Verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen Easypell

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
leerlooier52
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 13/03/22, 15:38
Plaats: Grand Est
x 2

Verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen Easypell




par leerlooier52 » 13/03/22, 17:01

Hallo,

Wij hebben sinds oktober 2020 een Easypell cv-ketel - aanbevolen en geplaatst door installateur -: dit is dan ook zijn 2e winter.
Ze heeft een gasboiler vervangen, stookkosten kwestie, we hebben echt winst gemaakt.
Omgevingstemperatuur: geen zorgen, gevraagd om 20, we hebben ≃ 20,5°.
Verlaagde temperatuur gevraagd 18, altijd ≃ 20,5 genoteerd, wat onverenigbaar is met mijn zorg om energiezuinig te zijn en erg ongemakkelijk voor de nachten.

Voor de installateur (na diverse ingrepen waaronder het vervangen van de thermostaatsonde en nieuwe curves) is alles in orde.

Aangezien het probleem zich blijft voordoen, doe ik tests, ik zou graag willen dat de technicus mijn opmerking eindelijk als een realiteit beschouwt en niet als een verzinsel van de verbeelding.

Al meer dan een week heb ik de omgevingsperiode (20°) teruggebracht tot 3 uur, van 7 uur tot 10 uur.
De tot 18° gereduceerde t° wordt dus in theorie over 21 aaneengesloten uren geprogrammeerd.
Resultaat: geen verandering: het is nog steeds ≃ 20,5 's avonds of 's nachts (ik nam zelfs een meting van 21° om 2 uur 's nachts).
Ik weet niet of dat genoeg is om hem te overtuigen?

Sinds vanmorgen heb ik de omgevings-T° op 18° geprogrammeerd zoals de verlaagde, de t° is met een halve graad gedaald en is al enkele uren niet bewogen. Ik ga deze instelling tot morgen behouden om 24 uur te zien?

Qu'en pensez-vous?
Is er een probleem? Kan dit worden gecorrigeerd?
Suggesties voor andere (eenvoudige) testen? uitleg?

Bedankt voor het lezen van mij
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par sicetaitsimple » 13/03/22, 17:31

Vreemd.... Communicatieprobleem tussen de afstandsbediening en de ketel?
En als je de "verlaagde temperatuur" bijvoorbeeld op 15°C zet in plaats van 18, verandert dat dan iets?
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13707
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1521
Neem contact op met:

Re: verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par izentrop » 13/03/22, 17:45

Het komt hier als onderwerp nogal vaak terug, zie hier al verwarming isolatie / tuning-curve naar heater boiler OKOFEN-t14236.html

Het is zoals bij elke ketel, je moet eerst de waterwet aanpassen door de kamerthermostaat uit te schakelen, met de thermostaatkranen volledig open. De kamerthermostaat is niet essentieel, die heb ik niet.
Dernière édition par izentrop de 13 / 03 / 22, 17: 55, 1 keer bewerkt.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par sicetaitsimple » 13/03/22, 17:54

izentrop schreef:Het komt hier als onderwerp nogal vaak terug, zie hier al verwarming isolatie / tuning-curve naar heater boiler OKOFEN-t14236.html


Het is waar, er zijn nogal wat onderwerpen met betrekking tot problemen met pelletketels, maar hier lijkt het een beetje anders, het lijkt correct te verwarmen (althans dat lijkt het te zijn) maar de ketel "weigert" om de kamertemperatuur te laten dalen zoals geprogrammeerd.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13707
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1521
Neem contact op met:

Re: verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par izentrop » 13/03/22, 17:59

sicetaitsimple schreef: de ketel "weigert" om de kamertemperatuur te laten dalen zoals geprogrammeerd.
De externe sensor die werkt, daarom is het eerst nodig om te zorgen voor de "waterwet" die in de koude periode eerder moet worden geregeld.
0 x
leerlooier52
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 13/03/22, 15:38
Plaats: Grand Est
x 2

Re: verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par leerlooier52 » 13/03/22, 18:01

Bedankt voor je interesse !

Ik heb onlangs 17° geprobeerd, maar het is waarschijnlijk niet genoeg verschil (ik was enkele weken geleden gedaald tot 15, maar toen was de sonde niet betrouwbaar, dat is niets veranderd).
Ik zal het morgen om 15 uur opnieuw proberen na mijn test op 18° op 24/24 om zeker te zijn.

We hebben geen afstandsbediening (ik had het verwacht, maar het lijkt erop dat het niet meer werkt, Okofen zou niet in staat zijn om de USB-sleutel te leveren die tegenwoordig geschikt is?), de instellingen worden gemaakt op het touchscreen naast Boiler.
0 x
leerlooier52
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 13/03/22, 15:38
Plaats: Grand Est
x 2

Re: verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par leerlooier52 » 13/03/22, 18:09

Isentrop:
We hebben niet langer een kamerthermostaat zoals we eerder hadden met de gasboiler in de hoofdruimte (maar misschien begreep ik de betekenis van uw vraag niet?).

Achteraf wil ik niet ingrijpen in de "fijne" instellingen zoals jullie weten, ik begrijp er niets van en 'delegeer' deze bevoegdheid aan de verwarmingsmonteur, de kosten van zo'n ketel zijn niet triviaal , heeft de verkoper - mijns inziens - een resultaatsverplichting.
Wat mij op dit moment interesseert, is het probleem onder de aandacht te brengen, zodat de reparateur het - eindelijk - de leiding neemt.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13707
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1521
Neem contact op met:

Re: Verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par izentrop » 13/03/22, 18:43

Ik heb een lucht/water-warmtepomp zoals u zonder kamerthermostaat en de warmwaterproductie wordt niet beheerd door de ketel.

Het programmeren van de waterwet doe je in het gebruikersmenu thuis, er zijn maar 2 punten om aan te passen.
Op de top van Frankrijk en lage temperatuur circuit:
- Buitentemperatuur: 10 tot -15°
- Vertrek warmwatercircuit: 27 tot 45° ... dit jaar niet meer dan 36° met -10.

Uurprogrammering, ik verlaag 's nachts de ingestelde temperatuur met -3°.
In de slaapkamers zijn de thermostaatkranen lager gezet.

Het hangt allemaal af van de mate van isolatie van het huis, want in bepaalde kamers is het niet afgewerkt.
0 x
leerlooier52
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 13/03/22, 15:38
Plaats: Grand Est
x 2

Re: Verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par leerlooier52 » 13/03/22, 19:46

isolatie:
Het huis is erg oud (1850), muren van 60, isolatiemuren binnen en dubbele beglazing 40 jaar geleden, onder het dak 5 jaar geleden vernieuwd, onder de plaat van de begane grond (tuinniveau aan 2 kanten begraven), 2 jaar geleden (in de normen).
Ook in de slaapkamers zijn de thermostaatkranen verlaagd of zelfs dicht: boven is het zelfs qd 20.
Ik woon in het oosten van Frankrijk.

Maar eerlijk gezegd zie ik mezelf niet de instructies van de installateur negeren "(u stelt de dag-/verlaagde temperatuur en de tijdvakken in, de rest is mijn taak).
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: verlaagde temperatuur werkt niet op Okofen's Easypell




par sicetaitsimple » 13/03/22, 20:36

tanner52 schreef:Isentrop:
We hebben niet langer een kamerthermostaat zoals we eerder hadden met de gasboiler in de hoofdruimte


Ik heb een beetje moeite om te begrijpen hoe men een binnentemperatuur (van het type 20° overdag en 18° 's nachts) "fijn" kan willen regelen zonder een binnensensor te hebben..... Dat gaat mij te boven. Zeker in het midden van het seizoen, wanneer de zonnewinst maar ook de buitentemperaturen van dag tot dag sterk kunnen variëren.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 173-gasten