Warmteterugwinning op een fornuis met hout (optimalisatie)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
fc89
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 20/10/07, 20:01




par fc89 » 05/11/07, 18:03

Hallo,

Helaas voor jou Pat, kun je je geen herstel van calorieën op de rookpijp voorstellen, omdat het belangrijk is om deze niet af te koelen, deze zal splijten, de pijp vervuilen totdat deze wordt geblokkeerd, en nog ernstiger vernietigen door een zuur zeer krachtig dat vormt.
Van mijn kant verzamel ik de kolommen rechtstreeks in de haard door een gietijzeren radiatorelement (staaftype) aan de sintels, er is ook een koperen spiraal achter de haardplaat en een kleine watertank boven de vlammen, allemaal verbonden met de terugkeer van mijn ketel olie.
Het systeem wordt beschermd door een aquastat die koud water injecteert in het geval van een stroomstoring, ik moet nog steeds een soort omvormer voor de circulator installeren.
Het werkt al 6 jaar naar behoren.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 05/11/07, 21:29

Dag

Aangezien ik de verschillende onderwerpen over warmteterugwinning in rook lees, hoor ik terecht dat er gevaar of op zijn minst risico op storingen bestaat
In oorzaak, de vervuiling van de leiding en de condensatie, genererend zuur en andere ongemakken
Het lijkt mij dat de fabrikanten van oliegestookte ketels om dezelfde redenen problemen hadden met het ontwikkelen van het zuigsysteem, dat tot dan toe werd gebruikt met gasketels
Naar mijn bescheiden mening kunnen de hierboven genoemde problemen misschien worden opgelost door de stroom te forceren. Laat het me uitleggen:
Wie zegt koude dampen, zegt slechte tocht, inclusief ‘stagnatie’ van dampen, slechte stroming langs de wand van het kanaal, warmte-uitwisseling, afzetting en condensatie
Een eenvoudige aërodynamische wet zegt dat bij gelijkblijvende stroming, een kanaal van sectie dat is verkleind, zijn stromingssnelheid ziet toenemen
Dus ik denk dat een kanaal met een kleine sectie met een geforceerde stroming door een ventilator niet alleen in staat is om afzettingen te voorkomen, maar ook door warmtewisseling met het kanaal, om het te oververhitten zonder condensatie te creëren
Een kleine ventilator van 100 W (of rookafzuiger als deze oordeelkundig aan het einde van de schoorsteen wordt geplaatst) moet het mogelijk maken om de output aanzienlijk te verhogen
Vergeet niet dat een moderne lage-temperatuurketel met een aanzuigleiding een rendement van ongeveer 90% heeft
Dus waarom niet met hout?

Sorry dat ik wat lang ben geweest
Goed nadenken

A+
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 06/11/07, 00:32

patkersule schreef:Ik heb een kleine gietijzeren kachel van Godin, niet erg jong
maar werkt geweldig ..

aangezien mijn buis een simpele "huid" is, stijgt het verticaal naar binnen
mijn kamer om me bij de stenen buis naar boven te voegen ...

het is op deze leiding, waar ik een zeer hoge T ° kon zien,
dat ik een koperen spoel wil plaatsen, die door thermosiphon,
zal ofwel warm worden; het stuk direct boven het fornuis door circulatie in
een gietijzeren radiator, ofwel verwarmt het water door "voorverwarmen"
warmtapwaterboiler ...

als je de calorieën uit de bloedsomloop in de stenen haalt,
Het verbaast me niet dat de spoel niet teveel opwarmt ...
kun je me vertellen hoe ik calorieën wissel?
tussen de spoel en je water .. ?? .. reserves? wisselaar. ??
ballon..?


Met vriendelijke groet,

Tikje

Maar geen klopje, ik had een test: (ik had eerder een mondstuk van een meter lang, net bij de uitgang van de poel, op dit mondstuk had ik een koperen buis gewonden.
Deze koperen pijp ging naar een ketel ... en het verwarmde niet veel)
Het was vóór mijn vuurvaste stenen recuperator.
Nu heb ik een koperen spoel in de schoorsteen, die is gemaakt van roestvrij staal en daar wordt het een stuk beter, maar ik heb een beetje condensatie in het roestvrijstalen mondstuk (ik vind het niet erg)
Het defect is dat de koperen spoel vrij snel bedekt wordt met teer en zijn prestaties verliest.
Daarom, omdat je achteraf een stenen open haard hebt, raad ik de spoel binnen niet aan.
Maar er is een eenvoudige oplossing, zelfs twee. (Calorieën herstellen)
1e test, je zet een heel eenvoudige ventilator in de richting van je kachel en observeert de T ° in het huis ... soms zijn we erg verrast.
2e test, je zet de ventilator in de richting van het mondstuk bij de uitgang van de kachel, en je kijkt ook naar de T ° in je kamer ...
Soms is het heel gemakkelijk om veel calorieën te herstellen
voilà
0 x
patkersule
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 29/05/07, 17:12




par patkersule » 06/11/07, 09:11

bedankt voor de antwoorden ...

Ik begreep het risico van koeling van de schoorsteen.

maar voor nu dacht ik erover om een ​​koperen spoel op te winden
soldeer ze op een koperen plaat in normale koorden
allemaal om rond te schuiven (dus buiten) van mijn roestvrijstalen buis.

volgens jou ga ik niet veel calorieën verzamelen .. ??

Ik zeg tegen mezelf dat de koperen plaat zo dicht mogelijk bij het kanaal ligt
zal oppakken, de lassen gaan over naar de vloeistof ...
zou het eens moeten proberen ...

anders zou het volgens u voldoende zijn om rond de kachel te ventileren
in huis circuleren. ??

het eenvoudigste idee zou zijn om in een thermosifon te circuleren
in een radiator in de kamer erboven, als het werkt
Ik zou kunnen overwegen om het tapwater te verwarmen ...

Ik hou van het idee om deze lus op de verwarmingsretour te plaatsen
goed, behalve dat wanneer mijn fornuis werkt, mijn circulator
boiler (olie ook) draait hem niet ... dus geen uitwisseling.
of heb je een specifieke circulator ...?

Tikje
Beeld
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 06/11/07, 09:22

patkersule schreef:bedankt voor de antwoorden ...

Ik begreep het risico van koeling van de schoorsteen.

maar voor nu dacht ik erover om een ​​koperen spoel op te winden
soldeer ze op een koperen plaat in normale koorden
allemaal om rond te schuiven (dus buiten) van mijn roestvrijstalen buis.

volgens jou ga ik niet veel calorieën verzamelen .. ??

Ik zeg tegen mezelf dat de koperen plaat zo dicht mogelijk bij het kanaal ligt
zal oppakken, de lassen gaan over naar de vloeistof ...
zou het eens moeten proberen ...

anders zou het volgens u voldoende zijn om rond de kachel te ventileren
in huis circuleren. ??

het eenvoudigste idee zou zijn om in een thermosifon te circuleren
in een radiator in de kamer erboven, als het werkt
Ik zou kunnen overwegen om het tapwater te verwarmen ...

Ik hou van het idee om deze lus op de verwarmingsretour te plaatsen
goed, behalve dat wanneer mijn fornuis werkt, mijn circulator
boiler (olie ook) draait hem niet ... dus geen uitwisseling.
of heb je een specifieke circulator ...?

Tikje
Beeld

Ja, het idee van de koperen pijp die op de koperen plaat is gesoldeerd, is niet dom, met isolatie erboven.
Als je dat doet, doe het dan met een radiator, in thermosiphon (het is de eenvoudigste) maar ik ben bang dat de thermosiphon niet werkt vanwege de spoel ... Ik heb nooit gewerkt in thermosiphon, dat is maar toch de meest economische.
Ik weet niet hoeveel warmte er uit je kachel komt, maar om mijn eenvoudige idee voort te zetten, is dit het ideale apparaat, op ebay; het is een warmteterugwinunit om op de schoorsteen te installeren. Als je veel verliezen hebt door de schoorsteenkanaal en kies vervolgens het 10KW-model
http://cgi.befr.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... osi_widget
0 x
patkersule
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 29/05/07, 17:12




par patkersule » 06/11/07, 09:32

in werkelijkheid heb ik niet zoveel verlies, in geen geval gemeten ...

de leiding passeert de kamer op de begane grond voordat hij in de oude spint
led steen van het huis ..
dus de pijp verwarmt de kamer ten minste tot het plafond ...

Ik weet het nog niet, maar ik denk dat een spoel van dit type
met een bord kan calorieën herstellen om omhoog te gaan
water bij 40 ° c .. nee .. ?? hoeveel gaat het naar beneden halen
de temperatuur van mijn kanaal ..?

Ik ken dit type wisselaar, van het merk met dezelfde naam ..
mijn zorg is om het maximale aantal calorieën te kunnen gebruiken
bij de kachel in het huis, DRc, 1e en zolder, geïsoleerd maar niet
verwarmd .. parketvloer, olieketel ....

plaats een verwarmingselement in de kachel .. ??
je moet boren en wijzigingen aanbrengen aan de kachel ??
niet het risico willen nemen, volledig in gietijzer,
een leuke kleine godin-kachel (de oude baby godin)

Tikje
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 06/11/07, 09:47

hallo aan jou,
Ik volg je discussie met interesse,

heb je deze ventilator ooit gezien zonder elektriciteit die op een verwarmingsoppervlak staat? elektriciteit wordt opgewekt door een peltier-element.

Beeld
http://www.fluesystems.com/sundries/info/ecofan_technical.htm

voor het verwarmen van sanitair water, dacht ik als een zonnepaneel om een ​​gietijzeren radiator te installeren die zich net achter de kachel bevindt, dat wil zeggen een beetje zoals de leiding in vuurvaste stenen van lejustemieu, maar niet in de schoorsteen, maar in een soort dubbele zak rookkanaal net achter de kachel! dus geen rook die het kruist om te reinigen, omdat het is ingesloten in een rookdichte scheidingswand.
Ik denk dat we de radiator kunnen vullen met vinnen van aarde, materiaal dat zich ophoopt en warmte overbrengt voor een betere transmissie, wat denk je misschien?

Ik ben ook van plan om de laatste als radiator te plaatsen net voordat de ketel koud terugkeert.
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 06/11/07, 10:04

hello,
Ik probeer de ecofan te bestellen, ze maken ook kachelthermometers en andere interessante producten (cement, wieken, T ° C-verf enz ...): maar ze worden alleen in Engeland verkocht! :x


als een leuke importeur dit bericht tegenkomt, laat het me dan weten via MP Ik koop er meteen een, ik denk niet dat ik de enige ben die een leuk product heeft, niet dom!
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 06/11/07, 10:17

Pat, ik ben geen ingenieur, :D
Het enige dat ik kan doen, is mijn vele ervaringen met u delen.
Dus ik vat samen:
Uw Godin, ja, het is mooi, maar het heeft geen dubbele verbranding, geloof ik (een tweede aankomst van hete lucht die onverbrande gassen verbrandt).
Dit is al een grote verspilling van energie.
Verhoog het water tot 40 ° C; het hangt af van de calorieën die verloren zijn gegaan in de schoorsteen en van het oppervlak van de radiator ... daarom moeilijk te bepalen.
Plaats een verwarmingselement in de pan, ik hou er niet van, want als je water in deze recuperator hebt, zul je teer op de recuperator maken en de binnentemperatuur van de pan afkoelen, daarom verder verlagen goede verbranding.
Als het mondstuk dat van de kachel naar het schoorsteenlichaam loopt verticaal is, dan heeft de thermosiphon een goede kans om te werken. (En nogmaals, je moet de diameter van de koperen spoel zien) voor mij, het minimum, in thermosiphon , het is 12 mm, met een stalen radiator van max. 1M vierkant, de twee zijden geteld.
Dus een kleine radiator.
Geen gietijzer, omdat de traagheidstijd om zo'n radiator te verwarmen groot is ... bovendien betekent gietijzeren radiator een grote hoeveelheid water.
Het moet ook gezegd worden dat we bij lage temperatuur de meeste calorieën terugwinnen.
Dus als je de kachel niet wilt veranderen, blijf ik op mijn positie, installeer een lucht, luchtwisselaar (zoals op ebay), de efficiëntie is ZEKER beter en gebruik deze wisselaar om de of de kamer aan de bovenkant te verwarmen, met een leiding (bijvoorbeeld een buis met een diameter van 10 cm)
Maar als u besluit uw idee te volgen, zal ik blij zijn om het resultaat te weten, omdat ik de koperen spoel op mijn boiler had geïnstalleerd die 200 liter is !!!
Dus ik had 200 liter om op te warmen, en jij, met je systeem, heb je misschien 5 liter water om op te warmen (met een radiator met een laag volume).
Als je je idee volgt, en niet het mijne, zul je de kennis van veel mensen verbeteren ... zelfs als het resultaat negatief is.
Nu is het aan jou om te spelen ... spelen, het is menselijk, omdat hij leert :D
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/11/07, 10:23

jonule schreef:als een leuke importeur dit bericht tegenkomt, laat het me dan weten via MP Ik koop er meteen een, ik denk niet dat ik de enige ben die een leuk product heeft, niet dom!


Op est là :) 8) maar het kan een paar weken duren ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 219 gasten