Kleine natuurkundevraag: potentiële energie / vrije val

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Kleine natuurkundevraag: potentiële energie / vrije val




par olifant » 06/04/10, 16:59

Een kleine vraag die me stoort:

Beschouw een rots met massa M,

Ik bevestig hem aan een kabel en met behulp van een katrol laat ik hem werk T doen door hem langzaam af te laten dalen op een helling van hoogte h. (bijvoorbeeld door het in evenwicht te brengen met een massa die iets lager is dan die van hemzelf)

ou

Ik benut de mV²/2-energie door deze met geweld op een doel op dezelfde hoogte h te laten vallen

is er gelijkheid tussen de geproduceerde energieën?

(ik weet het, ik haal waarschijnlijk 2 dingen door elkaar)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
STF
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 08/01/07, 20:54
Plaats: Isère




par STF » 06/04/10, 18:04

Mixen weet ik niet, maar je zult duidelijk meer kracht hebben door het te laten vallen, dan door het neer te leggen, een hamer (zelfs zware) op een spijker te slaan, je zult zien dat het beter werkt door te typen.. : Cheesy:

Of je hebt het over de energie die wordt geproduceerd door de verplaatsing, daar is hetzelfde, maar afhankelijk van wat je wilt verplaatsen (zo begrijp ik het) zul je je slag moeten berekenen met de snel bewegende massa, aangezien de mogelijke verbinding alle energie zal verzamelen voordat het opnieuw wordt uitgezonden.

Als u meer kunt specificeren? .. :|

STF
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Snelle natuurkundige vraag




par Christophe » 06/04/10, 20:18

elephant schreef:is er gelijkheid tussen de geproduceerde energieën?


Ja, perfecte gelijkheid op energieniveau op voorwaarde dat je de wrijving van de lucht of de katrol / het touw verwaarloost...

Zo slaagden de Egyptenaren erin piramides te bouwen, en dichter bij "ons", dat wij kathedralen bouwden...met "dierlijke/menselijke" kracht en zonder de minste elektrische of oliejoule...moest er gewoon de tijd voor nemen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 07/04/10, 08:32

energie ja, want de massa is identiek evenals de lengte van de verplaatsing
macht nee want daar komt de tijdseenheid tussen
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 07/04/10, 11:05

zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de 2 vergelijkingen op te schrijven?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Geepy
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 17/11/07, 13:34




par Geepy » 07/04/10, 14:16

1e geval: T = Mgh (verschillen van potentiële energieën)

2e geval: E = 1/2 MV²/2
met V = (2gh)^1/2 (wat je demonstreert door uit te gaan van de basisvergelijking "som van de krachten = M x versnelling van de vaste stof", die hier gelijk is aan g, er is alleen zwaartekracht bij betrokken)
Door V te vervangen, krijg je E = Mgh
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 07/04/10, 14:27

Bedankt Geepy en welkom, ik zie dat dit je 2e bericht is.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 07/04/10, 14:54

Dit leidt tot de gelijkheid van de energieën T = E maar alleen geldig zonder wrijving! (Dat zeg ik al vanaf het begin...)

Als je de vergelijkingen met wrijving wilt, is het hier:
http://www.wikiprepas.org/index.php/Chu ... frottement

Maar het wordt ingewikkeld een chouilla... Remundo is welkom om te helpen :)

Uh maar pkoi deze vraag trouwens?

ps: zorglub je hebt gelijk maar we hebben het niet over vermogen maar over energie
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 07/04/10, 15:26

Ik wilde (ik ben niet erg technisch onderlegd) een wiskundige verklaring van het niet-verschil in energie tussen een gewelddadige val en een zachte afdaling (een soort van "wat is zwaarder, een kilo veren of een kilo lood?)

Dank u allen.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 07/04/10, 15:38

Wel wiskundig en zonder wrijving is er geen verschil.

Maar fysiek rekening houdend met de wrijvingen, aangezien ze evenredig zijn met de bewegingssnelheid, zal de energie die tijdens de vrije val in de steen wordt verzameld, MINDER zijn dan de energie die wordt verzameld tijdens een langzame klim... allemaal sterk verwaarloosd van het mechanisme van de klim.

Dus 1 kg veren en 1 kg lood vallen niet met dezelfde snelheid in de lucht (behalve aan het "hele begin" van de val) tenzij hun volume / sterkte / oppervlak identiek zijn (dezelfde "capsule")!

Het is duidelijk dat men met het blote oog op 1 of 2 m verval het verschil niet ziet.
0 x

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 221-gasten