Het genetisch erfgoed van de mens...

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Het genetisch erfgoed van de mens...




par Grelinette » 06/01/14, 14:37

Ik open deze discussie die mij interessant lijkt omdat ik onlangs een lange discussie had met een ingenieur van hoog niveau, nu gepensioneerd... maar nog steeds actief (meer dan 90 jaar oud!).

Deze uitzonderlijke man, van ongeëvenaarde eenvoud en bescheidenheid, studeerde af aan verschillende universiteiten in Frankrijk en de VS (X, MIT). Hij reist nu door Frankrijk om in wetenschappelijke academies te zitten en conferenties te geven. Kortom, hier is de stamboom van de heer.

We hadden het over deze eigenaardigheid die de mens ertoe aanzet om altijd vooruitgang te zoeken, om verder, hoger, sneller te gaan. De mening van deze ingenieur is dat "De zoektocht naar vooruitgang is ingeschreven in het genetisch erfgoed van de mens!"

Inderdaad, het gedrag van de mens wordt over het algemeen gekenmerkt door neigingen om altijd in dezelfde richting te handelen om vooruitgang te boeken... Het blijft over om te definiëren wat voor de mens wordt bedoeld met "vooruitgang".

Ik zou hieraan willen toevoegen dat de mens vooruitgang zoekt die verder gaat dan "Gezond Verstand". "Gezond verstand" is voor mij dit vermogen om tegen jezelf te kunnen zeggen dat deze vooruitgang die met zoveel passie en koppigheid wordt nagestreefd, het uiteindelijk onverbiddelijk dichter bij zijn verlies brengt.

Ik concludeer dat als we inderdaad toegeven dat vooruitgang deel uitmaakt van het genetisch erfgoed van de mens, we ook moeten toegeven dat de mens zijn eigen verlies draagt ​​in zijn genetisch erfgoed!...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 06/01/14, 20:16

Overhaaste conclusie!
Als "vooruitgang" in strijd is met echt gezond verstand (ei, wat niet simpelweg de weerspiegeling is van zijn vooroordelen of overtuigingen), is dat het geen vooruitgang is.
Vooruitgang is per definitie positieve verandering: het is niet nodig om genetica op te roepen om te begrijpen dat niemand bewust achteruit wil gaan!
De "vooruitgang" die de mogelijkheid van menselijke overleving verpest, is een leidmotief van propaganda in overeenstemming met de Newspeak vanOrwell: gewoon het tegenovergestelde.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 06/01/14, 22:52

Je antwoord, Ahmed, onderstreept de hele paradox van de menselijke soort.
Inderdaad, vooruitgang (voor de mens), in zijn primaire betekenis, is synoniem met het verbeteren van zijn toestand, zijn comfort, zijn leven.

De mens echter, die ook wordt gekenmerkt door al zijn excessen (overmaat is misschien een deel van zijn genetische erfgoed?...) zal vooruitgang zoeken tot op het absurde af, voorbij het Noodzakelijke en Voldoende, dus voorbij het beroemde "Gezond Verstand".

Vreemd genoeg is het dit beroemde gezonde verstand dat hem motiveerde om de middelen te zoeken om zijn toestand te verbeteren en hem te beschermen tegen externe agressies die hem komen aanvallen en verzwakken!

Om de duurzaamheid van zijn leven en dat van zijn soortgenoten te garanderen, moet de mens in tijden van hongersnood een manier zoeken om zichzelf te voeden...
Hij kwam op het punt dat hij zichzelf ziek maakte van te veel voedsel, te veel produceerde, zijn omgeving verwoestte... en zijn medeschepselen uithongerde!

In feite komen we terug op veel debatten die hierover breed aanwezig zijn forum en op anderen:

De mens, of beter gezegd een klein deel van de mensen, heeft, na het vinden (of profiteren van) meerdere oplossingen en middelen om zichzelf te beschermen tegen het kwaad dat hem bedreigt, deze "vooruitgang" omgezet in een meer complexe en abstracte notie: hij heeft uitgevonden handel en geld om zijn naaste deze 'verbetering van het leven' te verkopen, dit overschot aan comfort en zekerheid dat voortvloeit uit de vooruitgang en dat hij niet nodig heeft.

Het is bovendien een andere paradox, want eenmaal in "veiligheid" ten opzichte van de wisselvalligheden die schadelijk voor hem zijn, verkoopt de man het overschot aan comfort en veiligheid door voor een winst die hij niet nodig heeft. Deze winst, die financieel is geworden, is een nieuwe garantie voor de toch al optimale veiligheid...

"Het is niet nodig om genetica op te roepen om te begrijpen dat niemand bewust achteruit wil gaan"...

Hoe dit uit te leggen originele en primitieve menselijke reflex om altijd op zoek te gaan naar wereldwijde weelde, eindeloze groei en overdaad?

Er zijn in het menselijk gedrag veel diepe reflexen waarvan de ontstaansgeschiedenis zo begraven en zo oud is dat we het graag in zijn genetisch erfgoed plaatsen, dat per definitie de erfelijke bibliotheek is van de regels die het gedrag van de mens bepalen en hem laten zien. het te volgen pad, een pad dat niet noodzakelijkerwijs het juiste is.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 07/01/14, 07:14

hallo
Er zijn in het menselijk gedrag veel diepe reflexen waarvan de ontstaansgeschiedenis zo begraven en zo oud is dat we het graag in zijn genetisch erfgoed plaatsen, dat per definitie de erfelijke bibliotheek is van de regels die het gedrag van de mens bepalen en hem laten zien. het te volgen pad, een pad dat niet noodzakelijkerwijs het juiste is.
als het genetisch was, zou een individu dat buiten de samenleving wordt geplaatst waar de cultuur overheerst, deze neiging vertonen om altijd meer te willen. Maar dat is onwaarschijnlijk! We verwarren daarom cultuur en genetica, waarbij de laatste de verzamelnaam wordt van wat niet verklaard kan worden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/01/14, 11:31

Goed debat, ik hou van het thema, bedankt Greli en gelukkig nieuwjaar trouwens!

Als deze heer een soldaat was geweest, zou hij zeker hebben gezegd dat het de geest van verovering (of nog erger: vernietiging van anderen) is die in de genen is gegrift...

Hier moeten we eerst definiëren wat vooruitgang is! Het is niet noodzakelijkerwijs een verbetering van de materiële omstandigheden...ook al is het het eerste waar mensen aan denken: technische, wetenschappelijke vooruitgang gericht op het verbeteren van het menselijk comfort...

Er is ook sociale, humanistische vooruitgang ... de samenleving verbeteren (vrijwilligerswerk) zonder het persoonlijke comfort te verbeteren, is ook vooruitgang ... Zie la Belle verte: https://www.econologie.com/la-belle-vert ... -3670.html

Momenteel denk ik niet dat we ons in een fase van sociale vooruitgang bevinden... maar in een ernstige recessie... de meerderheid van de mensen heeft het steeds moeilijker!!

Zie of bekijk de schokstrategie: https://www.econologie.com/forums/la-strateg ... 11301.html

Anders kunnen we teruggaan naar het debat van het aangeboren en het verworvene ... in de consumptiemaatschappij denk ik dat het verworvene grotendeels overheerst in onze zoektocht naar "vooruitgang" (van jongs af aan trainen om te concurreren met zijn medemensen, om " gedachteloze" consumptie via overmatige reclame...)
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 07/01/14, 13:08

Van wie is de aangeboren? : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/01/14, 13:19

Ah ah ah niet slecht deze, merk ik op!

Ben je aangeboren, het is niet de mijne !! n.v.t. !! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 07/01/14, 15:50

Christophe schreef:Goed debat, ik hou van het thema, bedankt Greli en gelukkig nieuwjaar trouwens!

Bedankt en ook een gelukkig nieuwjaar.

Christophe schreef:Als deze heer een soldaat was geweest, zou hij zeker hebben gezegd dat het de geest van verovering (of nog erger: vernietiging van anderen) is die in de genen is gegrift...

Ik zal hem op de hoogte brengen van deze opmerking, omdat hij, gezien zijn wetenschappelijk niveau en het technische veld waarin hij werkte, nu de rang van generaal van de bewapening (algemeen wapeningenieur) heeft. Het is eigenlijk, denk ik, meer een eretitel dan een commandorang.

Christophe schreef:Hier moeten we eerst definiëren wat vooruitgang is! Het is niet noodzakelijkerwijs een verbetering van de materiële omstandigheden...ook al is het het eerste waar mensen aan denken: technische, wetenschappelijke vooruitgang gericht op het verbeteren van het menselijk comfort...

Inderdaad, maar ik denk dat ik zijn beroemde zin verkeerd heb weergegeven. In feite zou het zijn: "De zoektocht naar innovatie voor de vooruitgang van de mens maakt deel uit van zijn genetisch erfgoed".
Gezien het feit dat hij een ingenieur is op zeer technische gebieden, gaat zijn mening over technische innovatie.

Christophe schreef:Er is ook sociale, humanistische vooruitgang ... de samenleving verbeteren (vrijwilligerswerk) zonder het persoonlijke comfort te verbeteren, is ook vooruitgang ... Zie la Belle verte: https://www.econologie.com/la-belle-vert ... -3670.html

Ik denk dat deze nuance hem zal interesseren omdat het menselijke en sociale, zelfs maatschappelijke aspect hem op dezelfde manier lijkt te sensibiliseren als het technische aspect.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/01/14, 16:00

Nou, hier is een interessant personage... waarom nodig je hem niet rechtstreeks uit om hieraan deel te nemen forum?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 07/01/14, 17:03

Christophe schreef:Nou, hier is een interessant personage...

Het is des te interessanter omdat het erg paradoxaal is!

Hoewel hij bijvoorbeeld zeer specifieke kennis heeft van de meeste principes van mechanica, natuurkunde en scheikunde, zal hij als een kind blijven staan ​​voor een doos cassoulet of een gekookt ei dat hij niet zal kunnen koken!

Omgekeerd zal het kleinste rekenprobleem hem fascineren: onlangs, tijdens een maaltijd, vroeg ik hem of hij het resterende brandstofvolume op de bodem van een begraven cilindrische tank kon berekenen, waarbij het niveau werd gemeten met een eenvoudige stok die verticaal in de tank werd gestoken. ... Hij antwoordde: "Hier, dit probleem is interessant ..." en in minder dan 2 minuten, terwijl hij formules op de hoek van de tafel krabbelde, gaf hij me het antwoord! :schok:
(als iemand geïnteresseerd is, ik heb de tafelkleedformule gekopieerd! : Cheesy:)

Eén ding verbaast me ook elke keer als we samen discussiëren over de beperkingen en andere perikelen van de basisburger die ik ben, en dat is dat hij nooit wist wat zijn salaris was, zelfs niet wat voor soort contract hij had! Voor elk van de hoge functies die hij bekleedde, werd het hele materiële aspect voor hem geregeld: huis, auto, eten, enz., zodat hij zich volledig kon wijden aan de missie die hem was toevertrouwd.

waarom nodigt u hem niet rechtstreeks uit om hieraan deel te nemen forum?

Om indruk op hem te maken met ongebruikelijke discussieonderwerpen heb ik hem al enkele debatten over econologie laten zien. : Cheesy:
Sommige intrigeerden hem erg, zoals die van "RAR Energia", waarvoor hij wetenschappelijk geen twijfel heeft over de onmogelijkheid van het principe, maar zoals wij allemaal bleef hij perplex door de kolossale middelen die werden geïmplementeerd!

Dat gezegd hebbende, wanneer ik de gelegenheid heb om hem te ontmoeten, is hij in zekere zin "op vakantie" omdat hij zijn dagen doorbrengt met het cultiveren van zijn tuin en het voorbereiden van toespraken en technische documentatie van enkele honderden pagina's over zeer technische onderwerpen. .

Wat mij betreft, ik blijf verbijsterd over het vermogen dat sommige mensen hebben om technische documenten van honderden pagina's gevuld met cijfers en formules te assimileren en te beheren... :schok:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 283-gasten