Vermijd bister of teer in een houtkachel of ketel

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Vermijd bister of teer in een houtkachel of ketel




par Christophe » 28/01/09, 10:10

Hoe te voorkomen dat teer of teer wordt beperkt? En beperk op zijn best de onvermijdelijke condensatie (dauwpunt)?

Enkele antwoordinformatie in dit Buderus-document: onderhoud en gebruik van een houtketel Sectie 8.9.

Hebt u nog andere tips of documenten om te voltooien?

ps: dit onderwerp is niet onschuldig, we moesten alleen de 1er-kanalen van de open haard van onze god vernie- tigen en vegen (daarna is meer). Het was verbazingwekkend hoe vies het was :( Maar toch ... gebruiken we 95% briketten van samengeperst zaagsel (dus a priori erg droog) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 28/01/09, 11:04

Voor roet weet ik niet, maar als bistre in de kachelpijp stroomt, is dit een teken van een zeer goede prestatie: dampen en stoom bevinden zich op zeer lage temperaturen en condenseren in de buis.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 28/01/09, 11:14

Cuicui schreef:Voor roet weet ik niet, maar als bistre in de kachelpijp stroomt, is dit een teken van een zeer goede prestatie: dampen en stoom bevinden zich op zeer lage temperaturen en condenseren in de buis.


Ja, maar dat betekent niet dat we shitwood hebben verbrand ... en ik weet dat ik het vorige winter heb verbrand!

Sterker nog, ik schatte terecht de prestaties van onze deem na het schoonmaken: https://www.econologie.com/forums/rendement- ... t6977.html

Wel geef ik toe dat er parameters zijn van de test die moet worden beoordeeld (zie het onderwerp in kwestie, ik zou een test doen) maar het is nog steeds somber als resultaat! 24% !!! Beeld

Un Beeld moet niet ver van deze opbrengst zijn!

Ik ontdekte dat bij lage T ° de deom een ​​betere opbrengst had (normaal) maar lage T ° van water = saai en verplichte teer = vermindering van de opbrengst met de duur ...

Dus uiteindelijk zijn we in een enigszins paradoxale situatie: lage rooktemperatuur = betere efficiëntie = oogstdegradatie ...

De Buderus-doc adviseert een T ° van warm water terug naar de 65 ° C-ketel om de bister te vermijden. In deze omstandigheden denk ik dat de prestaties van de deom lager zouden zijn dan 15% !!! : Mrgreen: :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 28/01/09, 12:30

Dag

Ik heb niet naar de dokter gekeken, maar hebben we het over recyclingsklep? Zijn rol is om een ​​minimale retourtemperatuur naar de ketel te garanderen, ongeacht het debiet van de circulatiepomp, omdat de interne klep thermostatisch is.

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Vermijd de bister of teer in een fornuis of boiler b




par Did67 » 28/01/09, 12:52

Christophe schreef:... toch gebruiken we 95% briketten van samengeperst zaagsel (dus a priori erg droog) ...


Het zogenaamde "droge" hout heeft een luchtvochtigheid van 15 tot 20%. Het zagen van hout gebeurt vaak met hogere snelheden ... Dus als de sicure wordt samengeperst zonder te worden gedroogd, zijn we in tarieven van deze volgorde (minimaal).

Mensen zijn altijd verrast om te horen dat meel ongeveer 15% vocht bevat!

Vervolgens worden alle complicaties van de regeling van het vuur en de verlaging van de temperatuur van de gassen (om de opbrengst te verhogen) toegevoegd ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/01/09, 13:02

Christophe schreef:
De Buderus-doc adviseert een T ° van warm water terug naar de 65 ° C-ketel om de bister te vermijden. In deze omstandigheden denk ik dat de prestaties van de deom lager zouden zijn dan 15% !!! : mrgreen :: shock:


Dit is inderdaad een fundamenteel punt. En aangezien u van tijd tot tijd onze gedachtewisselingen over de Okofen-voorschriften "aanraakt", is dit een van de delicate punten bij de aanpassing van pelletketels. De regeling stuurt vervolgens de 3V-kleppen aan om condensatie te vermijden (sluiting onder 65 ° C om de temperatuur in de ketels te "behouden"). Naast de vraag naar de bister en dus de geleidelijke daling van het rendement, roepen deze condensaties ook de vraag op van de corrosie van de ketels (behalve roestvrij staal - dit is het geval bij de Okofen condensor, dus "ontworpen voor")!

Daarom blijf ik me ervan bewust maken dat de zeer geavanceerde automatische pelletketels niet te vergelijken zijn met vage theeketels (aangezien houtketels vaag getransformeerd zijn voor pellets, met het risico van wanbeheer). verlagen, starten, schoonmaken, oxideren, enz ...).

Om nog maar te zwijgen van het feit dat in de omstandigheden waarin het de bister vormt, verbranding ook een ecologische ramp is vanuit het oogpunt van emissies (anders dan CO²) en het misschien beter is om het gas te verwarmen ...? ???
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 28/01/09, 13:11

lus schreef:Ik heb niet naar de dokter gekeken, maar hebben we het over recyclingsklep? Zijn rol is om een ​​minimale retourtemperatuur naar de ketel te garanderen, ongeacht het debiet van de circulatiepomp, omdat de interne klep thermostatisch is.


Ja, de doc spreekt erover:

Condensatie en vorming van
teer kan de houdbaarheid belemmeren
van de ketel. Retourtemperatuur
moet 65 ° C minimum zijn, de temperatuur
ketelwater tussen 80 en 90 ° C.


- Installeer een thermostaatklep die
voorkomt dat de retourtemperatuur komt
om onder 65 ° C (hoogte) te gaan
de retourtemperatuur).


Door tegens op de deom, ik heb niet zo'n klep ...

Did67 schreef:Het zogenaamde "droge" hout heeft een luchtvochtigheid van 15 tot 20%. Houtzagen gebeurt vaak tegen hogere tarieven


Ik denk dat het droger is dan brandhout, het bewerkte hout is al planken en komt van ver (exotisch), de diepe droging heeft tijd om te doen en om redenen van productkwaliteit laatste (knik?) Ik denk dat het vocht goed moet worden gecontroleerd voordat het machinaal bewerkt wordt.

Nou, ik heb net de hydrogeneringssnelheid van 5-briketten (rode padauk-hout denk ik) gemeten met een luchtvochtigheidsmeter zoals deze: https://www.econologie.com/shop/humidime ... p-128.html

Resultaten: tussen de 11 en 13% dus iets meer dan de "gestandaardiseerde korrels" dus. Ik wed dat onze niet-standaard pellets voorbij zijn ... Ik probeer het vanmiddag. Maar in beide gevallen: pellets en briketten hebben de neiging om vocht uit de lucht op te nemen ... daarom ...

Voor het preciezere timmerhout vraag ik mijn brikettenleverancier de volgende keer dat ik het zie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 28/01/09, 13:14

Voor de recyclingsklep spraken we hier over:

https://www.econologie.com/forums/recherche- ... t6264.html

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 28/01/09, 13:22

Bedankt jviens om te zien:

Beeld

Maar deze klep ontbreekt blijkbaar in het diagram dat ik had geïnspireerd op het moment van de montage van de deom, namelijk:

Beeld

Breng deze klep op onze deom? Ik weet niet of het het waard is, gezien de slechte prestaties van onze god in hoge T ° (het is meer een ketel dan een ketel) ... dus ik weet het niet ...

Omdat de condensatie en bister verminderen, ik wil, maar als het is om het verbruik van hout te verhogen met 2 of 3 zeg ik nee ... : Cry: :onheil:

Ik geef er de voorkeur aan om elke 2 jaar goed te vegen !! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 28/01/09, 13:28

Hoe dan ook, een slechte prestatie van een ketel geeft aan dat de calorieën in de leiding in rook stijgen.
Het uitwisselingsoppervlak met het water van je DOEM is misplaatst, want op de buitenmuur, zo ver van het heetste punt dat centraal staat.
Misschien moet je een aanpassing overwegen om het water te krijgen waar het het warmst is of een circulatie rechtstreeks uit de boiler op de buis toevoegen.
In principe als er bistrage bij de vlammen is, wordt deze door de hitte vernietigd.

A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 475-gasten