Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
laverdari
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/07/22, 14:17
x 6

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par laverdari » 31/07/22, 11:36

sicetaitsimple schreef:
laverdarie schreef:Bij mijn Solisart thermische zonnepanelen staan ​​deze live op de vloer. Dus zodra het zonnig is, zelfs bij 0° graden buiten, loopt de temperatuur op tot 20/30° die de vloer in gaat. En het overschot gaat in een 400 liter tank voor sanitair warm water en een reserve voor verwarming. Er is een elektronische regeling die het mogelijk maakt om alles te regelen en die indien nodig de huidige ketel inschakelt.


Met het risico een grapje te maken, dat is een beetje een probleem! Uw thermische zonneverwarmingsinstallatie lijkt zo goed te werken, met een brandstofbesparing van 50%, dat de "volgende stap" echt ingewikkeld wordt!
Heeft u naast uw thermische panelen ook zonnepanelen?


De brandstofbesparing is meer dan 40% omdat de afgelopen winters niet echt koud waren. Maar het is goed ! Dit komt van het Solisart-systeem dat heet water rechtstreeks van de panelen de vloer in stuurt.
Als ik twee thermische panelen en een ballon zou toevoegen, zou mijn autonomie toenemen tot 60%. Maar dat lost mijn probleem niet op, alleen nog een uitgave.
Ik heb fotovoltaïsche panelen sinds december 2021. Ik heb er spijt van dat ik dat niet eerder heb gedaan!
1 x
laverdari
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/07/22, 14:17
x 6

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par laverdari » 31/07/22, 11:42

Remundo schreef:Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat een goede opstelling van de haard met hout het goedkoopst zou zijn, maar hout meenemen is een beperking.

De warmtepompoplossing is ook interessant en zou, indien omkeerbaar, airconditioning voor de zomer mogelijk maken. Op dit moment lijkt de installatie van enkele zonnepanelen een intelligente aanvulling. Ik zou meer geld op de PV zetten dan op de "geothermische muur", wat mij niet echt gerechtvaardigd lijkt in het klimaat van uw regio.


Voor hout deed ik dat toen ik jonger was! Zelfs bomen gaan kappen. Maar ik wil het niet aanraken, ik ben te oud!
De fotovoltaïsche panelen zijn gedaan sinds december 2021, 3 kwh. Het is zeer goed.
Ik zal ook kijken naar de zijkant van de lucht-water warmtepompen zoals u mij adviseert. Voor de airconditioning lijkt de Solisart-regeling van de thermische panelen ook aan te kunnen.
Het idee van geothermie is in eerste instantie het principe dat ik leuk vind met een COP van 4 of 5 die niet verandert als het koud is. Maar zolang ik geen idee heb van de kosten (ik wacht op info) bepaal ik liever niets.
Dank je wel!
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par sicetaitsimple » 31/07/22, 12:37

laverdarie schreef:Het idee van geothermie is in eerste instantie het principe dat ik leuk vind met een COP van 4 of 5 die niet verandert als het koud is. Maar zolang ik geen idee heb van de kosten (ik wacht op info) bepaal ik liever niets.

Wees voorzichtig, de COP mag niet overmatig variëren van de ene dag op de andere, maar ik kan me voorstellen dat deze aanzienlijk verslechtert tussen het begin en het einde van het stookseizoen, omdat de "muur" de aardwarmte en de directe omgeving afkoelt. Zorg ervoor dat de voorstellingen die aan u worden gepresenteerd hier rekening mee houden, en niet alleen gebaseerd zijn op een "vroege herfst"-case.
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 505

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par phil59 » 31/07/22, 15:25

MOIJE zou geen afstand doen van een snel back-up verwarmingssysteem.

Verbeter het bestaande ja, maar er komt een tijd dat het erg duur wordt om een ​​paar kW te knabbelen.

Onderdelen, in OCCAZ, zullen we vinden.

Het vervangen van een brandstofketelbrander is niet ingewikkeld en over het algemeen zijn de stopcontacten en leidingen hetzelfde.

Voor het oog maken we al een instelling die niet al te slecht is, maar met mate is deze optimaal.

Maar dit is alleen mijn mening.
2 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
laverdari
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/07/22, 14:17
x 6

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par laverdari » 31/07/22, 17:49

phil59 schreef:MOIJE zou geen afstand doen van een snel back-up verwarmingssysteem.

Verbeter het bestaande ja, maar er komt een tijd dat het erg duur wordt om een ​​paar kW te knabbelen.

Onderdelen, in OCCAZ, zullen we vinden.

Het vervangen van een brandstofketelbrander is niet ingewikkeld en over het algemeen zijn de stopcontacten en leidingen hetzelfde.

Voor het oog maken we al een instelling die niet al te slecht is, maar met mate is deze optimaal.

Maar dit is alleen mijn mening.


Hartelijk dank voor uw beoordeling.
Dit is inderdaad een redelijke oplossing.
Door de autonomie van de thermische panelen te verbeteren als ik er misschien twee toevoeg.
Is er een "markt" voor gebruikte onderdelen? Want ik heb alleen de mening van de verwarmingsmonteur die het onderhoud bij mij doet en die mij vertelt dat het lastig wordt.
Van harte.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par Obamot » 31/07/22, 19:50

Om het volledig te begrijpen, zou het goed zijn om te weten:
- implantatie? (foto's, plannen?)
- hoogte? (200m oke)
- de plaats (Tarn ok, het is al goed in het zuiden...)
— het volume van het huis, aantal verdiepingen/s (140 m² oké maar hoe verdeeld?)
— de omgeving, leunt het huis tegen een rotswand (ik begreep het begrip “geothermische muren” niet helemaal)?
— het type bodem en ondergrond?
— als er trouwens een kelder in dit huis is?
- waar zijn de muren van gemaakt? De dragende constructies en het dak?
— of er bewoonbare zolders zijn? Worden ze uitgebuit?
— de mogelijkheid om een ​​Canadese put aan te leggen?
— het type thermische isolatie dat u heeft? Dak? Muren? ITE of ITI...?

Het mist elementen om een ​​idee te krijgen.
Er is misschien beter dan een warmtepomp, de prijs van elektriciteit zal waarschijnlijk pieken bereiken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14911
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4338

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par GuyGadeboisTheBack » 31/07/22, 19:56

De geothermische muur

Principe van de geothermische muur

De geothermische muur is een "ondiepe diepte" geothermische warmtewisselaar die in de grond wordt geïnstalleerd in een sleuf die is gegraven door een minigraafmachine.

Het staat toe

Koel de zomer zonder de hulp van een machine door het airconditioningwater te verversen met de koude grond van de kelder
Verwarmen in de winter met een warmtepomp met een 50 tot 100% hoger rendement dan een lucht-water warmtepomp, ongeacht de buitentemperatuur

De voordelen hebben:


Gelegen op voldoende diepte om een ​​zeer goede opbrengst te hebben
Zeer snelle installatie met de graafmachine of zelfs een minigraafmachine
Prijs veel betaalbaarder dan verticale geothermie en zelfs goedkoper dan manden
Dieper dan horizontale geothermie voor betere prestaties in winter en zomer
Onafhankelijk van constructies zoals funderingen
Kan diep genoeg worden geïnstalleerd voor installatie, zelfs onder bomen
https://www.plancher-chauffant-caleosol ... que#chap-1
1 x
laverdari
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/07/22, 14:17
x 6

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par laverdari » 31/07/22, 20:27

Wat ik geothermische muur noem is dit:
https://www.plancher-chauffant-caleosol ... othermique
Een "muur" is in feite 100 meter pijp, met een footprint van 1.8 meter hoog en 7,7 meter lang, minimaal 1 meter diep geïnstalleerd (tussen 1,2 en dus 3.2 m), met een sleuf van 20 cm breed.
De kant-en-klare set wordt geleverd voor €599 verkocht.
We kunnen er meerdere plaatsen met een tussenruimte van 4 meter tussen de muren of dieper graven om er 2 boven elkaar te plaatsen.
Ik las dat voor een warmtepomp van 8 of 9 kW er 3 nodig zouden zijn.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par Obamot » 31/07/22, 20:34

Let niet op de verstoorders, mijn vraag voor de kelder gaat ook over radon, maar niet alleen...
laverdarie schreef:Wat ik geothermische muur noem is dit:
https://www.plancher-chauffant-caleosol ... othermique
Een "muur" is in feite 100 meter pijp, met een footprint van 1.8 meter hoog en 7,7 meter lang, minimaal 1 meter diep geïnstalleerd (tussen 1,2 en dus 3.2 m), met een sleuf van 20 cm breed.
De kant-en-klare set wordt geleverd voor €599 verkocht.
We kunnen er meerdere plaatsen met een tussenruimte van 4 meter tussen de muren of dieper graven om er 2 boven elkaar te plaatsen.
Ik las dat voor een warmtepomp van 8 of 9 kW er 3 nodig zouden zijn.

Dus ik heb er goed aan gedaan u de vraag te stellen.
Omdat de vraag naar de indeling van de binnenruimte rijst, betekent dit dat u voldoende vrije ruimte zou hebben om een... muur... te bouwen?

En voor de rest van mijn vragen?
Dernière édition par Obamot de 31 / 07 / 22, 20: 46, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14911
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4338

Re: Warmtepomp met geothermische wand (Géomur)




par GuyGadeboisTheBack » 31/07/22, 20:37

Pas op voor radon. Kaart van Frankrijk:
Beeld
Ken het radonpotentieel van uw gemeente: https://www.irsn.fr/FR/connaissances/En ... mmune.aspx
Tarn:
Radon Tarn.JPG
Radon Tarn.JPG (79.78 KiB) 1181 keer bekeken
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 208-gasten