Denk na over zijn habitat

Bespreking van methoden voor de sanering en de controle van de luchtkwaliteit.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Denk na over zijn habitat




par olifant » 25/10/06, 18:01

Ik geef je een link naar Yahoo, die vandaag verscheen die veel over de huidige situatie verklaart.
Dit artikel vat een deel van de situatie samen, denk ik.

http://fr.news.yahoo.com/24102006/202/l ... ement.html
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 25/10/06, 19:01

Geweldig, ik heb er lang over nagedacht dat wonen in een huis met een kleine tuin om je pseudo-biologische producten te kweken meer een luxe is dan een ecologie. (Oke, wonen in het stadscentrum zou ook een luxe zijn)
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 25/10/06, 20:54

Ja en nee Omdat tuinen met hagen, bomen enz. Niet slechter zijn dan maïsvelden van enkele hectaren, zonder bomen, levenloos en vol fosfaten.

Het probleem is liever wat mensen met hun tuin doen: asfalt, gras, herbiciden ...

Anders is het voor reizen lang geleden dat ik denk dat nationale wegen noodzakelijkerwijs moeten worden bekleed met een fietspad. Omdat op het platteland het vaak onmogelijk is om te voet, op de fiets, op rolschaatsen enz. Te geraken Als je door de velden gaat, riskeer je lood in de billen en als je de weg probeert, kom je eerder in het ziekenhuis aan dan op je bestemming, omdat de auto's met een waanzinnige snelheid rijden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 25/10/06, 21:27

Christine schreef:Anders is het voor reizen lang geleden dat ik denk dat nationale wegen noodzakelijkerwijs moeten worden bekleed met een fietspad. Omdat op het platteland het vaak onmogelijk is om te voet, op de fiets, op rolschaatsen enz. Te geraken Als je door de velden gaat, riskeer je lood in de billen en als je de weg probeert, kom je eerder in het ziekenhuis aan dan op je bestemming, omdat de auto's met een waanzinnige snelheid rijden.

:schok: Gevaarlijk in uw campagnes.
De velden oversteken richting mijn huis is geen probleem en ik zag deze zomer zelfs een bloemrijke braak liggen waar de "toeristen" stopten om foto's te maken .... en wat bloemen 8)

Aan de andere kant is het waar dat de 'chauffeurs' die op de hoofdwegen worden vastgehouden door de radars stoom afblazen op de kleine wegen
:onheil:
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 25/10/06, 23:57

Christine schreef:Ja en nee Omdat tuinen met hagen, bomen enz. Niet slechter zijn dan maïsvelden van enkele hectaren, zonder bomen, levenloos en vol fosfaten.


Ja maar hey als je een minder intensief gewas wilt, zal het meer gebied vergen, vooral als je biobrandstof wilt maken. En er zijn nog steeds boeren die nog steeds hagen aan de randen laten, zelfs als ze veel groter zijn (en hey het is nog steeds zeldzamer geef ik toe). Dan is het kleine schaap of de koe leuk, zie meer dan een woonwijk.


Voor de fiets is het duidelijk dat ik niet zou willen lopen op de nationale :frons:
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 26/10/06, 11:18

Ik heb het artikel snel doorgenomen. In feite is het precies hetzelfde probleem als voorsteden in de VS, met hun gevolgen voor het milieu en de vicieuze cirkel van de auto die het met zich meebrengt.

Dit alles is precies het onderwerp dat wordt behandeld, onder een nogal "piekolie" -gerichte lezing, van de buitengewoon uitstekende Canadese film (bestaat met Franse ondertitels): The End Of Suburbia.

Zoveel problemen te zien, te beoordelen en te herzien, wordt regel voor regel gevonden in onze voorsteden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 26/10/06, 19:33

Wanneer u in Ile-de-France in een "landbouw" -afdeling woont, beseft u al snel het probleem en het werkelijke belang ervan: het is rampzalig! :(

Gelukkig, een sprankje hoop, beginnen we nu enkele gekozen functionarissen te ontmoeten die zich bewust zijn van het probleem en die, hoewel ze verplicht zijn om woningen te bouwen in hun gemeenten (anders verliezen ze burgers, de armen ...), dat niet accepteren projecten die de verdichting van stadscentra bevorderen met "stadsgebouwen" met weinig verdiepingen, aangenaam om in te wonen en veel minder ruimte in beslag nemen en verschillende netwerken (wegen, water, EP en EU sanitaire voorzieningen, telecommunicatie, tec ...) die het eeuwige " villa 'die ik steeds meer beschouw als een egoïstische gril ...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
uitsteeksel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 26/10/06, 14:24
Plaats: ergens in het midden van de koeien in Normandië ...

een paar woorden over landelijke ruilverkaveling en stadsplanning




par uitsteeksel » 28/10/06, 20:01

Ik was ook als landmeter betrokken bij consolidaties op het platteland
landelijke consolidatie maakt de landbouw rationeler, het is een feit, maar leidt tot het verdwijnen van heggen en ook tot het zinken van bouwland: de gebruikte machines zijn meestal zwaar, waardoor een samendrukking van land ontstaat waardoor water niet langer wordt opgenomen overstromingszorgen

hetzelfde probleem voor onderverdelingen op het platteland: asfaltverhardingswegen (waterdicht)
+ slecht bemeten of slecht gekalibreerde daken en evacuatienetwerken vormen een gigantische ruimte voor het verzamelen van neerslag of overstromingen

weinig aardse ruimtes, weiden etc. om het teveel te absorberen

dit zijn de vragen die ik mezelf stel terwijl ik naar het nieuws over de overstromingen kijk, omdat dit tegen een vergoeding wordt doorberekend aan onze belastingen en verzekeringspremies

Ik denk dat, ondanks de steeds geavanceerdere modellen, maar weinig gekozen functionarissen of promotors goed nadenken over de gevolgen van hun beslissingen
uitsteeksel
0 x
voor onze kinderen, laat ze schonere lucht en land zonder afval
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 28/10/06, 20:30

Het moet worden erkend dat alles heel snel is gedaan in relatie tot de tijd die een samenleving nodig heeft om zich aan te passen:

in 1960 waren we 6 thuis, we konden met de bus of fiets naar school, we hadden kleine 2-auto's, mijn grootmoeder in Luik bezoeken was een tweejaarlijkse expeditie, een prestatie naar Brussel. De bakker en de brouwer leverden met een paardenkar (tot 1963) De werkende vrouw en haar man, een spoorwegarbeider, hadden geen auto. Mijn moeder, nog een ingenieur, ontrafelde de oude truien om de wol te recupereren. Er was een radio en een platenspeler thuis.

45 jaar later (kleine tijd op de schaal van de geschiedenis van de menselijke bewoning van de planeet: een flits):
De bevolking van de planeet heeft verdrievoudigd! Tussen ons 5 (mijn vader is overleden) hebben we in totaal 3 grote huizen en 2 appartementen, met onze kinderen hebben we zeker tien auto's. Mijn dochter terugbrengen naar haar "kot" in Luik is een simpele formaliteit geworden (2 x 1 uur). Ik tel de cd-radio's in huis niet meer en de 3 computers in huis zijn met elkaar verbonden. We zijn zeker 10x efficiënter, maar zijn we echt gelukkiger?

Ik weet maar één ding zeker: de tijd is gekomen om over een aantal dingen na te denken: 4 x 9 uur werken, meer bellen, accepteren dat het koud is in de gangen, investeren in het aanpassen van je huis, bepaalde verre banen opgeven, de trein of de fiets om "naar het platteland te gaan"
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
jota
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 269
Inschrijving: 16/08/06, 13:45
Plaats: planeet aarde




par jota » 29/10/06, 08:42

Hallo allemaal op deze mistige zondag,

Ik ben het met je olifant eens, de tijden veranderen en alles gaat heel snel, sneller en sneller.

Wanneer je zegt:

"Ik weet maar één ding zeker: de tijd is gekomen om over een aantal dingen na te denken: 4 x 9 uur werken, meer bellen, accepteren dat het koud is in de gangen, investeren in het aanpassen van je huis, opgeven bij bepaalde verre banen , neem de trein of de fiets om "naar het platteland te gaan".

Betekent dat 4 dagen per week werken en niet 5? (als ik het goed heb begrepen, bent u in België, ik weet niet of de werktijd wordt verdeeld zoals in Frankrijk).
Het is inderdaad volkomen geldig vanuit ecologisch oogpunt en voor mijn portemonnee vermijdt het al 1 terugreis per week en een "gammelle". Anderzijds vanuit economisch oogpunt voor de box die verhuurt ...

Meer bellen ?? niet begrepen ...

Geef enkele verre banen op:
heuuu, helaas neem ik wat ik vind en dat is geen luxe! Ik vraag niet beter dan een baan in de buurt van mijn huis te hebben !!!

Omdat ik al op het platteland ben en in een huis van 2-eeuwen woon, heb ik niet de indruk het milieu te schaden.
Ik eet al veel uit mijn tuin, het redt me om heen en weer te gaan winkelen (vegetarische trend, maar een goede worst doet geen pijn).
Vroeger woonde ik in de regio Parijs, toen aan de Franse Rivièra en tenslotte in Bourgondië, nu ken ik het verschil vanuit een oogpunt van gezondheid en rust, het is onvergelijkbaar (zelfs aan de Franse Rivièra).

Ik wil verduidelijken dat het op dit moment mijn portemonnee en de gezondheid van mijn gezin is die beslist of ik een appartement in de stad of een huis 2 keer goedkoper en 2 keer groter op het platteland neem.

Het is misschien egoïstisch, maar ik ben niet van plan mijn familie en onze manier van leven op te offeren die, hoewel zeer bescheiden, voor de nationale ecologie zie de wereld.
En ik betwijfel ten zeerste dat iedereen hier klaar is om jezelf op te offeren.
Nu probeer ik geleidelijk aan verantwoordelijk gedrag aan te nemen, oplossingen te vinden, ze hier te delen en op een rationele manier over hen om me heen te praten (zo niet gaan we voor een overgebleven).

Ik denk dat iedereen moet proberen om met zijn middelen te doen, elk geval is anders en elk heeft zijn eigen mening over ecologie.

Als ik nu wakker word en hoor dat een vrachtschip zijn giftige producten langs de Ivoorkust heeft geleegd, vraag ik me af waarom ik mijn c * l breek en toch belet dat mij niet om door te gaan.
0 x

Terug naar "Luchtvervuiling en oplossingen tegen luchtverontreiniging"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 45-gasten