Vulketel HS France innova 30

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
bombocox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 37
Inschrijving: 03/01/22, 21:42
x 2

Re: Vulketel HS France innova 30




par bombocox » 17/11/22, 19:22

Hallo,
Er zijn twee circuits: de houtketel verwarmt de tank met zijn eigen circulatiepomp en het gasketelcircuit dat naar de radiatoren gaat.
Wat ik nog niet weet, is hoe ik de gasboiler op de ballon moet aansluiten. Ik heb twee mogelijkheden: of hij is verbonden met de "grote" openingen van de ballon, of ik gebruik de spiraal aan de bovenkant (de ballon heeft er twee). In het laatste geval is de spoel mogelijk niet groot genoeg om het water te verwarmen.

Ik denk dat ik daar nog een post voor open.

Prettige avond

Nicolas
0 x
bombocox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 37
Inschrijving: 03/01/22, 21:42
x 2

Re: Vulketel HS France innova 30




par bombocox » 17/11/22, 19:26

Phil59, ik had je bericht niet gezien. In de tank bevindt zich namelijk nog een tank voor het sanitair van 150 liter die opwarmt door contact met het verwarmingswater.
Het is om deze reden dat ik de gasboiler mag aansluiten op de bovenste batterij.

Prettige avond

Nicolas
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Vulketel HS France innova 30




par sicetaitsimple » 17/11/22, 21:19

boumbocox schreef:Hallo,
Er zijn twee circuits: de houtketel verwarmt de tank met zijn eigen circulatiepomp en het gasketelcircuit dat naar de radiatoren gaat.

Wat ik heb begrepen is dat de houtketel direct het water in de tank verwarmt, zonder spiraal. Maar dat het water niet rechtstreeks aan het verwarmingscircuit (radiatoren) wordt geleverd, maar dat dit wordt geleverd door een speciaal circuit inclusief de gasketel?
boumbocox schreef:Wat ik nog niet weet, is hoe ik de gasboiler op de ballon moet aansluiten. Ik heb twee mogelijkheden: of hij is verbonden met de "grote" openingen van de ballon, of ik gebruik de spiraal aan de bovenkant (de ballon heeft er twee). In het laatste geval is de spoel mogelijk niet groot genoeg om het water te verwarmen.

Maar aan wie zijn deze twee streamers (aanvankelijk) opgedragen? Men kan zich voorstellen dat de onderste is ontworpen om calorieën te verzamelen uit thermaal water op zonne-energie. Maar de bovenste?
0 x
bombocox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 37
Inschrijving: 03/01/22, 21:42
x 2

Re: Vulketel HS France innova 30




par bombocox » 20/11/22, 08:24

De onderste is inderdaad bestemd voor bijvoorbeeld een zonneboiler, de bovenste weet ik niet precies. Ik aarzel om de gasketel op deze batterij aan te sluiten, omdat ik bang ben dat de warmtewisseling te kort is: dat het water geen tijd krijgt om op te warmen.

Bonne journee

Nicolas
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Vulketel HS France innova 30




par Christophe » 20/11/22, 09:58

Een paar foto's en een diagram kunnen ons helpen u te helpen...

Goed ontworpen (thermische) zonnetanks zijn uitgerust met 3 energiebronnen:

a) zonnespiraal onderaan
b) 2e energiespiraal bovenaan (bron heter dan de zonne-energie)
c) elektrisch complement

Dit is het geval met de mijne die ik vorig jaar heb omgebouwd tot een thermodynamische ballon, je ziet duidelijk de aansluiting op de bovenste spoel en de elektrische weerstand op de 1e foto: waterpomp-filtratie / ombouwen-een-zonne-SWW-tank-in-thermodynamische-waterverwarmer-met-een-klein-zwembad-t17035.html
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Vulketel HS France innova 30




par sicetaitsimple » 20/11/22, 16:17

boumbocox schreef:De onderste is inderdaad bestemd voor bijvoorbeeld een zonneboiler, de bovenste weet ik niet precies. Ik aarzel om de gasketel op deze batterij aan te sluiten, omdat ik bang ben dat de warmtewisseling te kort is: dat het water geen tijd krijgt om op te warmen.


Zoals Christophe zegt, zouden een paar foto's en een diagram van wat je van plan bent te doen, helpen.
Persoonlijk begreep ik dat de houtketel (de "primaire") direct in een open lus op de inhoud van de ballon circuleert zonder door een spoel te gaan en alleen het water in de ballon verwarmt, zonder direct deel te nemen aan de verwarming van het huis. die wordt gemaakt door een "secundaire" lus, bestaande uit de gasketel en de radiatoren, met een nader te bepalen verbinding waardoor deze secundaire lus calorieën uit de tank kan halen.
En daar stel je jezelf de vraag hoe je deze secundaire lus op de tank kunt aansluiten, hetzij rechtstreeks op de inhoud ervan, hetzij via een reeds bestaande ondergedompelde serpentijnwisselaar.
A priori lijkt het mij waarschijnlijk dat het passeren van een spoel plotselinge temperatuurschommelingen, die nadelig zouden kunnen zijn voor de goede werking van het "secundaire" systeem, zal afvlakken. Maar het is een beetje aan de natte vinger...

Maar hoe bent u van plan om het te laten werken in termen van regelgeving? Tussen "volledige gasboiler"-werking, gemengde "tank+gasboiler"-werking en eventueel "volledige gasboiler"-werking?

Bewerken: ik denk ook dat ik begreep dat de houtketel eerder "batch" zou werken, op een discontinue manier, en dus met aanzienlijke variaties in de bedrijfstemperaturen in de ballon.
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Vulketel HS France innova 30




par phil59 » 20/11/22, 19:17

De ketel alleen in een serpentijn, ik kan het niet geloven!

Voor mij dient de 1500L water als directe reserve voor de boiler!

Een houtgestookte ketel brand je naar mijn idee een of twee dagen, hij werkt niet continu.

Mijn kachel, ja, maar slechts 7.5 kWh met water...
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
bombocox
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 37
Inschrijving: 03/01/22, 21:42
x 2

Re: Vulketel HS France innova 30




par bombocox » 20/11/22, 19:41

Ik zou een crobar uit de vrije hand doen, maar in feite gaat het water uit de houtketel rechtstreeks in de ballon,
het water uit de gasboiler (bij de inlaat) komt rechtstreeks uit de ballon of uit een spoel die zich in de ballon bevindt.

Ik zou een diagram maken, het zal explicieter zijn.

In ieder geval leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn zaak.

Prettige avond
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Vulketel HS France innova 30




par phil59 » 20/11/22, 21:07

Thuis geen serpentine, alles mengt zich in de bal, waarschijnlijk niet aan de bovenkant, maar het werkt!
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Vulketel HS France innova 30




par sicetaitsimple » 20/11/22, 21:37

phil59 schreef:Thuis geen serpentine, alles mengt zich in de bal, waarschijnlijk niet aan de bovenkant, maar het werkt!

Het is zeer goed! Heeft u een schema van uw installatie, kan dit onze vriend bombocox helpen?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 356 gasten