Meet en volg uw autogebruik

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
Avatar de l'utilisateur
vttdechaine
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 162
Inschrijving: 23/03/06, 16:01
Plaats: Oost-Frankrijk in de buurt van Zwitserland

Meet en volg uw autogebruik




par vttdechaine » 22/06/06, 10:45

Bonjour à tous,

Het meten van het verbruik blijft zonder twijfel een van de belangrijkste onderwerpen, kijk maar eens naar de lange berichten die zijn uitgewisseld over het onderwerp "En aerodynamica?".
Al onze experimenten, zelfs van kwaliteit, kunnen gedeeltelijk worden gewijzigd (ten goede of ten kwade) door de analyse die we van consumptie zullen maken.
Als deze analyse niet klopt... : Cry:

Hier is het Excel-bestand dat ik heb gemaakt voor mijn Saxo-stookolie. Ik heb er nog een in voorbereiding (al ver gevorderd) voor mijn AX.
Je kunt de data alle kanten op slijpen! DAAR IS DIT BESTAND VOOR! Ik heb wat grafieken gemaakt om ideeën te geven, maar niets echt serieus. Ik wacht een beetje op iemand die de juiste methode vindt, dat geef ik toe, zodat ik me daarop kan baseren : Cheesy: . We kunnen dan via e-mail goede ideeën uitwisselen en een Excel-database downloaden om te downloaden (op econology ???) en dit zou het waarschijnlijk voor velen van ons gemakkelijker kunnen maken.

http://site.voila.fr/vttdechaine/consosaxo.xls
0 x
Marty
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 22/06/06, 11:26

Goed initiatief, aan de andere kant, ik begrijp de monsterlijke variaties in verbruik die je soms hebt niet (19 L?????) weet je zeker dat er geen fouten in je metingen zitten?

Het probleem met .xls is dat veel mensen niet weten hoe ze ze moeten gebruiken, ik zal kijken of we dat kunnen doen in .php

Van mijn kant bereid ik een artikel voor over het theoretische "echte" verbruik van voertuigen om de snelheid van de beste voertuig-motorefficiëntie te vinden. Met andere woorden: hoe snel je het minst verbruikt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
vttdechaine
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 162
Inschrijving: 23/03/06, 16:01
Plaats: Oost-Frankrijk in de buurt van Zwitserland




par vttdechaine » 22/06/06, 16:39

Absoluut ! 19 liter Saxo stookolie!
Ik had de familie spiegelreflexcamera's moeten uitleggen: wij tanken vooral tegen de goedkoopste prijs. Het is dan ook meermaals voorgekomen om 1 of zelfs meerdere tankbeurten te doen om naar een "goedkopere" pomp te gaan.
Zodat we 500 km doen, voegen we 10 liter toe aan de tijd om een ​​"goedkopere" pomp te vinden: zo "grof" vinden we 0.5 liter / 100
We doen 200 km opnieuw en we doen een supplement (tegelijkertijd merk je een zeer laag verbruik van ongeveer 2 tot 3 liter).
Uiteindelijk vinden we 50 km verder een "goedkope" pomp en tanken we helemaal vol: bijvoorbeeld 40 liter. We vinden dus 80 liter/100 voor deze laatste volle tank.
Om deze reden heb ik een afvlakking uitgevoerd op 3 en 10 vol om deze grote variaties te vermijden.
Voor mijn andere bestand (AX diesel) dat nog niet beschikbaar is, heb ik de berekeningen op een andere manier gemaakt en we zien de variaties volgens de seizoenen of de belading van de auto (2,3 of 4 personen).
Ik zal deze spreadsheet binnenkort slepen (ik heb de eerste 80 mijl afgelegd).
0 x
Marty
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 22/06/06, 17:21

Sorry, maar deze manier van presenteren is verwarrend.
Met deze gewoonte en deze exotische gezinsredenering om kleine tussentijdse vullingen te maken, klopt uw ​​kolom "G" niet en komt niet veel overeen.
U moet uw verschillende tussentijdse brandstoftoevoegingen, uw verschillende overeenkomstige routes in km optellen en vervolgens het verbruik per honderd berekenen, pas na een volle tank (d.w.z. tank helemaal gevuld) …
Zelfs als je 115 liter hebt voor 2000 km, zal het in dit geval nauwkeuriger zijn dan berekeningen die niets verklaren.

Om deze afwijkingen momenteel te compenseren, ben je verplicht om op 3 af te vlakken (en als je dat een keer doet, 5 tussenvullingen in plaats van 3, moet je de exel-berekeningen wijzigen?), dan op 10, waarom niet op 100, met altijd een foutmarge...

Ah, de statistieken! : Roll:
0 x
laurent.delaon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 168
Inschrijving: 13/08/05, 17:49

statistieken ja maar niet zomaar iets




par laurent.delaon » 22/06/06, 18:04

hello,
gefeliciteerd met je verhuizing.

ze heeft inderdaad een jeugdige dwaling:
om de follow-up hier te standaardiseren is wat ik voorstel

Datum Totalizer_mileage Price_per_liter Cost_of_full

hier is de basisinformatie om op te merken.
Van daaruit trekken we de afgelegde afstand, de hoeveelheid brandstof, en vervolgens de grafiek van de afgelegde afstanden die op een efficiënte manier informatie geeft over de prestaties van het systeem (maar zonder rekening te houden met de snelheid van de reizen... natuurlijk!)
We kunnen de 100km consos-kaart doen, wat ook handig is.
Trouwens, er is een uitstekend programma genaamd brandstof dat op Palm draait om dat allemaal te doen en een heleboel andere informatie geeft (het is gratis).

Dit is wat het mogelijk maakt om te zeggen of we vooruitgang boeken of niet en om de spreiding van metingen op een volle tank te zien (deze spreiding maakt de amateurs van vaste routes overbodig en vol aan de pomp om de prestaties van een economisch systeem te evalueren: we zie meteen dat de spreiding over meerdere volle vullingen en zo groot is dat het onmogelijk is om iets te zeggen over 1/4 vol!!! of minder)

aan de andere kant kun je nog steeds de informatie over een enkele tank gebruiken zolang je er 5 of 6 hebt.

het blijkt dan dat het nodig is om + 15% te besparen, meerdere keren herhaald om te bevestigen dat het werkt (ik heb het een beetje ingekort, maar dat is het eigenlijk...)
We kunnen de trends desalniettemin ten volle (voorzichtig) uitbuiten

hier denk ik hoe verder te gaan
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 23/06/06, 00:14

Ik weet niet echt hoe ik je een van mijn Excel-bestanden over een van mijn voertuigen moet sturen.
Ik heb nooit grafieken gemaakt, ik keek gewoon naar het bord.
+ tabbladen voor andere vergoedingen.

Om onze benaderingen te vergelijken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
vttdechaine
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 162
Inschrijving: 23/03/06, 16:01
Plaats: Oost-Frankrijk in de buurt van Zwitserland




par vttdechaine » 23/06/06, 08:50

Gegyx,

Ja, ik ben me er terdege van bewust dat dit grotendeels te perfectioneren is. Daarom heb ik ruwe data beschikbaar gesteld zodat iedereen zijn eigen aanpassingen en rekenexperimenten kan doen.
Ik denk dat we niet de enigen zijn met goede-slechte reflexen : Lol: .
0 x
Marty
nialabert
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 258
Inschrijving: 02/06/05, 22:32
Plaats: Genève




par nialabert » 24/06/06, 22:15

Het dossier op de saxofoon is inderdaad twijfelachtig.


Ik sluit de mijne in, er zijn 4 voertuigen:
Een 100cc 3-takt scooter die niet meer rijdt
Een Ford galaxy waar zeer weinig metingen aan zijn gedaan
Een 125cc 3t scooter
Een Honda civic 1.6l 110cv, vtec

U zult merken dat het verbruik veel verandert, maar zonder dat er iets verandert.

Mijn bestand
0 x
Avatar de l'utilisateur
vttdechaine
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 162
Inschrijving: 23/03/06, 16:01
Plaats: Oost-Frankrijk in de buurt van Zwitserland




par vttdechaine » 26/06/06, 12:29

De enige wijziging is het gebruik dat we er toch van maken.
0 x
Marty
Avatar de l'utilisateur
vttdechaine
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 162
Inschrijving: 23/03/06, 16:01
Plaats: Oost-Frankrijk in de buurt van Zwitserland




par vttdechaine » 09/10/06, 14:07

Bonjour à tous,

Deze keer heb ik de verbruikstabel van mijn oude diesel AX (ongeveer 230 kilometer) afgemaakt. Alle ruwe gegevens zijn aanwezig met een begin van de grafiek over de eerste 000 kilometer. We zien variaties in het verbruik (verbruik over 80 km tussen elk punt van de grafiek).
In die tijd waren de routes identiek en dat zullen ze nog vele jaren blijven. 5000 km komt ongeveer overeen met 1 kwart van de reis.

Er zijn seizoensvariaties.
We merken dan ook een lager verbruik in de zomer dan in de winter. Dit komt door verschillende factoren:
- minder dop
- voertuig dat dan slechts 2 of zelfs 1 persoon vervoert (schoolvakanties).
In de winter is het verbruik hoger
- vaker voorkomende files en lagere snelheid waardoor u soms niet meer in de 5e versnelling kunt rijden (om toe te voegen aan een soms strenge winterperiode: moeilijk te rijden op 90 in deze omstandigheden)
- het aansteken van de lichten
- permanent beladen voertuig (3 personen)

Merk op dat vanaf mei/juni 1993 slechts 2 personen dit voertuig dagelijks zullen gebruiken. We zullen dan merken dat het verbruik blijvend onder de 5 liter/100 zakt.

Ik zal updaten met meer complete graphics.
In de tussentijd, wat betreft het Saxo Excel-bestand, kan iedereen dit bestand naar eigen inzicht downloaden en vermalen om er zijn eigen ervaringen mee op te doen.
Het doel is niet om te weten of mijn kaart op tijd is of niet. Het doel is om een ​​tabel te hebben met ruwe gegevens van het werkelijke verbruik, zodat iedereen zijn eigen experimenten kan toepassen en een formule of een methode kan bedenken om de voortgang van zijn eigen voertuig(en) op de weg te meten.

Klein serverprobleem. Ik zal de spreadsheet over een paar uur plaatsen.

Met vriendelijke groet voor iedereen.
0 x
Marty

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 160-gasten