Warmteterugwinning met zout!!

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
nachtschade
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 44
Inschrijving: 28/01/15, 19:10
x 6

Warmteterugwinning met zout!!




par nachtschade » 17/12/22, 15:26

hello,
enkele jaren geleden had ik gelezen dat een Duitser de in de zomer opgeslagen warmte terugwint en in de winter herstelt met zout.
Ik kan het artikel niet online vinden.
heb je dit proces in je archieven?
merci
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Warmteterugwinning met zout!!




par Obamot » 18/12/22, 03:58

Afgezien van "augmented" aardwarmte, zie ik het niet echt. En daar heb je geen zout voor nodig.

Voor het gebruik van natrium is een hoge temperatuur nodig en de opslagduur in deze thermische buffer is beperkt in de tijd (slechts enkele dagen).

Een andere (Zwitserse?)-Duitser had het idee opgevat om een ​​thermische ballon bestaande uit een perfect geïsoleerde tank in de woning zelf te plaatsen. Dankzij sensoren op zijn dak kon hij het hele jaar door warmte recupereren zodra er een beetje zonneschijn was. De rest van de tijd stel ik me voor dat een ketel het overnam. Ja, het werkt met zeer goede vooruitzichten op energiebesparing (maar je hebt wel een zeer goed geïsoleerde woning (IBO) nodig).
0 x
nachtschade
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 44
Inschrijving: 28/01/15, 19:10
x 6

Re: Warmteterugwinning met zout!!




par nachtschade » 18/12/22, 15:24

wat ik me meen te herinneren, hij had 10m3 zout in zijn kelder die hij in de zomer verwarmde met thermische zonnepanelen en dat hij dit zout bevochtigde om de warmte in de winter te herstellen!!!
maar soms vind je onnauwkeurige dingen op het net
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Warmteterugwinning met zout!!




par Obamot » 18/12/22, 16:26

We zouden een berekening in de tijd kunnen doen. Bijv. Δ° temperatuur gewogen op de warmtedissipatie, in verhouding tot de omgevingstemperatuur (of zoiets...) maar er is geen mysterie, zelfs zonder fluctuerende invoer zou het niet veel opleveren.

Geïnspireerd door hetzelfde principe was er dit Canadese project: http://www.dlsc.ca/borehole.htm

... maar er waren collectoren op de daken... en een kleine aardgascentrale om de dalende zonnewinst te compenseren.
... en de opslag zat niet in het zout. De site wordt in 2019 niet meer bijgewerkt.

Ik geloof veel meer in augmented aardwarmte met thermische faseverschuiving (voor de bestaande gebouwenvoorraad). verwarming isolatie / opslag-en-faseverschuiving-geothermische aan de bodem-t10470.html
Voor nieuwe gebouwen met een positief saldo is dat niet nodig, die produceren meer energie dan ze verbruiken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Warmteterugwinning met zout!!




par Christophe » 18/12/22, 17:07

bellad schreef:wat ik me meen te herinneren, hij had 10m3 zout in zijn kelder die hij in de zomer verwarmde met thermische zonnepanelen en dat hij dit zout bevochtigde om de warmte in de winter te herstellen!!!
maar soms vind je onnauwkeurige dingen op het net


Gesmolten zouten zijn interessant voor het opslaan van hoge temperaturen, als het voor een woonhuis en seizoensopslag bij lage temperatuur is, is het minder interessant...

Tenzij we tonnen gratis zouten hebben...

Anders is het beste voor opslag tussen seizoenen nog steeds ... water (indien mogelijk met een beetje PCM) ...

Zie (onder andere):
zonne-thermische/inter-seizoens-opslag-van-zonne-thermische-energie-t11366.html
thermische zonne-energie / inter-seizoensgebonden-opslag-van-zonne-thermische-t14320.html

Aarzel niet om te zoeken: search.php
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Warmteterugwinning met zout!!




par Obamot » 18/12/22, 17:13

Een van de meest geavanceerde projecten die ik ken in "augmented geothermal energy" met thermische faseverschuiving. Er zijn er veel, maar deze was serieus, door het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie Zürich (ETHZ)
(dit keer is het project klaar, helaas alleen in het Duits)
https://www.research-collection.ethz.ch ... sAllowed=y

Ik had het hier bijna tien jaar geleden over: warmte-isolatie/aardwarmte-opslag-en-fasering-in-de-bodem-t10470-70.html
[de link is dood op de pagina en vervangen door die hierboven]
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Warmteterugwinning met zout!!




par sicetaitsimple » 18/12/22, 18:10

Christophe schreef:
Anders is het beste voor opslag tussen seizoenen nog steeds ... water ...


Ja, ik zie niet echt in wat zout (als het is zoals ik het begrijp NaCl-zeezout) als een voordeel zou brengen ... behalve het feit dat het in bulk kan worden opgeslagen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Warmteterugwinning met zout!!




par Christophe » 18/12/22, 19:03

We hebben het over faseveranderingszouten… kortom…
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Warmteterugwinning met zout!!




par sicetaitsimple » 18/12/22, 19:06

Christophe schreef:We hebben het over faseveranderingszouten… kortom…


Zijn er faseveranderingszouten die van fase veranderen met de temperatuur die wordt verkregen door thermische zonnepanelen? Welke?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 321-gasten