Waterinjectie brumisée BMW op een benzine turbo

Waterinjectie in thermische motoren en de beroemde "pantonemotor". Algemene informatie. Druk op knipsels en video's. Inzicht in en wetenschappelijke verklaringen van waterinjectie in motoren: ideeën voor assemblages, studies, fysisch-chemische analyses.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Waterinjectie brumisée BMW op een benzine turbo




par Christophe » 15/02/15, 22:05

Aandacht is zwaar: BMW heeft zojuist eerst een waterinjectie vrijgegeven voor een M4 Safety Car, maar daarna waarschijnlijk voor al zijn assortiment na: http://www.motorlegend.com/actualite-au ... 11485.html

Video:



Bonjour à tous

BMW heeft zojuist een waterinjectiesysteem ontwikkeld dat is geïntegreerd in de luchtinlaat van een benzinemotor met turbolader. Dit systeem vermindert het brandstofverbruik van de 8% -motor, verhoogt de prestaties en vermindert vervuilende emissies. Uiteindelijk is het denkbaar dat een dergelijk systeem kan worden geïntegreerd in de range extender van een elektrisch voertuig, vergelijkbaar met de Volt van GM of de Vtrux van Via Motors.


uitzicht http://www.autoblog.com/2015/02/13/bmw- ... on-system/

In dit artikel vinden we een illustratie van het BMW-systeem dat ik hieronder heb gereproduceerd door de tekst en de groene lijnen toe te voegen om de belangrijkste componenten te identificeren

Beeld

Het is nu bekend dat een turbolader meer lucht in een motor laat komen terwijl een deel van de uitlaat wordt gerecirculeerd met de lucht in de motorinlaat. Het feit dat er meer lucht is voor een bepaald volume van de verbrandingskamers maakt het mogelijk om het vermogen van een motor te vergroten zonder deze te vergroten. Maar wanneer een motor kleiner is, voor een gegeven vermogen, is de wrijving lager en is het oppervlak van de verbrandingskamers kleiner, wat minder grip biedt op thermische verliezen via de wanden van de cilinders en de motorkop. Dit alles vertaalt zich in een verhoogde motorefficiëntie en dus een vermindering van het brandstofverbruik.

Het probleem is dat door een gas samen te persen het wordt verwarmd en een heet gas een lagere dichtheid heeft, wat tegen het gewenste effect ingaat, dwz meer lucht in de motor krijgen. We moeten daarom de gecomprimeerde gassen koelen met behulp van een radiator (in het Engels de intercooler genoemd). Maar wanneer de motor met hogere snelheden met een zware belasting draait, is deze radiator niet langer voldoende voor de taak, vandaar het idee om een ​​waterinjectiesysteem in de vorm van mist achter de radiator toe te voegen de lucht en de gerecirculeerde uitlaatgassen komen de motor binnen. Dit resulteert in een temperatuurdaling die de luchtdichtheid verhoogt en meer lucht in de motor laat komen, zelfs bij hoge snelheid en hoge belasting. Water verlaagt ook de verbrandingstemperatuur in de cilinders en verbetert de verbranding.

BMW dacht er ook aan om de waterleidingen te legen na het sluiten van de motor om bevriezing van de leidingen te voorkomen. Het waterreservoir is ook vorstbestendig. Een tank met 5 liter water is voldoende voor 5 vol met essences.

BMW heeft dit waterinjectiesysteem op een raceauto geïnstalleerd, maar is van plan het uiteindelijk in een gewone auto te integreren.

De voordelen van waterinjectie of waterstraalmotoren zijn al meer dan 100 jaar bekend. Ik heb er een sectie aan gewijd in mijn boek Roll Without Oil (Editions Multimondes 2008) dat hier te vinden is op de website van het Quebecse bedrijf TEM Synergie (met mijn toestemming)

http://www.temsynergie.com/informations/dopage-a-l-eau

Ik noemde al TEM Synergie, opgericht door Alain St-Yves, de pionier van Quebec in elektrische voertuigen. Alain had een Chevrolet S10 pick-up omgebouwd tot een 1998 elektrisch voertuig (zie https://sites.google.com/site/vehiculevert/home ). Hun belangrijkste product is een luchtbevochtigingssysteem voor dieselmotoren genaamd "Oxidizer H2O". TEM Synergie heeft het op verschillende vrachtwagens met opleggers geïnstalleerd, en haalt ook gemiddeld 8% brandstofbesparing.

Ik hoef u niet te vertellen dat ik heel blij ben te zien dat een groot autobedrijf serieuze belangstelling heeft voor de thermische doping van motoren.


Oprecht

Pierre Langlois, Ph.D., fysicus

Consultant duurzame mobiliteit


Bewerken: hier is het onderwerp dat de BMW-patenten op waterinjectie analyseert BMW-octrooi-on-the-injectie van water-in-een-motor-t13760.html
Dernière édition par Christophe de 08 / 03 / 15, 10: 52, 2 keer bewerkt.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/02/15, 22:24

Rustig aan!

BMW lijkt, als de tekst correct is, de koeling te gebruiken die wordt gegenereerd door de verdamping van het water na de turbo en de intercooler.

Het is daarom een ​​"beest" -truc om iets meer dichtheid van het gasmengsel terug te winnen voordat het wordt toegelaten.

Het is eenvoudiger dan een warmtepomp plaatsen!

Dit heeft voor mij niets te maken met Pantone-doping, waarbij verdamping extern is aan het inlaatsysteem en geen koeling van het toegelaten mengsel veroorzaakt.

BMW lijkt niet te rekenen op een hypothetische productie van H² of wat weet ik ... Gewoon op een betere vulling van de cilinder.

Ik zou wat berekeningen moeten maken, maar het verbaast me dat ze met zo weinig water een merkbare verdichting krijgen: 5 l voor 5 vol, 5 het water voor de 3-pollepel of 4 000 km.

Zeker, de lucht heeft een zeer beperkte warmtecapaciteit en het water heeft een hoge verdampingsenergie ... Maar ????

[NB: ik heb al jaren geleden water in mijn vaders tractor 50 gedaan! Voor het koelcircuit. Als we nu water in een mechanische assemblage doen, doen we doping ... !!! ????]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 15/02/15, 23:11

Did67 schreef:Rustig aan!

BMW lijkt, als de tekst correct is, de koeling te gebruiken die wordt gegenereerd door de verdamping van het water na de turbo en de intercooler.

Het is daarom een ​​"beest" -truc om iets meer dichtheid van het gasmengsel terug te winnen voordat het wordt toegelaten.

Het is eenvoudiger dan een warmtepomp plaatsen!

Dit heeft voor mij niets te maken met Pantone-doping, waarbij verdamping extern is aan het inlaatsysteem en geen koeling van het toegelaten mengsel veroorzaakt.

BMW lijkt niet te vertrouwen op een hypothetische productie van H² of wat weet ik ... Gewoon op een betere vulling van de cilinder.


Als u het artikel tot het einde leest, vermindert het gebruik van watermist ook de neiging tot rammelen, dus optimaliseer de voortgang door deze nog dichter bij de grenswaarde te brengen. Dit is ook een goede optimalisatie van verbranding.

In feite hebben ze niets bedacht dat al bekend is (verbeterde vulling, terugslag, betere verbranding). Het belangrijkste belang is dat ze spreken van een mogelijk gebruik op de motor van de serie ... blijft weten of ze moeten profiteren van de aangekondigde winsten ... of het nodig is om 250CV te brullen voor gebruik in de stad of op een bij 90 km / u : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 15/02/15, 23:18

Did67 schreef:Ik zou wat berekeningen moeten maken, maar het verbaast me dat ze met zo weinig water een merkbare verdichting krijgen: 5 l voor 5 vol, 5 het water voor de 3-pollepel of 4 000 km.

Zeker, de lucht heeft een zeer beperkte warmtecapaciteit en het water heeft een hoge verdampingsenergie ... Maar ????


AMHA, het gebruik van de 10 bar "fogger" moet direct gecontroleerd kunnen worden en grijpt alleen in in de "kritische" fasen, die waarbij men flirt met het klikgeluid bij zware acceleraties op halve snelheid (of aan de klamp?) Bijvoorbeeld , vandaar een "matige" waterbehoefte.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
gildas
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 880
Inschrijving: 05/03/10, 23:59
x 173

Re: Mist waterinjectie bij BMW op een benzine turbo




par gildas » 16/02/15, 13:08

Christophe schreef:Aandacht is zwaar: BMW heeft zojuist een waterinjectie vrijgegeven!

Bonjour à tous

BMW heeft zojuist een waterinjectiesysteem ontwikkeld dat is geïntegreerd in de luchtinlaat van een benzinemotor met turbolader. Dit systeem vermindert het brandstofverbruik van de 8% -motor, verhoogt de prestaties en vermindert vervuilende emissies.
Uiteindelijk is het denkbaar dat een dergelijk systeem kan worden geïntegreerd in de range extender van een elektrisch voertuig, vergelijkbaar met de Volt van GM of de Vtrux van Via Motors.



uitzicht http://www.autoblog.com/2015/02/13/bmw- ... on-system/

(...)

Pierre Langlois, Ph.D., fysicus

Consultant duurzame mobiliteit


Dus 8% brandstofbesparing voor een range extender gedoteerd met water ??? : Cry:

Lang geleden, eenboer
kreeg meer dan 50% brandstofbesparing op zijn tractor met waterdoping!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/02/15, 14:56

Ja "50%" (cijfer dat helaas nooit bevestigd kon worden op een testbank) ... op oudere generatie dieselmotoren ...

Maar dit is een nieuwe benzinemotor ...

Wat BMW heeft ontwikkeld, is eigenlijk meer de injectie van water in de 2ieme Wereldoorlog II-motoren (benzine).
Dernière édition par Christophe de 16 / 02 / 15, 14: 58, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 16/02/15, 14:56

Ik ben het eens met Flytox's opmerkingen.

niets te maken met de "bubblers" en andere verschillende ambachten.

Het is een onder druk staande waterinjector, bedoeld om de gassen die in de cilinder worden toegelaten te verdichten, waardoor het conventionele koelwerk van de intercooler wordt voltooid. Deze onder druk staande rookmachine moet worden bestuurd door complexe algoritmen en veel gegevens verzameld door de motorsensoren.

Er is dus geen warmteterugwinning in de uitlaat, maar het is een turbomotor die daarom mechanische energie in de uitlaat recupereert om de opname te forceren.

We weten nog steeds niet hoe water de verbrandingsefficiëntie verbetert, en vooral door welke precieze reactiemechanismen. Het is waar dat het autodetonatie in benzinemotoren kan afstoten, waardoor een hogere compressieverhouding en ontsteking in precies het bovenste dode punt mogelijk wordt.

Als BMW 8% winst in consumptie aankondigt, gaat het om wat ik altijd tegen de pollepel zei: in de orde van 10%

In een meer praktisch aspect, zal het nodig zijn om te denken aan het terugzetten van water ... maar ja, de motor kan droog van water lopen, maar natuurlijk niet droog van brandstof. :P
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mist waterinjectie bij BMW op een benzine turbo




par Did67 » 16/02/15, 15:50

Gildas schreef:
Dus 8% brandstofbesparing voor een range extender gedoteerd met water ???


De economie - vergeleken met wat? dezelfde motor zonder? - aangekondigd door BMW misschien gewoon te wijten is aan het feit dat de motor beter "gevuld" is? Zonder een beroep te doen op "doping" in de gebruikelijke betekenis (dat wil zeggen een externe "bubbler") ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 16/02/15, 16:16

Normaal gesproken, wanneer we een conso voor afname aankondigen, en we zijn een serieuze motor, is dit in g brandstof / kWh

nu zijn er veel parameters die dat beïnvloeden. Bij volle belasting denken we dat de rookmachine zal werken. Aan de andere kant, in de stad bij extreem gedeeltelijke belastingen waar de turbo nutteloos is, stellen we ons voor dat de winst nul kan zijn.

Hoe dan ook, BMW maakt motoren te krachtig en is niet de enige in deze situatie.

Door nadelen gebruikt het technische schatten om het verbruik van zijn grote veelvraten op vol vermogen te matigen. :P
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 16/02/15, 16:25

De "bubbler" is de injector van de arme man! Het maakt niet uit hoe het water in de motor wordt toegelaten ... Interessant zijn de effecten van het "vernevelde" water op het verbrandingsniveau (en tot nu toe is niet bewezen dat de " reactor "gebruikt bij waterdoping produceerde iets anders dan vochtige lucht! Ondanks alle charlots die het tegendeel beweren ...)

Een snelle snelle herinnering: https://www.econologie.com/injection-eau ... eurs-bref/

Christophe schreef lang geleden:Mechanische rol: betere verspreiding van brandstof

Mogelijke thermodynamische rollen:

1) Gebruik van stoomontlasting: beter gebruikt werk en betere motorflexibiliteit

2) Pompen van calorieën verloren in de uitlaat en opnieuw geïnjecteerd in de motorcyclus. Dit druist echter in tegen Carnots prestaties. (Hoe meer het temperatuurverschil tussen T ° inlaatlucht en T ° verbranding hoog is, des te beter de prestaties ... Desondanks kan reeds voorverwarmde lucht, en niet te vergeten de vulsnelheid, in een dieselcyclus leiden tot een T ° van vlam kan hoger zijn.)

3) De aanwezigheid van water, een onsamendrukbare verbinding, in de verbrandingskamer zou de compressieverhouding (of tenminste de einddruk) verhogen. Ik heb dit van iemand die wat werk heeft gedaan aan natte verbranding in verbrandingsmotoren. Als iemand aanvullende informatie heeft ... [Bruno Foucras] <- Ja, ik heb deze hypothese ook al gehoord, maar de damp is samendrukbaar. Kunt u meer informatie van deze persoon krijgen? Op zijn best een rapport (samenvatting?) [Christophe]

Chemische rol: kraken van water onder druk en temperatuur van de kamer?

Belangrijke opmerking: het werkelijke effect kan bestaan ​​uit een of meer van de verschillende effecten.


Een proefschrift over natte verbranding: het begrijpen van water-injectie / verbranding-nat-explanation-by-remi-Guillet-t5794.html

Een synthese: https://www.econologie.com/synthese-thes ... r-pantone/

ps: geweldig dat de forum Econology verschijnt niet op deze 2-wikipagina's ... omdat we verre van het niveau van uitleg zijn in zowel doping als pantone ...

http://fr.wikipedia.org/wiki/Injection_ ... es_moteurs
http://fr.wikipedia.org/wiki/Moteur_Pantone

Ze gebruiken de term Gillier Pantone die hier "gevonden" is forum... Hoe dan ook ... :|
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Waterinjectie in warmtemotoren: informatie en uitleg"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 182-gasten