Proeven, tests en prestaties van dunne thermoreflecterende isolatoren

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
paotop
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 139
Inschrijving: 15/11/05, 11:35
Plaats: zuidwesten




par paotop » 05/02/07, 13:59

voor wie niet kan lezen... :?

(u moet onderaan de pagina op "volgende" drukken om de "volgende" pagina's te lezen en zo de studie tot het einde te lezen... : Cheesy: )

hier is het einde van de achterpagina:

Na een overzicht van de isolatieprincipes blijkt uit grootschalige experimenten dat dunne isolatoren verre van gelijkwaardig zijn aan 200 mm glaswol in ‘normale’ levensomstandigheden.



Uit de analyse op de vorige pagina blijkt dat de bovengenoemde gelijkwaardigheid, aangegeven door de fabrikanten en gevalideerd door experimenten in het kader van gerechtsdeurwaardersrapporten, alleen geldig is in omstandigheden die normaal gesproken niet voorkomen in een woning. Om de omstandigheden van deze experimenten in een huis te reproduceren, zou het bijvoorbeeld nodig zijn:

- in de winter, dat de muren, vloeren en plafonds van de zolder allemaal bedekt zijn met dunne isolatie, waardoor het reflecterende oppervlak zichtbaar blijft (zonder dit te maskeren met lambrisering, Placoplâtre, behang, enz.), met behulp van stralingsverwarming (bij afzonderlijke uit de Spiegelzaal bewoond door Lodewijk XIV, weinig huizen hebben dit kenmerk!)

- in de zomer, dat het reflecterende oppervlak van de dunne isolatie onder het dak rechtstreeks de zonnestralen opvangt (in het algemeen is dit ook niet het geval aangezien de tegels op hun plaats blijven, zelfs in de zomer!)



Bij een echte toepassing van zolderisolatie blijkt uit deze site dat dunne isolatoren een zeer laag isolatievermogen hebben, vrijwel gelijk aan hun eigen dikte (enkele centimeters) van conventionele isolatie (glaswol, steenwol, geëxpandeerd polystyreen...).



Maak niet mijn fout door niet te hebben begrepen (vóór het aanbrengen van dunne isolatie) dat de gelijkwaardigheid van dunne isolatie met 200 mm glaswol helemaal niet van toepassing is op "normale" woonomstandigheden. Dankzij deze studie kon ik deze fout begrijpen en corrigeren. Vervolgens heb ik, tegen lagere kosten en met voldoende isolatie, de dunne isolatie verwijderd en vervangen door glaswol (andere producten met dezelfde thermische geleidbaarheidscoëfficiënt zouden hetzelfde effect hebben gehad).



Moeten we de resultaten van deze site of andere, veel uitgebreidere advertenties geloven?

Alleen jij zult het antwoord hebben als je besluit kritisch na te denken...


anders kan ik ook het adres van de pagina's één voor één invoeren : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 05/02/07, 14:28

en voor 24 euro per m² noem ik het oplichterij!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 05/02/07, 14:58

elephant schreef:en voor 24 euro per m² noem ik het oplichterij!


+1

Trouwens, zelfs voor de halve prijs zou het ook oplichterij zijn.
Het ENIGE voordeel van dit soort isolatie is dat je ze kunt gebruiken waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren (lucht- en ruimtevaart).
Als je geen raket of ruimtestation hebt : Mrgreen: , je kunt ze gebruiken om een ​​bestelwagen of een garagedeur te isoleren (eigenlijk alle materialen isoleren). WATERBESTENDIG zoals plaatstaal of plastic), maar voor het dak of de muren van een huis moet dit worden vermeden.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
bolton069
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 02/11/06, 13:15
Plaats: België
x 1




par bolton069 » 05/02/07, 15:14

Hallo,

Volgens wat ik heb geleerd, zijn de problemen van dunne isolatoren:

- Geen gecertificeerde R: alleen een gelijkwaardigheid beloofde hand op hart :D door de fabrikant vergeleken met "x cm conventionele isolatie"; Wat helaas wordt weggelaten is dat deze gelijkwaardigheid alleen geldt voor warmteverliezen door straling die slechts +-5% van de warmteverliezen van een huis vertegenwoordigen.

- Meer dan gemengde meningen van officiële autoriteiten. (CSTB, ... ik zal de link moeten vinden: hier is hij.)

een/de proef:
http://www.cstb.fr/app/atec/fichiers/pdf/GS20-U/AU040048.PDF)

Het proces voldoet niet aan de eisen
regelgeving bij nieuwe werken en de gebruikelijke eisen wanneer
rehabilitatie, als aanvulling op andere processen
isolatie
in overeenstemming met het Technisch Dossier.


:schok: (Och, het is dan toch geen isolator op zichzelf?)

b/ De notitie
http://www.cstb.fr/app/atec/atec-cstb/pdf/GS20_note.pdf

HERVATTEN
Er moeten dunne reflecterende producten worden gebruikt, zoals alle bouwproducten
verstandig.
Hun intrinsieke thermische prestaties zijn zeer laag in vergelijking met de vereisten
huidige thermische prestaties (5 tot 20 keer lager dan de thermische prestaties die vereist zijn voor
nieuwe verwarmde gebouwen)


...

Echter, de totale thermische prestaties
blijft ruim onder het wettelijke niveau. Daarnaast het creëren van luchtbladen
echt niet-geventileerd en niet-communicerend (geen opening van meer dan 0,5 mm
diafragma) blijkt in de praktijk erg lastig.

...

Irrelevant gebruik of slechte implementatieomstandigheden kunnen dit veroorzaken
tot storingen leiden (bijvoorbeeld slechte ventilatie van houten kozijnen of kozijnen).
huizen).


:onheil:

c/ Nog een
http://www.cstb.fr/frame.asp?URL=/app/atec/atec-cstb/

dunne reflecterende producten hebben bijzondere thermische en verwerkingseigenschappen die goed bekend moeten zijn om ernstige teleurstellingen te voorkomen.


:onheil: :onheil:

d/ De vaak geciteerde site idéesmaison:

zie de conclusie:

Sommige advertenties stellen dat dunne isolatoren "equivalent zijn aan 20 cm glaswol".
In werkelijkheid bedraagt ​​de waarde voor gebruik onder de zolder, zelfs bij een perfecte installatie, niet meer dan 3 cm (volgens de resultaten van de commissie die verantwoordelijk is voor het formuleren van technische adviezen)!

...

Een zorgvuldige plaatsing is lastig te realiseren en leidt tot een totale dikte van ongeveer 5 cm, wat uiteindelijk niet zo dun is.


Hier is het ronduit :onheil: :onheil: :onheil:

Vervolgens: gezond verstand: aluminium is een goede reflector, maar bovenal uitstekend dirigent.

Deze isolatoren worden ook vaak gebruikt in de ruimte. Volgens mijn informatie zou dit waar zijn, maar wat de fabrikanten vergeten te zeggen is dat ruimtevoertuigen omgeven zijn door een oneindig aantal m³ van de beste isolator die er is: vacuüm. 8)

Tenslotte: we kunnen ons afvragen waarom deze producten zo gepusht worden door dakdekkers, een duur product (goede % marge) en toch zo snel te installeren: een goede nietmachine en een paar minuten, moeten aardig wat marges opleveren, en als de fabrikant dat zegt , het betekent dat het goed isoleert, u hoeft geen vragen te stellen, goede dame.

Ah, ik vergat het schouderklopje om de cliënt op zijn gemak te stellen. : Mrgreen:
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 05/02/07, 15:31

dank u bolton069 voor al dit onderzoek.

Het bevestigt wat ik zei, maar als het de CSTB is die het zegt, is het nog geloofwaardiger. : Mrgreen:

Het meest verbazingwekkende is dat fabrikanten, zelfs na dergelijke mededelingen van de officiële materiaalcertificeringsinstantie, het recht hebben om dergelijke flagrante valse reclame te blijven maken.

"gelijk aan 20 cm standaardisolatie"Ahhh ja, ik ben daar, het is niet op thermisch niveau, het is op het niveau van bescherming tegen de µ-golven die de xymox ons door de ruimte sturen : Lol:

Nou, anders heb ik een vraag, aangezien er aluminiumplaten in zitten, wat gebeurt er met elektromagnetische golven?
Mobiele telefoon, wifi, denk je dat dat werkt?
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 17/12/09, 12:36

Herlancering posten! Reacties op de link en resultaten van het 1e bericht.

In ieder geval is de prijs van dunne isolatoren in vergelijking met de verkregen r helemaal niet gunstig voor dunne lagen.

Let op deze kleine r is niet de thermische weerstand R die veel zwakker is! De verhouding is, volgens de metingen op conventionele isolatoren: ongeveer 6.4 keer! r = 6.4 * R Ik denk dat de auteur dit anders had moeten noemen (e bijvoorbeeld maar hey...)

Dunne isolatie:

1: 24€/m², r = 6.7 dus €/m².r = 3.58
2: 20€/m², r = 5.9 dus €/m².r = 3.38
3: 5€/m², r = 4.9 dus €/m².r = 1.02

Geëxpandeerd polystyreen:
4: dikte 4 cm, € 2,7/m², r=6,6 dus €/m².r = 0.41. R = 1

Glaswol
5: dikte 4,5 cm, € 1,7/m², r=7,0 dus €/m².r = 0.24. R = 1.125

De dunne isolator is dus even efficiënt en in het beste geval 2.5 keer duurder dan een klassieke isolator en in het slechtste geval 15 keer duurder!!

Klassieke thermische weerstandsberekeningen zijn hier beschikbaar: https://www.econologie.com/forums/sylvactis- ... t8944.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 17/12/09, 13:49

YEP

bovendien zijn de gegeven weerstanden met een luchtblad, zonder welke de waarden in werkelijkheid vrij laag zijn

dit product past op onafgewerkte zolders
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 17/12/09, 22:30

Onafgewerkte zolderruimte? Ben kan dan net zo goed een hele grote isolator plaatsen, toch? Of misschien allebei (vooral omdat de dunne isolatie als dampscherm fungeert, nietwaar?)

Anders is hier een zeer goede documentatie over dunne isolatoren die hier te vinden zijn https://www.econologie.com/forums/isoler-des ... t8971.html (zie 1e post van aerialcastor)

INITIËLE THERMISCHE PRESTATIES VAN DUN REFLECTIEVE PRODUCTEN door het WTCB (Belgisch equivalent van CSTB)
0 x
LOGIC12
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 28/01/08, 05:41
Plaats: 12:00 Pyreneeën
x 5

Dunne thermo-reflecterende isolerende TESTS




par LOGIC12 » 18/12/09, 05:50

hallo: Persoonlijk heb ik het oude huis van mijn ouders geïsoleerd met 3 cm Styrodur op de muur, tussen de latten en 8 mm multiplex erop geschroefd. (3 cm, dit is natuurlijk om niet te veel ruimte te verspillen in kamers die al niet erg groot zijn). Ik had 2 cm kunnen toevoegen, het bestaat, maar ik zou lastiggevallen zijn vanwege de latten).

En bovenal heb ik het plafond, dat op 2,80 m zat, verlaagd naar 2,40 m, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om tussen het oude plafond en het nieuwe te isoleren met 8 cm LV.
Voor de hoge ramen heb ik een uitsparing gemaakt.

Welnu, het huis is qua verwarming volkomen onherkenbaar.

Een goede gietijzeren radiator die in een kamer "langzaam" was, warmt nu te veel op, ik heb het debiet moeten verlagen om dit enigszins te compenseren. Ik heb er ook een tablet bovenop gelegd om convectie te verminderen.

Bij een nieuwbouwhuis is tegenwoordig uiteraard 10 cm isolatie in de muren het minimum. Maar als je niet zoveel dikte kunt toevoegen, is het toch interessant om te isoleren, zelfs met een kleinere dikte (styrodur is efficiënter dan geëxpandeerd polystyreen en dan LV of LR;

Dus zelfs zwakke isolatie is verre van nutteloos.
Ik hoorde een verwarmingsmonteur zeggen "2 of 3 cm, het heeft geen zin", dus we kunnen zeggen dat hij er niets van weet. En als we maar 2 of 3 cm toevoegen, kunnen we het redelijkerwijs niet beter doen, maar het is verre van nutteloos.

Zelfs een simpele DEPRON van 6 mm is niet neutraal, als je geen grote klus wilt of kunt klaren. En het grote voordeel is dat het de kou van de muur snijdt.

We moeten koude muren vermijden die de door de verwarming geproduceerde calorieën snel absorberen en naar buiten sturen.... Daarom moeten "onderhoudsvriendelijke" tegels buiten de keuken en de badkamer vermeden worden.

En verwaarloos ook het belang van gordijnen voor de ramen niet. Momenteel heb ik alleen enkele beglazing (ik wacht op dubbel), en ik heb twee dunne gordijnen over elkaar heen (aan elkaar genaaid) op stangen op de raamkozijnen geplaatst, een ander dun gordijn op een stang bevestigd in de muur en vrij dichtbij tegen de muur, en nog een gordijn aan een dikkere staaf voor de nacht....
Ik denk dat het verre van nutteloos is.

In het atelier van mijn dochter, dat een gang zonder deur had, om deze gang af te sluiten zonder ruimte te verliezen met een deur, had ik een spiegel geïnstalleerd en heel dicht bij de spiegel een gordijn op een stang geplaatst om de luchtdoorgang te beperken. En met het gordijn (dubbele stof) dicht voelden we achter het gordijn echt een temperatuurverschil als de verwarming aan stond, een echte energiebesparing dus. De studio werd verwarmd met een oliegevulde radiator)
Het verkleinen van het te verwarmen volume bespaart bovendien geld. En daar denken we niet vaak over na. Het kan goed zijn om verwijderbare scheidingswanden te hebben als deze te duur worden om te verwarmen. Op deze manier zou alleen het essentiële minimum worden verwarmd.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 07/07/11, 11:48

Nog een rapport over de "prestaties" van dunne isolatoren: Prestaties van ondoorzichtige reflecterende dunne producten die in de gebouwschil worden gebruikt die de andere studie zal voltooien die al op de site staat gedownload: https://www.econologie.com/etude-techniq ... -4176.html
en het bijbehorende samenvattende artikel: https://www.econologie.com/les-isolants- ... -4177.html

De conclusie is hetzelfde: zelfs met 2 luchtbladen (theoretisch afgedicht) is het als isolatie alleen grotendeels onvoldoende, daarom is een aanvulling vereist:

De effectieve thermische weerstanden van dunne reflecterende producten (berekend volgens de methoden die in Europa op alle gebouwen worden toegepast) liggen in veel gevallen tussen
0,4 en 0,55 m²K/W met de bijbehorende luchtspleten.

Deze waarden voldoen niet aan de nieuwe regelgevingsniveaus. Daarom moeten deze producten worden gebruikt als isolatiesupplementen.
0 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 428-gasten