De beschaving van de verbranding is amoreel

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België

De beschaving van de verbranding is amoreel




par Gregconstruct » 13/12/08, 10:54

De beschaving van de verbranding is amoreel

We leven in een hele bijzondere tijd. Pierre Rabhi beschrijft het als een "beschaving van verbranding". Zijn bijzonderheden?

- Een beschaving die bijna de hele omvang van de planeet bestrijkt: dit is een primeur!

-Een beschaving die voor sommigen welvaart creëert, is afhankelijk van anderen: het is "al gezien!" »

- Een beschaving die, in een tijdsbestek van een paar generaties, de energiebronnen verbruikt (en verbruikt) die in een paar miljoen jaar zijn gecreëerd: het is een primeur en een laatste!

Een conclusie is noodzakelijk. Onze “beschaving” is amoreel! Ook de daaruit voortvloeiende gevolgen: de consumptiemaatschappij, voedselverspilling, enz. (zie hieronder)! Het zij verre van mij om de eindejaarsvieringen te bederven. Nog één kans om ecologisch te consumeren!


Bron: Nieuwsbrief van het Eco-consumptienetwerk
www.ecoconso.be
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
bpval
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 561
Inschrijving: 06/10/06, 17:27




par bpval » 13/12/08, 11:59

Hallo Greg

Wat is uw temperatuur in de ochtend?
Hoe houd je het de hele dag vol?

Waar is het metabolische defect?
Ciao
0 x
PIF PAF POUM
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: De beschaving van verbranding is amoreel




par Christophe » 13/12/08, 12:08

Gregconstruct schreef:- Een beschaving die bijna de hele omvang van de planeet bestrijkt: dit is een primeur!


Niet waar, het Romeinse Rijk besloeg ook de hele aarde... bekend...

Gregconstruct schreef:-Een beschaving die voor sommigen welvaart creëert, is afhankelijk van anderen: het is "al gezien!" »


Hetzelfde: het Romeinse Rijk en Egypte...

Gregconstruct schreef:- Een beschaving die, in een tijdsbestek van een paar generaties, de energiebronnen verbruikt (en verbruikt) die in een paar miljoen jaar zijn gecreëerd: het is een primeur en een laatste!


En Laigret? We kunnen olie maken in 48 uur...dus "miljoenen jaren" betreft alleen minerale olie...

Gregconstruct schreef:Eén conclusie is op zijn plaats. Onze “beschaving” is amoreel!


Mwarf... laat hem teruggaan naar de middeleeuwen om te zien of de samenleving van die tijd "rechtvaardiger" en "moreler" was... :schok:

Kortom, het begint mij te dagen op het systeem, deze 'grote' ecologen die alleen maar tegen het systeem schreeuwen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187




par Remundo » 13/12/08, 12:18

Hallo iedereen,

Over dit onderwerp, kijk wat Augustin MOUCHOT ervan vond
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 13/12/08, 12:23

Dat dacht ik al, beste webmaster : Mrgreen:
Zoals je zegt: er smelt veel door de wind en er zijn er maar heel weinig die actie ondernemen.

bpval schreef:Hallo Greg

Wat is uw temperatuur in de ochtend?
Hoe houd je het de hele dag vol?

Waar is het metabolische defect?
Ciao


Ik begrijp niet helemaal waar je vandaan komt, maar ik heb het de hele dag warmBeeld

Wat het metabolische defect betreft, er is er inderdaad één, ik ben hypermetabolisch, dus als ik in een restaurant wordt uitgenodigd, is het beter om er een te kiezen waar alles naar wens is : Mrgreen:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/12/08, 12:25

bpval schreef:Hallo Greg

Wat is uw temperatuur in de ochtend?
Hoe houd je het de hele dag vol?

Waar is het metabolische defect?
Ciao


Hé, de zaterdagavondbuggy, het begint op zaterdagavond, niet bij het ontbijt!! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 13/12/08, 12:31

Bijt nooit bij ons : Mrgreen:

Beeld
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7

Re: De beschaving van verbranding is amoreel




par highfly-addict » 13/12/08, 12:48

Christophe schreef:
Gregconstruct schreef:- Een beschaving die bijna de hele omvang van de planeet bestrijkt: dit is een primeur!


Niet waar, het Romeinse Rijk besloeg ook de hele aarde... bekend...


Hoeo! kwade trouw!

Christophe schreef:
Gregconstruct schreef:-Een beschaving die voor sommigen welvaart creëert, is afhankelijk van anderen: het is "al gezien!" »


Hetzelfde: het Romeinse Rijk en Egypte...


Elke beschaving doet dit, toch?

Christophe schreef:
Gregconstruct schreef:- Een beschaving die, in een tijdsbestek van een paar generaties, de energiebronnen verbruikt (en verbruikt) die in een paar miljoen jaar zijn gecreëerd: het is een primeur en een laatste!


En Laigret? We kunnen olie maken in 48 uur...dus "miljoenen jaren" betreft alleen minerale olie...


Wat doet hij hier? In de eerste plaats zegt niets ons op dit moment (!) dat we een effectief alternatief (winstgevendheid, eco-balans) voor minerale olie zullen vinden. En toch, als we daarin slagen, zullen we uiteindelijk alle beschikbare en ‘nutteloze (in economische zin natuurlijk!)’ biomassa in olie omzetten. Persoonlijk wil ik deze wereld niet!
Dat gezegd hebbende, Laigret of niet, Greg heeft gelijk, ons PRACHTIGE technologische ‘genie’ zal binnen een paar decennia de overhand hebben gekregen op de fossiele brandstofreserves.

Christophe schreef:
Gregconstruct schreef:Eén conclusie is op zijn plaats. Onze “beschaving” is amoreel!


Mwarf... laat hem teruggaan naar de middeleeuwen om te zien of de samenleving van die tijd "rechtvaardiger" en "moreler" was... :schok:

Kortom, het begint mij te dagen op het systeem, deze 'grote' ecologen die alleen maar tegen het systeem schreeuwen...


Rhoo.... Opnieuw! Rabhi spreekt over de amoraliteit van onze beschaving ten opzichte van andere beschavingen, niet over sociale moraliteit in de zin van moraliteit van de ‘tijd’.
Wat betreft de laatste zin.....Ik denk dat je woorden je gedachten te boven gaan. Weet je echt wie P. Rabhi is? Kent u zijn gevechten en wat hij dagelijks doet? Ik verzeker je dat hij niet alleen maar "schreeuwt" over het systeem...

Nou ja, we kunnen het niet altijd allemaal eens zijn.

Salutations.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 13/12/08, 13:00

Ik ken de werken van Rabhi (een beetje), vooral in de landbouw, lijkt mij.

Wat mij stoort aan deze verklaring is dat het helemaal niets oplevert...nieuw...

Wat Laigret betreft, is het juist logisch omdat Laigret + microalgen = geen olie-uitputting meer = geen olie-broeikaseffect meer

Wees voorzichtig, dit betekent niet dat we het moeten overconsumeren... maar dat de mensheid nooit meer een gebrek aan olie zal hebben (niet per se goedkoop, maar het zal wel bestaan!)...

Aan de andere kant doorbreekt de ontwikkeling hiervan een heel thema van "grote ecologen"...

Wil je het niet? Nou, je bent vrij om terug te keren naar de Middeleeuwen, maar 99% van de mensen zal je niet volgen, dus je actie zal geen impact hebben... Slechts één vraag: waar word je enthousiast van?
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 13/12/08, 15:10

Als ik schrijf: "Ik wil het niet", heb ik het niet bepaald over synthetische olie.
In feite wil ik geen wereld die volledig verslaafd is aan de zaak van de mens.
Momenteel, en alleen dankzij zulke “praktische” fossiele brandstoffen, vestigt onze beschaving, die ik zou omschrijven als “super-energie-intensief”, zichzelf als een mondiaal model voor de mensheid.
Maar om niet alleen energetische redenen is dit model niet duurzaam (overbevolking, bodemvernietiging, watervervuiling, drastische vermindering van de biodiversiteit, enz., enz.).

Wat zou er gebeuren als we erin zouden slagen olie te synthetiseren? Wat mij betreft denk ik dat olie als een medicijn is voor onze huidige samenleving en dat het aanbieden van een substituut ervoor de verslaving alleen maar zal verlengen. is mogelijk).

Toegegeven, de aldus verkregen olie is niet fossiel en wijzigt dus de atmosferische balans niet door de verbranding ervan. Akkoord. Wat mij bang maakt is de hoeveelheid natuurlijke “hulpbronnen” (met name ruimte, nutriënten) die gemobiliseerd zouden moeten worden om olie te vervangen.

Bovendien zou ik graag iets willen weten over de betrokken ordes van grootte, maar ik geef toe dat ik te lui ben om het nodige onderzoek en de nodige berekeningen te doen! Laten we zeggen dat mijn intuïtie me vertelt dat de betreffende oppervlakken enorm groot zouden zijn en dat de terugtrekking uit de resterende "natuurlijke" omgeving voor de toevoer van voedingsstoffen enorm zou zijn.

Dit is wat ‘ik niet wil’. Deze visie impliceert echter geenszins een terugkeer naar de Middeleeuwen! Eerder een zoektocht naar eenvoud.

Wat verwarming betreft, nou ja, ik zit momenteel duidelijk in een overgangsfase in mijn leven en daarom al twee jaar en voor deze winter is het weer verschrikkelijk nucleair (in termen van huur)...

Dat gezegd hebbende, ben ik momenteel actief bezig met het verwarmen met gekapt/gespleten/gebracht hout met behulp van elleboogvet in een zeer goed geïsoleerde zelfgebouwde hut (ik zeg niet graag huis).

Alsjeblieft, ik doe wat ik kan... gewoon om over een toekomst na te denken.

edit: alsof ik mijn weide-ezels ga verwisselen!
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET

"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 219-gasten