg die naar een lage breedtegraad wordt overgebracht, wordt een energiebron, hetzij voor het koelen van bestaande energiecentrales, hetzij voor het voeden van energiecentrales van het type ETM (thermische energie uit de zee, een techniek die het mogelijk maakt om elektriciteit te produceren door gebruik te maken van het temperatuurverschil tussen oppervlaktewater en koud water uit de diepte)”, legt hij uit.

Het koude water dat voortkomt uit het smelten "maakt het vervolgens mogelijk om grote ruimtes te voorzien van airconditioning" voordat het wordt gebruikt als zoet water voor huishoudelijk gebruik. Wat rechtvaardigt zo'n transfer naar droge landen als de Canarische Eilanden, Portugal of Marokko.

De ijsbergen, die loskomen van de gletsjers van de polen, bestaan ​​uit zoet water, in tegenstelling tot pakijs dat bestaat uit bevroren zeewater.

Gedwongen om te wachten sinds de jaren 80, lanceerde de ingenieur zijn project een paar jaar geleden opnieuw dankzij de vooruitgang in de oceanografie, die nu een gedetailleerde kennis van de zeestromingen mogelijk maakt.

Het idee van de ingenieur is niet om de ijsbergen, monsters van enkele miljoenen tonnen, te slepen, maar om te profiteren van hun "natuurlijke drift" over de oceanen door ze met een sleepboot te begeleiden.

Deze "intuïtie", stemde het bedrijf Dassault Systèmes ermee in om het te "modelleren" met geavanceerde software die gewoonlijk door fabrikanten wordt gebruikt om hun producten te ontwerpen. “We hebben hem de modernste tools in handen gegeven om te kijken of zijn project mogelijk is of niet”, legt projectdirecteur bij Dassault Systèmes, Cédric Simard, uit.

Alle etappes werden zo in 3D gesimuleerd, van de keuze van de ideale ijsberg voor de kust van Newfoundland, in Canada, tot de aankomst op de Canarische Eilanden, inclusief een oversteek in de weersomstandigheden van een typisch jaar.

Voor deze digitale simulatie, verteld in een documentaire die binnenkort zal worden uitgezonden in het programma Thalassa op France 3, viel de keuze op een ijsberg van 7 miljoen ton, "tabular" genoemd, dat wil zeggen plat en daarom waarschijnlijk niet omslaan of breken tijdens de overtocht.

Georges Mougin is van plan de ijsberg te "bekleden" met een "rok" gemaakt van synthetisch textiel dat op sommige gletsjers wordt gebruikt om het smelten te vertragen. Deze "rok" zou worden aangebracht met een seine, een gigantisch net dat wordt gebruikt voor de tonijnvisserij.

Dit proces creëert een isolerende "watermatras" rond de ijsberg, volgens de berekeningen die door deze simulatie zijn gevalideerd.

Aldus versierd zou de ijsberg in 141 dagen op de Canarische Eilanden aankomen en "slechts" een derde van zijn massa hebben verloren. Het zou nog een jaar lang water kunnen leveren aan een stad van zo'n 50.000 inwoners.

Georges Mougin, getroost door dit virtuele succes, belooft nu een "eerste statische ervaring in een baai van Newfoundland om de geldigheid van de bescherming te verifiëren" met zijn bedrijf WPI. Misschien voorjaar 2012.
0 x
aramis313
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 06/03/11, 14:51

Transport van ijsbergen




par aramis313 » 07/03/11, 18:22

Ik heb deze uitzending ook gezien.

Stel dat het ons lukt om ijsbergen te vervoeren zonder al te veel energie te verbruiken.
Ze komen uit een land met grote waterbehoeften.
Maar hoe stel je je op dit moment de exploitatie van deze enorme ijsmassa voor?
Wat is de beoogde oplossing om het te smelten en het aldus verkregen zoete water te benutten?
Ik zie te weinig gigantische sluizen van meer dan 100 diep met pompen (overigens erg energievretend) om het zeewater af te voeren.
In dit rapport wordt op geen enkel moment aandacht besteed aan dit aspect.

:?

BaV

Jcm
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79317
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 07/03/11, 18:44

Goeie vraag, maar ik denk niet dat het heel moeilijk zal zijn.

het zou voldoende zijn om blokken te hakken en ze in de zon te laten smelten. Het is duidelijk dat er behoorlijk aanzienlijke verliezen zouden zijn door in het water te smelten.

Men kan zich ook voorstellen een bassin te maken op het oppervlak van de ijsberg (zoals te zien is in de zomer op bepaalde ijsschotsen) en het met tankwagens erin te pompen.

We kunnen ervan uitgaan dat het smelten gemiddeld minstens zo snel gaat als dat van het transport:

Aldus versierd zou de ijsberg in 141 dagen op de Canarische Eilanden aankomen en "slechts" een derde van zijn massa hebben verloren.


1/3 = 140 dagen.
De resterende 2/3 zou dus maximaal 280 dagen duren. Zo blijft er genoeg tijd over om in te haken.

ps: de reportage is afgelopen vrijdag heruitgezonden in de Thalassa. Het kan dus beschikbaar zijn op www.pluzz.fr ?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79317
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 07/03/11, 18:48

Hier is het rapport: http://www.pluzz.fr/thalassa-2011-03-04-20h35.html
Het is in de tweede helft.

1 week beschikbaar, wacht niet langer.
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 175-gasten