Warmteterugwinning op een fornuis met hout (optimalisatie)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 07/11/07, 09:32

patkersule, mmoi mijn verwarmingsregeling is:
de ketel handhaaft altijd een instelpunt van 60 ° C en draait altijd (alleen om te regelen) evenals de regelaar.

mijn thermostaat regelt een 4-weg mengklep, die de koude retour van de verwarmingslus combineert met de eigen lus van de ketel. de thermostaat moet 3 draden hebben (normaal, normaal open en 1 normaal gesloten voor de 4-wegklep).
ja 2 lussen, een ketelwarm circuit en een radiatorverwarmingscircuit!
dit is het beste "ik veronderstel" -principe ...

Dit systeem heeft het voordeel dat het thermische schokken op de ketel vermijdt: Meerdere keren per dag van 15 naar 60 ° C gaan is niet de beste (sommige ketels hebben deze beperkingen niet)
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 07/11/07, 10:38

ok ik maak een diagram voor je!
0 x
patkersule
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 29/05/07, 17:12




par patkersule » 07/11/07, 11:04

woaw !! Dankjewel !!!

Ik verlaat het idee om te experimenteren met het vastleggen van calorieën
door een spoel om de kachelpijp ..

ongeveer 20 ml in diameter 16, welke afstand adviseert mij
jij tussen twee beurten? wetende dat ik een vel aan het invoegen ben
van koper tussen de leiding (buis) en de spoel.

de buis wordt op verschillende punten gelast, zie koorden als ik
heb geen vervormingen .. om de overdracht te verbeteren ..

allemaal circulerend in een stalen radiator, 1 m boven geplaatst
van de spoel ... Ik begin de spullen te verzamelen ...

niemand onder u heeft een stalen radiator
in de hoek, morbihan finistere (zuid) .. lol

veel succes, ik zal ook metingen moeten doen ..

als dit systeem niet efficiënt is, zou ik een lus maken
op de verwarmingsretour toen ik begreep hoe het werkt.
: Mrgreen:

@+
0 x
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 07/11/07, 13:10

Kunnen we de rook duwen in plaats van eraan te trekken?
Ik hervat mijn diagram:
Beeld
Denk je dat het kanaal te veel afkoelt? En verstopt het, verstopt het kanaal?

welke afstand adviseert u tussen twee beurten

Ik aarzel tussen twee oplossingen
1- zo dichtbij mogelijk. om verliezen te verminderen.
2- op de bruikbare lengte van de schoorsteen.
Als je koperfolie gebruikt tussen de buis en de spoel,
het mag u ook niet teveel kosten.
Ga je alles isoleren?
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 07/11/07, 13:36

hello,
zo is het met mij:
regeling door 4-wegklep, de ketel en de circulator, het vereist minder input (de brander wordt niet lang gestart), de ketel heeft een zomer / winterstand voor warm water (sanitair warm water), Ik heb ook een kleine 2000W 30L elektrische opslagtank voor de zomer, om de brander te redden, dat is ... 1972!

Beeld

zo regelt de thermostaat de 4-weg mengklep, een stappenmotor die ook handmatig kan worden uitgeschakeld en die:
- ofwel schakelt de ketel zichzelf in, dus hij verbruikt bijna niets en wordt onderhouden volgens de aquastat die ik heb ingesteld op 60 ° C (mogelijk tot 90 ° C).
- ofwel de aanvoer en de retour worden gemengd met de radiatorlus, afhankelijk van de thermostaatinstelling.

we kunnen ons dus voorstellen dat als de retour + heet is (verwarmd door een houtvuur) de ketel minder op de brandstof zal drukken, terwijl de cricator werkt!

Aan de andere kant, wanneer het houtvuur niet in gebruik is, verwarmt de stookolie verwarming de houtverwarming voor niets ...
Ik zou graag willen verduidelijken dat de radiator naar mijn idee niet in het rookgaskanaal wordt geplaatst, maar in een droge bakstenen muur tegen de houtkachel, zoals weergegeven in het midden van de boodschap.

het tweede idee is om een ​​enkele gietijzeren radiator te beschouwen die wordt verwarmd door een houtvuur, zoals een zonnepaneel, en deze aan te sluiten op een aangepaste warmwatertank DHW (wisselaar).
0 x
patkersule
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 29/05/07, 17:12




par patkersule » 07/11/07, 13:56

Heel erg bedankt voor uw details en schetsen,
het is veel duidelijker, ik ga kijken
vanavond achter mijn ketel (die is pas 2 jaar oud)

kijk hoe ik dit allemaal kan installeren ...

in plaats van een spoel rond het kanaal te maken
misschien zou ik een soortgelijk systeem plaatsen,
zie kosten / prestatie ...

over mijn essay,

Ik zag de koperen platen in gsb, ik zou beperkt zijn
voor de installatie van de spoel door de grootte hiervan
blad, ik ga op 1 m hoog ...

behalve dat ik er, afhankelijk van de afstand tussen de beurten, wat in doe
30 of 40 beurten ...
voor de prijs is het moeilijk om een ​​koperen plaat te krijgen
aan de kant van de weg tegenwoordig ...
dus als iemand een stalen radiator heeft
het zal al zijn dat ... : Mrgreen:
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 07/11/07, 17:44

Hallo,

Toto65, een kleine waarschuwing voor je op fans gebaseerde systeem dat de dampen duwt, niet eerder een grote waarschuwing, als nooit de geblazen lucht naar buiten kan komen of dat u per ongeluk in de leiding samenperst, is het de dood wachten op jullie allemaal, denk dan goed na over zo'n systeem.

Voor het andere systeem, recuperatie van calorieën via de schoorsteenpijp, heb ik het al ervaren, met 3 m koper om de pijp heen, ik stak het na 2 maanden af, omdat het zoveel roet had vastgehouden en de bister dat op een dag de rook van de lever uit het voorraam kwam, na onderzoek van het waarom en het hoe, en ik vermoedde een beetje dat de uitgang van het lichaam bijna werd geblokkeerd door een roetafzetting.
Zorg er dus voor dat het roet zonder ophoping kan terugvallen.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 07/11/07, 19:33

Bonsoir à tous
fc89 u heeft gelijk als u zich het gevaar van hacken herinnert, wat erg gevaarlijk kan zijn.
In het diagram heb ik zojuist het principe aangegeven.
Het is niet nodig om 3 uur op de computer door te brengen met een echt diagram voor een slecht idee aan de basis.

Voor 3 m koper rondom de pijp ben je al vies!
Wat was je huis? Wat was je warmwatertemperatuur?
Nou, het maakt me koud. Ik ruim thuis op voor fitness.
Ik heb amper 50cl roet per jaar.
Hase kachel LUNO model. 6m RVS mantel diameter 125 gladde binnenwand.
0 x
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 07/11/07, 20:37

Hallo,

Toto65, het is erg moeilijk voor mij om je cijfers te geven omdat het systeem niet meer bestaat.
Ik herinner me nog dat ik een klep in tweeën heb gesloten om een ​​warmteverschil tussen de inlaat en de uitlaat te voelen.
De buis had een diameter van 14 mm.

Ik kan je nieuwe figuren geven, momenteel lijkt mijn Supra 18KWh-schoorsteen een middelgroot vuur, wat vlammen, wat sintels, 2 kleine boomstammen van 12 tot 15 cm in diameter en de stortplaats is op temperatuur 350 ° (er is permanent een sonde aanwezig),
alle luiken zijn gesloten, 1m hoger is het RVS kanaal slechts en nauwelijks 80 °.
Ik geef aan dat mijn huis wordt getransformeerd in aqua-stralend.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 08/11/07, 07:07

Dag

Toto65, ik denk dat het probleem met de lucht die in het schoorsteenkanaal wordt geduwd, is dat je de druk in het rookkanaal en ook in de open haard verhoogt
Dus als er bijvoorbeeld een slechte afdichting op de kacheldeur is, bestaat het risico dat de rook in huis naar buiten komt
Bovendien is de elektromotor niet noodzakelijkerwijs bestand tegen de hitte in de buurt van het kanaal, wat niet het geval is met een afzuigkap die bij de schoorsteenuitlaat is geplaatst, propeller in het kanaal, motor boven, buiten
fc89 je hebt gelijk om veiligheid te benadrukken, het is essentieel, aan de andere kant gaven je tegenslagen met de obstructie van een deel van de leiding me een idee
Waarom niet vrijwillig vervuiling veroorzaken op een geselecteerde locatie in het kanaal
Bijvoorbeeld, op een deel van het kanaal net na de haard, waarom door horizontaal, en vooral met een overdreven diameter, om er zeker van te zijn dat het nooit wordt afgesloten
Men zou zich zelfs kunnen voorstellen dat de warmteafvang (koeling van het kanaal) zich op het onderste deel van het horizontale kanaal bevindt, om hun evacuatie (en / of vegen) te vergemakkelijken en tegelijkertijd condensatie mogelijk te maken.
Denk ook dat roet, als het zich niet in het kanaal nestelt, in de atmosfeer terechtkomt, wat niet per se geweldig is

Goed nadenken

A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 216 gasten