Luchtkwaliteit in Ile de France

Bespreking van methoden voor de sanering en de controle van de luchtkwaliteit.
Dearcham
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 105
Inschrijving: 29/10/03, 23:55




par Dearcham » 13/03/04, 18:06

DE WERELD | 13.03.04 | 12h55 • UPDATE 13.03.04 | 16h12
Airparif beweert dat de hittegolf niet alleen verantwoordelijk is voor de verslechtering van de luchtkwaliteit in 2003. Dit organisme, dat vervuilende stoffen in de atmosfeer meet, vindt een toename van stikstofdioxidegehaltes, grotendeels door wegverkeer.
Het is een verademing in de verkiezingscampagne in Ile-de-France. In haar bulletin voor de maand maart stelt Airparif, de vereniging die de luchtkwaliteit in de regio meet, een roemloze beoordeling van het afgelopen jaar op. "2003 heeft veel vervuilingsrecords gehad", merken deze experts op. En voor degenen die de hittegolf als enige verantwoordelijk voor deze achteruitgang aanvoeren, antwoordt zij dat deze verklaring "op zichzelf deze stijgende vervuilingsniveaus niet kan verklaren".

Airparif ontkent niet dat de uitzonderlijke omstandigheden van hoge druk vorig jaar de balans hebben verslechterd. De afwezigheid van wind voorkwam de verspreiding van verontreinigende stoffen, zoals het geval was tijdens de rotte zomer van 2002. De zonneschijn, "van 20 tot 30% hoger dan het gemiddelde van de afgelopen tien jaar", activeerde de vorming van ozon, secundaire verontreinigende stof die wordt gevormd door fotochemische afbraak van andere verontreinigende stoffen. Maar de vereniging merkt op dat de resultaten deel uitmaken van een fundamentele trend. De uitstoot van verontreinigende stoffen daalt niet meer, zoals bepaalde geruststellende toespraken zouden willen, en zelfs zouden toenemen voor sommige van hen.

Gevolg: op een dag van de zes werd de Atmo-index, een indicator berekend op basis van een cocktail van verontreinigende stoffen, beschreven als "slecht" tot "slecht". "Een ongekende frequentie", volgens Airparif. Het aantal vervuilingsafleveringen heeft ook een onbekend niveau bereikt sinds de implementatie van openbare informatieprocedures, in 1995. Ozonpieken dragen grotendeels bij aan deze trieste prestatie.

Buiten de pieken en de hittegolf waren de gemiddelde ozonniveaus die werden waargenomen in 2003 zorgwekkend. Ze zijn het dubbele van tien jaar geleden. Airparif merkt op "een regelmatige stijging" van de niveaus in de atmosfeer, fenomeen waargenomen "op de schaal van het hele noordelijk halfrond" voor een eeuw. De kwaliteitsdoelstellingen, een soort gezondheidsdrempel waarmee we de achtergrondvervuiling kunnen meten die dagelijks door de inwoners wordt ingeademd, zijn als nooit tevoren overschreden.

Het bulletin vermeldt ook een stijging van het stikstofdioxidegehalte. De toename is 10% gemiddeld en 20% op bepaalde sensoren. Vier miljoen inwoners van Ile-de-France worden blootgesteld aan lucht die, op jaarbasis, de hygiënische normen overtreft. In de buurt van bepaalde verkeersgebieden worden bewoners blootgesteld aan niveaus die twee keer de grenswaarden bereiken.

De stijging van het stikstofdioxidegehalte is "niet gerelateerd aan de hittegolf", zegt Airparif. 2003 bevestigt een lang gevestigde observatie van de vereniging: de niveaus van deze verontreinigende stof blijven stabiel, zonder "dat er de laatste jaren geen trend is ontstaan". Niveaus van fijne deeltjes zijn ook nauwelijks veranderd, dit jaar echter met "een lichte toename". In de buurt van bepaalde verkeersroutes overschrijden de aangetroffen waarden voor het eerst de grenswaarden van de Franse en Europese wetgeving.

Wegtransport speelt een belangrijke rol bij deze vervuiling. Maar luchtvervuiling wordt steeds vaker aangeklaagd. De Nationale Luchtraad heeft onlangs belangstelling getoond voor deze bron van overlast. In Les Poisons du ciel (Advocnar) bevestigt Sébastien Trollé dat "in 2001 Aéroports de Paris verklaarde 800 ton koolwaterstoffen in de atmosfeer te hebben uitgestoten, dat wil zeggen meer dan 2 ton per dag". "14,79 ton stikstofoxide wordt elke dag uitgestoten door het luchtverkeer van Orly en Roissy; dit komt overeen met 1 972 000 benzinewagens die 50 kilometers afleggen", vervolgt de auteur.

In dit nogal sombere beeld merkt Airparif echter een verbetering van het benzeenniveau op "maar die nog steeds niet voldoen aan de voorschriften dicht bij het verkeer". Zwaveldioxide en koolmonoxideniveaus nemen ook af, terwijl lood bijna is verdwenen.

De vereniging merkt ook op dat de pieken, zeker meer talrijk, niet langer de pieken bereiken die werden geregistreerd in het midden van de 1990-jaren. De alarmdrempel die alternerende circulatie veroorzaakt, momenteel ingesteld op 360 microgram per kubieke meter lucht voor ozon, is nooit bereikt in 2003. Maar een Europese richtlijn van 2002 stelt voor om deze alarmdrempel te verlagen tot 240 microgrammen. Als de nieuwe voorschriften in 2003 waren toegepast, had de alternerende circulatie drie keer moeten worden geïmplementeerd.

Minder spectaculaire pieken in pieken, meer kleine waarschuwingen en onderhoud van achtergrondvervuiling: dit vat de beoordeling van Airparif samen (beschikbaar op www.airparif.asso.fr). "Over het algemeen nemen de gemiddelde jaarlijkse concentraties van 2003 toe in vergelijking met die van 2002 voor verschillende belangrijke verontreinigende stoffen," zei de vereniging. Het neemt dus het tegenovergestelde aan van het dominante discours in de Parijse politieke klasse, die claimt een langzame verbetering van de situatie.

Sinds de publicatie heeft het rapport weinig commentaar gekregen. Corinne Lepage, voormalig minister van Milieu, die op de UDF-lijst van André Santini staat, maakte van de gelegenheid gebruik om "niet-toepassing van de luchtwet" aan te klagen, waarin zij had gestemd 1996. Jean-Félix Bernard, regionaal raadslid (Groenen) en voorzitter van de Nationale Luchtraad, reageerde ook. Maar afgezien van deze twee activisten in de strijd tegen vervuiling ging pure stilte gepaard met de publicatie van Airparif.

De vereniging stelt echter een fundamentele vraag. Klimaatverandering en de sinds het einde van de 20e eeuw waargenomen temperatuurstijging lijken de effecten van atmosferische aantasting te verslechteren. Onderzoekers werken aan het bepalen van het aandeel dat kan worden toegeschreven aan vervuiling in de oversterfte die deze zomer is waargenomen. Een figuur die reacties kan veroorzaken.

Benoitt Hopquin

• ARTIKEL GEPUBLICEERD IN DE 14.03.04-EDITIE
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Transportbeleid van Parijs




par houthakker » 20/12/06, 10:37

Ik graaf een heel oud bericht ( :schok: Ik wist niet eens dat er zulke oude waren! ) om dit te koppelen artikel uit de Gazette des Communes rapporterende bemoedigende resultaten voor het veel bekritiseerde beleid van het stadhuis van Parijs ten opzichte van autoverkeer.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 22/12/06, 14:34

Het is duidelijk dat het Delanoé / Baupin-duo steeds vaker wordt aangevallen door het vervoersbeleid in Parijs. We zijn van mening dat de 2008-verkiezingen beginnen te naderen.

Daarnaast moet worden onderkend dat maatregelen ter bestrijding van auto's soms een onmiddellijk contraproductief effect hebben door verkeersopstoppingen en de veroorzaakte files. Maar ze moeten volharden. Delanoé / Baupin moeten het begin van de overgangsperiode tussen de hele auto en de toekomst "zo min mogelijk auto's" beheren. Er zijn fouten, benaderingen en zeer grote inerties en weerstanden. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze de goede kant op peddelen.

Als ik Parijse was, zouden ze ongetwijfeld mijn zin hebben.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 22/12/06, 14:56

Rulian schreef:[...] Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze op een goede manier roeien.

Als ik Parijse was, zouden ze ongetwijfeld mijn zin hebben.
Ik ook ! 8)

Ik hoop dat Delanoë zal doorgaan, hij verdient het voor de moed die hij had om de leeuwen in de arena onder ogen te zien ... En voor deze resultaten die beginnen te worden gezien!
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

Terug naar "Luchtvervuiling en oplossingen tegen luchtverontreiniging"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 27-gasten