Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 27/05/08, 19:21

Did67 schreef:Bovendien ben ik er ook sterk van overtuigd dat we de energiebronnen zullen moeten diversifiëren. "Logisch gezien zou olie de voorkeur hebben voor mobiel gebruik, omdat het de brandstof is met de hoogste energiedichtheid, inclusief voertuigen... Er zal niet langer één oplossing voor alles zijn... Ik denk dat het verstandig is om anders te gaan denken en zoek niet langer naar “DE” universele oplossing.


+1 Ik heb hier niet zo lang geleden een artikel over geschreven:
De energiemix, DE oplossing van de toekomst?

Het probleem is dat huidige investeerders en besluitvormers te vaak denken in termen van een opvolger van de oliekoning... alles of niets redenering...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/08, 19:25

Remundo schreef:Hallo iedereen,

Mooie geruststellende afbeelding voor... de Duitsers. Hypergeïndustrialiseerd, met een hoogontwikkelde houtcultuur (in de 2e betekenis van het woord).

Misschien kunnen deze effecten zich voortzetten in de Elzas/Lotharingen/Jura, maar zeker niet in heel Frankrijk, dat begint met bijna nul pellets, zowel om het materiaal als de brandstof te leveren? :|


Het is waar.

Bezorging is gratis over afstanden van 200 km, wat een mooie straal is. Dat is het enige goede nieuws... Bovendien kost transport geld.

Frankrijk heeft ongeveer evenveel bos als Duitsland. Dit zou een droom werkelijkheid maken...

Maar het feit dat een pelletsector er in de Elzas nog steeds niet in is geslaagd een grote vlucht te nemen, maakt ons meer dan pessimistisch over de mogelijkheden van bepaalde fabrikanten om deze kansen te grijpen.

En als je de onzin van een groot aantal vakmensen over pelletverwarming hoort, hoef je alleen maar in alcoholisme te verzinken!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 27/05/08, 19:27

Did67 schreef:Frankrijk heeft ongeveer evenveel bos als Duitsland.


Ja, maar Frankrijk heeft ook veel meer paddestoelwolken : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/08, 19:34

Christophe schreef:+1 Ik heb hier niet zo lang geleden een artikel over geschreven:
De energiemix, DE oplossing van de toekomst?

Het probleem is dat huidige investeerders en besluitvormers te vaak denken in termen van een opvolger van de oliekoning... alles of niets redenering...


Vaak delen wij dezelfde mening!!!

Investeerders en beslissers, maar ook de "iedereen" zijn op zoek naar “DE” unieke, gemakkelijke, onbetwistbare, universele oplossing (zoals olie dat bijna een halve eeuw lang was). Beleggers volgen de markten, dat wil zeggen de beslissingen van consumenten. De besluitvormers, hun probleem is dat zij politici zijn, dus lobby's, opportunisme, rook en spiegels, op korte termijn herkozen worden... Hier worden de zaken ingewikkeld. Dus ik probeer iedereen te overtuigen!


Moraal: we moeten mensen leren verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen en niet te wachten tot besluitvormers beslissen. Of wees ieder uw eigen beslisser in wat u aangaat... Uitgebreid programma. Maar een motivatie om de forums. Het internet is een van de instrumenten van deze evolutie!!!
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 27/05/08, 21:16

Bovendien ben ik er ook sterk van overtuigd dat we de energiebronnen zullen moeten diversifiëren. "Logisch gezien zou olie de voorkeur hebben voor mobiel gebruik, omdat het de brandstof is met de hoogste energiedichtheid, inclusief voertuigen... Er zal niet langer één oplossing voor alles zijn... Ik denk dat het verstandig is om anders te gaan denken en zoek niet langer naar “DE” universele oplossing


Wat de olie betreft, het was een grapje; het is waarschijnlijk zelfs duurder dan stookolie.

De enigen die dat kunnen zijn de jongens in het Zuidwesten die hun eigen HVB maken en daar hun dieselmotoren mee laten draaien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 28/05/08, 07:32

Did67 schreef:Maar het feit dat een pelletsector er in de Elzas nog steeds niet in is geslaagd een grote vlucht te nemen, maakt ons meer dan pessimistisch over de mogelijkheden van bepaalde fabrikanten om deze kansen te grijpen.


De nabijheid van Duitsland is een ernstige handicap. In feite hadden ze de tijd om het proces onder de knie te krijgen en momentum te krijgen. zij bevoorraden de markt tegen vrij lage prijzen. In deze omstandigheden is het moeilijk om vanaf nul een nieuwe activiteit op te starten, zowel qua uitrusting als qua knowhow.

Ook zou ik minder pessimistisch zijn over de meer centrale regio's, waar producenten met minder concurrentie te maken zullen krijgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16116
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 28/05/08, 10:39

Did67 schreef:Europa herziet zijn standpunt over het potentieel van biobrandstoffen. Sommige projecten lijken mij niet ver van de bevriezing (vooral om economische redenen, meer dan om ethische redenen – tegen de prijs van granen is de geproduceerde bio-ethanol eenvoudigweg niet concurrerend, zelfs niet met benzine tegen de huidige goudprijzen! Ik heb het over Europa, niet over uitgebreide productie in Brazilië of de VS).

Zal blijven potentieel van biobrandstoffen van de tweede generatie (afval terugwinnen - rietjes, hout, enz.). Met het risico van bodemonbalans (die, om stabiel en gestructureerd te blijven, humus nodig heeft, als gevolg van de langzame transformatie van houtachtig afval in de bodem)...

Bovendien ben ik er ook sterk van overtuigd dat het nodig zal zijn energiebronnen diversifiëren. "Logischerwijs zou olie de voorkeur hebben voor mobiel gebruik omdat het de brandstof is met de hoogste energiedichtheid, inclusief voertuigen... Er zal niet langer één oplossing voor alles zijn... Ik denk dat het verstandig is om anders te gaan denken en te stoppen met het zoeken naar "DE" universele oplossing.


Ik weet niet hoeveel ik moet inzetten :P +1, +2???
Gaan, +10 voor Did67
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 28/05/08, 10:41

Kom op, ik help je met je beoordeling: +5 met did en +5 met mij :D : Mrgreen: : Cheesy: het bewijs:

Did67 schreef:Vaak delen wij dezelfde mening!!!


Waarschijnlijk omdat het DE goede is... toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16116
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 28/05/08, 11:03

Hallo Christophe, hallo allemaal,
Christophe schreef:+1 Ik heb hier niet zo lang geleden een artikel over geschreven:
De energiemix, DE oplossing van de toekomst?

Het probleem is dat huidige investeerders en besluitvormers te vaak denken in termen van een opvolger van de oliekoning... alles of niets redenering...


Dit is goed gezien, maar ik wil het toch enigszins nuanceren: mijn visie is dat er nog steeds een leider is in de energie van de 21e eeuw, namelijk de “Zonnekoning”.

En deze zonnekoning ligt aan de oorsprong van alle vormen van energie op aarde, behalve die van getijden en geothermische energie:
- mariene en terrestrische biomassa, hydraulisch, windenergie
- fossiele olie (en ja!)
- en natuurlijk absoluut kolossale zonnestroom (10 maal menselijke behoeften)

Deze zonnestroom kan op verschillende manieren worden benut en zeer gevarieerde energieoplossingen opleveren, zoals die welke in uw zeer goede artikel worden beschreven:
https://www.econologie.com/energies-du-f ... -3750.html

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/05/08, 15:47

Philippe Schutt schreef:Ook zou ik minder pessimistisch zijn over de meer centrale regio's, waar producenten met minder concurrentie te maken zullen krijgen.


Mogelijk. Met de moeilijkheid dat onze vrienden die daar wonen meer zullen betalen voor hun pellets! En wellicht zijn ze minder enthousiast.

Ik zal niet verbergen dat ik aarzelde. Vooral vanwege de kwestie van de voorzieningszekerheid (welke prijs voor hoe lang? We gaan hier onvermijdelijk op verder als we gaan nadenken over de "winstgevendheid" van de investering). En het waren het bestaan ​​en de volwassenheid van de Duitse sector die mij ertoe brachten de sprong te wagen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 213 gasten