De cicade en de mier: een fabel en onze samenleving

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1

De cicade en de mier: een fabel en onze samenleving

par voormalig Oceano » 24/03/06, 15:08

Hier is een bericht gevonden op een online gamingsite die goed past bij onze huidige samenleving. Het is gebaseerd op de fabel van de cicade en de mier die iedereen kent.

KLASSIEKE VERSIE

De mier werkt de hele zomer hard in de hittegolf; ze bouwt haar huis en maakt haar proviand klaar voor de winter.

De cicade denkt dat de mier dom is; ze lacht, danst en speelt de hele zomer lang.

Zodra de winter aanbreekt, is de mier warm en goed gevoed.

De cicade die bibbert van de kou heeft geen voedsel of onderdak en sterft
koud.

EINDE....


NIEUWE FRANSE VERSIE

De mier werkt de hele zomer hard in de hittegolf; ze bouwt haar huis en maakt haar proviand klaar voor de winter.

De cicade denkt dat de mier dom is; ze lacht, danst en speelt de hele zomer lang.

Zodra de winter aanbreekt, is de mier warm en goed gevoed. De bibberende cicade organiseert een persconferentie en vraagt ​​waarom de mier het recht heeft om warm en goed gevoed te zijn, terwijl anderen, minder fortuinlijk zoals zij, het koud hebben en honger hebben.

De televisie organiseert live-uitzendingen waarin de cicade bibbert van de kou en waarin videoclips worden afgespeeld van de mier warm in zijn comfortabele huis met een tafel vol proviand.

De Fransen zijn verbaasd dat in zo'n rijk land deze arme cicade moet lijden terwijl anderen in overvloed leven.

Verenigingen tegen armoede demonstreren voor het huis van de mier.

Journalisten organiseren interviews waarin wordt gevraagd waarom de mier rijk is geworden dankzij de cicade en roepen de regering op om de mierenbelasting te verhogen, zodat deze “haar eerlijke deel” betaalt.

Als reactie op de peilingen heeft de regering een wet over economische gelijkheid en een antidiscriminatiewet opgesteld (met terugwerkende kracht tot de zomer).

De belastingen voor de mier worden verhoogd en de mier krijgt ook een boete als hij de sprinkhaan niet als helper inhuurt.

Het huis van de mier wordt door de autoriteiten leeggeroofd omdat de mier niet genoeg geld heeft om zijn boete en zijn belastingen te betalen.

De mier verlaat Frankrijk om zich met succes in Zwitserland te vestigen.

De televisie bericht over de inmiddels vetgemeste cicade. Ze is bezig met de laatste voorraad van de mier, ook al is de lente nog ver weg.

Het oude huis van de mier, dat een sociale woning voor de cicade is geworden, gaat achteruit omdat deze niets heeft gedaan om het te onderhouden.

Er worden verwijten gemaakt aan de overheid vanwege het gebrek aan middelen. Er wordt een onderzoekscommissie ingesteld, die 10 miljoen euro gaat kosten.

De cicade sterft aan een overdosis; Libération en L'Humanité geven commentaar op het onvermogen van de regering om het probleem van sociale ongelijkheid serieus aan te pakken.

Het huis wordt gekraakt door een bende immigrantenspinnen; de regering verwelkomt de multiculturele diversiteit van Frankrijk.

De spinnen organiseren de marihuanahandel en terroriseren de gemeenschap.

EINDE
0 x
Neant
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 298
Inschrijving: 12/02/06, 12:47

par Neant » 24/03/06, 15:13

Ik stierf van het lachen, dit verhaal is uitstekend, maar echt uitstekend van uitstekend, ik heb genoten.
Bedankt ex-oceano, prachtige vondst.
Het einde is hartverscheurend.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

par Christophe » 24/03/06, 15:50

Eerlijk gezegd... ik vind het helemaal niet leuk.

Sorry, maar het lijkt op een verzonnen lePen-toespraak... Ik denk dat het onderwerp een controverse zal veroorzaken (zoals we ze hier leuk vinden!)

Ik gaf er de voorkeur aan om hetzelfde soort grap te maken als die van de avond, verteld door 1 man in 1 regel en daarna door zijn vriendin in 20 regels...
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1

par voormalig Oceano » 24/03/06, 15:54

Oh nee, ook al heb ik een grafisch tablet, ik ben niet voor LePen....

Die in het verslag van de avond daarentegen van 1 man en zijn vriendin weet ik niet...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

par Christophe » 24/03/06, 16:08

voormalige oceanische schreef:Oh nee, ook al heb ik een grafisch tablet, ik ben niet voor LePen....

Die in het verslag van de avond daarentegen van 1 man en zijn vriendin weet ik niet...


Verdomme... ik zal proberen haar te vinden... maar waar moet ik kijken?
0 x
Neant
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 298
Inschrijving: 12/02/06, 12:47

par Neant » 24/03/06, 16:10

Econology schreef:Eerlijk gezegd... ik vind het helemaal niet leuk.

Sorry, maar het lijkt op een verzonnen lePen-toespraak... Ik denk dat het onderwerp een controverse zal veroorzaken (zoals we ze hier leuk vinden!)

Ik gaf er de voorkeur aan om hetzelfde soort grap te maken als die van de avond, verteld door 1 man in 1 regel en daarna door zijn vriendin in 20 regels...


Arf, het is een afgeleide van een fabel, lepen zou je ook niet overal moeten zien.
Ik vind het leuk omdat het op opmerkelijke wijze de machteloosheid van de overheid aantoont tegenover de problemen van onze samenleving.
Voor de mier kun je je heel goed elke arbeider voorstellen, en voor de cicade kun je het geval nemen van bepaalde niet erg nuttige en bevoorrechte ambtenaren, we kunnen ons voorstellen wat we willen.
Plaats niet noodzakelijkerwijs een Lepeniste-personage.
Voor mij vat het heel goed samen hoe je arme mensen...
En ik vind er niets lepenistisch aan, als je nadenkt over het einde met de bende spinnen, dat is waar, dat zou je kunnen denken, maar het zijn niet alleen immigranten die in stront handelen, verre van dat. Ik ontmoette een aantal zeer blanke Fransen, waaronder de zoon van een ambtenaar; die op 27-jarige leeftijd op de KMI zat, bij zijn vader woonde, directeur van een anpe-agentschap, en die hasj verhandelde. En vandaag heeft papa het een boost gegeven.
Zoals wat, succes betekent niet noodzakelijkerwijs hard werken, en als de mier vertrekt, komt dat omdat ze begreep dat ze moest vertrekken om te slagen nu ze nog kon.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

par Christophe » 24/03/06, 16:12

Dat had ik allemaal begrepen...maar ik blijf bij de 1e gedachte...Laten we wachten op de mening van anderen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13

par nonoLeRobot » 24/03/06, 16:29

Ik had precies dezelfde indruk als jij Christophe.

Er staat dat we degenen die geen inkomen hebben niet moeten steunen, maar de machtigen moeten bevoordelen zodat ze blijven en dat immigranten er alleen maar zijn om te plunderen wat er is en om drugs te verhandelen. Als dat geen extreemrechtse praatjes zijn, dan weet ik het ook niet meer.

Achteraf kunnen we natuurlijk terecht of ten onrechte discussiëren over het feit dat assistentschap schadelijk is of te veel wordt gepusht enz. En daar ben ik het zelfs mee eens.

Maar deze fabel gaat duidelijk in de richting van extreemrechts en ik hou helemaal niet van de kortere weg immigrant -> mensenhandelaar, arm -> slapper.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

par Christophe » 24/03/06, 16:33

Daar ga je... en in hetzelfde genre kunnen we langdurig werkloze jonge afgestudeerden (zoals ik) plaatsen: Zon heeft de eerste zes maanden na afstuderen geen baan gevonden en daarna is het voor hen verpest... En Natuurlijk is dat omdat ze niet willen werken. Het zijn smerige rukkers die profiteren van sociale minima en het is hoe dan ook goed voor ze!
0 x
Neant
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 298
Inschrijving: 12/02/06, 12:47

par Neant » 24/03/06, 16:38

Kennelijk zo gezien...
0 x

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 160-gasten