Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/01/08, 14:05

Christophe schreef:Zeker, maar tegen welke prijs is rust? Een nuttig energie-equivalent, sorry, maar de meerderheid van de mensen zal hun brandstof behouden ...


Ik kom terug op dit onderwerp.

Mijn provider heeft de volgende informatie geplaatst:

- ze gebruiken zaagsel
- bomen verzameld in het Zwarte Woud
- het drogen gebeurt met schors en houtsnippers
- de elektriciteit die nodig is voor de unit komt van een elektriciteitscentrale die met afval werkt
- de grijze energie-inhoud van hun pellets wordt geschat op 2,5%
Hij plaatste de volgende grafieken:

https://www.econologie.info/share/partag ... 7yejn7.pdf

Zelfs als ze om commerciële redenen een beetje overdreven zouden zijn (laten we zeggen dat ze de helft vergeten!), Betwijfel ik of TotalFinaElf het beter doet met de liter olie die ze me bezorgen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/01/08, 14:13

Did67 schreef:- de grijze energie-inhoud van hun pellets wordt geschat op 2,5%


Ik voltooi - en deels mezelf te corrigeren:

1) het aandeel van grijze energie in pellets is 2,7% wanneer gemaakt van droog zaagsel

2) het drogen verbruikt 4,5% extra (maar in dit geval van hernieuwbare energie)

Dus in totaal 7,2%. Volgens de cijfers van de leverancier.

Vergeleken met aardgas: 10%, brandstof: 12% en vloeibaar gas: 14,5% (deze laatste cijfers volgens een andere bron dan de leverancier)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/01/08, 16:22

Christine schreef:
Met pellets, wordt alles geregeld, constant, schoon, met een minimum aan werk: het gemak stookolie met de voordelen van hout. Het Is het niet mooi?


Bevestigend !!!

En een detail, maar je moet altijd eerlijk zijn tegenover mensen: + leeg de asbak (één keer per maand tijdens de warming-up - heel veel bij Okofen - maar ik adverteer niet!) Er is een optionele asbak voor buitenshuis die de as van een seizoen comprimeert ...

Ik denk dat de fabrikanten het zeggen. Organisaties ook promoten ...

Voor mij, de grootste weerstand komt van verwarmingsingenieurs. Ze hebben bijvoorbeeld mijn buurman afgeschrikt, die een boiler installeert om de elektrische verwarming te vervangen. Hij gaf er de voorkeur aan hen te geloven in plaats van naar mij te luisteren ...

Maar ze zijn toevallig dat de meerderheid van hen extreem routineus is - misschien net als iedereen.

Een hele generatie "verwarmingsingenieurs" zijn, in de basis, sanitaire CAP's. De leidingen, ze beheersen. Elektromechanica op basis van sensoren, relais, servomotoren, sondes - die de basis vormen van een pelletketel - beangstigt hen. Dus zeggen ze: "oulala, mijn arme meneer, als je eens wist, de risico's ...". En, vreemd genoeg, net als de man die de beer zag, kennen ze iemand die kapot is gegaan ... Verbazingwekkend, het aantal pelletketels kapot als je luistert naar de angstige verwarmingsingenieurs! Dit komt met geen enkele realiteit overeen. Ik heb het forums Duitse discussie: veel mensen zijn tevreden met een of twee gerapporteerde problemen (de meest voorkomende is de kwaliteit van de pellets - met pellets die te rijk zijn aan silica die stollen in de brander.


En de klant, op zijn beurt bang, vindt het verstandiger om door te gaan met het installeren van een olie- of gasketel. "Het is veiliger, mijn goede meneer ..."!

De bedrijfsmedewerker die me mijn boiler heeft geïnstalleerd, is een Bac Pro - of BTS? - de nieuwe generatie: hij ontmantelde de ketel om hem met een draai door de deur te leiden en beklom hem bijna zonder kennisgeving. Maar tijdens een of twee aarzelingen kon hij bedradingsschema's lezen. Ik denk niet dat het hem ingewikkeld leek. Toen ik hem ondervroeg - niet om hem te testen, maar om iets te leren - legde hij me heel eenvoudig uit. Maar het is zonder twijfel een uitzondering.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 24/01/08, 16:32

Did67 schreef:Vergeleken met aardgas: 10%, brandstof: 12% en vloeibaar gas: 14,5% (deze laatste cijfers volgens een andere bron dan de leverancier)


Ik bevestig: 10 tot 20% voor stookolie. Het varieert enorm: het hangt af van de ouderdom van de raffinaderij en de kwaliteit van de ruwe olie ...

ps: ja voor verwarmingsingenieurs ... geen risico's willen nemen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/01/08, 16:54

arthur schreef:De prijzen zijn redelijk stabiel thuis bezocht ik de installatie van een gebruiker die € 2007 190 / T betaald tegen € 200 2006 om 6T in bulk.


Dit is momenteel ook de marktprijs in de Elzas / Duitsland. Ik heb zojuist (10 januari) 8020 kg gekocht voor een all-inclusive factuur inclusief 1 511 €. In bulk, in mijn silo geblazen.

Ik deed een ander deel van de forum een webpagina die de curve geeft van de evolutie van de pelletprijs in vergelijking met stookolie en gas, in Duitsland. Met uitzondering van de stijgende eindprijzen van 2006 / 2007 zijn dit verreweg de meest stabiele prijzen ...

Een fabriek opende er 3 maanden 10 km van huis. Ik weet dat dit niet het geval is voor iedereen, maar als de productie toeneemt


Twee fabrieken zijn net begonnen net over de grens tussen de Elzas en Duitsland, waar al grote eenheden waren. Ik denk dat er nog twee in de pijplijn zitten. Duitse pellets opende een nieuwe eenheid 125 000-tonnen in Ettenheim. Ik denk niet dat ze gek zijn, ze moeten grondstoffen hebben!
Er zijn oneindig veel meer pelletketels in Duitsland en Oostenrijk en toch volgt tot die tijd de aanvoer van pellets ...

Dat gezegd hebbende:

- iedereen zal de pellets niet kunnen verwarmen!

- Oostenrijk is extreem bosrijk

- Ik ben ervan overtuigd dat de huidige prijs al een "speculatieve" verkoopprijs is, die niets met de kostprijs te maken heeft. Als het waar is dat de pellets maar 7,5% grijze energie bevatten en als we bedenken dat het zaagsel afval is, dan lijkt de kostprijs mij geen 190 € per ton te kunnen zijn. De fabrieken zijn erg simpel van techniek, hebben niets te maken met een raffinaderij, of zelfs een distilleerderij (voor ethanol - biobrandstof). Het lijkt mij dan ook dat de pelletfabrikanten de wiskunde doen die we allemaal doen: voor hoeveel moeten ze verkocht worden zodat de eindklant zich daar over 7 of 10 jaar bevindt, een ketel koopt? Dit alles zodat ze pellets kunnen verkopen. Eh, dit zijn commerciële ondernemingen, misschien moeten we ons niet voorstellen dat we ze leren rekenen !!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 24/01/08, 17:25

voor zorgen voor de toekomst het is misschien goed om te doen vergelijk het verleden Neen?

Dus hier is een vergelijkende curve in isoenergy van de prijs van pellets in Duitsland, voegde ik het toe aan het 1er-bericht:

Beeld

Bron: http://www.carmen-ev.de/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/01/08, 17:37

Christophe schreef:
Dus hier is een vergelijkende curve in isoenergy van de prijs van pellets in Duitsland, voegde ik het toe aan het 1er-bericht:

Bron: http://www.carmen-ev.de/


Voor mensen die gewoon Frans spreken en die niet op super draaien, "isoenergie" = prijs verlaagd tot dezelfde hoeveelheid energie (dus dezelfde hoeveelheid warmte in de brandstof). Excuseer me, Christophe.

Het is in alle opzichten vergelijkbaar met degene die ik noemde, maar dat ik niet wist hoe te "kopiëren / plakken".

Afgezien van de piek eind 2006 / begin 2007, is het opmerkelijk stabiel, in een land waar oneindig veel meer pelletketels zijn dan thuis (ik herinner u eraan, met hulp in de orde van grootte van 2000 €! - zouden de Duitsers optimistischer zijn dan wij? of meer "ecologisch verantwoord"?

Maar zoals ik elders schreef, zou het liegen dat te zeggen dat het altijd zo zal zijn! Er is een risico. Naar mijn mening is het zwakker dan overschakelen op brandstof of gas. Iedereen moet speculeren, want wanneer we vandaag verbintenissen aangaan met apparatuur die 15-jaren meegaat, speculeren we noodzakelijkerwijs. Degenen die door gewoonte, zonder na te denken, kiezen voor brandstof, of gas, of houtblokken, doen het ook zonder het te weten!

Ik wens zelfs voor degenen die kiezen voor de brandstof dat ze achterblijven voor een prijs die niet de prijs van champagne is! Wie realiseert zich echt dat de diesel dicht bij het merkteken van de 10-franken staat - maar in euro slaat het minder - terwijl we rellen / blokkerende wegen omkrullen, enz. Daar lijkt 5 of 6 jaar mij wanneer hij was de 6 Frances duurzaam gepasseerd
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 24/01/08, 18:16

Did67 schreef:Pardon, Christophe.


Geen probleem, bedankt voor hen!
Aan de andere kant had ik het gespecificeerd in het artikel van de mappellets die ik in de rij zet en waarvan je zeker zult weten welke hier het 1er-artikel is: Redenen om een ​​houtpelletketel te kiezen

Elke aanvulling van u is welkom!

ps: Ik wacht nog steeds op de foto's van je installatie per e-mail: =)
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 24/01/08, 20:44

Ik ben niet bekwaam in pellets, maar ik vond dit in "pub": je eigen pellets maken:

Code: kiezen

http://www.oliotechnology.fr/


Ik weet niet wat het waard is, maar het kan interessant zijn voor iemand die materiaal heeft om in te doen (er zijn overal in het bos, grote takken achtergelaten door boswachters).
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 24/01/08, 20:49

Niet interessant als je niet verkopen ... dit zijn machines 10 000 € HT mini ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 408-gasten