Zelfstandig verband

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
leonotis224
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 15/02/10, 22:07
Plaats: Straatsburg
x 1

Zelfstandig verband




par leonotis224 » 16/02/10, 11:04

Bonjour à tous,

Ik heb veel gesproken met veel mensen die geïnteresseerd zijn in hernieuwbare energie, met biologische boeren, enz...

Iets heeft me echt gemarkeerd: het is het zeer sterke contrast dat bestaat tussen enerzijds de massa technologieën die eenvoudig te implementeren zijn met niet te veel middelen en knowhow die niet te moeilijk te verkrijgen is. dat er de noodzakelijke voorwaarden zijn ... en aan de andere kant het vacuüm dat bestaat in de zelfconstructie van systemen voor hernieuwbare energie, of het nu gaat om zonne-ovens, zonnecollectoren, stirlingmotoren , windturbines, enz ...

Er zijn veel ambachten, knowhow... maar ook veel theoretische discussies die elkaar niet genoeg aanvullen met de praktijk, en ook veel knowhow die iedereen zou kunnen leren en die zou kunnen worden gedeeld.

Ik praatte veel met bekwame mensen, nam hun contactgegevens op en toen ik ze een e-mail stuurde, kreeg ik nooit een antwoord ... meerdere keren gebeurt dat met mij ... individualisme is contraproductief terwijl het het is dringend nodig om knowhow te bundelen ... daarom heb ik me hiervoor aangemeld forum... ik weet dat het een collectieve structuur is die rijk is aan ervaringen ... dat er een associatie is ...

Het irriteert me enorm, maar dan echt, dat er niets gebeurt op het niveau van zelfbouw, als er echt grote problemen zijn, maar dan echt groot!

We zijn helaas in Frankrijk, en als we dit idee in Frankrijk bespreken, en ook met ecologen, krijgen we te horen: "zelfgemaakte windturbines maken te veel lawaai, ze zijn niet efficiënt genoeg, ze staan ​​nooit op de juiste plaats, enz. .".

Als we het hebben over klimaat en alternatieven, komen oplossingen altijd van de overheid, altijd van nieuwe technologieën, of "geoptimaliseerde" technologieën, altijd van elites, ingenieurs, "professionals"... en in feite van het kapitalisme, voor alle duidelijkheid!! !

Ik erger me er echt aan, maar dan echt, die passiviteit, die afwachtende houding van veel burgers die makkelijke dingen, gereedschap, binnen handbereik hebben, maar die alles verwachten... en ondertussen verdwalen in theoretische discussies over energieën en het klimaat, over rages ("nee, de oplossing is waterstof", "de oplossing is om geen vlees meer te eten", "de oplossing is de paramagnetische rotor van Trucmuche" ... ), over dingen die slechts gedeeltelijk en onvoldoende zijn , of op onzin die geen realiteit heeft.

Geweldig, want ondertussen blijft de puinhoop zich ontwikkelen, blijven patenten alles op slot doen en hebben de grote roofdieren en financiers begrepen dat het nodig is om de richting van de wind te veranderen om de meubels te redden en nieuwe te verwerven.

De oplossing is om alle beschikbare eenvoudige en gemakkelijk toe te passen technieken te combineren, om het collectief te doen, om de juiste vragen te stellen, en om politiek net zoveel te bewegen als met de boor en de schroevendraaier!

Wat essentieel is, is niet om te weten of een dergelijke subsidie ​​voldoende zal zijn voor deze of gene gnagnagna, maar om het volgende te ontwikkelen:
- eenvoudige knowhow, open source, voor iedereen toegankelijk, collectief gedeeld
- een systeem van eisen dat een samenhangend politiek discours heeft en dat eist dat energie in de eerste plaats in de handen van de burgers komt, hetzij door zelfconstructie, hetzij door collectieve energiestructuren die niet afhankelijk zijn van iets anders dan burgers en die zelfbeheerd zijn
- de energieautonomie van burgers, en alles wat dit mogelijk maakt
- een vereniging of structuur die de zelfbouw zoveel mogelijk probeert te verdedigen en te ontwikkelen, door werkplaatsen op te zetten waar tools worden gedeeld en waar mensen samenkomen om te knutselen en hun kennis te delen

Ik ben niet tegen ambachtslieden of kleine bedrijven die van hun beroep willen leven door duurzame energiesystemen te produceren. Op voorwaarde dat ze tenminste sociaal en ecologisch coherent zijn. Maar ze het bouwmonopolie laten hebben is echt gevaarlijk, en we weten waar het toe leidt, altijd tot hetzelfde, altijd tot dezelfde rotzooi.

Er zullen altijd mensen zijn die hun systemen kopen... er zullen ook mensen zijn die het genoegen zullen hebben om ze zelf te maken... als ik er zin in heb, voor de lol, ook al is het heel moeilijk om te doen, om maak een grote windturbine met kogellagers in eiken- en buxushout, met een minimum aan metaal, des te beter, nietwaar?

Ik ben een beetje een fietsreparatiemaniak geworden (maar zonder zoveel kennis te hebben hè), ik ben nu op mijn hoede voor veel reparateurs en verkopers... nieuwe dingen... als het hetzelfde zou doen als de supermarkten, dan was er geen winkel nodig... kortom!

Dus waar ik vandaan kom met mijn tirade... nou, ik denk dat we echt een vereniging moeten creëren die voor dat alles vecht, of dat een bestaande vereniging zichzelf deze strijd aan moet gaan, een nationale oproep moet lanceren voor "zelfbouw van 'alternatieven er is een noodgeval', of zoiets!!!
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 16/02/10, 11:14

Goed gedaan

+1 :-)

"Patenten blijven alles vastleggen",


We moeten onze ideeën opschrijven en zoveel mogelijk publiceren:

gepubliceerd idee = niet octrooieerbaar idee!

En daar heb je geen advocaat voor nodig...
0 x
Tot ziens!
yoananda
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 30/10/09, 15:32




par yoananda » 16/02/10, 14:01

+1

Ik deel je standpunt volledig, ook al heb ik minder actieve stappen gezet.
Helaas hoor ik op andere gebieden dezelfde echo's: in Frankrijk zitten we er middenin. We zijn "bevroren". En plotseling vluchten de hersenen, gaan talenten naar elders, waar ze kunnen floreren.

Dat gezegd hebbende, het is geen dodelijk ongeval.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79316
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 16/02/10, 14:07

leonotis224, dit zou voor u van groot belang moeten zijn:

https://www.econologie.com/forums/associatio ... t8916.html

fragment:

Beeld
(hey ja, wij zijn het)

De schepping heeft zojuist plaatsgevonden; Alle goodwill is welkom!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 16/02/10, 18:40

Welkom leonotis224

Ik hoop dat we in het kader van bovengenoemde vereniging Econologie snel kunnen ingaan op de concrete aspecten van efficiënte en betaalbare montage, bijvoorbeeld door een standaardplan te maken voor een thermisch zonnepaneel.

We kunnen de "beste" montage bespreken met behulp van de ervaring van degenen die het al hebben gemaakt, technische en economische tips geven om de taak van beginners te vergemakkelijken.

Uiteindelijk maakt een gedetailleerd samenvattend document, duidelijk en voor iedereen toegankelijk, het gemakkelijk om te berekenen wat er kan worden verwacht, voor welk gebruik en tegen welke prijs.

Door een synthese te maken van verschillende posts hebben we al een goede basis. We kunnen dit doen voor thermische zonne-energie, windturbines enz...

De vereniging Econologie is daar voor, zij start en werft goodwill :P
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
leonotis224
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 15/02/10, 22:07
Plaats: Straatsburg
x 1




par leonotis224 » 17/02/10, 14:07

Dit alles motiveert me enorm en maakt me blij!!

Ik ben het eens met deze manier om energiekennis en het delen ervan op te vatten.

Ik ken een aantal zeer slimme mensen, ik zal ze moeten motiveren...!

Nou, ik ga zien om mee te doen en dat allemaal te zien ...

Super!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 340-gasten