Ecologische impact van een oud voertuig

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
phenix
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 01/04/09, 23:24

Ecologische impact van een oud voertuig




par phenix » 02/04/09, 10:27

Dag

Het huidige discours is om te zeggen dat het beter is om een ​​recente auto te kopen met cijfers als: een auto uit 1980 vervuilt zoals 20 recente of de 20% van de oudste auto's zijn verantwoordelijk voor 80% van de vervuiling.

Maar heeft iemand concreet cijfers over de verschillende uitstoot van schadelijke stoffen (niet alleen de modieuze CO2) van auto's van verschillende generaties?

Maar ook wat betekent de fabricage van een nieuwe auto en het breken van de oude in termen van vervuiling?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 02/04/09, 10:39

Op productieniveau wordt geschat dat het ongeveer 30 km energie is ...

Iemand op de forums had geschat op ongeveer 180 km het "break-even" -punt van het vervangen van een voertuig voor een nieuwe.

Ik weet niet meer of het op CO2 of op de financiële kant was. Voer een zoekopdracht uit die u zou moeten vinden: https://www.econologie.com/forums/search.php

De mensen die beweren dat het wisselen van auto (die nog netjes rijdt en de APK passeert) een groene daad is en dat het "goed is om het te doen" zijn gewoon grote idioten ...

De slooppremie is een anti-ecologische benadering ... maar goed voor de economie. De crisis die autofabrikanten doormaken is in beide betekenissen van het woord blijvend ... Jammer dat hun mond eerst moest nadenken en stoppen met proberen wegwerpauto's te maken ...
0 x
phenix
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 01/04/09, 23:24




par phenix » 02/04/09, 12:02

Ik vind ook dat het huidige ondersteuningsbeleid voor de autosector op twee punten problematisch is.

De ecologische premie uitsluitend gebaseerd op CO2: ik veronderstel dat politici worden geadviseerd door wetenschappers die weten wat vervuiling is

Maar ik vraag me af of het niet specifiek is bedacht om dieselmotoren te promoten, een specialiteit van Franse fabrikanten.


De sloopbonus: het is goed om het aantal oude auto's in omloop te verminderen (en dus op de tweedehandsmarkt) Waarom de moeite nemen om een ​​205 in goede staat 800 € te verkopen aan een minimumloon / werkloze als ik een nieuwe auto wil , ga naar de schroothoop, het is gemakkelijker en winstgevender.

Ik vrees dan dat het voor de lagere klassen ingewikkelder zal worden om zich uit te rusten met voertuigen van minder dan € 1000
0 x
Avatar de l'utilisateur
Chartrousin
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 28/11/08, 23:37
Plaats: allemaal hoog




par Chartrousin » 02/04/09, 15:50

Als we dat precies zouden willen berekenen, zou het heel complex zijn ...
Het probleem is hetzelfde voor alle apparatuurveranderingen: moet een koelkast die 500kWh / jaar verbruikt en ondanks alles werkt, worden vervangen door een koelkast die ongeveer 900kWh grijze energie nodig heeft, maar slechts 250 kWh / jaar verbruikt?

Ik vraag me af of de oorzaak van het probleem niet recycling en herstel is. Hoe meer terugwinning en recycling er is, hoe meer de aanvankelijke grijze energie wordt teruggewonnen en hoe interessanter de verandering wordt vanuit milieuoogpunt, omdat de energie die uit de omgeving wordt gehaald uiteindelijk langer door mensen wordt gebruikt.

"Als" de auto volledig werd gerecycled, zou de impact van de verandering onmiddellijk positief zijn, toch? Of ik raakte verstrikt in mijn "berekeningen" ...

Op dit moment is het natuurlijk een beetje onrealistisch, we beginnen net niet langer de oliën en karkassen rechtstreeks in het milieu te lozen, dus van daaruit om alle componenten te recyclen ...

PS: de grijze energieberekening moet met zorg worden behandeld, zoals elke berekening die probeert een milieu-impact in cijfers samen te vatten ... Sommige mensen slagen erin om aan te tonen dat een 4x4 groener is dan een kleine auto! :
http://www.4x4edouin.com/
0 x
"Het heeft geen zin voor de mens om de maan te winnen als hij de aarde verliest."
[François Mauriac]
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 02/04/09, 22:22

Oh ! Oh ! Oh !

Laten we ook niet vergeten dat onze aandelenmarkten niet eindeloos worden bevoorraad!
Als je een nieuwe auto koopt, is die duur en moet je hem vaak financieren (dus + 60 tot 100%) en ben je 4-5 jaar gebonden. Daarom is het absoluut noodzakelijk om het voertuig "alle risico's" te verzekeren, inclusief een meerprijs van 500 tot 1000 euro per jaar.
Ik rij al jaren in oude dozen, met een verplichte aansprakelijkheidsverzekering, kun je je voorstellen wat ik spaar?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Chartrousin
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 66
Inschrijving: 28/11/08, 23:37
Plaats: allemaal hoog




par Chartrousin » 02/04/09, 22:50

Oh, mijn doel was niet om het gooien van alle auto's ouder dan 5 jaar aan te moedigen, verre van dat! Toen ik sprak over recycling, dat ondanks alles nog steeds economische en ecologische kosten heeft, is het duidelijk dat het pas aan het einde van zijn levensduur moet ingrijpen. Ik zei net dat we oude auto's ook niet te ver moeten duwen, want dat brengt uiteindelijk aanzienlijke milieukosten met zich mee. Bovendien zit er voor mij niet bepaald een economie-ecologische tegenstrijdigheid in, naar mijn mening, wanneer de auto echt veel vervuilt en hij moet worden vervangen, is het ook het moment waarop hij in reparatie meer begint te kosten dan een lening voor een nieuwere auto (ik heb ervoor betaald en de berekening onlangs ... na een tijdje is de meedogenloosheid niet langer geldig voor het milieu of voor de portemonnee! Mijn nieuwe auto, inclusief krediet, kost me minder dan de oude, en nee langer laat grote, lelijke olievlekken achter waar ik ook parkeer ...).

Zoals Christophe zegt, zolang hij goed rijdt en de APK passeert, kun je hem net zo goed houden. Uiteindelijk is dit allemaal gewoon gezond verstand, toch?
0 x
"Het heeft geen zin voor de mens om de maan te winnen als hij de aarde verliest."

[François Mauriac]
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 03/04/09, 08:50

Mijn r19 die 20 jaar oud is uitgerust met een VSLA vervuilt niet echt veel. De man van CT was erg verrast! Ze wacht geduldig op een elektrische auto die wordt aangedreven door mijn hydraulische turbine.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/04/09, 09:02

Chartrousin schreef:
Op dit moment is het natuurlijk een beetje onrealistisch, we beginnen net niet langer de oliën en karkassen rechtstreeks in het milieu te lozen, dus van daaruit om alle componenten te recyclen ...


En het metaal !!! Daarom werd vóór de crisis een "karkas" van een auto gekocht voor 200 € per ton (ondanks de opwerkingskosten) ...

1 ton schroot teruggewonnen in Frankrijk, tegen x ton ijzererts geïmporteerd uit ik weet niet waar ???

Bij een auto is dat uiteraard niet in te schatten. Maar uw voorbeeld van de koelkast spreekt boekdelen. Er is inderdaad een tijd dat het beter is om 'over te schakelen' op een schonere technologie in plaats van het gebruik van een vervuilend product te verlengen ...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 03/04/09, 21:50

Persoonlijke ervaring, de ecologische impact van oude voertuigen varieert enorm met de merken en hun betrouwbaarheid. Ik had een auto die een complete ruïne was van 90000 mijl na een veelvoud aan pech en het verbruiken van een veelvoud aan reserveonderdelen, die olie, LDR, remvloeistof en zelfs ruitensproeiervloeistof irriteerde, en een andere die bij 300000 km in zeer goede staat met een maagdelijke APK, heeft nog nooit het minste lek meegemaakt, er zijn slechts een paar slijtagedelen veranderd bv .: remblokken elke 150000 km.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 03/04/09, 21:55

Chartrousin schreef:Sommigen slagen erin om aan te tonen dat een 4x4 groener is dan een kleine auto!


Sommigen slagen er ook in te geloven dat 11 september Saoedi's waren ... : Mrgreen:
0 x

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 223-gasten