Pantone-reactor, persoonlijke reflecties

Waterinjectie in thermische motoren en de beroemde "pantonemotor". Algemene informatie. Druk op knipsels en video's. Inzicht in en wetenschappelijke verklaringen van waterinjectie in motoren: ideeën voor assemblages, studies, fysisch-chemische analyses.
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes

Pantone-reactor, persoonlijke reflecties




par nlc » 10/11/05, 15:46

Hallo iedereen! :D :D

Wel, ik ontdekte het pantonestelsel via een vriend. Ik heb 3 dagen niet geslapen en ik overweeg het systeem zodat ik het aan mijn voertuig kan aanpassen!

Maar voordat ik iets doe, probeer ik de operatie zo fijn mogelijk te analyseren om hem te kunnen optimaliseren en zeker te zijn dat hij de eerste keer werkt.

Dit zijn mijn persoonlijke gedachten, die ik zorgvuldig heb opgemerkt toen de ideeën bij mij opkwamen:

Reflecties op de bubbler:
---------------------------

- Er moet voor worden gezorgd dat spatten tijdens bewegingen niet door de reactor kunnen worden opgezogen. Het is daarom noodzakelijk om de uitlaat naar de reactor te beschermen zodat de vochtige lucht kan passeren, maar niet de waterdruppels.

- De bubbler moet vochtige lucht produceren, geen waterdamp. Ik denk dat als de bubbler waterdamp produceert, er te veel water in de lucht is om de reactor zijn werk te laten doen. Als er te veel water is, zal de reactor bovendien afkoelen en zou hij kunnen afslaan.

- Om de bubbler beter te laten werken, moet het water worden verwarmd. In feite worden in heet water de moleculen geactiveerd en vindt verdamping beter plaats. Het is bekend dat warm water sneller verdampt dan koud water. Aan de andere kant is het niet nodig dat het water kookt, anders komt het vierkant stoom uit de bubbler. Wat goed zou zijn, zou zijn om het water van de bubbler op een bepaalde temperatuur te regelen, bijvoorbeeld 90 ° C.

- De kans is groot dat de bubbler beter werkt als de aangezogen lucht is voorverwarmd

Reflecties op de reactor:
----------------------------

- Ik denk niet dat de diameter van de stang erg belangrijk is. Wat belangrijk is, is waarschijnlijk de afstand tussen de staaf en zijn houder, die tussen 0.5 en 1.5 mm lijkt te zijn. Ik denk dat het nodig is om de diameter van de stang en zijn container af te stemmen op de luchtstroom die men daar wil passeren. Hoe groter de verplaatsing, des te groter de hoeveelheid aangezogen lucht door de inlaat, daarom moet er meer vochtige lucht door de reactor worden geleid, als we dezelfde hoeveelheid normale lucht / pantonized vochtige lucht willen behouden.

- Het is absoluut noodzakelijk dat de inlaat- en uitlaatbuizen van de reactor groter zijn dan het oppervlak tussen de staaf en de container. Ik denk dat de binnendiameter van de inlaat- en uitlaatbuizen hetzelfde moet zijn als de binnendiameter van de reactor. Op deze manier ontstaat er een goede inzinking rond de stang en een goede versnelling van de lucht.

- De reactor moet zo heet mogelijk zijn, dus ik denk dat hij zo dicht mogelijk bij de uitlaat van de motor moet worden geplaatst. Ik denk dat het ook leuk zou zijn om de reactor thermisch te isoleren van de uitlaatpijp, zodat de pot + de cilinderkop de warmte van de reactor niet opneemt. Omdat ik me voorstel dat de uitlaatgassen veel heter zijn dan de pot zelf. Dus als we goed geïsoleerd zijn, zal de reactortemperatuur hoger zijn dan als we slecht geïsoleerd zijn.

- Ik denk dat de reactor om effectief te zijn, geen lucht mag aanzuigen die te vol is met water, zoals bijvoorbeeld stoom. Ik denk echt dat je vochtige lucht moet aanzuigen, geen stoom. Je moet dus de bubbler ontwerpen.

- Ik denk dat als het nodig is dat de uitlaatgassen in de tegenovergestelde richting van de lucht van de reactor circuleren, dit meer is vanwege de temperatuur van de lucht bij de uitlaat van de reactor dan vanwege magnetisme of ik niet weet welke andere reden. In feite zal de uitlaat van de reactor in theorie heter zijn dan de inlaat, omdat de uitlaatgassen afkoelen naarmate deze vordert. Plots kunnen we zeggen dat de door de reactor aangezogen lucht "voorzichtig" wordt verwarmd.
Theoretische voorbeelden:
Als de inlaat van de reactor 700 ° C is en de uitlaat 800 ° C (circulatie in de reactor tegenover de uitlaatgassen):
De lucht die in de reactor aankomt, warmt geleidelijk op en heeft een kans om een ​​temperatuur van bijna 800 ° C te bereiken.
Als nu de inlaat van de reactor 800 ° C is en de uitlaat 700 ° C (circulatie in dezelfde richting):
De binnenkomende lucht zal plotseling 800 ° C bereiken, maar zal deze niet onmiddellijk kunnen bereiken!
En omdat de reactortemperatuur dan daalt, mogen we niet zo dicht bij 800 ° C komen als in het eerste geval.

- Vergeleken met het vorige punt is het daarom mogelijk dat hoe langer de reactor en de stang zijn, hoe beter het werkt:
Omdat we de lucht langs de hele route geleidelijk zullen verwarmen, is het lang, hoe meer we de temperatuur van de reactoruitlaat zullen naderen. Bovendien, als de wrijving van de moleculen op de muren een elektrificatie veroorzaakt en dat deze elektrificatie iets te maken heeft met het pantoneproces, denk ik dat hoe langer het wrijft, hoe beter!?

- Misschien is het nodig om een ​​bepaalde afstand tussen de uitlaat van de reactor en de ingang te laten, zodat de pantoniserende vochtige lucht een beetje afkoelt en dichter wordt?

-----------

Mijn theorie over hoe het pantoneprincipe werkt:

De lucht die de reactor binnenkomt wordt met vocht gevuld, dat wil zeggen dat er microdruppels water in de lucht zweven.
Bij het passeren van de staaf wordt alle lucht op hoge temperatuur gebracht (zonder de staaf zou de lucht in het midden van de reactor niet zoveel opwarmen als de lucht die langs de randen wrijft).
Ik denk dat het verhogen van de lucht tot een hoge temperatuur de microdruppeltjes van water breekt in kleinere deeltjes, misschien wel vierkant in watermoleculen. Misschien als er door wrijving elektrificatie is, helpt het nog meer om de microdruppeltjes te breken.
Ik denk dat in dit stadium de watermoleculen nog niet zijn gekraakt.
Vervolgens mengt deze lucht zich met de omgevingslucht en komt de cilinder binnen. Ik denk dat het is op het moment van de explosie van de brandstof, wanneer de temperatuur erg hoog stijgt, dat het water barst en verandert in waterstof + zuurstof, en vervolgens deelneemt aan het versterken van de verbranding, en daardoor kracht wint en laat vooral een meer volledige verbranding toe (dus minder vervuiling).

--------

Kleine reflectie op de bubbler:

Ik denk dat de maximaal mogelijke optimalisaties zullen worden gedaan op de bubbler en op weg om de output van de reactor naar de motorinlaat te brengen.
Omdat het doel van het spel zou zijn dat de motor de maximale hoeveelheid lucht die uit de reactor komt inslikken ...

Voor de bubbler en de huidige vergadering is er iets dat me stoort. Hier is een heel vereenvoudigd diagram:

Beeld

Er is een bepaalde zuigkracht nodig om lucht te kunnen zuigen in dit type bubbler, want om lucht aan te zuigen is het noodzakelijk om een ​​voldoende depressie te creëren zodat het waterniveau in de luchtinlaat daalt tot 'hieronder, zodat een luchtbel kan binnendringen.
Dit is de reden waarom ze op sommige sites aanbevelen om de originele luchtinlaat te sluiten om voldoende zuigkracht in de bubbler te hebben en bubbels te veroorzaken.

Mijn idee zou als volgt zijn: Het is niet aan de motor om lucht uit de bubbler aan te zuigen, maar het is aan ons om hem van deze lucht te voorzien!
Zo kunnen we hem zelfs meer lucht geven dan hij nodig heeft, om er zeker van te zijn dat hij vol zit!
Omdat ik zeker ben met dit huidige bubblersysteem, trekt een stationair draaiende motor niet genoeg lucht door de inlaat om voldoende depressie en correct bubbelen te veroorzaken. En voor ritten in de stad staan ​​we vaak stationair, wanneer we wachten bij rode lichten of in het verkeer, dus zelfs bij stationair draaien moet de motor worden voorzien van pantonlucht.

Hiervoor is mijn idee om een ​​luchtpomp tussen de reactor en het luchtfilter te plaatsen. Het is het dat via de reactor lucht in de bubbler zou trekken en deze lucht aan de motor zou leveren.
We kunnen dan elektrisch het luchtdebiet kiezen dat we naar de motor willen sturen. En met een pomp is het meer de motor die deze lucht opzuigt, wij leveren het.
De montage zou nog eenvoudiger zijn, het zou voldoende zijn om de uitlaat van de pomp bijna overal na het luchtfilter aan te sluiten, zonder dat men zich hoeft af te vragen of men voldoende zuigt in de bubbler.
Met dit systeem hoeft de oorspronkelijke luchtinlaat niet te worden afgesloten.

Het grote voordeel van de pomp is dat we voor elk voertuig de minimale stroom voor stationair draaien en de maximale stroom kunnen kalibreren. Draai vervolgens de pomp eenvoudigweg min of meer snel om de stroom aan te passen.

Bovendien, als het water koud is in de bubbler, of bijvoorbeeld als de reactor niet heet is (we kunnen sensoren overwegen), laat de pomp dan gewoon niet draaien en de pantone is inactief!

Als elektronica-ingenieur en systeemprogrammeur ben ik helemaal niet bang om een ​​soort panton-luchtinjectiecalculator te maken!

------

Installatie op mijn voertuig:

Ik wil dit systeem op mijn auto installeren. Het is een laguna fase I van 98, benzinemotor 2.0L, 115pk. Al het motormanagement wordt gedaan door een computer, maar ik denk niet dat het een probleem is, ik vind het zelfs eerder een voordeel. Ik leg uit waarom:

De auto heeft een boordcomputer die me vertelt over real-time verbruik (het zal praktisch zijn om dat te testen !!).

Nu neem ik een concreet voorbeeld, laten we zeggen dat ik gestabiliseerd ben op 100km / u op een vlakke weg.
Real-time verbruik vertelt me ​​6.2L / 100km en blijft extreem stabiel als ik mijn voet niet van het gaspedaal beweeg. Als de weg nu naar beneden begint te gaan en ik mijn gaspedaal niet beweeg, gaat de auto harder rijden, draait de motor om de beurt, maar daalt het verbruik een beetje. Normaal omdat de computer detecteert dat de auto minder is opgeladen, dus hij injecteert minder benzine.
Als ik nu tijdens de afdaling mijn voet optil om op 100 km / u te blijven, dan daalt het verbruik sterk, omdat de auto nog minder beladen is.

Dus ik zeg tegen mezelf dat op een vlakke, gestabiliseerde met een bepaalde snelheid, en het pantone-systeem startte, de auto de neiging zal hebben meer te bewegen, en ik zal mezelf in hetzelfde geval bevinden als de afdaling: anders til ik niet op de voet, en de auto pakt snelheid op terwijl hij hetzelfde of iets minder verbruikt, anders til ik mijn voet op en daar zal ik minder verbruiken.

Dus ik denk niet dat het pantonestelsel niet compatibel is met elektronische injecties.

Ik heb de technische documentatie van mijn auto bestudeerd en de injectie wordt geregeld dankzij de volgende parameters en sensoren:
- Watertemperatuur (om te weten of de motor heet is)
- Luchttemperatuur bij opname
- Depressie in het inlaatspruitstuk (om de belasting van de auto te berekenen denk ik)
- Positie van de gashendel (dus van het gaspedaal)
- Lambda-sonde

Het pantone-systeem zou daarom de luchttemperatuur bij de inlaat beïnvloeden. Aangezien de lucht warmer zal zijn, moet de rekenmachine afleiden dat de lucht minder dicht is en de rijkdom aanpassen door minder benzine te injecteren.

Het enige mogelijke probleem is de lambdasonde. Het lijkt erop dat de motor met het pantone-systeem veel zuurstof afgeeft. De lambda-sonde zal de rekenmachine daarom doen geloven dat het mengsel veel te mager is en zou daarom meer benzine moeten injecteren.

Het is dus mogelijk dat de computer zijn weg niet meer teveel kan vinden en standaards. Ten slotte zullen we zien, als dit het geval is, zullen we aan de lambda-sonde moeten sleutelen om de computer te vertellen dat alles in orde is.

Anders zet ik vanmiddag mijn auto op de brug (mijn stiefvader is garagehouder, het helpt;))

Om de reactor te plaatsen, heb ik geen 36 mogelijkheden, hij moet in de plaats van de katalysator worden geplaatst.
Ik heb de 4 uitlaten van de cilinderkop die in een Y minimaal 60cm van de cilinderkop samenkomen.
Dus ik kan de reactor niet zo dichtbij plaatsen als ik wilde. Direct na de Y heb ik de Lambda-sonde.

En achter de lambda-sonde heb ik een elleboog en dan 30 cm verder de katalysator.
Ik kan de buis tussen de Y en de katalysator niet aanraken, omdat hij het is die de lambdasonde integreert, en dat zou teveel werk zijn, omdat al dit deel tussen de cockpit en de motor zit, dus volledig ontoegankelijk.

Dus ik heb geen keus, plaats jezelf in de plaats van de katalysator. Het grote voordeel is de eenvoud om de reactor te verwijderen / vervangen, want er zijn 5 bouten om los te draaien! En er is genoeg ruimte om iets schoons te doen.
Door nadelen hoop ik dat het warm genoeg zal zijn :?

Nou, ik hoop dat je het einde van mijn roman hebt bereikt en dat je niet te slaperig bent :D :D :D :D

Kunt u mij uw mening geven over mijn hypothesen en ideeën?

Tot binnenkort
Dernière édition par nlc de 16 / 11 / 05, 19: 27, 1 keer bewerkt.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 10/11/05, 17:09

Hallo NLC

wat betreft het lezen van de injectie van het consumptiemodel
In wezen is deze berekening de duur van de pulsen naar de injectoren, afhankelijk van de tijd en het aantal injectoren, kan er een kleine fout optreden wanneer het brandstoffilter begint te verstoppen, daarom een ​​klein gebrek aan druk bij de injectoren, maar in het geheel is betrouwbare metingen.
Als je een oscilloscoop bij de hand hebt, meet je het signaal van de lambda-sonde die momenteel loopt en als je met water gedoteerd bent, zie je het verschil, het signaal en de golvende c, is een gemiddelde, het is een zeer fluctuerend signaal in operatie. Ik gaf bijna op met het hebben van energie om dit signaal te willen wijzigen, maar als je in de business bent, ga dan naar de computer, een model is herprogrammeerbaar en het signaal wordt doorgelust naar een +1,4 volt en het die de verhouding bepaalt, is het voldoende om de mogelijkheid te hebben om deze spanning te veranderen, om de verhouding te veranderen
Zoals alle lussystemen bestrijden de sondes een spanning en wanneer deze nul is, is het systeem in evenwicht. Als je in instrumentatie werkt, weet je dat allemaal ...
Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes

Ja, deze lambda-sonde bp maakt me niet bang




par nlc » 10/11/05, 17:28

Als het ooit een probleem oplevert, breng ik het over en stuur ik de goede spanning naar de rekenmachine, waardoor ik hem kan zeggen dat het mengsel goed is.

Wat denk je anders van mijn idee van een luchtpomp, om niet te hoeven sleutelen aan een venturi op de inlaat en hard te werken om aanpassingen te maken?

Het is in ieder geval niet meer de motor die de pantonlucht zelf opzuigt, het is het systeem dat het levert.

Het is duidelijk een beetje ingewikkeld omdat we elektronica toevoegen, maar ik denk dat uiteindelijk een pantoninjectiebox goed zou zijn.

Mijn idee is ook om het water in de bubbler met een verwarmingsweerstand te verwarmen. We kunnen daarom de temperatuur regelen die we in de buurt van ° C willen hebben, en bovendien vereenvoudigt het de montage verder, het koelwater is niet nodig!

Anders kan ik op mijn auto geen uitlaat- / inlaatafstand van een reactor korter dan 1 m of zelfs 1 m maken.

Is dat niet teveel? :? :?
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 10/11/05, 19:41

Reageer op nick
Ik zie dat je nooit een oscilloscoop op een Lambda-sonde plaatst
het is geen potentiometer of thermokoppel, de sonde genereert een golvend signaal dat creter is als een squelch in de radio's of een bias
In elektronische taal is het geen eenvoudige spanning, het is het eerste dat ik probeerde de sonde te vervangen.
Wanneer een pomp moet worden aangezogen om de panton in te zuigen, is het mogelijk met een kleine schoepenpomp, deze moet de hitte weerstaan ​​en moet worden gesmeerd (korte levensduur)
Hoe dan ook, met turbomotoren lijkt dit een beetje op wat we doen om een ​​klein deel van de stroomafwaartse motor in de reactor te zuigen.
bij lage snelheden geeft het niet veel om de reactor te gebruiken, het mist duidelijk warmte, vooral op diesel.

We moeten eenvoudige manieren vinden om de reactor te bedienen en de verloren warmte-energie gebruiken, we moeten niet geloven dat we in een bubbler verwarmen en klaar zijn, wat veel warmte verbruikt, is het feit dat de water als het verdampt, koelt het de hele puinhoop af
en het kost veel warmte om deze (koude) verdamping te behouden
Voor een bubbler die werkt met motorolie, is een propaantoorts (het kleine blauw dat we in de handel vinden) c onvoldoende om een ​​kleine bubbler voor 125cc op temperatuur te houden, dat geeft je een idee van de warmte die nodig is voor een auto.
Weinig advies kost je een week om een ​​montage op een kleine motor te doen voordat je aan een auto begint, ik heb 3 jaar gefokt op een kleine motor en ik dacht dat ik alles wist, toen ik de montage op de auto's deed, Ik zag dat ik veel te leren had, doping al, water is een heel ander verhaal dan lopen met brandstoffen, alleen het principe dat hetzelfde blijft, met enkele variaties.

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 10/11/05, 19:57

Sisi, aan de basis geeft de lambda-sonde een spanning af, die het zuurstofniveau in de uitlaatgassen vertegenwoordigt.

Maar het punt is dat deze sensor helemaal niet lineair is, zodra de rijkdom een ​​beetje toeneemt, zoals 14/1, neemt de sensorspanning sterk toe.
Idem in de andere richting, als de rijkdom een ​​beetje afneemt, zoals 15/1, neemt de spanning ook sterk af.

Dit is de reden waarom de gemeten spanning oscilleert en eruit ziet als een vierkant signaal. Omdat het systeem met dit type sensor niet correct kan regelen. In feite werkt het bijna alles of niets. Als de computer een te mager mengsel detecteert, zal het dit nauwelijks verrijken als de lambdasonde naar de andere kant kantelt. En vice versa.

Hier is de bedrijfscurve van een lambdasonde:

Beeld

We kunnen duidelijk zien dat de kleinste variatie in de zuurstofsnelheid de uitgangsspanning enorm verandert.

Er zijn nu, geloof ik, duurdere lambdasondes, maar die zijn meer lineair en maken echte regulering mogelijk. Hier zijn we meer in alles of niets. (vandaar de vierkante signalen)
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 10/11/05, 20:19

Hallo nlc Hallo André
Bekijk de eenvoudige oplossingen voordat u de leiding neemt. : Lol:
de verschillende voedingen hebben al hun voor- en nadelen: zo eenvoudig mogelijk gemaakt om te starten. Er zijn 2 essentiële punten 1: een temperatuur die voldoende is om de reactor te laten "hangen" 2: een goed vacuüm in de reactor. :P
Nadat je deze 2 punten hebt gerespecteerd en dat het zal werken, kun je het systeem ontwikkelen met elektronica of andere !!!!
Voor de evolutie van het systeem geef ik de voorkeur aan een eenvoudig systeem dat altijd werkt (zelfs met een gemiddeld rendement) : Wink: ; dat een geweldig systeem dat af en toe werkt (met een grote opbrengst) en dat ons de rest van de tijd laat doorgaan voor clowns. : Cry:
Voor degenen die ik rijd beloof ik een anti-vervuilingssysteem, voor de rest zien de leden zelf de voordelen.
Tot uw beschikking voor eventuele tips.
@+
zac
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 10/11/05, 20:22

André:

Voor de elektrische verwarming van de bubbler dacht ik niet dat de verdamping van water zoveel energie zou kunnen eten!
Dus ik blijf voorlopig op een bubbler die wordt verwarmd door het koelwater.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 10/11/05, 20:32

Een zac:

Precies, ik heb mijn idee over de pomp onthuld omdat het juist (naar mijn mening) eenvoudiger is.
En ja, er zou geen betoog zijn om de juiste manier te vinden voor een effectieve zuigkracht in de bubbler. Het is niet nodig om een ​​venturi aan de inlaat aan te passen, enz ...

Voor mij leek de pomp eenvoudiger, omdat we de uitlaat aansluiten op de inlaat van de inlaat zonder vragen te stellen, geen venturi of iets anders nodig, omdat het de pomp is die met de stroom zal duwen die we willen er pantonisch uitzien. En als u het systeem wilt uitschakelen, heeft u geen klep of magneetventiel nodig, maar zet u gewoon de pomp uit.

Maar goed, zoals André zei, ik denk dat het moeilijk zal zijn om een ​​geschikte pomp te vinden ...

Mijn zorg is momenteel de reactor :(
Ik zal de ideale manier moeten vinden om hem te monteren.

Volgende week scan ik een pagina van het technische document van mijn auto, waarop het uitlaatplan staat.

Misschien kunt u mij adviseren over de meest geschikte locatie.
Omdat je je kunt voorstellen dat ik geen 36 uitlaatpijpen wil verknoeien;)
De reactor in plaats van de katalysator plaatsen zou mooi zijn, maar het lijkt een beetje ver van de cilinderkop :?

Ik zal je in ieder geval op de hoogte houden van de voortgang van mijn installatie. Ik ga proberen dit zo snel mogelijk te testen, ik ben het beu om een ​​melkkoe te zijn !! : Twisted:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Waterinjectie in warmtemotoren: informatie en uitleg"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 72-gasten