Verbeterde radiator centrale verwarming

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17

Verbeterde radiator centrale verwarming




par PITMIX » 27/12/10, 16:01

Dag
Onlangs heb ik het interieur van mijn huis, isolatie, decoratie gerenoveerd en enkele scheidingswanden gesloopt om een ​​woonkamer van 50 m² te maken.
Nu heb ik een mooie leefruimte met een open keuken, maar er is een groot temperatuurverschil tussen deze kamer en de andere kamers in het huis.
Ik heb inderdaad een kleine berekening gemaakt op een simulator en ik zie dat er maar liefst 6500W nodig is om deze kamer te verwarmen terwijl ik 4500W radiatoren heb.
Er zijn 50m² op de grond, 2,35m onder het plafond, 4 wanden aan de buitenkant, twee ramen, twee openslaande deuren, twee toegangsdeuren en een vloer op kruipruimte (ongeveer 50cm).
Dit gebrek aan stroom leidt tot een overconsumptie van gas, omdat het veel langer duurt om 19 ° C te bereiken, bijvoorbeeld in slaapkamers of de badkamer.
Ik compenseer de overconsumptie door de draadloze thermostaat in een van de slaapkamers te installeren, maar in dit geval daalt de temperatuur tot 16 ° C of 17 ° C in de woonkamer ondanks de goede isolatie van de muren.
Ik kan slechts één radiator (1700 W) vervangen door een efficiëntere radiator (3500 W), maar deze is te duur.

Ik had het idee om deze radiator te transformeren in een ventilatorconvector om zijn prestaties te verbeteren door een centrifugaalventilator toe te voegen.
Denk je dat het zou kunnen werken?
Ik heb al een kolomventilator gekocht die ik onder de radiator heb geplaatst.
Als het werkt, ben ik van plan hetzelfde te doen op de andere radiatoren in deze kamer door een kleine houten kist met de geïntegreerde ventilator te maken.

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6459
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610




par Macro » 27/12/10, 16:06

Heb je gekeken of de radiateurafstelling tees wijd open staan ​​...

Als je partities hebt neergehaald, heb je de vloer nog niet? Lage T ° verwarmde vloer is koel ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 27/12/10, 16:39

welkom
Geen probleem, de T-stukken zijn 100% open.
Het werk is klaar en ik heb helaas geen verwarmde vloer.
Daarom probeer ik te verbeteren wat ik heb.
Ik weet dat de vloerverwarming ideaal is !! : Cry: snuiven
22 ° C omgevingstemperatuur voor maximaal 28 ° C op de grond is het gigantisch. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je op blote voeten kunt lopen.
Ik stop, ik doe mezelf pijn.

Ik heb net de kleine ventilator aangezet en het werkt goed. Als mijn meting correct is, bereik ik 5 ° C op de uitlaat van de delta T ° inlaatradiator.
Ik blijf de maatregelen nemen om zeker te zijn van de verbetering.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/12/10, 17:16

Het is zeker dat u bij geforceerde convectie de uitwisseling verbetert en daarmee het vermogen van de radiator!

Maar voor thermisch comfort zou het tegenovergestelde beter zijn, toch? Dat wil zeggen, blazen van of van boven, hete lucht op vloerniveau.

Afhankelijk van de ventilator die u gebruikt, kunt u de 2 modi mogelijk vrij eenvoudig testen.

Het probleem is de afdichting ter hoogte van de "uiteinden" van de radiator, niet?

ps: wat is de simulator die je gebruikt? : Idee:
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 27/12/10, 17:38

Hallo,

Om een ​​vergelijkbare reden heb ik vorig jaar een test gedaan met een tangentiële ventilator van de elektronicahandelaar. Het werkte gedeeltelijk, maar bovenal kon ik zien dat de vinnen van mijn aluminium profielradiatoren volledig werden geblokkeerd door minonen ... schoongemaakt was het al beter.

Wat de methode ook is, je moet echter over de nodige kracht beschikken, anders win je weinig.


Hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 27/12/10, 19:54

Ik gebruikte de simulator van de site van ACOVA-radiatoren.

Op de inlaat / uitlaat watertemperaturen krijg ik een delta van 18 ° C bij snelheid 1 en 20 ° C bij snelheid 3 tegen 13 ° C ventilatie bij stilstand.

De verwarmingscirculator is 1m3 / h of 0,27 kg / sec.
Er zijn 8 radiatoren. Als ik het debiet van de circulator deel door het aantal radiatoren dat ik krijg:
Er stroomt 0,0348 kg / sec water door deze radiator.
Klopt dit?
omdat in dit geval het vermogen van de radiator van 1800 W van oorsprong naar 2900 W gaat in snelheid 3 van ventilatie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/12/10, 22:29

PITMIX schreef:Klopt dit?


Nee, dat denk ik niet, want tenzij de drukverliezen van elke radiator identiek zijn (zeer onwaarschijnlijk), weet u niet wat er doorkomt als het debiet per radiator. Dezelfde opmerking voor de echte algehele drukval, die erg moeilijk te weten is. Kortom, het is niet eenvoudig om de precieze stroomsnelheden van een verwarmingscircuit te kennen ... behalve metingen met een stroommeter.

Aan de andere kant wordt het "fabrikant" radiatorvermogen gegeven voor, naar mijn mening, 20 ° C delta tussen 90 en 70 ° C en X ° C T ° lucht (het moet een norm hebben die dit definieert). Controleren.

Wat zeker is, is dat u 20/13 = 53% wint vergeleken met het startvermogen (maar we weten het niet precies).
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 28/12/10, 10:43

Ja, ik ben het ermee eens, de pompcurve en de rest is te variabel, afhankelijk van de lengte van leidingen, de hoogten van waterkolommen en andere drukvallen, kleppen, ellebogen.
Eigenlijk denk ik dat het vermogen wordt gegeven voor een DT ° van 20 ° C door de fabrikant en de ventilator staat me toe om deze waarde te bereiken en dat is geverifieerd.

Het gevoel is net zo moeilijk te analyseren omdat de temperatuur in de kamer homogener is, maar de temperatuur van de radiator aanzienlijk daalt en de straling des te sterker is.
-------------------------------------------------- ------------------
Ventilatie op snelheid 1

De luchttemperatuur boven de radiator
Beeld

De retourtemperatuur onder de radiator
Beeld

De watertemperatuur bij de inlaat van de radiator
Beeld

De watertemperatuur aan de uitlaat van de radiator

Beeld

De delta T ° radiator invoer / uitvoer

Beeld

-------------------------------------------------- ------------------
Stilstand ventilatie

Temperatuur boven de radiator
Beeld


Retourtemperatuur onder de radiator

Beeld

Watertemperatuur bij de inlaat van de radiator
Beeld

Watertemperatuur aan de uitlaat van de radiator
Beeld

Delta Radiator inlaat / uitlaat temperatuur
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/12/10, 11:37

natuurlijk zal het ventileren van de radiator de benodigde watertemperatuur verlagen

maar het heeft geen zin om de radiator te vormen om de luchtstroom goed te kanaliseren ... het zal de efficiëntie van de productie van hete lucht wel verhogen, maar de directe straling afsnijden

laat de ventilator gewoon onder de radiator blazen en stop als een deel van de stroom voorbij komt

een ander idee om te proberen of de ventilator krachtig genoeg is, zet de ventilator erop en blaas neer! het zal de gelaagdheid van de hete lucht breken die aan het plafond zou willen blijven hangen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Radiatorverbetering voor centrale verwarming




par Obamot » 28/12/10, 11:49

PITMIX schreef:Denk je dat het zou kunnen werken?

Absoluut. Ik deed hetzelfde door een vel milar achter de radiator te leggen om de warmte naar het interieur van de kamer te reflecteren. Maar ik gebruik alleen een stomme ventilator die op 45 ° is gericht of die aan de zijkant blaast (ik geef aan dat ik een centrale verwarming op olie heb).
Het nadeel is dat de lucht erg droog wordt ... maar het is geschikt voor zeer vochtige huizen! Wees voorzichtig, sommige gevoelige of allergische mensen kunnen hier wat problemen mee hebben.
Ik zie dit type installatie ook nuttig in een passief pseudohuis (renovatie) als we een filter toevoegen om de lucht te zuiveren ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 459 gasten