Proeven, tests en prestaties van dunne thermoreflecterende isolatoren

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
paotop
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 139
Inschrijving: 15/11/05, 11:35
Plaats: zuidwesten

Proeven, tests en prestaties van dunne thermoreflecterende isolatoren




par paotop » 05/02/07, 09:48

Ik vond deze persoonlijke pagina na een klik:

http://perso.orange.fr/sudoku.laviron/i ... inces3.htm

om vanaf het begin te lezen voor degenen die isolatie te doen hebben.... : Cheesy:

en lees de studie tot het einde, het is zeer leerzaam over dunne isolatoren ........... :frons:

Vergelijking van klassieke isolatoren en dunne isolatoren

De term "dunne isolatoren" verwijst naar commerciële producten met deze naam, bestaande uit een sandwich van een of meer lagen isolator die tussen twee dunne reflecterende platen is geplaatst.

Hoe is deze studie tot stand gekomen?

Deze studie komt overeen met de benadering van een persoon (uw dienaar, die geen interesse heeft in een bepaald product) die een dunne isolator kocht, vertrouwend op informatie "equivalent aan 200 mm glas" aangegeven door de leverancier, om zijn zolders, ruimte besparing en installatiegemak waren twee criteria die meespeelden bij de keuze.

De te verbouwen zolder heeft een geïsoleerde vloer en twee schuifwanden met deuren die 3 kamers van nagenoeg identieke afmetingen direct onder de dakpannen van elkaar scheiden in een hoek van 45 graden. Toegang was toen alleen via een luik in een van de zijkamers. De centrale kamer was een ideaal laboratorium omdat er geen dakraam of inspectieluik was.

Eerst werd de centrale kamer voorzien van dunne isolatie, waarbij veel zorg werd besteed aan een goede afsluiting. Ook de schuifwanden werden afgedekt. Deze werkzaamheden vonden plaats in de zomer en tot onze verbazing constateerden we dat de temperatuur (thermometers ter ondersteuning) in de geïsoleerde kamer bijna net zo snel opliep als in de zijkamers. Dit werd bevestigd met meetcampagnes waarbij thermometers op afstand werden uitgelezen buiten de geïsoleerde ruimte om de metingen niet te verstoren. Ten slotte werd in de centrale ruimte een kleine elektrische radiator geplaatst om de temperatuurstijging te meten aan de hand van het vermogen van de radiator. Het resultaat met betrekking tot het isolatiegebied toonde aan dat de dunne isolatie gelijk was aan enkele centimeters conventionele isolatie.

Vervolgens hebben we een reeks basisexperimenten uitgevoerd met een kleine experimentele set om de zon te simuleren met een halogeenvlek waarvan de stralen een tegel verwarmen. Monsters van verschillende conventionele en dunne isolatiematerialen werden vervolgens onder de pan geplaatst onder vergelijkbare omstandigheden als in het onderdak. Een onder dit apparaat geplaatste thermometer maakte het mogelijk de temperatuurstijging te meten. Dit apparaat maakte het mogelijk om de verschillende geteste monsters met elkaar te vergelijken. De experimentele opzet en de belangrijkste resultaten worden in de volgende paragrafen gepresenteerd.

De resultaten bevestigden toen onmiddellijk de eerste benadering die in het centrale deel op ware grootte werd uitgevoerd: de dunne isolatoren zijn nauwelijks efficiënter dan dezelfde dikte glaswol (enkele centimeters) en in ieder geval ver verwijderd van de gelijkwaardigheid met de 200 mm aangekondigd. Mogelijk wordt u verteld dat de leverancier niet de beste was, of dat er aanzienlijke vooruitgang is geboekt sinds 2004 (datum van deze tests), of dat de installatie slecht is uitgevoerd: als dit het geval is, moedig ik u aan om deze experimenten te doen zelf en oordeel ter plekke.

Ten derde vroegen we ons af hoe de leveranciers dergelijke gelijkwaardigheid konden aankondigen zonder zich zorgen te hoeven maken over rechtszaken en ander gedoe, vooral omdat door het bestuderen van hun documentatie een bijzondere inspanning wordt geleverd voor de certificering van experimenten onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder of andere instanties. We hebben krantenknipsels gezien waaruit blijkt dat er inderdaad rechtszaken zijn geweest waarvan de uitkomst gunstig lijkt te zijn voor de fabrikanten, wat ons uitdaagde...

Deze meer specifieke vragen met betrekking tot dunne isolatoren zijn het onderwerp van vragen en reflecties op de volgende pagina, waarbij het aan de lezer is om zijn eigen mening te vormen in het licht van de aldus gestelde vragen en de resultaten die op deze site worden beschreven.

In een vierde stap werd de dunne isolatie van de centrale ruimte verwijderd en vervangen door 20 cm glaswol. We hadden aanvankelijk gedacht aan het scheuren van de dunne isolatie om te voorkomen dat er een dampscherm zou ontstaan ​​aan de verkeerde kant van de glaswol; maar het bleek effectiever om alles te verwijderen (vooral omdat de winst van deze glaswolisolatie verwaarloosbaar zou zijn geweest). Het einde van de werken resulteerde in bevredigende resultaten in lijn met de verwachtingen voor dergelijke "klassieke" isolatie.

Sindsdien is de vloer van de centrale kamer geopend voor een wenteltrap en is airconditioning geïnstalleerd om comfortabel gebruik mogelijk te maken, zelfs tijdens de heetste periodes van de zomer; merk op dat deze airconditioning de kou "verlaagt" naar de benedenverdieping (via de trap) en zo zorgt voor een aanzienlijke verkoeling van de benedenverdieping.

ONZE WENSEN VOOR EEN EXPLOIT

Een nieuwe poging tot de "big jump" van Michel Fournier is gepland vanuit een stratosferische ballon op een hoogte van 40 meter. Al onze wensen gaan naar Michel Fournier en zijn team voor het succes van deze prestatie die ons doet dromen! Op zijn site http://www.legrandsaut.org/ we kunnen zien dat de sprong is gepland in een "atmosfeer" met een druk zo laag als 1/700 van de atmosferische druk op 40 m, om 000/1 van deze druk te bereiken op 20 meter, 20/000 op 1 meter, en 5 /12 op 000 meter, met temperaturen rond de -1°C.

In tegenstelling tot wat men op aarde tegenkomt, herinneren deze zeer lage drukken en extreme temperaturen ons eraan dat deze omstandigheden ervoor zorgen dat dunne meerlaagse reflecterende isolatoren geweldige prestaties leveren in vergelijking met conventionele isolatoren, wat hun gebruik voor satellieten verklaart. Bij deze waarden van druk en temperatuur verliest de overdracht van warmte door geleiding en convectie inderdaad zijn overwicht ten opzichte van de overdracht door straling, en wordt zelfs nul in een vacuüm. Lezen : http://pagesperso-orange.fr/sudoku.lavi ... inces6.htm



LET OP: Als u een isolator (klassiek of dun) koopt,

het is essentieel om de overeenkomstige R-coëfficiënt te verkrijgen (en geen andere aanduiding, zelfs niet in de buurt).

- als R = 1 (m2.K/watt), is deze isolatie gelijk aan 4 cm glaswol (of andere conventionele isolatie)

- als R = 2 (m2.K/watt), is deze isolatie gelijk aan 8 cm glaswol

Als je de coëfficiënt λ (lambda) krijgt, ligt deze zeker in de buurt van 0,04 (watt / graad / meter). Dit betekent dat :

- als deze isolatie 2 cm dik is, komt dit overeen met 2 cm glaswol

- als deze isolatie 4 cm dik is, komt dit overeen met 4 cm glaswol

Als deze coëfficiënt λ gelijk is aan 0,035, betekent dit dat:

- als deze isolatie 2 cm dik is, komt dit overeen met 2,3 cm glaswol

LAAT U NIET MISLEIDEN door vele certificaten of certificatie-instellingen die niets met thermische isolatie te maken hebben. Wij kunnen de controle van de dikte, de tijdsduur, de brandwerendheid, de fabricagemethode... certificeren zonder dat dit te maken heeft met de eigenschappen van de isolatie. CONCENTREER u vooral op wat met de thermische eigenschappen te maken heeft.

Lees referenties: http://pagesperso-orange.fr/sudoku.lavi ... inces9.htm


Experimentele set gebruikt voor basisexperimenten

Deze experimentele set, bedoeld om de prestaties van verschillende isolatoren te vergelijken, in omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die onder daken, kan eenvoudig worden gebouwd met materialen die verkrijgbaar zijn in supermarkten en andere winkels (uitsluitend uitvoeren als u de risico's van doe-het-zelf onder de knie hebt, elektriciteit en het gebruik van warmtebronnen). Zie diagram van het experimentele apparaat om zelf te maken.

Haal jezelf:
- een voorbeeld van de dunne isolator die u wilt testen en andere isolatoren om te vergelijken
- twee thermometers, elk uitgerust met een sonde waarmee de temperatuur op afstand kan worden afgelezen, tot op 0,1°C nauwkeurig

- een thermometer om de omgevingstemperatuur te meten (meestal meegeleverd met eerdere thermometers)

- een halogeenspot van 75 of 100 watt

- een tegel (indien mogelijk vlak)

- een plaat van geëxpandeerd polystyreen van 4 cm dik (of 8 cm)

Met een geëxpandeerde polystyreen plaat van 8 cm dik (of tweemaal 2 cm):
- bouw een verticale buis met een rechthoekig binnengedeelte, bijvoorbeeld: 14 cm x 18 cm, hoogte 22 cm.
(je kunt omcirkelen met tape)

- plaats deze buis op een vloer gemaakt van hetzelfde polystyreen (8cm).

Plaats horizontaal in deze tube van onder naar boven:
- op de vloer, een temperatuursensor bevestigd in het midden van de vloer,

- op 12 cm een ​​stuk lambrisering of fries (hout van ongeveer 1 cm dik) dat de hele sectie bedekt, of Placoplâtre om de binnenbekleding van de zolder te simuleren

- op 15 cm de te testen isolatie die de hele sectie bedekt
- op 21 cm nog een temperatuursensor

- bedek de bovenkant met de tegel

Hang de spot (100W) 49 cm van de tegel (bijvoorbeeld onder een trapladder) en zet hem aan. Pas indien nodig de positie van de spot aan om ongeveer 50°C onder de tegel te verkrijgen.
Meet de bereikte grenstemperatuur (na voldoende tijd om te stabiliseren) op vloerniveau.
Vergelijk onder deze omstandigheden, vergelijkbaar met conventioneel gebruik, de bereikte grenstemperaturen (trek de omgevingstemperatuur af) voor verschillende soorten en diktes isolatie (dunne isolatie, polystyreen, enz.).

Pas de experimentele omstandigheden aan om het beste te simuleren wat u wilt.

Experimentele resultaten

Met behulp van het hierboven beschreven experimentele apparaat (met het gebruik van panelen in alle experimenten, waarbij de bekleding van de zolder werd gesimuleerd), hebben we gemeten:

- de stijging Tt van de temperatuur van de tegel (ten opzichte van de omgevingstemperatuur) door opwarming ter plaatse

- de toename Tp van de bereikte limiettemperatuur (ten opzichte van de omgevingstemperatuur) ter hoogte van de vloer van het experimentele apparaat

Vervolgens hebben we de ratio berekend die we de efficiencyratio gaan noemen

r = Tt / Tp

Deze efficiëntieverhouding r is des te groter naarmate de gebruikte isolatie efficiënt is.

Dankzij dit apparaat en dit rapport wordt het gemakkelijk om verschillende producten te vergelijken, zelfs als men niet probeert hun thermische weerstand exact te berekenen.

Om niet de ene fabrikant van de andere te onderscheiden, beperken we ons tot het geven van de indexcijfers 1, 2, 3 voor de verschillende geteste monsters dunne isolatie, wat een ordegrootte geeft van de prijs van het product in euro per m2 in 2004 .


Aard van de aangebrachte isolatie Kosteneffectiviteitsrapport 2004 r


dunne isolatie
Nr. 1 24 E/m2 6,7

Nr. 2 20 E/m2 5,9

Nr. 3 5 E/m2 4,9


Geëxpandeerd polystyreen

dikte 6 cm 8,5

dikte 4 cm 2,7 E/ m2 6,6

dikte 2 cm 5


Glaswol

dikte 4,5 cm 1,7 E/m2 7,0

dikte 2 cm 4,9

Hieruit blijkt dus dat de meest efficiënte dunne isolatie die is getest (nr. 1 aan 24 euro/m2 in 2004) praktisch hetzelfde rendement heeft als 4 cm conventionele isolatie (geëxpandeerd polystyreen aan 2,7 euro/m2, glaswol aan 1,7 euro/m2 , enz. voor deze tests uitgevoerd onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die gebruikt onder daken.

Het is aan elke persoon om te beoordelen of het raadzaam is om een ​​van deze producten (of andere ...) te gebruiken volgens de criteria (met name de kosten) die specifiek voor hen zijn.


Edit van Christophe:

Anders is hier een zeer goede documentatie over dunne isolatoren die hier te vinden zijn isoleren-verticale-muren-met-een-luchtspleet-en-lattage-t8971.html (zie 1e post van aerialcastor)

INITIËLE THERMISCHE PRESTATIES VAN DUN REFLECTIEVE PRODUCTEN door het WTCB (Belgisch equivalent van CSTB)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024

Betreft: objectieve tests van dunne thermoreflecterende isolatoren




par Christophe » 05/02/07, 10:27

paotop schreef:Ik vond deze persoonlijke pagina na een klik:

http://perso.orange.fr/sudoku.laviron/i ... inces3.htm

om vanaf het begin te lezen voor degenen die isolatie te doen hebben.... : Cheesy:

en lees de studie tot het einde, het is zeer leerzaam over dunne isolatoren ........... :frons:


Ik ben het niet eens met de bevindingen dat de effectiviteit vergelijkbaar is met die van conventionele isolatoren (en ik denk dat u dat ook doet, vandaar uw :frons: )...Bovendien lijkt het me zelfs dat dunne isolatoren onlangs puur en alleen verboden zijn in Engeland...maar ik kan het mis hebben...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Betreft: objectieve tests van dunne thermoreflecterende isolatoren




par Targol » 05/02/07, 10:55

Christophe schreef:Ik ben het niet eens met de bevindingen dat de effectiviteit vergelijkbaar is met die van conventionele isolatoren (en ik denk dat u dat ook doet, vandaar uw :frons: ) ...


Hebben we niet dezelfde conclusies gelezen of zo? :schok:

Ik, ik las:
de directeur van de studie schreef:Hieruit blijkt dus dat de meest efficiënte van de geteste dunne isolatoren (nr. 1 aan 24 euro/m2 in 2004) praktisch hetzelfde rendement heeft als 4 cm klassieke isolatie (geëxpandeerd polystyreen aan 2,7 euro/m2, glaswol aan 1,7 euro/m2, enz.)


wat impliceert dat het ongeveer net zo effectief is +/- gelijke dikte wat verre van in het voordeel is van deze "isolatoren" wiens prijs explodeert ten opzichte van elke "normale" isolator en wiens balans in termen van belichaamde energie meer dan gemiddeld is.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 05/02/07, 11:21

Uh ik heb misschien iets te snel gelezen maar een dunne isolator is toch veel minder dan 4 cm? Voor mij is het maximaal 1 cm... vandaar mijn verwarring...

Aan de andere kant leidt de conclusie van de conclusie niet tot verwarring:

Het is aan elke persoon om te beoordelen of het raadzaam is om een ​​van deze producten (of andere ...) te gebruiken volgens de criteria (met name de kosten) die specifiek voor hen zijn.


Bewerken eind 2009: in ieder geval is de prijs van dunne isolatoren gerapporteerd aan de verkregen r helemaal niet gunstig voor dunne lagen. Let op deze kleine r is niet de thermische weerstand R die veel zwakker is! De verhouding is, volgens de metingen op conventionele isolatoren: ongeveer 6.4 keer! r = 6.4 * R Ik denk dat de auteur dit anders had moeten noemen (e bijvoorbeeld maar hey...)

Dunne isolatie:

1: 24€/m², r = 6.7 dus €/m².r = 3.58
2: 20€/m², r = 5.9 dus €/m².r = 3.38
3: 5€/m², r = 4.9 dus €/m².r = 1.02

Geëxpandeerd polystyreen:
4: dikte 4 cm, € 2,7/m², r=6,6 dus €/m².r = 0.41. R = 1

Glaswol
5: dikte 4,5 cm, € 1,7/m², r=7,0 dus €/m².r = 0.24. R = 1.125

De dunne isolator is dus even efficiënt en in het beste geval 2.5 keer duurder dan een klassieke isolator en in het slechtste geval 15 keer duurder!!

Klassieke thermische weerstandsberekeningen zijn hier beschikbaar: https://www.econologie.com/forums/sylvactis- ... t8944.html
Dernière édition par Christophe de 17 / 12 / 09, 12: 35, 1 keer bewerkt.
0 x
emlaurent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 17/12/05, 00:42
Plaats: Elzas




par emlaurent » 05/02/07, 11:47

Het is aan elke persoon om te beoordelen of het raadzaam is om een ​​van deze producten (of andere ...) te gebruiken volgens de criteria (met name de kosten) die specifiek voor hen zijn.


Een fabrikant van dit soort materiaal had me uitgelegd dat een van de voordelen van deze dunne isolatoren was dat bij het isoleren van de binnenkant van "oude" appartementen het ruimtebesparend was in vergelijking met een klassieke isolator zoals glaswol of polystyreen...
Dit argument krijgt zijn volle betekenis wanneer we het hebben over kleine appartementen in grote steden (Lyon, Parijs, enz.) waar de kleinste m² kostbaar en duur is!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 05/02/07, 11:51

emlaurent schreef:Een fabrikant van dit soort materiaal had me uitgelegd dat een van de voordelen van deze dunne isolatoren was dat bij het isoleren van de binnenkant van "oude" appartementen het ruimtebesparend was in vergelijking met een klassieke isolator zoals glaswol of polystyreen...
Dit argument krijgt zijn volle betekenis wanneer we het hebben over kleine appartementen in grote steden (Lyon, Parijs, enz.) waar de kleinste m² kostbaar en duur is!


Moué...het is van geval tot geval te bekijken...meer ruimte maar hogere energierekening...het is aan jou...ik heb gekozen :D

Eigenaars die hun appartement verhuren of willen verkopen, zullen uiteraard niet aarzelen om voor dunne isolatie te kiezen... Niet zij betalen de rekening... het is de planeet... :|
0 x
emlaurent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 17/12/05, 00:42
Plaats: Elzas




par emlaurent » 05/02/07, 12:20

Christophe schreef:Moué...het is van geval tot geval te bekijken...meer ruimte maar hogere energierekening...het is aan jou...ik heb gekozen :D


Niet helemaal! Als 1 cm dunne isolatie qua isolatie gelijk is aan 4 cm traditionele isolatie (zoals de auteur lijkt te concluderen), zal de energierekening hetzelfde zijn. Vanuit het oogpunt van euro's zal het verschil zijn tussen de hogere kosten van dunne isolatie en de kosten van verloren m² door conventionele isolatie...
Dat gezegd hebbende, ik pleit niet bepaald voor de ene of de andere oplossing...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79288
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024

Betreft: objectieve tests van dunne thermoreflecterende isolatoren




par Christophe » 05/02/07, 12:30

Dan heb je de conclusie niet gelezen:

Targol schreef:wat impliceert dat het ongeveer net zo effectief is +/- gelijke dikte wat verre van in het voordeel is van deze "isolatoren" wiens prijs explodeert ten opzichte van elke "normale" isolator en wiens balans in termen van belichaamde energie meer dan gemiddeld is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 05/02/07, 12:52

Ik zou geen tijd verspillen aan het lezen van de studie.

Het grote probleem met dunne isolatoren, afgezien van hun efficiëntie, is om de habitat in een thermosfles te veranderen.

Het huis ademt niet meer en er vormt zich condens, halo's, geuren, schimmel etc.

Reden genoeg om deze producten niet te gebruiken. :onheil:
0 x
paotop
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 139
Inschrijving: 15/11/05, 11:35
Plaats: zuidwesten




par paotop » 05/02/07, 13:52

je weet niet hoe je moet lezen of zo??? : Cheesy:

de man die de studie heeft gedaan (vrijwilliger) wil geen oordeel vellen over dit of dat product en wil alleen het resultaat van zijn persoonlijke ervaringen blootleggen.

hij probeerde zelf verschillende producten uit om verder te gaan dan de etiketten op de verpakking.... : Idee:

nadat hij zegt dat iedereen vrij is om zijn resultaten te interpreteren zoals hij wil, legt hij zelfs uit hoe het experiment thuis moet worden gedaan om zelf een mening te vormen.

goed ........ a priori is het geen ezel de man:

http://mayar.over-blog.com/article-4680739-6.html

maar ok....
0 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 214 gasten