Ecologie van de samenleving, onze ecologische zondebokken

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh

Ecologie van de samenleving, onze ecologische zondebokken




par bamboe » 27/03/08, 16:15

Hallo,

Ik maak hier mijn eerste nieuwe thread aan, dus misschien moeten de moderators enkele details in dit bericht aanpassen. (Christophe, jij bent een van de aanstichters van de draad, dus help, indien nodig :D )

In feite heb ik sinds het begin der tijden (zelfs als kind) tegen windmolens gevochten (nee, geen windturbines, die vind ik trouwens esthetisch, maar dit is HS), dus ik zei dat Ik vind het abnormaal dat we onze "buurman" er altijd van beschuldigen slechter te zijn dan een van beide in de bescherming van het milieu. Nou, het is soms (vaak?) waar, maar dat mag ons, ieder van ons, er NIET van weerhouden ons in te spannen om energie, grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen in het algemeen te besparen.

Inderdaad, zoals ik al in een ander draadje zei:

indy49 schreef:Het laatst gehoord (maar het komt vaak voor): "de dag waarop bedrijven het licht in hun kantoren uitdoen, zal ik mijn pc uitzetten" (Noot van de redactie: in de context is het een professionele pc), dus een acteur in het bedrijf (dwz een werknemer) weigert 's avonds zijn pc uit te zetten omdat zijn professionele omgeving geen moeite doet... de kat die zijn staart doodt...


Zeker, bedrijven kunnen beter. Natuurlijk zouden onze buren een kleine auto kunnen gebruiken in plaats van hun 4x4, maar dat mag ons niet doen vergeten dat wij aussi, we kunnen ons best doen, en dat is niet voor niets!

Ik weet dat het pijnlijk is om je familie te vertellen dat ze het 20W-licht uit moeten doen als je de kamer uitloopt, en het ziet er belachelijk uit naast de 600W gemeentelijke schijnwerper die de straat verlicht, maar als elk huishouden ter wereld zijn licht uitdoet, het is nog steeds een geweldig cadeau voor het milieu!

20W bespaarde 10 minuten/dag door 1.5 miljard huishoudens, dat is 1 kWh bespaard in 825 jaar!

Als je je pc, je scherm, je tv, je videorecorder, je wasmachine, je draadloze toetsenbord meeneemt, die je doen geloven dat ze in rust zijn, maar die geduldig wachten tot je op een toets drukt (ja, dat kost energie wachten) kunt u uw spaargeld en, nog belangrijker, uw giften aan het milieu vermenigvuldigen.
Dus de 500W halogeen van je buurman verbruikt natuurlijk (direct) meer dan je tv in stand-by, maar geen enkel gebaar is te verwaarlozen. Elk apparaat kan worden uitgeschakeld.

Opmerking 1: dit belet niet dat je je buurman bewust maakt met een kleine anekdotische opmerking die hem hopelijk aan het denken zet...

Opmerking 2: hetzelfde geldt voor recycling: het is niet omdat onze bedrijven de tonnen papier die ze printen niet recyclen, dat wij dat niet zouden moeten doen alle span je in om in 2 pagina's per pagina af te drukken / dubbelzijdig / recyclen etc... Een voorbeeld: gratis kranten van het type "20 minuten" zijn er in overvloed in de stad. We ontvangen ze onderweg "to go" naar het werk. Neem ze mee naar huis en gooi ze in de juiste bak!

Een gerelateerd onderwerp geopend door Christophe:
https://www.econologie.com/forums/repartitio ... t5082.html
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
Arthur_64
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 16/12/07, 13:49
Plaats: Pau




par Arthur_64 » 27/03/08, 20:10

principe van de koude oorlog.

We observeren elkaar als een faiencehond en wachten tot de ander de eerste stap zet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 27/03/08, 23:28

Hallo Indy,

Wat je zegt klinkt heel logisch.

Maar ik zei het in een ander forum... wat heeft het voor zin om een ​​nachtlampje van 2 W te sparen als de hele nacht 3 kaarsen van 200 W uw huis buiten verlichten... Zo erg zelfs dat uw gordijnen + luiken niet eens genoeg zijn om het donker te maken...

De eerste die zich zou moeten inspannen is de staat door een massaal beleid van hernieuwbare energie op te leggen in combinatie met de afwezigheid van afval.

Alle kleine individuele acties, hoe goed ze ook zijn, zijn nutteloos tegenover een ecologisch en zelfs economisch onverantwoordelijke macht...

Wat heeft het voor zin om 2W te besparen als de staat uranium verknoeit om 's nachts de kraaien te verlichten?

Wat heeft het voor zin om langzaam en/of weinig te rijden terwijl miljoenen vrachtwagens van 25 ton op een totaal anarchistische manier goederen vervoeren (tomaten uit Nederland kunnen naar Biarritz gaan terwijl andere uit Spanje naar Duinkerken gaan) :? En hoeveel vrachtwagens keren bijna leeg terug?

Ik ben de eerste starter die het spel speelt, maar ik hou er niet van dat mensen zich schuldig voelen de burger die machteloos is zonder een hele samenhang van de natie gedreven door een duidelijke en duidelijke politieke wil (geen toespraken...)
0 x
Beeld
Louhac
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 05/09/07, 10:39




par Louhac » 28/03/08, 08:11

@Remundo

Zeker is dat niets doen zinloos is. De voorbeelden die je aanhaalt hebben niet alleen een heel groot nut: energie besparen. Maar daarnaast hebben ze een voorbeeldwaarde voor de rest van de samenleving en zijn ze in die zin een drukmiddel. Er zijn verschillende soorten belemmeringen voor maatregelen van overheidsinstanties ten gunste van ecologie:
- voor een groot aantal besluitvormers is er hun eigen gebrek aan bewustzijn van deze kwesties, een kwestie van leeftijd en opleiding.
- de druk van industriëlen die ecologische maatregelen in strijd achten met hun kortetermijnbelangen.
- de angst om een ​​heel deel (nog steeds de meerderheid?) van de publieke opinie boos te maken, de auto is daar de beste indicator van (voorstel voor een maximum van 110 km/u niet behouden, enz.)

Het is op dit laatste punt dat individuele acties ten gunste van het milieu een middel zijn om druk uit te oefenen, om je stem te laten horen, naar mijn mening veel effectiever dan een stembiljet bij nationale verkiezingen. (Ik waarschuw de critici door aan te geven dat ik me nooit van stemming heb onthouden :D )
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/03/08, 09:55

Verschillende punten die ik aan de orde wil stellen met betrekking tot het "vinden van verantwoordelijkheid":

a) onze samenleving kan geen verantwoordelijkheid nemen voor de opwarming van de aarde omdat ze simpelweg geen oplossing heeft! Technologische en politieke besluitvormers zijn de eerste boosdoeners en verantwoordelijk voor deze immobiliteit en deze situatie omdat er oplossingen bestaan ​​(miscanthus, microalgen...) die ik niet zal herhalen, dit is niet het onderwerp van dit onderwerp.

2) Omdat we geen oplossing hebben, "wij" zoeken zondebokken, dit stelt ons gerust en stelt ons gerust in ons onvermogen om het energieprobleem op te lossen. Zo vuren we rode kogels af op vliegtuigen en 4x4's, maar zijn ze verantwoordelijk voor een heel klein deel van de uitstoot en zelfs als hun gebruik vaak anti-ecologisch is, blijven ze niet minder dan heel weinig verantwoordelijk voor de energiekloof van onze samenlevingen.

3) Tegelijkertijd, we doen bijna helemaal niets om bijvoorbeeld particulieren ervan te weerhouden een stookolieketel te installeren of de energie-efficiëntie van openbare gebouwen te verbeteren om het voorbeeld van remundo te nemen. In dit verband schreef ik een paar dagen geleden een leuk nieuwtje: https://www.econologie.com/economie-d-en ... -3720.html

Ah, als we momenteel energie-audits uitvoeren... een bron van aanzienlijke winst voor veel adviseurs (+ of - competent) die zeker zullen voorstellen om de olie- of gasketels te vervangen door strontpompen (warmte)...

4) Ik denk dat deze staat van immobiliteit te wijten is aan het feit dat onze politici en economen baseren zich op een misleidende index met betrekking tot duurzame ontwikkeling: de PIB...maar dat is een andere zaak...
Dernière édition par Christophe de 28 / 03 / 08, 10: 00, 1 keer bewerkt.
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 28/03/08, 09:59

Hi Remundo,

Remundo schreef:Maar ik zei het in een ander forum... wat heeft het voor zin om een ​​nachtlampje van 2 W te sparen als de hele nacht 3 kaarsen van 200 W uw huis buiten verlichten... Zo erg zelfs dat uw gordijnen + luiken niet eens genoeg zijn om het donker te maken...


Maar ik geloof dat ik u heb geantwoord dat zelfs als uw economie de halogenen van de straat niet compenseert, het toch de schade kan verminderen.

In Engeland hadden ze berekend dat als alle apparaten die stand-by stonden uitgeschakeld, ze een kerncentrale konden verwijderen! Het is niet niks! En dat was jaren geleden! Sindsdien zijn de wakes vermenigvuldigd!
Aan de andere kant is een dag ervoor vaak veel meer dan 2W!
Internetboxen verbruiken bijvoorbeeld rond 20 W stand-by ! Absoluut afgesneden wanneer niet in gebruik!
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 28/03/08, 10:05

Christophe, ik denk dat je analyse erg relevant is. : Idee:

Christophe schreef:Verschillende punten die ik aan de orde wil stellen met betrekking tot het "vinden van verantwoordelijkheid":

a) onze samenleving kan geen verantwoordelijkheid nemen voor de opwarming van de aarde omdat ze simpelweg geen oplossing heeft!
2) Omdat we geen oplossing hebben, "wij" zoeken zondebokken, dit stelt ons gerust en stelt ons gerust in ons onvermogen om het energieprobleem op te lossen
3) Tegelijkertijd, we doen bijna helemaal niets om bijvoorbeeld particulieren ervan te weerhouden een stookolieketel te installeren of de energie-efficiëntie van openbare gebouwen te verbeteren
4) onze politici en economen baseren zich op een misleidende index met betrekking tot duurzame ontwikkeling: de PIB...maar dat is een andere zaak...
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 28/03/08, 10:11

Louhac en Indy, ik heb je opmerkingen gelezen. Je hebt gelijk als je zegt dat het uitschakelen van de stand-by een goede daad is en een minder kwaad.
indy49 schreef:Maar ik geloof dat ik u heb geantwoord dat zelfs als uw economie de halogenen van de straat niet compenseert, het toch de schade kan verminderen.

Ik zou specificeren dat het een klein Minder kwaad. Het is niet met één kerncentrale minder dat we het probleem oplossen. Het is met een vijftigtal hernieuwbare energiecentrales op zee of in de woestijn en een gedecentraliseerde productie van energie in elk gebouw, bijvoorbeeld door microwind of fotovoltaïsche energie.

Het potentieel is aanzienlijk. De Sahara alleen kan veel meer leveren dan Europa, zelfs met de waardeloze opbrengsten van fotovoltaïsche cellen... Over dit onderwerp, als je nieuwsgierig bent, kun je een kijkje nemen op

http://sycomoreen.free.fr/syco_francais ... oelec.html

Omdat het de dag ervoor uitzetten is als een verband om een ​​afgehakt been... je hebt het gevoel dat je het juiste hebt gedaan, maar je hebt niet genoeg gedaan... : Idee:

vriendschappelijk 8)
Dernière édition par Remundo de 28 / 03 / 08, 10: 21, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 28/03/08, 10:13

Remundo schreef:Christophe, ik denk dat je analyse erg relevant is. : Idee:


Bedankt! : Oops:

En ik ben nog niet klaar :) Binnenkort een klein nieuwtje! Zelfs als het betekent dat ik op mijn rug en voor hun verantwoordelijkheid al degenen die zichzelf met olie verwarmen...
0 x
jessle
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 107
Inschrijving: 27/10/07, 23:08




par jessle » 28/03/08, 10:25

hallo

voor Indy 49

Momenteel moet mijn bedrijf, 250 werknemers, nieuwe milieuregels opleggen.
Verplichting om 's avonds de computers uit te zetten, desnoods zo min mogelijk te printen, het is recto versau, als je een mail ontvangt komt er automatisch een bericht dat je vraagt ​​of het nuttig is om deze mail te printen. Vermindering van het aantal printers
schakel productiemachines uit die niet werken.
doe de lichten uit, installatie van automatische kranen
alle water- en elektriciteitsverbruikende voorzieningen worden momenteel aangepast om zuiniger te zijn.
en iedereen volgt
Er is hoop
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 316-gasten