Presentatie: Aanpassingen ketels ÖkoFEN

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 18/11/12, 09:46

manet42 schreef:
Ik heb deze editie van de montagehandleiding niet, ik zal morgen zien of mijn Alpha 2 circulatiepomp van gründfos modulatie accepteert.

Is het een speciale circulatiepomp in uw huis?


1) Is het een nieuwe montagehandleiding of de onderhoudshandleiding???

2) Vergeleken met wat ik in 2008 heb meegemaakt, vind ik dat Okofen enorme vooruitgang heeft geboekt op het gebied van de duidelijkheid van de handleidingen. Het is des te onaanvaardbaarder dat "professionals" nog steeds vals spelen!

3) Ik heb de stroomaanpassing op mijn CESI-circulatiepomp. Het is een "beest" Wilo. Ik geloof dat deze regeling simpelweg wordt gedaan door de stroom te "micro-choppen" ... Het is niet zoals de "turbo met variabele geometrie" een aanpassing van de vinnen of iets dergelijks ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 18/11/12, 13:39

Dit is de nieuwe montagehandleiding voor professionals, ik vond hem net op okofen.fr.
Ik heb het net geprobeerd, niet overtuigend :onheil:
Bij elke puls herhaalt de circulator de programma's met 3 snelheden (met indicaties 8W, 16W, 22W) + auto-adapt alvorens op snelheid 1 te gaan, er wordt zelfs overgeschakeld naar 88W!
Ik weet niet zeker of hij van hasj houdt.
Dus ik heb het teruggezet zoals voorheen, omdat het werkte.
0 x
Voortdurend proberen, we eindelijk slagen. Dus meer het niet lukt, hoe groter de kans is dat het werkt.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 18/11/12, 15:45

Het gaat misschien beter met de domste circulator die mogelijk is: die met slechts 3 handmatige snelheden. Daar, de jouwe, als het een "zelfaanpassing" heeft, moet het het inderdaad "serieus!" Destabiliseren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
garania
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 75
Inschrijving: 25/09/11, 11:02




par garania » 20/11/12, 11:11

dat was het, het is koud (-2° vannacht)! met mijn nieuwe instellingen (verhoogd van 15 naar 12kW) en verander de T°C van de ketel van 60° naar 64°, in de afgelopen 24 uur heb ik 5 cycli gehad, in 13 uur..... d.w.z. 2u30 cyclustijd. (Ik zal mijn rondingen controleren, maar naar mijn mening moet ik een rgos-cyclus van ongeveer 6 uur hebben)


Dat had ik vorige winter toen het -25° was... dus ik ben een beetje bang voor T°C van -10°, maar het is waar dat ik laag moduleer, vaak geeft de P162 aan tussen 3 en 7, zelfs rond de 69°C. Dus ik kan me voorstellen dat het niet te veel moet verbruiken.
Kunnen we de link kennen die de waarde van de P162 verbindt met het verschil in verbruik? gerelateerd aan het aantal omwentelingen van de schroef? op zijn snelheid?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/11/12, 18:43

1) frequente en toch ongegronde angst: een ketel verbruikt wat het huis verliest. Niet meer (anders is het te warm en weet je het meteen). Niet minder (anders is het te koud en weet je het net zo snel).

Vertrouw op de 1e wet van de thermodynamica: er gaat geen energie verloren, er wordt geen energie gecreëerd.

Dat wil zeggen: er gaan zoveel pellets in uw ketel (waardoor ze goed verbranden) en er komen evenveel calorieën in uw huis (waardoor ze worden afgevoerd)!

Dus een gegeven huis, met een binnentemperatuur van 20°, zal bij -20° uitwendig het dubbele verbruiken van wat het verbruikt bij 0°.

Het is wiskundig, dom als kool en ... niet te stoppen.

Als de ketel continu voor 50% draait terwijl hij continu voor 100% draait bij -20° zou dat normaal zijn.

2) Het modulatieniveau (P162) beïnvloedt zowel de duur van de schroefimpulsen (tijd waarin de motor draait die de schroef draait) als de duur van de pauzetijden. Hij speelt ook op de ventilator...
0 x
Bunny67
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 29/06/12, 12:32




par Bunny67 » 20/11/12, 19:16

Did67 schreef:1) frequente en toch ongegronde angst: een ketel verbruikt wat het huis verliest. Niet meer (anders is het te warm en weet je het meteen). Niet minder (anders is het te koud en weet je het net zo snel).

Vertrouw op de 1e wet van de thermodynamica: er gaat geen energie verloren, er wordt geen energie gecreëerd.



Het is waar dat het een frequente angst is, en ik deel het, ik heb soms deze angst, omdat mijn ketel pas een maand draait.
Omdat ik nog geen terugblik heb en alleen uitga van schattingen, stel ik mezelf vaak vragen....
Maar aangezien ik hetzelfde verwarm als voorheen met stookolie, zou ik niet voor verrassingen komen te staan, behalve op een goede manier gezien het geschatte rendement van mijn oude ketel (70% grand max) : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/11/12, 09:02

Slaap zacht en we hebben het er in het voorjaar weer over!!!

[verwaarloos echter niet het effect van "omdat het groener en goedkoper is, verwarmen we wat meer, nemen we wat minder zorg..."; ondanks alles zijn de omrekeningen 1 l stookolie = 2 kg pellets er echter bijna; het bleek altijd; geen reden voor jou om de uitzondering te zijn!]

Het moet duidelijk zijn dat we verhuizen van een op brandstof gestookte ketel die niet moduleerde, dus toen het begon, spuwde de hele tijd 22 kW, naar een ketel die misschien continu of bijna draait, maar met vermogens zo laag als 4 kW (dus 6 uur bij 4 kW = 1 uur bij 22 of bijna !!!!). In het begin is het moeilijk om eraan te wennen, psychologisch!
0 x
Avatar de l'utilisateur
garania
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 75
Inschrijving: 25/09/11, 11:02




par garania » 09/12/12, 20:00

helemaal mee eens, goede uitleg.
Sinds mijn aanpassingen heb ik cycli van ongeveer 1u40, maar bijvoorbeeld op 1 december heb ik maar 4 starts!
De vergelijking van de curves van deze datum met vorig jaar (oude instellingen) en een dag bij equivalente buiten t°c (-5°C) laat de verschillen goed zien!
Ik zal ze in een toekomstige post bij hen voegen, omdat ik momenteel midden in de Indonesische jungle (Sumatra) ben en een zeer lage snelheid heb die elke download verhindert!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 10/12/12, 09:35

Wat bedoel je met ???? Dat ze zo wild zijn dat ze niet eens een Okofen-ketel hebben???????? [humor! humor!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
garania
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 75
Inschrijving: 25/09/11, 11:02




par garania » 11/12/12, 15:16

de wereld is slecht gemaakt, we verbranden energie om onszelf te verwarmen en hier om af te koelen, het is zelfs 's nachts 30°...
Ik vind dat de commerciële Okofen hier geen goed inkomen moet verdienen!!!
0 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 343-gasten