De DLR vindt de Stirling-motor opnieuw uit

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11

De DLR vindt de Stirling-motor opnieuw uit




par ik Citro » 12/03/07, 22:22

Een nieuws gepubliceerd op Elektor 09/03/2007 (toegang voor abonnees) vertelt over deze innovatie:

Beeld

Het timede de motor (multi-fuel) tot een tijd...
In Baked Bread Magicians heeft een Duits team een ​​verbrandingsmotor ontworpen op basis van het principe van een lineaire generator met vrije zuigers om de elektromotor van een auto aan te drijven. Een nieuwigheid die echter is geïnspireerd op een in 1816 gepatenteerde motor.

Onderzoekers van het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (DLR) hebben een nieuwe verbrandingsmotor gemaakt op basis van het principe van een lineaire generator met vrije zuiger. Deze techniek, min of meer geïnspireerd door de Stirlingmotor die nooit de kans heeft gehad om erg succesvol te zijn, maakt het mogelijk om een ​​motor te ontwerpen die in staat is om elk type brandstof (benzine, aardgas, waterstof of ethanol) om te zetten in elektrische energie, zonder de efficiëntieverliezen die gewoonlijk optreden. De krukas van een traditionele motor wordt vervangen door een lineaire generator en een luchtveer. De generator wekt direct elektrische energie op die door middel van een elektromotor kan worden gebruikt om een ​​voertuig aan te drijven. Aangezien de compressieverhouding en de cilinderinhoud variabel zijn, is de werking bij verminderd vermogen sterk geoptimaliseerd. Dit maakt het mogelijk om zowel het verbruik van de motor als de vervuilende emissies te verminderen, met name bij gebruik bij lage toerentallen, zoals in de stad. Volgens de onderzoekers moet deze nieuwe motor binnen 5 tot 6 jaar op de markt komen.
Laten we hopen dat dit goede idee niet hetzelfde lot zal ondergaan als de motor van de gebroeders Jarret, geïnspireerd door hetzelfde concept maar die nooit de geringste weerklank heeft gekend, waarschijnlijk door gebrek aan uitlaten in een tijd waarin olie onuitputtelijk leek. Inderdaad, als de energie-efficiëntie bijzonder aantrekkelijk lijkt dankzij de afwezigheid van onnodige wrijving veroorzaakt door omslachtige traditionele mechanica, realiseren we ons dat er nog een indrukwekkend aantal aanpassingen moet worden gemaakt voordat we beweren een dergelijke motor in de auto-industrie te gebruiken.

Et hier de originele link in het Duits. :|
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 03/11/08, 12:31

Misschien de warmtemotor van een toekomstige hybride auto?

De Jarret-motor was het onderwerp van een artikel in Science & Vie n° 747 van december 1979:

Beeld

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/11/08, 20:55

Wanneer wordt de motor aangedreven door een Jarret motor??? :D :D :D :D :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 03/11/08, 22:43

Hallo vrienden,

Vertaling van het artikel voor niet-germanisten

Remundo vertaalde schreef:http://www.dlr.de/desktopdefault.aspx/tabid-1/86_read-7302/

Bijschrift: Justage der Kühleinrichtung: Koeler afstelling
Blick aus der Messwarte: Visuele inspectie van testtechnici

Stuttgart. --
Een motor die kan werken op verschillende brandstoffen, met optimale verbranding, omzetting in elektrische energie - deze verwachting van een moderne transmissie in het transport drijft wetenschappers van het Institute for Vehicle Concepts van het Duitse Centrum technologie en luchtvaart (DLR Deutschen Zentrum für Luft- und Raumfahrt). Geïnspireerd door een patent op een motor met vrije zuiger, ontwikkelen ingenieurs een geavanceerde eenheid voor hoge prestaties in toekomstige voertuigen.

Autofabrikanten reageren op de schaarste aan olie- en gasreserves met tal van verbeteringen voor conventionele transmissies, maar ook met voorstellen voor nieuwe concepten zoals hybrides en nieuwe transportbrandstoffen zoals Ethanol en Biodiesel, die onlangs op de markt zijn gebracht. De wetenschappers uit Stuttgart lanceren nu een effectieve oplossing voor de verschillende uitdagingen die samenhangen met de auto van de toekomst.

Als we kijken naar de voordelen van deze technologie, hebben conventionele verbrandingsmotoren vooruitzichten op een aanzienlijk hogere efficiëntie en tegelijkertijd een lager brandstofverbruik. Hoogtepunt van het concept: de krukas van een conventionele motor wordt vervangen door de combinatie van een lineaire generator en gasregeling. De generator wekt direct elektrische energie op die op zijn beurt wordt omgezet door een elektrische voortstuwingsmotor, eventueel ondergebracht in wielmotoren.

Dankzij dit idee bouwden de ingenieurs van het DLR-Institut voor het eerst een verbrandingsmotor met een variabele compressieverhouding en een variabele cilinderinhoud. Het verbrandingsmanagement wordt flexibel aangepast aan elke motorbelasting. Dankzij de eerdere lineaire generatoren met vrije zuigers kunnen verschillende brandstoffen, zoals benzine, aardgas, waterstof of ethanol worden gebruikt (Flexfuel-benadering) zonder noemenswaardige prestatieverliezen te ervaren die traditioneel worden aangetroffen in motoren. type benzine.

De variabele compressieverhouding van het gasmengsel heeft nog een ander voordeel: het gedrag van het voertuig in stadsgebruik wordt geoptimaliseerd en de motorefficiëntie wordt verhoogd. Voor meer algemene verkeerssituaties kan de motorbelasting ook veel gevarieerder en efficiënter zijn, vooral op de snelweg.

Bij het DLR-Instituut voor Transporttechnologie bieden het beheer van de gassen en de lineaire elektrische generator ideale mogelijkheden om deze nieuwe transmissie te testen. Tijdens de tests kunnen de verbrandingscondities, de lineaire generator, de ademhaling van de motor elk worden gecontroleerd met de elektronische besturing, vervolgens kan de hele motor op de proef worden gesteld. Naast de eerder genoemde voordelen op het gebied van efficiëntie en verbruik, is het systeem vrijwel onderhoudsvrij omdat alle onderdelen zonder smeerolie kunnen werken.

Volgens de bedenkers is dit systeem pas over vijf tot zes jaar klaar voor de markt. Voor latere toepassingen is de dialoog met de transportsector al begonnen.

Bredere toepassingen van het systeem zijn gepland: noodgeneratoren (APU: Auxiliary Power Unit) en ook in de stationaire productie van stationaire energie.

Interessante technologie inderdaad in die zin dat het het archaïsme van de krukas en de "scrubber-zuiger" elimineert omdat de drijfstang een radiale componentkracht op de zuiger heeft.

Maar ik weet niet zeker of de lineaire generatoren zo ontwikkeld zijn als we willen geloven, met name om de beweging van de zuigers te regelen...

Het probleem van het verbrandingsbeheer (variabele compressieverhouding, werking van de kamers op een thermodynamisch optimum (volle belasting) met een variabele cilinderinhoud) wordt daarentegen goed gesteld door de DLR en grotendeels opgelost door het PRBC "full option"-concept (variabele timing kleppen + zuigers voor het aanpassen van de compressieverhouding + gerichte deactivering van kamers voor gedeeltelijke motorbelastingen)

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/11/08, 23:08

Hoe dan ook, dit is slechts een eerste stap en ik veronderstel dat we deze motoren zullen kunnen "elektroniseren" zoals we momenteel doen voor onze (te) dure auto's....
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 04/11/08, 09:24

elephant schreef:Hoe dan ook, dit is slechts een eerste stap en ik veronderstel dat we deze motoren zullen kunnen "elektroniseren" zoals we momenteel doen voor onze (te) dure auto's....

Elektronica brengt natuurlijk veel met zich mee, maar automatisering is essentieel. De meeste patenten die Toyota voor de Prius heeft aangevraagd, zijn patenten op de beheersalgoritmen van het HSD-hybridesysteem, er was een 32-bits processor voor nodig. En dan zeggen we dat Japanse auto's betrouwbaar zijn omdat er geen elektronica aan boord is. : Lol:
0 x
lv13r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 30/12/04, 10:09




par lv13r » 04/11/08, 09:47

deze motor lijkt op die van pascara
http://www.pateras-pescara.net/moteurs_ ... ibres.html
het zal goed werken voor warmtekrachtkoppeling en elektriciteit
hoi christopher :? de warmtepomp gekoppeld aan de afvoer met behulp van een gasturbine
meer asser eenvoudig te bouwen momenteel (er zijn alleen cilinders)
deze motor werd tijdens de oorlog op Duitse onderzeeërs gebruikt om de lucht in de torpedolanceerinrichtingen samen te persen
Ik had een artikel gezien over een populaire machine uit 1955
als ik het vind zal ik het artikel scannen
hij bouwde zelfs een locomotief (genaamd belfegore) die in Frankrijk reed
maar het geluid van de motor was het helse geluid van zijn uitlaat
LV13R
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 04/11/08, 12:33

lv13r schreef:deze motor lijkt op die van pascara
http://www.pateras-pescara.net/moteurs_ ... ibres.html
het zal goed werken voor warmtekrachtkoppeling en elektriciteit
hoi christopher :? de warmtepomp gekoppeld aan de afvoer met behulp van een gasturbine
meer asser eenvoudig te bouwen momenteel (er zijn alleen cilinders)
deze motor werd tijdens de oorlog op Duitse onderzeeërs gebruikt om de lucht in de torpedolanceerinrichtingen samen te persen
Ik had een artikel gezien over een populaire machine uit 1955
als ik het vind zal ik het artikel scannen
hij bouwde zelfs een locomotief (genaamd belfegore) die in Frankrijk reed
maar het geluid van de motor was het helse geluid van zijn uitlaat
LV13R

Het is hetzelfde principe en de Jarret-motor (en de andere) werden geïnspireerd door dit systeem dat oorspronkelijk een compressor was. Jammer dat dit idee niet is overgenomen op hybrides zoals bijvoorbeeld de Kangoo ER.
0 x
lv13r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 147
Inschrijving: 30/12/04, 10:09




par lv13r » 04/11/08, 15:01

hallo maximus leo
nou ja er moet ergens een probleem zijn, want dit soort compressormotor (ik heb het over de pascara) moet "redelijk" makkelijk te fabriceren zijn en goedkoper in productie dan een krukas thermisch
bovendien trilt hij niet of heel weinig en zijn prestaties zijn superieur aan een krukasmotor (tenminste dat wordt beweerd)
aan de andere kant heb ik nooit iets gevonden over de gasturbine die deze compressormotoren zou hebben uitgerust
En jij, heb je er documenten over?
LV13R
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 04/11/08, 16:34

Het addertje onder het gras is dat een gasturbine is ontworpen voor een nominale continue stroom, terwijl zuigers de neiging hebben periodiek te puffen en niet altijd de juiste gastemperatuur en stroom hebben.

Dit systeem is rustiek en kan minder edele brandstoffen verbranden (bijvoorbeeld diesel), maar heeft geen beter rendement dan een eenvoudige gasturbine die is uitgerust met een benzine- of kerosinebrander of beter nog, aardgas.
0 x
Beeld

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 251-gasten