Verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Macro » 27/11/20, 13:42

Christophe schreef:Bin ja maar niets te maken met CO2 of fossiel ...



Nucleair....Je beschouwt het niet als een fossiel??
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par ENERC » 27/11/20, 13:48

Christophe schreef:Bin ja maar niets te maken met CO2 of fossiel ...

Ik had het net over de capaciteit van de energievoorziening ...

Als er over 20 jaar geen olie- of gasketel in Frankrijk draait ... zijn er 20 extra kernreactoren nodig om alle huizen in Frankrijk van elektrische verwarming te voorzien !! (orde van grootte te verifiëren)

Elektriciteit (met of zonder thermodynamisch apparaat) is het ENIGE alternatief voor gas / stookolie met HOUT en hout is nogal problematisch in gegroepeerde habitats ... niet alleen op het niveau van verwarmingsapparaten, maar vooral op het niveau van vaste brandstof dat is het hout?

Het draait allemaal om isolatie - neem het geval in 2050 waar de woning is gerenoveerd tot B-/C+ (100 kWh / m2 / jaar - dus aan de top van klasse C).
Ik denk dat we in de 20 m2 woonoppervlak per inwoner zitten (80 m2 voor een gezin van 4).
Met 70 miljoen inwoners levert dat 140 TWh op.
Laten we uitgaan van een gemiddelde COP van 3 over de gehele stookperiode. dat geeft 46 TWh, of 10% van het huidige elektriciteitsverbruik om iedereen te verwarmen. Niet genoeg om er een groot probleem van te maken - 3 EPR als 100% nuke dat is alles.
Daarnaast krijgen we ondersteuning voor warmtenetten, pellets, hout, aardwarmte.

In feite wordt de vraag zo gesteld: ofwel isoleren we gebouwen, ofwel bouwen we kernwapens om energiezeven te verwarmen.
Tussen het ongemak van de tocht in de kamer en het knusse comfort van een BBC, is mijn kamp helemaal gekozen. : Mrgreen:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9805
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par sicetaitsimple » 27/11/20, 13:55

Christophe schreef:Kortom, als deze wetten worden toegepast, moeten de bouwvergunningen voor nieuwe kerncentrales binnen 5 jaar worden ondertekend .... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Kortom, in plaats van het louter en simpelweg verbieden van apparaten, denk ik dat het interessanter zou zijn geweest om eraan te werkenAlternatieve "hernieuwbare brandstoffen" voor gas en stookolie zoals netwerkbiogas of synthetische stookolie uit hernieuwbare bronnen !!
[/ b]


Toch geen paniek...

Nieuwbouw is, als ik het me goed herinner, ongeveer 1% van de bestaande voorraad per jaar. En hij verbruikt nog steeds heel weinig energie voor verwarming in vergelijking met het gemiddelde van dit bestaande wagenpark.

Wat betreft de vervanging van het wagenpark van brandstofketels, ook daar zal het pas over een jaar gebeuren.

Kortom, het zal ook geen "explosie" van elektriciteitsverbruik veroorzaken.

Wat vloeibare of gasvormige biobrandstoffen betreft, deze zullen zeker zeer goed worden gebruikt in het transport of bestaande toepassingen van gas.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par ENERC » 27/11/20, 14:32

Christophe schreef:Kortom, in plaats van de apparaten louter en alleen te verbieden, denk ik dat het interessanter zou zijn geweest om te werken aan alternatieve "hernieuwbare brandstoffen" voor gas en olie, zoals netwerkbiogas of synthetische stookolie uit hernieuwbare bronnen!!

Voorlopig ben ik het helemaal niet met je eens. Je hebt een sterk signaal nodig. Zolang er een alternatief is, worden de isolatiewerkzaamheden niet uitgevoerd.
De prioriteit is ISOLEREN.
Er is nog steeds een technische beperking, namelijk dat hoge temperatuur lucht/water-warmtepompen slechte prestaties leveren en dat het niet eenvoudig is om vloerverwarming op bestaande warmtepompen aan te brengen. Ik weet niet goed hoe we de lage temperatuur lucht/water warmtepomp gaan integreren in de bestaande.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Christophe » 27/11/20, 14:38

Macro schreef:
Christophe schreef:Bin ja maar niets te maken met CO2 of fossiel ...



Nucleair....Je beschouwt het niet als een fossiel??


Nee het is splijtbaar!! : Mrgreen:

Op CO2-niveau is de atoombom nog steeds minder slecht... ook al is hij niet zo schoon als sommigen beweren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Macro » 27/11/20, 14:41

Christophe schreef:
Macro schreef:
Christophe schreef:Bin ja maar niets te maken met CO2 of fossiel ...



Nucleair....Je beschouwt het niet als een fossiel??


Nee het is splijtbaar!! : Mrgreen:

Op CO2-niveau is de atoombom nog steeds minder slecht... ook al is hij niet zo schoon als sommigen beweren...


Wat betreft de opwarming van de aarde...

Welk gas is voor 60% verantwoordelijk voor het broeikaseffect????
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Christophe » 27/11/20, 14:43

sicetaitsimple schreef:
Christophe schreef:Kortom, als deze wetten worden toegepast, moeten de bouwvergunningen voor nieuwe kerncentrales binnen 5 jaar worden ondertekend .... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Kortom, in plaats van het louter en simpelweg verbieden van apparaten, denk ik dat het interessanter zou zijn geweest om eraan te werkenAlternatieve "hernieuwbare brandstoffen" voor gas en stookolie zoals netwerkbiogas of synthetische stookolie uit hernieuwbare bronnen !!
[/ b]


Toch geen paniek...


Bin toch: al die nieuwe huizen die straks geen mazoutketel meer hebben (shit), hoe gaan we die in 2022 verwarmen? Met een aardwarmtepomp voor € 25 vs stookolieketel voor € 000? En dit midden in de Covid-crisis?

2022 is morgen op de bouwtijdschaal! De in 2022 opgeleverde woningen zijn nu binnen!

ps: Ik raakte een beetje in paniek want het vervangen van de gasketel kan natuurlijk nog maar tot wanneer? Het artikel van de echo's is niet volledig vrij toegankelijk...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Macro » 27/11/20, 14:44

Ik zal je een hint geven....Ik woon in Tours... Precies tussen twee fabrieken die wolken maken : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Christophe » 27/11/20, 14:46

Macro schreef:Wat betreft de opwarming van de aarde...

Welk gas is voor 60% verantwoordelijk voor het broeikaseffect????


Waterdamp ... maar wat is deze macro-valvraag? Zoeken? : Mrgreen:

Jancovici zegt dat stoom (nucleair, fossiel...) helemaal geen invloed heeft op de opwarming van de aarde (maar ik ben er minder zeker van... vooral op lokaal niveau... we hebben een heel oud onderwerp over dit onderwerp) omdat heel erg laag vergeleken met de verdampingscapaciteit van de oceanen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: verbod op olieketels vanaf 2022 en gas in 2021!




par Macro » 27/11/20, 14:50

Christophe schreef:Bin toch: al die nieuwe huizen die straks geen mazoutketel meer hebben (shit), hoe gaan we die in 2022 verwarmen? Met een aardwarmtepomp voor € 25 VS olieketel voor € 000?..



Olieketels....Tweedehands op leboncon is het...Tussen 60 en 500€.....

De warmtepomp bij de moeder van mijn maat.... Die kostte inderdaad rond de 15.... Ze stremde 000 winters voordat hij kapot ging en de doos met charlatans was gezonken... ... .Nog blij dat ze niet waren gekomen verwijder de ketel die ik zojuist met spoed opnieuw moest aansluiten
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 399-gasten