V3V en keteltemperatuur

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
bnohit77
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 14/11/17, 10:38

V3V en keteltemperatuur




par bnohit77 » 14/11/17, 11:07

Hallo,

Ik merk een fenomeen op dat me nogal onlogisch lijkt met mijn verwarmingssysteem.
Ik heb een pelletketel met twee V3V (besturing van een pc voor het 1-circuit en lage temperatuur-radiatoren voor het 2-circuit).

Wanneer mijn V3V's sluiten, neemt de temperatuur van mijn ketel af en omgekeerd, als ze de temperatuur van mijn ketel verhogen, neemt de temperatuur toe :schok: ?

Als ik de V3V door opening begreep, zendt warm water van de ketel naar het verwarmingscircuit ... de calorieën die verloren gaan in de ketel moeten daarom leiden tot een verlaging van de temperatuur en niet andersom. .. of ik heb ongelijk : Roll: ?

Zou er ergens geen omkering zijn? (in de montage?).

Bij voorbaat dank voor uw advies.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: V3V en keteltemperatuur




par Dirk Pitt » 14/11/17, 16:01

het is goed mogelijk dat er een fout in de montage is.
V3V is een mixer die een variabele hoeveelheid retourwater (lauw) in het (warme) startwater brengt. het is de meest voorkomende montage.
maar we kunnen een V3V koppelen in ontlading of distributie. alles hangt ervan af of we de temperatuur of de stroom willen regelen en op welke tak van het circuit het is.
een klein diagram of een foto zou helpen om het beter te begrijpen.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: V3V en keteltemperatuur




par Christophe » 14/11/17, 16:16

+ 1 een diagram zou ons moeten helpen om u te helpen ...

Bij een goed ontworpen installatie is er een warme lus in de ketel zodat de terugvoer naar de ketel de condensatie en vervuiling van de verwarmingslichamen beperkt, dit is vooral van toepassing bij houtverwarming ... jouw zaak.

De installatie werkt hoe lang?
0 x
bnohit77
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 14/11/17, 10:38

Re: V3V en keteltemperatuur




par bnohit77 » 27/11/17, 21:59

Hallo,

Allereerst hartelijk dank voor uw antwoorden :) Het is heel leuk om aardige mensen hier te vinden die je willen helpen 8)

Na een nadere observatie van de cycli van mijn ketel, denk ik dat er geen echte anomalie is. De totale temperatuur van de ketel duurt namelijk lang om te fluctueren ... Door deze latency op te merken, stelde ik me - denk ik - een slechte assemblagekleppen 3V voor (we zien het kwaad overal keer : Twisted: ).

Zodra de ketel de klep opent (en deze klep gaat nu "mechanisch" rood), stijgt de temperatuur van het verwarmingscircuit1 ... Aan de andere kant beweegt de algehele temperatuur van de ketel op zijn beurt niet .
Deze temperatuur begint te dalen als de V3V volledig open is en het net begint te sluiten.
Vervolgens stabiliseert het rond 59-60 ° C en gaat daarna langzaam weer verder; de V3V wordt weer geopend en zo verder ...

Kortom, ik denk niet dat er echt een anomalie is.
Ter informatie, mijn systeem is al sinds 5 beschikbaar sinds jaar en dag, maar ik heb de volledige cycli van mijn ketel nooit volledig waargenomen. Ik paste mijn instellingen de laatste tijd aan, en ik nam de tijd om de dingen meer te bekijken. Sinds ik je interessante berichten heb gelezen, denk ik dat ik veel heb geleerd (en het is nog niet voorbij denk ik :D ).
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: V3V en keteltemperatuur




par Dirk Pitt » 28/11/17, 15:14

wat je beschrijft is typerend voor slechte regulatie van de V3V.
het moet niet oscilleren maar openen met het gewenste percentage en dan alleen kleine aanpassingen maken om een ​​constante temperatuur van het verwarmingscircuit (stroomafwaarts) te garanderen.
pompen zoals u het beschrijft is niet gunstig in termen van slijtage van de klep, het verbruik en de levensduur van de pelletketel die in deze omstandigheden vrij vaak AAN / UIT schakelt, terwijl het niet niet gepland daarvoor.
u zult vinden op de forum honderden pagina's van deze problemen.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
bnohit77
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 14/11/17, 10:38

Re: V3V en keteltemperatuur




par bnohit77 » 29/11/17, 15:08

Hallo,

dank u Dirk Pitt voor deze details! 8)

Maar opeens stelt dat me niet te veel gerust. Niettemin, ik heb niet gezegd dat mijn ketel aan / uit ging; de V3V-module zeker, maar het gaat niet systematisch door de positon 0 (gesloten bodem) en 10 (open onderkant) die wordt aangeboden. Het moduleert meer of minder volgens de eisen van mijn Pelletronic plus-regeling.

Mijn operationele cycli zijn momenteel 73min (gemiddeld over 5-jaren), wat nogal eerbaar is denk ik : Roll:
Meer dan een troost kachel op 6h de ochtend en laat in de middag 6h op vloerverwarming (plus avond radiatorcircuit en DHW) boiler maken tussen 6-8 start op 24h met de huidige temperaturen ( 8-10 ° C overdag en 0-4 ° C 's nachts).

Ik heb mijn best gedaan (nou ja, denk ik : Cry: :!: ) mijn temperaturen (max. ketel, pomplimiet, nominale temperatuur enz ...) volgens de lange discussies en ervaringen hiervan forumen dan verfijnen volgens mijn installatie. Ik heb mijn stookcurves en de snelheid en timing van de V3V (opening / pauzeduur) aangepast om te voorkomen dat ik zo weinig doe, de afdaling van de ketel onder de 58 ° C aan het begin van de verwarmingscyclus (vooral wanneer het watercircuit terugkeert van de pc en de radiatoren koud zijn, wat de uitschakeling van circulatiepompen veroorzaakt).

Dat gezegd hebbende, zou mijn V3V volgens uw mening nog steeds stabiliteit kunnen bereiken? Ik ben hoe dan ook een taker : Wink: Maar welke andere instellingen kan ik spelen?
Ik geef toe dat ik erg alert ben om de prestaties van mijn installatie te verbeteren.

Ik denk dat ik hierdoor een aantal dingen begreep forum en andere discussies die ik hier en daar heb gelezen, maar vol kleine details zijn nog steeds duister, ondanks alles : Oops: . De werking van een pelletketel is zowel eenvoudig, maar kan snel complex worden, omdat de vergelijking van ideale verbranding moeilijk in balans blijft.

In de hoop de eerste thread niet te overlopen, bedankt voor de hulp van tevoren : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: V3V en keteltemperatuur




par Did67 » 29/11/17, 17:07

Volgens mijn ervaring laat de "verschrikkelijke" traagheid van een pc de ketel weinig keus: hij verhoogt de temperatuur van het circuit in "fasen". Wat gebeurt er: de V3V gaat open, de warmwaterinhoud van de ketel loopt op, de ketel start opnieuw, vaak is het laat, om de ketel te beschermen (condensatie), de V3V sluit, plotseling de temperatuur ketel stijgt sneller (minder koude retouren), de V3V gaat open, etc etc ...

Het is erg moeilijk, met een zeer traagheids-pc en ketels met een laag vermogen (vergeleken met de traagheid van de pc), om meteen over te schakelen naar de "soepele" modus ...

Maar ik stel je gerust: nog een maand en mijn installatie zal 10 jaren duren. En alles (behalve een ontsteker) is origineel. Met inbegrip van V3V die sinds 10 jaar blijven openen / sluiten ...
0 x
bnohit77
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 14/11/17, 10:38

Re: V3V en keteltemperatuur




par bnohit77 » 29/11/17, 21:31

Bonsoir,

dank u Did67 voor je feedback - bijna - tienjarige slag 8)

Inderdaad, ik zie dat je een beetje dezelfde verschijnselen van bewegingen van mijn V3V houdt die een beetje van alle tijd de flikker hebben : Lol:

Ik heb onlangs de opening / pauze / sluitingstijd van V3V aangepast door de tijden te verkorten. Ze stonden oorspronkelijk op 8s voor openen / sluiten en 5s voor pauze, en ik veranderde alles in 3s om snellere reactietijden te hebben. Ik zei tegen mezelf dat het sneller sluiten of openen van "de kraan" waarschijnlijk zou voorkomen dat de ketel te snel de maximale limiet bereikt (met het risico de brander voor niets te stoppen en dus opnieuw te starten), en vice versa , dat het aan het begin van de cyclus niet te ver onder de 60 ° C-drempel komt door de circulatiepompen uit te schakelen.

Is mijn redenering echt relevant? ... Dus, is er geen pervers effect dat uiteindelijk meer V3V-bewegingen genereert tijdens dezelfde verwarmingscyclus? ... dat zou logisch zijn : Roll:

Kortom, ik ben er niet zeker van dat deze benadering echt goed is om te flirten met de hoge en lage drempels van mijn ketel zonder ze te overschrijden?

Nogmaals bedankt voor uw deskundig advies : Wink:
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: V3V en keteltemperatuur




par Dirk Pitt » 30/11/17, 08:21

oké, ik had het feit dat je een verwarmde vloer had opgezadeld.
Gezien wat je zegt en je gemiddelde cyclustijd, ben je waarschijnlijk al op het optimale en dat is inderdaad heel eervol.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: V3V en keteltemperatuur




par Did67 » 30/11/17, 09:52

bnohit77 schreef:
een beetje dezelfde verschuivingen bewegingen van mijn V3V die een beetje van alle tijd de flikker hebben : Lol:

Ik heb onlangs de opening / pauze / sluitingstijd van V3V aangepast door de tijden te verkorten. Ze stonden oorspronkelijk op 8s voor openen / sluiten en 5s voor pauze, en ik veranderde alles in 3s om snellere reactietijden te hebben. Ik zei tegen mezelf dat het sneller sluiten of openen van "de kraan" waarschijnlijk zou voorkomen dat de ketel te snel de maximale limiet bereikt (met het risico de brander voor niets te stoppen en dus opnieuw te starten), en vice versa , dat het aan het begin van de cyclus niet te ver onder de 60 ° C-drempel komt door de circulatiepompen uit te schakelen.

Is mijn redenering echt relevant? ... Dus, is er geen pervers effect dat uiteindelijk meer V3V-bewegingen genereert tijdens dezelfde verwarmingscyclus? ... dat zou logisch zijn : Roll:

Kortom, ik ben er niet zeker van dat deze benadering echt goed is om te flirten met de hoge en lage drempels van mijn ketel zonder ze te overschrijden?

Nogmaals bedankt voor uw deskundig advies : Wink:


Van mijn kant, ik heb helaas de oude verordening TEM, die niet toestaat om de sluitsnelheid V3V (of het tempo van veranderingen) te veranderen.

Dat is wat ik wilde doen, de openingstijden verminderen (tenminste) ... De sluiting, ik beken dat ik me niet kan herinneren welke conclusie ik had bereikt ...

Ik denk net als Dirk, dat je aan de top staat ...

Regelaars zijn niet gemaakt om PC's te laten zakken / opnieuw in elkaar te zetten. De doxa is niet om de pc's te laten zakken!

Ze moeten heel anders worden beheerd, zoals een buffer. Beschouw uw pc als een "water- en betonpad" dat op een bepaalde temperatuur moet worden gebracht en vervolgens moet worden onderhouden. Terwijl je weet dat deze "bepaalde temperatuur" het gevolg is van je buitentemperatuur en dus variabel is. Er moet dus een dubbele lus zijn: de ene die de buffer beheert, de andere die als eerste aangeeft bij welke maximumtemperatuur gestabiliseerd moet worden ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 395-gasten