We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par GuyGadebois » 23/03/20, 17:53

Beeld
Mijn vrouw had zojuist de kachel gevuld met walnotendoppen om wat houtblokken te maken. Het was toen dat het gas en de rook die zich daarin ophoopten vlam vatten, nou nee, letterlijk explodeerden met een oorverdovend geluid! Door de druk zwaaide de deur open en draaide de grendel waarmee de deur werd gesloten. Als dit laatste van gehard staal was gemaakt in plaats van zacht staal, durf ik me het resultaat niet voor te stellen. Ze stond precies vooraan. Gelukkig brak het glas niet, het zou fijngehakt zijn...
Zo is verwarmen met hout niet zonder gevaren!
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par Christophe » 23/03/20, 18:24

Dit overkomt mij vaak als ik mijn toch al hete kachel laad met karton of papier...explosie...na x minuten...het is niet systematisch, maar ik moet er ongeveer tien per jaar hebben...

De mijne is een zeer zwaar klassiek gietijzeren model (140 kg geloof ik), dus het is onmogelijk om de deur te openen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par Christophe » 23/03/20, 18:25

0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par Janic » 23/03/20, 18:33

Zo is verwarmen met hout niet zonder gevaren!
Laat kinderen niet met vuur spelen! : Cheesy: : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par sicetaitsimple » 23/03/20, 18:34

GuyGadebois schreef:Mijn vrouw had zojuist de kachel gevuld met walnotendoppen om wat houtblokken te maken. Het was toen dat het gas en de rook die zich daarin ophoopten in brand vlogen, nou nee, letterlijk explodeerden ....


Christophe noemde het net, maar dat is de vraag die ik wilde stellen: was de kachel nog heet, met mogelijk wat restkolen, of was hij helemaal koud?
Het overkwam mij een keer vanuit een “nog warme” toestand, maar zonder grote gevolgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par GuyGadebois » 23/03/20, 19:02

sicetaitsimple schreef:
GuyGadebois schreef:Mijn vrouw had zojuist de kachel gevuld met walnotendoppen om wat houtblokken te maken. Het was toen dat het gas en de rook die zich daarin ophoopten in brand vlogen, nou nee, letterlijk explodeerden ....


Christophe noemde het net, maar dat is de vraag die ik wilde stellen: was de kachel nog heet, met mogelijk wat restkolen, of was hij helemaal koud?
Het overkwam mij een keer vanuit een “nog warme” toestand, maar zonder grote gevolgen.

Resterende sintels, kachel niet erg heet. Ik denk dat wat er overbleef van de stukjes noot in de granaten een "vet" gas creëerde en dat de verzadiging van de haard en het rookkanaal een trek veroorzaakte die de explosie veroorzaakte. Maar verdomd, het was indrukwekkend. De katten konden het (letterlijk) niet geloven.
De veer van dit slot was volledig verdraaid!
stuv-30-30in-grendel-glas-en-volledige-deur-14997090-1.jpeg
stuv-30-30in-verrou-porte-vitree-et-pleine-14997090-1.jpeg (22.17 KiB) 7311 keer bekeken
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par Adrien (voormalig nico239) » 23/03/20, 19:12

Ik heb dit fenomeen nog nooit meegemaakt....maar het moet echt indrukwekkend zijn.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par sicetaitsimple » 23/03/20, 19:33

GuyGadebois schreef:Resterende sintels, kachel niet erg heet. Ik denk dat wat er overbleef van de stukjes noot in de granaten een "vet" gas creëerde en dat de verzadiging van de haard en het rookkanaal een trek veroorzaakte die de explosie veroorzaakte. Maar verdomd, het was indrukwekkend. De katten konden het (letterlijk) niet geloven.


Niet zeker over overgebleven noten, maar goed.
Uw kachel is overgeschakeld naar de modus "vergasser", omdat er geen vlam was die de vluchtige stoffen die onder invloed van de restwarmte uit de brandstoffen vrijkwamen, kon "ontsteken".
In de branche wordt dit een ‘ketelpoef’ genoemd. het kan verwoestend zijn.
De normen (NFPA bijvoorbeeld, die hoewel Amerikanen overal naar verwijzen) schrijven een vrij lange tijd (1/2 uur geheugen) van de ketel in de lucht voor voordat hij opnieuw opstart na een stop, om er zeker van te zijn dat er geen ophoping van onverbrande gassen plaatsvindt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par Ahmed » 23/03/20, 19:59

Toen ik een houtgestookte ketel met omgekeerde verbranding had, gebeurde het systematisch als ik de laaddeur opende terwijl de brandstoflading nog niet bijna volledig was verbrand, omdat ik lucht (en dus zuurstof) in een gasmassa op ontstekingstemperatuur bracht...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13707
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1520
Neem contact op met:

Re: We zijn mooi ontsnapt, eindelijk, vooral mijn vrouw!




par izentrop » 23/03/20, 23:51

Hallo,
Slechte diepgang, tegentocht door een VMC of onvoldoende buitenluchtaanzuiging? Is het geïnstalleerd in je stuv30-regels? http://www.duvivier.be/medias/documents ... 181658.pdf

pagina 34: aanpassing van een aanslag om explosiegevaar te voorkomen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 229-gasten