Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par dede2002 » 28/09/19, 10:30

Concurrentie, of de marges van handelaren?
Gezien de cijfers zijn pellets van 10 jaar twee keer zo duur in Zwitserland dan in Frankrijk. En nu, ondanks een daling aan de ene kant en een stijging aan de andere kant, zijn ze zelfs duurder in Zwitserland ...
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par moinsdewatt » 28/09/19, 21:26

Het verbruik van houtpellets in Frankrijk is 1,5 miljoen ton in 2018 gepasseerd

Geplaatst door Frédéric DOUARD

Sinds 2004 is de reputatie van houtpelletverwarming in Frankrijk snel gegroeid en is het aantal gebruikers toegenomen. Inderdaad, 95% van de gebruikers beveelt deze verwarmingsmodus aan, dit draagt ​​bij aan een positief imago en een ontwikkeling van de omzet.

En aan het einde van 2018 werden de balken van een miljoen geïnstalleerde apparaten en anderhalve miljoen ton overschreden!

De productie en consumptie van houtpellets in Frankrijk

Op de Franse markt vordert de productie van granulaat en kan worden gesproken van een voldoende automarkt. Het verbruik was 1,56 miljoen ton in 2018, een toename van 8%. Import en export hebben, zoals elk jaar, de rol van aanpassingsvariabele gespeeld.

Beeld

De invoer steeg met 3,7% om 275 000 ton te bereiken. Ze vertegenwoordigen 17,6% van het nationale verbruik, dat stabiel is in vergelijking met voorgaande jaren. Franse producenten exporteerden 190 000 ton pellets.

Verkoop van 2018 pelletapparaten in Frankrijk

De omzet blijft stijgen: + 14% voor pelletkachels en + 44% voor ketels. Kachels vertegenwoordigen nog steeds 90% van het aantal verkochte pelletapparatuur. De toename van de verkoop van ketels wordt met name verklaard door de introductie van aantrekkelijke overheidssteun om uit stookolie te komen en de keuze voor hernieuwbare energie aan te moedigen: CITE uitgebreid tot de installatiekosten en de kosten voor de ontmanteling olietank, "Energiebesparende boost", verhoging van de conversiepremie (volgens test), enz.

Waarom gaat de verkoop van houtpellets voorbij aan log-apparaten?

De Franse houtpelletindustrie is verheugd vast te stellen dat de verkoop van pelletkachels en ketels aanzienlijk is gestegen (respectievelijk + 12% en + 44%) en dat zij voor het eerst in 2018 die van logs (exclusief inserts).

Als de verkoop van pelletapparatuur die van het houtblok overtreft (exclusief wisselplaten), komt dit omdat deze hightech brandstof niet alleen een grote reputatie heeft verworven en zeer wordt gewaardeerd: het biedt onderscheidende voordelen die voldoen aan de behoeften van consumenten in termen van comfort, gebruiksgemak, betrouwbaarheid en prestaties. Het reageert ook op een sterk milieuprobleem, omdat het een extreem lage uitstoot van deeltjes heeft.

Houtpellets zijn inderdaad de ideale brandstof voor een optimale verbranding. Het is een homogene en droge brandstof (vochtigheid lager dan 10%) met een hoge calorische waarde (gemiddeld 4800 KWh / t). De geautomatiseerde verbranding maakt het mogelijk om precies het volume brandstof en zuurstof te brengen (moeilijker te bereiken met een handmatige belading). Hoewel de houtblokken al zeer efficiënt zijn en de houtblokken nu effectieve kwaliteitslabels hebben, zijn de pellets onverslaanbaar in termen van vochtigheid en de homogeniteit van de brandstof.

De recente studie uitgevoerd door INERIS "Leer emissiestudies naar de verbranding van hout in huishoudens" bevestigt zijn elementen. Het merkt op dat het verbeteren van verbrandingsomstandigheden een essentieel punt is voor het verminderen van vervuilende emissies. In feite vindt gedurende een volledige cyclus ongeveer 80% van vervuilende emissies plaats tijdens 10 tot 15 minuten na de koude ontsteking van de eerste lading hout of heet van de volgende ladingen hout (herladen). De factoren die de emissies beïnvloeden, zijn de vochtigheid van het hout, de bedrijfssnelheid van het apparaat (vermogensoptimalisatie), de belasting en kwaliteit van het gebruikte hout, de trek en de veroudering van de apparaten. Uit milieuprestatie-evaluatietests is gebleken dat een aantal technologieën kan worden gebruikt om vervuilende emissies te minimaliseren.

.......

1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par moinsdewatt » 28/09/19, 21:27

Nieuws dat goed past bij de post hierboven.

Cogra verbindt 11 miljoen aan een houtpelletfabriek

SYLVIE BROUILLET Nieuwe fabriek op 09 / 09 / 2019

Aangedreven door een bloeiende markt, zal de houtpelletfabrikant Cogra uit Mende (Lozère) een fabriek op zijn site in Craponne-sur-Arzon, in de Haute-Loire, bouwen voor 11 miljoen euro. Geleverd in de 2020-zomer brengt het de totale productiecapaciteit op 200 000 ton per jaar.

Beeld
Cogra start de bouw van een nieuwe houtpelletfabriek met een productiecapaciteit van 75 000 ton per jaar in Craponne-sur-Arzon (Haute-Loire)

Fabrikant van houtpellets geboren in Mende (Lozère) in 1982, Cogra zal de bouw van een nieuwe fabriek starten met een productiecapaciteit van 75 ton per jaar in Craponne-sur-Arzon, in de Haute-Loire, om "grijp de groeimogelijkheden van de markt", zegt voorzitter en CEO Bernard Chapon.

Het zal naast een bestaande productiesite (50 000 ton) worden gebouwd in ruil voor een investering van 11 miljoen euro. 12-posities worden gemaakt om het uit te voeren.

De grondwerken gaan binnenkort van start en na enkele maanden werken zou de nieuwe fabriek in de zomer van 2020 moeten openen. Er zal een voorbreekstation worden geïntegreerd en de productielijn zal voorrang geven aan chips. "Craponne-sur-Arzon is ideaal gelegen, onderstreept Bernard Chapon. De aanvoerradius is slechts zes kilometer en zal verder worden verkleind door de toekomstige opening van een nieuwe zagerij van een historische partner."

De toekomstige fabriek zal de totale productiecapaciteit op 200 ton brengen, want het bedrijf Lozère beschikt ook over een eenheid van 000 ton in Séverac d'Aveyron die wordt voorzien van hout uit de bossen van Lozère en Tarn. "Vandaag produceren we ongeveer 75 ton, berekent Bernard Chapon. We verwachten snel de 000 ton te halen. De Franse binnenlandse verwarmingsmarkt is erg goed. Een paar jaar geleden was er vraag naar aanbod." vandaag vraagt ​​de vraag om productie. "

De kmo is sinds 2011 genoteerd op Euronext Growth en stelt momenteel 48 mensen te werk, waaronder 16 in Mende, dat een goed gepositioneerd hoofdkantoor blijft tussen de twee industriële sites. Cogra rapporteerde voor het boekjaar 2018-2019 (afgesloten in juni) een omzet van 24,4 miljoen euro, een stijging van 11%. De verkoop van pellets steeg met 9% tot 19,9 miljoen euro en de distributie van kachels en ketels met 35% tot 4,1 miljoen euro. EBITDA bereikte 10%. "In de toekomst zijn we van plan dit cijfer vast te houden of zelfs te consolideren", zegt Bernard Chapon.


https://www.usinenouvelle.com/article/c ... is.N881995
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Did67 » 11/05/21, 10:48

Voor degenen die de "finesse" van alles wat op internet wordt geschreven, willen confronteren met de ware realiteit van de feiten: ik heb zojuist mijn bestelling dit jaar bevestigd, aan 210 € / t voor 8 ton (ik heb een grote silo ; Ik vul beide in, voor twee winters) ... Of € 1, inclusief belasting, inclusief lossen (blazen).

Dertien jaar geleden schreef ik op de eerste pagina van deze thread: " Ik heb zojuist (10 januari) 8020 kg gekocht voor een all-inclusive factuur inclusief btw van € 1. Los, opgeblazen in mijn silo. "
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par moinsdewatt » 13/05/21, 11:05

CP 20/07/2020: Markt voor verwarming van houtpellets in Frankrijk 2019-2020

De cijfers voor de activiteit “Houtpelletverwarming” in 2019 waren zeer hoog
bevredigend. Het park blijft zich ontwikkelen. Tegenwoordig zijn dat 1,11 miljoen huishoudens
verwarm met houtpellets.
In 2019 kende de pelletketel een uitzonderlijk jaar met + 106%
van verkochte onderdelen. Deze goede resultaten zijn grotendeels te danken aan staatssteun voor
huishoudens aanmoedigen om hun oude oliegestookte ketels te vervangen. De ketel op
houtpellets komen inderdaad tegemoet aan de behoeften van gebruikers die op zoek zijn naar verwarming
automatische centrale die ook voor sanitair warm water zorgt. Fornuis verkoop
pellets bleven stabiel in 2019. Dit type apparaat vertegenwoordigt desondanks 90%
van de markt voor houtpelletsverwarming.
Wat de productie van pellets betreft, bereikte dit in 1,6 2019 miljoen ton.
Frankrijk blijft met een lichte consumptie op het model van zelfvoorziening
groter dan productie. Import-export is een aanpassingsvariabele die beperkt blijft
(tussen 15 en 20%) en wordt voornamelijk met buurlanden gespeeld.
De cijfers voor begin 2020 waren veelbelovend. De gezondheidscrisis heeft
onvermijdelijk vertraagde activiteit. Post-covid-cijfers nemen weer toe, maar de
zichtbaarheid blijft verminderd.

............
Pelletproductie en consumptie
De productie van pellets bleef groeien van 1,5 miljoen naar 1,67 miljoen.
Het verbruik was iets hoger dan de productie, maar Frankrijk blijft op een model
zelfvoorziening. Vooral omdat de productiecapaciteit niet wordt bereikt. Ze zou er zijn
laag woord van 2 miljoen ton (capaciteit van fabrieken en grondstoffen) en
nieuwe fabrieken zullen de komende 12 maanden openen. Import-export blijft
beperkt (tussen 15 en 20%) en vormt een cyclische aanpassingsvariabele.
Export en import gebeurt voornamelijk met de buurlanden: België,
Spanje of Duitsland voor import en Italië voor export.
Focus 2020 voor de productie en distributie van granulaat
Energie is een basisgoed, daarom maakt deel uit van de
professionals en in het bijzonder distributeurs hielden hun activiteit tijdens de crisis vast
sanitair. Zelfs als sommige productie-installaties hun activiteit af en toe hebben vertraagd,
de huidige voorraad pellets is voldoende om het komend seizoen aan te pakken.

Beeld

.................

https://www.propellet.fr/templates/prop ... 202020.pdf
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 07/01/22, 12:40

Het is niet verwonderlijk dat de prijs van pellets ook is geëxplodeerd om die van gas te volgen ...

De zak van 15 kg ging van gemiddeld 3.5 € (we konden een paar jaar geleden 2.7 in de uitverkoop vinden) naar 5.9 € ... dat is slechts + 70% ...

Screenshot 2022-01-07 om 12-31-01 Brandhout, houtpellets, pellet, aansteker Castorama.png


Wat goed is, is dat het 5.9 € is voor alle merken ... Zei je commerciële overeenkomst? : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

Dus journalisten, fabrikanten en dealers proberen excuses te vinden en nianiania en nianiania ...

Genre "er is meer vraag, er zijn spanningen op de bron, oh nee je begrijpt het ook, het is de schuld van de covid, de opsluiting zorgt ervoor dat mensen zich thuis meer verwarmen..."

Bla, bla, bla, shit (zie de productiecurves hierboven), de enige waarheid is dat ze er gewoon niets om willen geven en zich aansluiten bij de toename van het gas ...

Zoals de verkopers van FFP2: ik heb deze zomer 2 dozen van 20 tot 7,9 € gekocht ... hoeveel vandaag sinds de neuneus begreep dat chirurgie onzin is?

Ach, het kapitalisme is mooi...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 07/01/22, 12:45

Did67 schreef:Voor degenen die de "finesse" van alles wat op internet wordt geschreven, willen confronteren met de ware realiteit van de feiten: ik heb zojuist mijn bestelling dit jaar bevestigd, aan 210 € / t voor 8 ton (ik heb een grote silo ; Ik vul beide in, voor twee winters) ... Of € 1, inclusief belasting, inclusief lossen (blazen).

Dertien jaar geleden schreef ik op de eerste pagina van deze thread: " Ik heb zojuist (10 januari) 8020 kg gekocht voor een all-inclusive factuur inclusief btw van € 1. Los, opgeblazen in mijn silo. "


Dus 215 all inclusive in 2021. Hoeveel Didier deze winter? Als je moest invullen?

5.9 € voor 15 kg dat maakt een prijs per ton van 400 € ... in bulk zou je het ongeveer 300 € moeten aanraken, stel ik me voor?

Bij 5 kWh per kg maakt dat een prijs van energie kWh van 400/5000 = 8 cent ... of 0.8 € / L gelijkwaardige stookolie (hoeveel is het?)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Did67 » 07/01/22, 13:12

Het nummer is het nummer dat u aanhaalt. Ik tank in het laagseizoen (bestelling in mei voor zomerleveringen; dit jaar was de levering vertraagd in september, maar de bestelprijs geldt). Ik heb een silo van bijna 9 ton, waarmee ik twee winters kan doorbrengen.

De factuur is € 1 inclusief alle belastingen, voor 671,80 t geleverd. Of rond de € 7,780 per ton.

Maar daar ging het niet om. We hebben hier een eenvoudig, precies voorbeeld, waar we de onzin kunnen zien die op deze site wordt verteld. Ik ga niet alles nog een keer lezen. Ik heb destijds mijn keuze gemaakt. En het was de juiste. Ondanks deze onzin...

Ik herinner me heel goed de visionaire opmerkingen van bepaalde "economen van mijn twee", prepuberale antikapitalistische post-tieners (ik doel niet op iemand in het bijzonder, maar met deze uitdrukking beschrijft een beweging die hier heel aanwezig is) die me vertelden dat "van alle manier , zou de prijs van pellets die van aardolie volgen "(geformuleerd in een of andere vorm, het kwam terug), toen ik hier mijn plan noemde om op pellets over te schakelen. Kortom, het bekende: "shit bedrijf", maar "bovenal niets veranderen, als het eenmaal werkt", "hoe dan ook, het zal nooit werken!"

We zouden veel zonen kunnen reviewen. Ik zal liefdadig zijn. En noem er geen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 07/01/22, 13:26

Nou, als ik op dit moment de zakken van 15 kg voor 5.9 € zie ...

Sorry Didier maar de "puistige anti-kapitalistische tieners*" hadden een korreltje zout... in hun onzin...

In tegenstelling tot wat wordt beweerd, is er geen spanning op de productie gezien de capaciteiten die zijn ingevoerd (zie meerdere curven hierboven) ...

Mijn vraag was dan ook om te weten hoeveel de geleverde ton pellets erin zat Januari 2022 bij de leverancier die het een jaar geleden voor 215 € bij u heeft afgeleverd ... Als je niet hebt opgeladen, kun je het niet weten.

Dat is alles ... Ik zal dezelfde vraag opnieuw stellen wanneer het tariefschild op de gasprijzen in Frankrijk binnen enkele maanden wordt opgeheven (het zal pijn doen, zonder schild staan ​​ze op + 800% in België)

In alle gevallen blijven de pellets economisch interessant in vergelijking met andere energieën, maar ik wijs er alleen op het economisch voordeel neemt af ... en niet om GOEDE REDENEN

Verwarmen met hout en pellets is ook een bepaalde vorm van verzet en moreel engagement ... meer gelokaliseerde productie en, voor zover ik weet, is er geen oorlog en dood voor zaagsel! : Mrgreen:

* Ik weet dat ik niet van mijn Didi-leeftijd ben, maar toch tieners, weet je het zeker? : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Did67 » 07/01/22, 13:28

Christophe schreef:
Bla, bla, bla, shit (zie de productiecurves hierboven), de enige waarheid is dat ze er gewoon niets om willen geven en zich aansluiten bij de toename van het gas ...

Zoals de verkopers van FFP2: ik heb deze zomer 2 dozen van 20 tot 7,9 € gekocht ... hoeveel vandaag sinds de neuneus begreep dat chirurgie onzin is?

Ach, het kapitalisme is mooi...


Ik heb het ergens geschreven, lang geleden: er zijn twee pelletmarkten. Waaronder die van mobiele telefoons waarvoor het soms een toonaangevend product is, soms een gondelkop om de zakken te vullen (waar de prijs per kilo van het familiepakket of van de "batch van 3" hoger is dan hetzelfde pakket alleen lager geplaatst ).

Dat gezegd hebbende, kan ik bevestigen dat we momenteel getuige zijn van een uitbraak.

2022-01-07_13h25_49 Pellets.png
2022-01-07_13h25_49 Pellets.png (39.99 KiB) 4396 keer bekeken


Ik bestelde precies in het "gat" van 2021.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 456-gasten