Warmteterugwinning op een fornuis met hout (optimalisatie)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 25/10/13, 14:13

nog een laatste ding voor het opstarten/regelen van de circulatiepomp, je moet een thermostaat in het rookkanaal plaatsen, ik heb er een die van 0 tot 120°C gaat, wat gebeurt er als deze de 120°C overschrijdt? verslechtering van de thermostaatlamp?
zelfs in een “vingermaat”?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/10/13, 15:26

als u de maximale temperatuur overschrijdt, kan deze afnemen ... u zou de documentatie ervan moeten raadplegen: de aanvaardbare temperatuur en altijd iets hoger dan de maximale insteltemperatuur

neem een ​​bolthermostaat die is meegeleverd voor een kookoven: deze ondersteunt een hogere temperatuur ... maar helaas niet erg nauwkeurig bij lage temperaturen

Ik geef de voorkeur aan elektronica: pt100 weerstand als sensor, voor een paar euro kun je er een vinden die bestand is tegen 500°C
0 x
Pat-Garrett
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 09/04/13, 16:47




par Pat-Garrett » 03/02/14, 18:56

Hallo,

Welnu, ik begin aan mijn beurt om een ​​calorierecuperator zoals die aan de oorsprong van dit bericht te bestuderen, eenvoudig zonder watercircuit.

Ik heb een huis van 2 verdiepingen, 90m² + een gelijkvloerse aanbouw met de badkamer.
Een Jotul F500-kachel, teruggevonden bij LBC, het kanaal is nieuw in dubbelwandig roestvrij staal vanaf de vloer.

Het is een oud huis, houten vloer + parket op de vloer, de isolatie is gemiddeld, muren van 40 cm baksteen + coatings + BA13 binnennis.
De plafondhoogte ligt tussen 3 en 3m50.
De ramen zijn uiteraard veranderd.

De kachel staat bijna centraal, naast een oude deur, ik heb de onderkant afgesloten om opslagruimte te maken voor het hout en de bovenkant open gelaten zodat de warme lucht circuleert en de trap op stijgt om de vloer te verwarmen.

Enkele cijfers om onderstaande foto’s beter te kunnen lezen:
de kachel heeft een achteruitgang.
De leiding bevindt zich 27,5 cm van de muur en 110 cm van de rechtermuur

Beeld

Beeld

Beeld

Is het een probleem om een ​​warmteterugwinning te maken waarbij de warme lucht op 90° naar rechts circuleert of is het een groot probleem?
Zo ja, op welke maximale lengte is 110 cm teveel?
Ik zou stenen van één dikte maken, noodzakelijkerwijs vuurvast als ik het goed begreep.

Ik zou natuurlijk graag traagheid willen winnen voor de nacht, de kamer is bijvoorbeeld 's ochtends groot en koud. :)

Vertel me wat je denkt !
Dank u bij voorbaat
Tikje
0 x
Pat-Garrett
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 09/04/13, 16:47




par Pat-Garrett » 01/04/14, 17:33

Oké, dat is niet erg nauwkeurig. :)
Het idee zou een accumulator als deze zijn:

Beeld
:D

Anders kleine correctie is het eerder 80m² op twee niveaus dus 160m²... : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 358 gasten