Thermodynamische boiler als airconditioning

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Thermodynamische boiler als airconditioning




par Forhorse » 01/02/21, 11:44

Bonjour à tous,

Er lijkt geen discussie over dit onderwerp te zijn, dus ik zou graag wat meningen en feedback over dit onderwerp willen hebben.
Het idee is niet nieuw, een thermodynamische boiler is een warmtepomp en stoot daarom verse/koude lucht af die gebruikt moet worden om een ​​woning/kamer in de zomer te koelen. Sommigen hebben dit gedaan en het lijkt te werken (ik heb minstens één video op YouTube gevonden)

Voor de context denk ik aan de ontwikkeling van een kleine "bedrijfswoning" van een kleine boerderij. Ik heb het over de productie van warm water (voor huisvesting maar ook voor bepaalde activiteiten van de exploitatie, dus een verbruik dat zonder "industrieel" te zijn hoger zal zijn dan dat van een normaal gezin) en ik heb vooraf 3 productiemodi geselecteerd :
- De goede oude elektrische cumulus: goedkoop in aanschaf, goede levensduur, maar verbruik €€€ en theoretisch verboden in nieuwe woningen (ook al is het in mijn geval niet van toepassing)
- De zonneboiler: "aanzienlijke" investering, goede levensduur, gemiddeld verbruik met een vrij lange terugverdientijd momenteel (ongeveer 15 jaar)
- Thermodynamica met een gemiddelde investering maar een onbekende levensduur (geplande veroudering?) en gemiddeld tot laag verbruik...?

Gezien de behoeften en mijn feedback, had ik liever zonne-energie gehad. Echter 2 problemen: geen geschikte locatie voor de sensoren (dak met een niet-optimale oriëntatie, geen mogelijkheid tot installatie op de grond zonder een zeer belangrijk masker) en de periodes waarin de grootste behoefte aan warm water ook die van een CESI niet is produceren iets of niet veel...

De elektrische cumulus brengt geen enkel voordeel met zich mee behalve de aanschafprijs en aangezien het verbruik van warm water misschien niet redelijk is, zal de elektriciteitsrekening de winst op de investering snel tenietdoen.

Er blijft dus de thermodynamica over waarvan ik vooral vanwege de duurzaamheid geen fan ben, maar die het beste compromis lijkt te zijn.

Het is dan ook de bedoeling dat de ballonnen vanwege de ruimte op een zolder worden geplaatst, niet ver van de slaapkamer van de accommodatie.
De slaapkamer is een kamer onder het dak en ik weet uit ervaring dat dit soort kamers, zelfs goed geïsoleerd, in de zomer tijdens hittegolven al snel onleefbare (en vooral "slapeloze") ovens worden.
Gezien de afstand tussen de ballon en de ruimte (ca. 4m) is het eenvoudig om via het ventilatiekanaal de frisse lucht uit de ballon de ruimte in te brengen of direct ernaast om de ruimte een beetje te "airconditioning".
Aangezien er nog niets is gedaan of besloten, is het zelfs mogelijk om een ​​dubbele pijp te plaatsen om de lucht uit de kamer naar de ballon te "onttrekken" om de efficiëntie van de airconditioning volgens mij nog iets te verbeteren?

En nu we toch bezig zijn, de accommodatie wordt zeker verwarmd met hout of een pelletkachel, dus is het relevant om een ​​luchtkanalennetwerk te creëren met een "zomer" stand en een "winter" stand met
- In de zomer: luchtaanzuiging en -afvoer in de kamer of dichtbij.
- In de winter: luchtaanzuiging in de ruimte met de kachel en afvoer naar buiten
Om het comfort in de zomer en de prestaties (en dus besparing) van de tank in de winter te verbeteren?

Wetende dat alles geautomatiseerd zou kunnen worden (Arduino, domotica, etc.) zodat luchtaanzuig- en luchtafvoer optimaal naar elkaar toe gericht zijn afhankelijk van de behuizing/kamer/buitentemperatuur.
Het is eenvoudig om nu het luchtnetwerk te plannen en te creëren dat nodig is voor dit gebruik. Als de behuizing gebouwd is, zal het veel moeilijker/onmogelijk zijn...

Ik vroeg me ook af of de drukval in de luchtleidingen, als het relevant was om zo'n netwerk te bouwen, niet schadelijk is voor de prestaties van de warmtepomp van de tank (waarschijnlijk dat de ventilatie van de units niet is voorzien voor dit) dus is het nodig om het te "helpen" met bijvoorbeeld een "gavage" ventilator aan de luchtinlaatzijde?

Dus hier, sorry voor de bestrating, maar als je meningen of feedback hebt over een vergelijkbare installatie, ben ik geïnteresseerd.
1 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Betreft: Warmtepompboiler als airconditioning




par thibr » 01/02/21, 19:27

zo
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Betreft: Warmtepompboiler als airconditioning




par Forhorse » 02/02/21, 19:14

Dus niemand heeft zo'n installatie gemaakt maar dan wat geavanceerder?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2659

Betreft: Warmtepompboiler als airconditioning




par sicetaitsimple » 02/02/21, 19:54

Forhorse schreef:Dus niemand heeft zo'n installatie gemaakt maar dan wat geavanceerder?


Niet van mijn kant, geen ervaring om met u te communiceren, maar ik vind het idee erg interessant.

De enige beperking die ik zie, is dat uw boiler normaal gesproken nogal wat uren per dag zal werken in het midden van de zomer, wanneer de airconditioning nodig is, vooral omdat u ons vertelt "De periodes waarin de behoefte aan warm water het grootst is, is ook dat een CESI niets of weinig produceert..., dus eerder in de winter.

Maar zoals je zegt, voorzie een paar meter ventilatiekanaal als het vanaf het begin gedaan is, is het niets, naar mijn mening het proberen waard, het zal zeker niet "perfect" zijn, maar zelfs een beetje opfrissen van een slaapkamer op zolder is eigenlijk merkbaar.

Voor het aspect drukval is het al nodig om te kijken wat de aanbevolen waarden zijn voor de diameters en lengtes van de afvoerleiding in het geval van een "klassieke" installatie van de boiler, wellicht de installatie zoals u die voor ogen heeft passen in deze afmetingen. En je kunt hem ook (indien mogelijk) wat groter maken, dat beperkt drukval en zeker geluid.
0 x
laten we sparen
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 24/09/20, 15:51

Betreft: Warmtepompboiler als airconditioning




par laten we sparen » 24/02/21, 11:17

Hallo,
Bedankt voor deze zeer interessante informatie. Wat mij betreft, toen ik naar een huis in het bekken van Lyon verhuisde. Het is in een ontwikkeling gebouwd door een ontwikkelaar. En aangezien het een nieuwe ontwikkeling is, geven ze echt om ecologie en de planeet. We hebben met name een warmtepomp geplaatst, om elektriciteit te besparen en vooral om aandacht te besteden aan het milieu. In het Noorden zijn ze nog verder dan wij, vooral in het recyclen van containerwoningen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 444-gasten