Filter de rook uit de schoorsteen

Bespreking van methoden voor de sanering en de controle van de luchtkwaliteit.
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Filter de rook uit de schoorsteen




par fabio.gel » 04/01/17, 20:20

Dag
Na wat onderzoek naar de rook die mijn pelletkachel kon brengen, vond ik systemen die deeltjes kunnen filteren :?

Dus ik deel deze info:

Bij Poujou thuis: Poujou filtratie door elektrofilter
- Top Clean is een gelijkstroomgenerator die tot doel heeft het stof in de rook te ioniseren. Deze worden naar de wanden van de kachelpijp geprojecteerd om elk jaar tijdens het vegen van de installatie gemakkelijk te worden geëvacueerd. -

Bij Oekosolve Oeko
- Dankzij de installatie van een elektrostatische stofvanger, draagt ​​u bij aan de verbetering van de kwaliteit van de lucht op lokaal niveau, voor u en uw buren. -

Kunnen we ons voorstellen dat het "thuis" wordt?
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Dirk Pitt » 05/01/17, 09:38

Zeer kleine fijne deeltjes op een pelletkachel.
de elektrofilters zijn eerder bedoeld voor de kachels met boomstammen en open schoorstenen.
ze zijn zelfs verplicht in sommige Zwitserse kantons.
gezien de hoge spanning die ze genereren, zal ik er geen plezier aan hebben, tenzij ik precies weet wat het is.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Did67 » 05/01/17, 12:05

Ze komen ook veel voor op waferketels, die, vanwege de vochtigheid van de materialen, soms "locomotief" fasen doorlopen (donkere pluim) ... We hebben vaak "medium vermogens" (vanaf 500 kW op collectieve / openbare instellingen), wat het filtersysteem winstgevend maakt (vaak een combinatie van centrifugeren gevolgd door elektrostatische filtratie).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Grelinette » 09/01/17, 17:52

In hetzelfde onderwerp was ik verrast om tijdens een conferentie rond stedelijke verontreiniging die afgelopen vrijdag werd georganiseerd, de vergelijking van de volumes van fijne deeltjes (PF) geproduceerd door een open vuur, een schoorsteen te leren een open haard, een gesloten kachel en een auto met een hittemotor.

60 uur van verbranding in een open haard produceer zoveel mogelijk PF's als:
- 9 uur in een "EPA" gecertificeerde kachel ("Environmental Protection Agency")
- 18000 kms reisde met gas auto gemiddelde.
(Bron: https://www.picbleu.fr/page/les-emissio ... uent-l-air)

50 kilo hout dat in zijn tuin werd verbrand, zou evenveel PF produceren als 6000 km in een dieselauto,
en in de PACA-regio zou 45% van FP afkomstig zijn van het verbranden van groenafval! :schok:
effect-brulage_qa_0.jpg
impact-brulage_qa_0.jpg (31.12 KIO) Toegang tot 9831-tijden

(Bron: http://www.airpaca.org/article/mes-dechets-verts)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Did67 » 09/01/17, 19:57

Dat is niet zo verwonderlijk. Een jaar geleden verbrandde mijn buurman een grote stapel takken. De hele buurt was rokerig. En daarmee bedoel ik dat de "bijtende" geur je keel insloeg. Zelfs naast een snelweg adem je beter.

Het probleem is de verbranding van nat hout, bij lage temperatuur, zonder controle van de luchtstroom ...

Idem als we ons in een huis warmen met houtblokken. Kijk naar de kleine wolk van "blauwe rook" die zich vormt en de ruimte binnendringt. Als ik 's morgens vroeg naar de vallei ga, bij de ingang van mijn dorp, ruik ik de rook. Dit zijn de vuren die we aansteken ... Zo ruiken we het verkeer niet!

Zeker, de "geuren" of de "keelvangst" zijn een paar moleculen ... We kunnen niet alles vergelijken. Maar toch zou het me verbazen als het goed was - anders zou het lekker ruiken, toch?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Ahmed » 09/01/17, 22:00

Niet zo zeker dat perceptie het juiste criterium is om de schadelijkheid van vervuilende stoffen te beoordelen ...
De irriterende chemische verbindingen zijn zeer verontrustend, maar hun werking is misschien slechts tijdelijk in vergelijking met geurloze, maar permanent schadelijke gassen of VOS, voornamelijk in de longen. Ik geloof dat wat zonder onze kennis gebeurt potentieel gevaarlijker is dan wat zichtbaar is, omdat het de bescherming niet bevordert.
Toen ik jonger was in de stad, in de winter, was de straat beneden permanent bedekt door een geelachtige smog die het gevolg was van de langzame verbranding van met pellets gevoede kolenkachels (kolenstof geagglomereerd met tar).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Did67 » 10/01/17, 09:08

Ja, dat is wat mijn laatste zin betekende, een beetje ingewikkeld ... Het blijft dat deze prikkelende "moleculen", aldehyden, dioxines en andere, geen natuurlijk vanilleparfum zijn!

Dat gezegd hebbende, voor slechte verbrandingen, vochtig hout, houtverwarming geregeld door de tocht, de cijfers, op bepaalde elementen (CO, deeltjes), hebben we ze. En ze zijn inderdaad catastrofaal. Ik moet er een half dozijn jaar geleden over gesproken hebben, op andere onderwerpen. En ik werd in brand gestoken, tegen de hype in die zei dat verwarming met hout "ecologisch" was. Destijds benadrukte de "enkele gedachte" de CO-balans2. En moeilijk om te zeggen dat alles niet zo wit was zonder aangezet te worden ... [branden, verlichting: ik doe het expres!]

Dit geldt alleen voor pelletketels (droge brandstof, minder dan 10% vocht, meestal 5%) en elektronische regeling met permanente lucht en pellet de toevoer van pellets en de luchtventilator door een automaat). En helemaal waar voor ketels met hoge prestaties, ze controleerden ook verbranding, aangedreven door boomstammen ook gedroogd volgens de regels van de kunst ...

Zie 7- en 8-pagina's van het volgende document: http://www.appa.asso.fr/_docs/7/fckedit ... erysyn.pdf
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Gaston » 10/01/17, 10:14

Deze cijfers moeten een fout bevatten:

Grelinette schreef:60 uur van verbranding in een open haard produceer zoveel mogelijk PF's als:
- 9 uur in een "EPA" gecertificeerde kachel ("Environmental Protection Agency")

De EPA-kachel zou bijna 7 keer meer vervuilen dan de open haard :frons:

Bewerken: volgens het geciteerde documenthet is het tegenovergestelde.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par Grelinette » 13/01/17, 14:58

Gaston schreef:Deze cijfers moeten een fout bevatten:

Grelinette schreef:60 uur van verbranding in een open haard produceer zoveel mogelijk PF's als:
- 9 uur in een "EPA" gecertificeerde kachel ("Environmental Protection Agency")

De EPA-kachel zou bijna 7 keer meer vervuilen dan de open haard :frons:

Bewerken: volgens het geciteerde documenthet is het tegenovergestelde.

Precies, ik heb per ongeluk de geproduceerde PF-waarden omgekeerd! : Oops: : Oops: : Oops:

Ik denk dat jullie allemaal de fout hebben rechtgezet, maar ik ben de gecorrigeerde vergelijking aan het herschrijven!

In volume geproduceerde fijne deeltjes:
9 uur van verbranding in een open haard = 60 uur in een "EPA" gecertificeerde kachel
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Filter de rook uit de schoorsteen




par chatelot16 » 15/01/17, 13:36

de oplossing bestaat: de cyclonen zoals in de stofzuiger Dyson!

hoe kleiner een cycloon, hoe meer fijne deeltjes het kan vasthouden: het bewijs, in het PM2,5-meetsysteem, is een cycloonscheidende deeltjes groter of kleiner dan 2.5μ

Laat u niet misleiden door de cijfers voor de multicycloon voor de industriële ketelruimte: deze kan veelvoudig zijn, hij is te groot 30 50cm type diameter

de cycloon bij de Dyson is ongeveer 2 cm in diameter ... en het zou mogelijk zijn om nog kleiner te maken

het blijft alleen over om parallel een voldoende groot aantal te maken om de stroom van het huis te accepteren

deze cyclonen zijn geen extra schroot, omdat ze deel kunnen uitmaken van het warmtewisselingsoppervlak: buiten de cycloon in het water

zodat we een cycloonwarmteterugwinningseenheid konden bouwen: dubbel voordeel door het op elke ketel te monteren: meer warmte terugwinnen en alle rook stoppen

de cycloonefficiëntie neemt af als de stroming te betrouwbaar is, maar het is gemakkelijk om een ​​bepaalde cycloonnaam te sluiten om zich aan de stroom aan te passen
0 x

Terug naar "Luchtvervuiling en oplossingen tegen luchtverontreiniging"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 46-gasten