Gechloreerde verbranding van kranten, catalogi ...

Bespreking van methoden voor de sanering en de controle van de luchtkwaliteit.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Gechloreerde verbranding van kranten, catalogi ...




par Christophe » 09/07/09, 14:22

Ik heb net wat papierbrandproeven gedaan.

Resultaten in foto's (niet gemakkelijk om een ​​vlam te fotograferen):

Beeld
Beeld
Beeld

Ter herinnering: een groene vlam = aanwezigheid van chloor.

Wat heb ik verbrand?

a) enveloppen:
Beeld
Beeld

b) stukjes catalogi (dun "semi" glanzend papier)
Beeld

In 2-gevallen komt ondanks uiterlijk (dezelfde textuur, dezelfde kleuren, de verbranding van een van de 2 chloor vrij en de andere niet).

Ik denk dat chloor vooral afkomstig is van de inkten (of inkten van oplosmiddelen?) Gebruikt in papier: sommige lijken chloor te houden (het is tenminste zichtbaar bij verbranding) meer dan andere ...

Door de "bevroren" covers van catalogi te verbranden: geen groene vlam daarentegen ...

Zaken om te volgen (als u ideeën heeft over dingen die u wilt "testen"?). Er komt een video over deze tests.

Dit alles om te zeggen dat de verbranding van bepaald papier, a priori onschadelijk, niet zonder gevolgen is voor het milieu ... zelfs voor onze gezondheid (mogelijkheid van dioxines? Ik ga door maar je weet maar nooit)?

Kleine foto van het contact om de print te tonen:
Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 09/07/09, 16:41

Hier is de video, we kunnen de groene vlammen vrij goed zien: https://www.econologie.com/pollution-au- ... -4102.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 09/07/09, 18:25

Ik blijf een beetje perplex, ik geloofde dat een groene vlam te wijten was aan de aanwezigheid van koperchloride waarvan voornamelijk koper waarvan chloor alleen de functie van oxidatiemiddel zou hebben.

Maar hey, ik ben geen chemicus, zou ik mezelf intellectueel hebben gerookt? : Cheesy:
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 10/07/09, 10:46

Nou hetzelfde, ik weet niet wat het is behalve dat het een verbinding is die chloor bevat.

Wat is de functie van koper of koperchloride in inkten of in papier?
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 10/07/09, 12:48

Chloor en zijn verbindingen worden gebruikt om papier te bleken

http://fr.wikipedia.org/wiki/Blanchiment_(papier)

Koper is een pigment voor inkten

En voor zover ik me herinner, zijn koper en chloor nodig om de vlam groen te laten worden.
Trouwens, als je wilt weten of een verbinding chloor bevat, zet het op een koperdraad en verwarm het, dit is de Beilstein-test
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 10/07/09, 12:58

Ja voor het bleken, maar volgens de pro (zie bericht van pierre-ernest) van het meisje, is er geen chloor meer in het papier dat eenmaal is gebleekt ... Zie het debat (stormachtig) hier:
https://www.econologie.com/forums/bilan-ecol ... t4840.html

Ah ja, hij spreekt wel van Chloride ... maar van natrium ... niet van koper ...

1) na het spelen van zijn rol "bleker", dwz oxidator, wordt het chloordioxide gebruikt voor het bleken van de papierpulp geneutraliseerd in natriumchlorideof zeezout. Die kun je verwarmen tot voorbij het smeltpunt (801 ° C) zonder dat het uiteenvalt.
Maar hoe dan ook, aangezien de papierpulp na het bleken wordt gespoeld, is er geen chloride meer in het papier, gebleekt of niet.


En omdat de groene vlam alleen verschijnt met wit papier op 2, zou ik geneigd zijn dit te geloven.

Anders hadden we ook dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/bruler-du- ... t5975.html

Ok voor de pigmentinkten, dat zou verklaren waarom sommige papieren een groene vlam afgeven en geen andere ...

Koper = blauw denk ik? We zouden moeten zien of het "blauwe" papier groener is dan de andere ... het was niet het geval met 2 "blauwe binnen" enveloppen
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Luchtvervuiling en oplossingen tegen luchtverontreiniging"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 61-gasten