Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Opnieuw: Opnieuw:




par Christophe » 25/06/17, 11:23

moinsdewatt schreef:Beeld


Hey image Hopla HS ... in een paar weken ... dat is waarom ik aangedrongen om interessante foto's te hosten op de server forum...

Hier is een "duurzaam" equivalent:

Evolution_prix_energies_bois_pellets_2017.gif
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 25/06/17, 11:49

Did67 schreef:1 miljoen ton pellets = 500 000 ton FOD (gietpan) in energie equivalent.

We zitten dus in een verhouding van 0,5 tot 7,4 of 1 op 15 [het zou nodig zijn om te corrigeren op dichtheid, maar voor een "orde van grootte" is dat voldoende!]

Kom op, het is niet ingewikkeld, te vermenigvuldigen 7,4 miljoen m3 met ongeveer 0,85, het maakt 6,3 miljoen ton FOD over.

Dus 0,5 om 6,3 of 1 ... bijna 13 ...


Uh ... waar je je gevonden 7,4 miljoen ton van de FOD voor Frankrijk, omdat deze pagina *
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fioul_dom ... _en_France geeft 15 miljoen m3 FOD in 2010

Stel dat het heeft dezelfde grootte in 2016 gebleven en in het voorbijgaan waarderen we de vermindering van ongeveer 25 10% in de jaren ...

Daarom is in een gewichtsverhouding van 15 0.84 aan * 1 of 12.6 maar de energieverhouding is ongeveer 1 op 33 ... dus als we 1 kWh pellets verbranden in Frankrijk, wordt 33 kWh stookolie nog steeds "elders" verbrand ... maar het is nog steeds beter dan niets ...

1 11.9 kg FOD = kWh
1 4.5 kg pellets = kWh

Rapport: 11.9 12.6 * / (* 4.5 1) = 33.3

* Er is niet duidelijk of dit de DOM voor huishoudelijke verwarming (ik denk ja gezien de rest van de aard van het voorwerp ???) of het totale verbruik van stookolie (+ dus tertiaire + landbouw + industrie ???), indien dit het geval is 2ieme je relatie zou goed zijn ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 25/06/17, 11:52

Did67 schreef:Ter info, en in navolging van een debat dat hier een paar jaar geleden was, zoals "hoe dan ook, de prijs van pellets gaat omhoog en in lijn met de FOD", bestelde ik daar een paar dagen voor minder dan 220 euro per ton. Ik weet nog niet of ik bij contante betaling korting krijg op de actieprijs. Dan is dat 217 euro per ton inclusief geleverde belasting (basis 8 ton; ik heb mijn silo geleegd en voor 2 jaar opnieuw gevuld).


Ja je hebt gelijk: het is niet de pellets die zijn afgestemd op de DOM, maar het tegenovergestelde! : Cheesy:

Momenteel is de prijs per kWh is ongeveer gelijk ... zie de bijgewerkte curve ...

Het blijft de menselijke kosten en de vervuiling van FOD overwegen ... we nooit oorlog om pellets gemaakt ... (voor hout kunnen zijn, maar het moet een beetje op heden ...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Did67 » 25/06/17, 15:17

Ik weet niet of je gek of wat ???

De prijs van de pellets is "bijna" onafhankelijk van de prijs van de FOD. Kom op, zeurderend, we zien dat als FOD erg duur is, de pellets een beetje omhoog gaan. Op dat moment werden er maximaal pelletketels geïnstalleerd en ontstonden er spanningen op de markt, terwijl nieuwe fabrieken werden gelanceerd. En ongetwijfeld, de fabrikanten, die ook opportunisten zijn, "rond" hun marges ...

Dus kom op, er bestaat een "minimale" invloed ... Maar niets dat lijkt op een afstemming - daar ging het allemaal om in het debat dat we hadden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 25/06/17, 15:21

Geen spot: we zagen dat de prijs van pellets stabieler en in lijn met de olie (althans van de rondingen die we hier worden geplaatst) was, is dit een goede zaak ...

Maar de huidige lage olieprijs is gekomen dat van pellets.

Dit maakt het alleen al de investering waard (Puur financieel bedoel ik) een ketel om pellets ... natuurlijk, en gelukkig zijn er andere ideeën te overwegen ... : Idee:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Ahmed » 25/06/17, 16:01

Soms is de onderliggende economische logica zijn verwarrend vanwege de vele factoren en hun respectievelijke gewichten, wisselende marktomstandigheden ... : Roll:
Als de prijs van pellet zo laag blijft, het is waarschijnlijk te wijten aan het dumpen van grondstoffen of producenten (concurrentie); het logisch dat uiteindelijk evenwicht optreedt.
De vastheid van het gebruik (niet-substitueerbaarheid van brandstoffen) betekent natuurlijk dat de pellet aanzienlijk lager moet zijn om een ​​markt te creëren en te consolideren voor de aankoop van speciale apparatuur, waarin de motivatie van "milieuactivisten" allemaal hetzelfde is. erg afhankelijk van het investeringsbedrag ...
Als er eenmaal een eigen markt tot stand is gebracht, zou het voor economische spelers verrassend zijn om dit soort "bonus" aan hun klanten weg te geven, afgezien van de lichte waardevermindering als gevolg van materiële beperkingen die groter zijn dan het gebruik van een brandstof zoals netwerkgas. , bijvoorbeeld.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Did67 » 26/09/19, 11:05

Van tijd tot tijd is het interessant om terug te komen op wat we 5 of 10 jaar geleden hebben besproken ... en om onze "ideeën" toen te vergelijken met de realiteit van de huidige feiten.

Ik heb zojuist mijn pelletrekening betaald vanmorgen: 7,3 ton (gedurende twee jaar) tot 1 706,70 € TTC (onderaan de factuur). Op basis van 229 € incl. Btw per ton.

Er is inderdaad ongeveer 30% gestegen over een periode van 11,5 jaar (mijn eerste bestelling, in januari 2008, was op 175 € incl. BTW per ton) of 2,6% gemiddeld per jaar ...

Het is boven inflatie. Maar niet "catastrofaal" ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par 1360 » 28/09/19, 07:57

Hallo,

Hallo, ik heb zojuist mijn 9 ton pellet gekregen en nogmaals, de prijs daalt.

In 2009 betaalde ik 375 frank / ton inclusief belasting en leverde ik dit jaar op 307 frank / ton.

Het is duidelijk dat de pellet in 18 jaar 10% daalde in Zwitserland.

Ik ben ontroerd over degenen die een prijsstijging voorspelden ...
0 x
Proberen te moeilijk te krijgen in de mal, het eindigt op zoek als een taart.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Ahmed » 28/09/19, 09:57

De prijs lijkt geen goede indicator voor de fysieke realiteit te zijn. In dit specifieke geval is het gevoeliger voor andere factoren, zoals concurrentie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Did67 » 28/09/19, 10:27

Ik weet niet meer waar, maar we hadden het besproken. Sommigen dachten dat producenten zich zouden afstemmen op andere energieën. Ik herinnerde eraan dat het een heel eenvoudige technologie is, die geen aanzienlijke investeringen vereist. En dat vanaf dat moment een veelheid aan actoren (zagerijen die een 'afval' willen recupereren dat ze tegen een lage prijs verkochten, nieuwe operatoren in de sector van hernieuwbare energie, traditionele energiebedrijven zoals Total, enz.) . Met zo'n "gefragmenteerde" markt, in tegenstelling tot de "grote energie" oligopolies (olie, elektriciteit, gas), kunnen we hopen op echte concurrentie.

Daarbij komt nog dat dit voornamelijk 'kortsluitingen' zijn (op regionaal niveau, vaak voor bulk; zelfs als er een nationale markt in opkomst is - vooral voor pellets in zakken in doe-het-zelfzaken; en zelfs internationaal voor deze markt en die van grote energiecentrales).

De harde realiteit van economische voorspellingen. Meer briljant, sorry, beroemder, vergisten zich!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 210 gasten