Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/05/08, 15:49

Remundo schreef:
En deze zonnekoning ligt aan de oorsprong van alle vormen van energie op aarde, behalve die van getijden en geothermische energie:

@+


En kernenergie, kameraad. Nucleair!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16175
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 28/05/08, 17:24

Ah! Goede opmerking Did67...

Zware en splijtbare radio-elementen zoals plutonium of uranium zijn afkomstig van sterren en verspreiden zich vervolgens hier en daar.

Misschien komen ze niet allemaal van de zon...

Kernenergie is zeer goed op het gebied van CO2-uitstoot en energieonafhankelijkheid korte termijn...

MAAR er is een opkomende uraniumpiek vergelijkbaar met de piek die we momenteel kennen over olie, over 100 of 200 jaar, afhankelijk van het succes van de veredelingstechnieken en het energieverbruik. Bovendien zal de zeer inhomogene ligging van mineralen dezelfde geopolitieke spanningen op het gebied van energie veroorzaken als die van olie.

Bovendien zijn nucleaire technologieën zeer lastig:
- ongecontroleerd afvalbeheer op middellange tot lange termijn
- wapenwedloop: vuile bom voor terroristen, kernkoppen, waterstofbom (weet je van fusie en huidige hyperprojecten? Z-Machine, ITER, Mégajoule...)

Er bestaat echter een overvloedige en perfect schone thermonucleaire fusie-energie, uitstekend gedistribueerd en anti-militaristisch, we nemen het elke ochtend onder ogen als de zon opkomt... Blijkbaar zijn we er een beetje verblind door : Idee:

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/05/08, 18:53

Remundo schreef:Geplaatst op: woensdag 28 mei 2008, 17:24 Berichtonderwerp:

-------------------------------------------------- ------------------------------

Ah! Goede opmerking Did67...

Zware en splijtbare radio-elementen zoals plutonium of uranium zijn afkomstig van sterren en verspreiden zich vervolgens hier en daar.

Misschien komen ze niet allemaal van de zon...

Kernenergie is zeer goed wat betreft CO2-uitstoot en energie-onafhankelijkheid op korte termijn...

MAAR er is een opkomende uraniumpiek vergelijkbaar met de piek die we momenteel kennen over olie, over 100 of 200 jaar, afhankelijk van het succes van de veredelingstechnieken en het energieverbruik. Bovendien zal de zeer inhomogene ligging van mineralen dezelfde geopolitieke spanningen op het gebied van energie veroorzaken als die van olie.

Bovendien zijn nucleaire technologieën zeer lastig:
- ongecontroleerd afvalbeheer op middellange tot lange termijn
- wapenwedloop: vuile bom voor terroristen, kernkoppen, waterstofbom (weet je van fusie en huidige hyperprojecten? Z-Machine, ITER, Mégajoule...)


@+


Het was voor de juistheid van de verklaring. Ik heb niet geschreven dat ik er voor was (zelfs als ik het gebruik zonder het uit eigen vrije wil te weten).
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 28/05/08, 22:23

Voor één keer ben ik het niet alleen met je eens, Remundo, maar overbied ik je zelfs!
Kernenergie is zeer goed wat betreft CO2-uitstoot en energie-onafhankelijkheid op korte termijn...

In tegenstelling tot wat voortdurend wordt beweerd, bestaat er geen Franse energie-onafhankelijkheid op nucleair gebied, aangezien radioactieve brandstoffen worden geïmporteerd, op dezelfde manier als olie of gas. Zoals u terecht zegt, zijn deze brandstofreserves bescheiden, vooral als Anne Lauvergeon blijft proberen haar elektriciteitscentrales naar de Chinezen te 'pushen'!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 28/05/08, 22:52

Hallo Ahmed

Volgens een kennis die een paar jaar geleden in de kernenergie werkte, zijn de uraniumvoorraden (mijnen) in Frankrijk relatief groot. We zouden het jarenlang kunnen doen zonder ze te importeren. Maar dit is informatie die niet aan het publiek wordt gegeven. Het importeren van dit metaal is puur strategisch, en dan is het gemakkelijker om Afrikanen zonder bescherming te laten sterven in verrotte mijnen dan in ons land, dat naar hun smaak te veel georganiseerd is in vakbonden. :onheil:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 26/08/08, 00:40

Update van de curve en links op de 1e pagina:

Beeld

Als we deze curve zien, vragen we ons af waarom er in Frankrijk niet meer pelletketels zijn geïnstalleerd...

Oh ja, ik vergat de elektronucleaire lobby en zijn machtige bondgenoot: ADEME... die warmtepompen nog veel meer promoot... Misschien hebben we niet genoeg hout in Frankrijk (1e bos van Europa...)

Jammer dat er geen elektriciteit is op deze curve...maar in Duitsland (net als in België) zijn de prijzen erg geregionaliseerd, dus het is moeilijk om te doen....Ik zorg ervoor!
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 26/08/08, 01:04

Kunt u niet-Duitstaligen eraan herinneren waar de verschillende curven mee corresponderen?
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 26/08/08, 01:09

Oeps sorry, dan op volgorde:

- groen, holzpellet = houtpellets
- Rood = stookolie Heizöl
- Geel = erdgaz aardgas

Ik zet dit op de eerste pagina en voeg elektriciteit voor Frankrijk toe op 1 manieren:

a) directe convector
b) PAC met COPA van 3

Uitgaande van een gemiddelde kostprijs per kWh van € 0.1 (inclusief abonnement), maar ik ben er niet zeker van dat dit voldoende is in het geval van a) (abonnement kan hoger zijn)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 26/08/08, 01:27

voila:
Beeld

De warmtepomp lijkt op dit moment interessant maar dat komt omdat de elektriciteit van EdF niet tegen de juiste prijs betaald wordt (en rekening houdend met de levensduur van de warmtepomp en het onderhoud valt het verschil weg)!!

In ons land (provincie Lux in België) bedraagt ​​dit bijvoorbeeld 0.25 €/kWh en in dit geval moet u de kosten van de warmtepomp vermenigvuldigen met 2,5 zodatwe zouden volgens de verkopers 82,5 op de juiste schaal krijgen voor zogenaamde "gratis" energie!!! :onheil:

En dan te bedenken dat bepaalde kazernes PAC's in het gebied installeren... onzin!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 26/08/08, 14:10

Christophe schreef:De warmtepomp lijkt op dit moment interessant maar dat komt omdat de elektriciteit van EdF niet tegen de juiste prijs betaald wordt (en rekening houdend met de levensduur van de warmtepomp en het onderhoud valt het verschil weg)!!


Twee opmerkingen:

1) zelfs met een warmtepomp is het verschil "pellets" / "elektriciteit" verwaarloosbaar; daarom kan iedereen kiezen tussen 80% kernenergie / 100% biomassa!

2) Ik zou de gemiddelde kosten van de elektrische kWh thuis berekenen, want wat we in Frankrijk vergeten is alles wat in de tweede rechthoek onderaan op onze rekeningen staat: de belastingen hiervoor, daarvoor, dit en dit (gemeenten, distributiediensten, promotie van dit en dat)... Ik meen me te herinneren dat dit mijn factuur bijna verdubbelt en dat we uiteindelijk nog ver verwijderd zijn van de € 0,13 per kWh die in de tarieven voorkomt...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 339-gasten