Overstappen naar een monosplit warmtepomp?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par Forhorse » 31/01/23, 21:24

Bonjour à tous,

Na mijn reflectie op een verwarmingsmodus voor een project op afstand verwarming-isolatie/plaatjes-boiler-envisageable-autonomy-t17403.html

Ik begon na te denken over een project op kortere termijn met betrekking tot de verwarming van onze accommodatie.

Momenteel stoken we op "olie" (CLAMC) met een "elektronische" kachel van het soort dat je makkelijk in de doe-het-zelf supermarkten vindt.
Het is nooit ideaal geweest (zeker qua gezondheid, met verbrandingsemissies die in de te verwarmen ruimte terecht komen) maar tot nu toe was het relatief praktisch, relatief goedkoop, en relatief aangepast aan onze woonsituatie. voor 10 jaar).

J'avais déjà fait un comparatif du prix au kWh de chauffage il y a 2 ans, entre CLAMC et 100% électrique et alors le CLAMC (à moins de 1€ le litre) était gagnant, ce qui m'avaient encouragé à ne rien veranderen...

Vandaag kost de CLAMC bijna € 1.9 per liter, en onze kachel begint tekenen van vermoeidheid te vertonen (uit het geheugen is hij 5 jaar oud), dus het is zeker zijn laatste winter (tijd om de laatste blikken te verbranden die we in voorraad hebben gekocht vóór de enorme prijsstijging)

Dus voordat ik het verving en dwaas herinvesteerde in een steeds duurdere en ongezondere verwarmingsmodus, heb ik mijn berekeningen opnieuw gemaakt... maar ik twijfel.
Als de pro's van energie-equivalenten mijn aannames konden controleren en bevestigen.

De te verwarmen woonruimte is iets minder dan 50 m², maar er wordt slechts één kamer verwarmd (de begane grond), afgezien van de badkamer, die af en toe wordt verwarmd door een elektrische ventilator.
De isolatie is zwak, zelfs onbestaande (10cm glaswol + 15mm houtspaanplaat op de buitenmuren)
De momenteel gebruikte oliekachel is gegeven voor een maximaal vermogen van 3000W met een nominaal vermogen van 2000W
Ik dacht erover om het te vervangen door een 3400W mono-split omkeerbare airconditioning (gegeven voor een SCOP van 4)

Dit is mijn berekening:
1 Kg CLAMC geeft het lijkt 12kWh warmte
voor de prijs van 1.875€ per liter geeft het dus 0.15625€/kWh (ik vereenvoudigde 1l=1Kg zelfs als ik weet dat het verkeerd is, als iemand wil verfijnen...)
Voor deze prijs lijkt het nog steeds winstgevend om te verwarmen met CLAMC in plaats van pure elektriciteit (broodrooster...) omdat de kWh EDF 0.1841€/kWh is
MAAR, rekening houdend met een warmtepomp met een COP van 3, levert dat ons 0.06137€/kWh warmte op;
Ben ik tot nu toe goed?

Als we nu bedenken:
- aan de ene kant de oliekachel met een initiële investering van 0€ omdat ik hem al heb (en dus voorbijgaan aan het feit dat hij binnenkort vervangen moet worden) en ook aan zijn eigen elektriciteitsverbruik (tussen 70 en 90W) dat 0.15625 kost €/kWh
- aan de andere kant de installatie van een omkeerbare airconditioning die momenteel € 790 kost (zelf geïnstalleerd met de kit die prima is) die € 0.06137/kWh kost
Als we de vergelijking plaatsen
x.0.15625=790+x.0.06137 geeft ons de winstgevende warmtepomp na 8326kWh (x in de vergelijking)
past het nog bij je?
Als we de prestaties van de CLAMC nemen (bij benadering) levert dat ons 694 kg olie op, of ongeveer 35 blikken.
Beginnend met een niet al te koude winter (zoals deze) verbruiken we gemiddeld 4 blikken per maand, met een stookperiode van gemiddeld 4 maanden per jaar, grofweg in maximaal 2-3 jaar is de investering in de PAC rendabel .

Met mij gaat het goed, lijkt je dat correct, of heb ik het ergens verprutst?

Bij voorbaat dank voor uw gefundeerde meningen.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par sicetaitsimple » 01/02/23, 12:46

Ik heb de berekeningen niet gecontroleerd, maar de redenering lijkt me goed. Toch drie opmerkingen:
- degene die je al hebt gemaakt over de l/kg-verhouding van je brandstof.
- waarom neem je een COP van 3 als de SCOP, die normaal gesproken representatief is voor een gemiddelde COP over een stookseizoen, wordt weergegeven op 4? Vooral omdat er in Normandië zelden erg lage temperaturen zijn in vergelijking met de berekeningsreferentie, die volgens mij Straatsburg is.
- laatste punt, het rebound-effect. Als je een toestel hebt dat praktischer, niet-vervuilend en proportioneel goedkoper is, is de kans groot dat je het meer gaat gebruiken, ten voordele van een beter comfort natuurlijk. Je jaarverbruik (in kWh warmte) zal zeker iets stijgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6458
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par Macro » 01/02/23, 13:35

het geluid en de tocht van een warmtepomp bij verwarming... Bah
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par phil59 » 01/02/23, 13:40

Lange tijd stook ik met petroleumkachels als extraatje.

Je kunt er bijna 10 jaar mee doen, gezien het feit dat ik elke dag ongeveer 4L van de tank vulde, dus ze brachten allemaal heel wat liters door, midden in de winter.

Ik heb er wel 5 tegelijk gehad.

Verbruik van ongeveer 600W bij het opstarten, voor minder dan een minuut.

Al verschillende keren gedemonteerd en weer in elkaar gezet, ik heb de kachel omvergeworpen, gewoon om alles leeg te maken, en een mengsel van 0.5L olie en 0.5L E85, dat ik het "buiten liet branden" ... om schoon te maken.

Ik heb er nog 2 die ik bovendien in nood aan een van mijn dochters heb gegeven.

Ik ben ermee gestopt in 2018, toen ik mijn ketel houtkachel installeerde.

Wat betreft de score midden in de winter voor een pac op 4, heb ik mijn twijfels. Waarom geen 2 diffusors?
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par Obamot » 01/02/23, 14:31

Gezien de prijs van warmtepompen, het feit dat wanneer je ze het meest nodig hebt, hun prestaties dalen, tocht zoals Macro zegt... Ik was nooit overtuigd.

Bovendien komen we in de verleiding om een ​​eersteklas model te kopen, anders kunnen de dure modellen net zo goed stuk gaan, en dat alles doet je opwarmen met kernenergie... Nan vade retro.

En waarom geen zelfgebouwde raketkachel of massakachel? Met die laatste verwarm je je huis bijna voor niks, een gemiddelde stook gaat 24 uur mee!!! (40 cm x 15 cm)

Wat ik niet begrijp is dat je nog geen open haard hebt!?

EDIT: Ik zag je andere draadje, je hebt genoeg om jezelf gratis op te warmen met de massakachel!

Cursus om te leren bouwen 120€
https://www.atelierdusoleiletduvent.org ... e-de-masse

Ik denk dat er een mogelijkheid is om stage te lopen aan huis (in bepaalde verenigingen) Daarna is het alleen vuurvaste steen en een open haard....

https://wiki.lowtechlab.org/wiki/Po%C3% ... sse_OXALIS

Nadat er anderen zijn, heb ik een keer meegedaan...
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par phil59 » 01/02/23, 15:28

Zoals reeds uitgelegd, hout is goed, maar het moet worden gestookt met olie, een warmtepomp, een brandstof- of gasboiler, het is automatisch.

Het is speciaal voor de nacht, toen ik hier nachten had tussen -8 en -2, zonder gasboiler om de tp, gla-gla te houden.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par Obamot » 01/02/23, 21:15

Nou nee, het is het hele principe van de MASSE-kachel, het comfort, en dat heeft niets te maken met andere soorten houtverwarming, waar de dampen temperaturen hebben die dicht bij die van de vuurpot liggen en de verliezen enorm zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par Forhorse » 01/02/23, 22:32

Als ik met hout kon stoken was het al gedaan.
De huidige woning is "voorlopig" (voor 10 jaar, maar ach...) en de oppervlakte maakt het ingewikkeld om een ​​houtkachel te installeren: eigenlijk is het een kamer van 24m² (6x4) met daarin de keuken/woonkamer, een badkamer (6m² ), een trap naar boven.
Omtrekmuren zijn 60 cm breed.
De enige mogelijke plaats zou zijn op de locatie van de trap... wat inhoudt dat deze moet worden verplaatst naar een onontwikkeld deel van het huis (bijgebouw)
Momenteel vind ik dat het veel te veel werk is voor iets dat tijdelijk zal blijven (ooit zullen we het werk van de echte huisvesting afmaken... ooit...)

Ik ben nooit een fan geweest van PAC's, ik had altijd de indruk dat het oplichterij was op basis van geplande veroudering (vooral de installaties van € 20.000 die niet zo lang meegaan als beloofd... zou hebben, helaas niet meer beschikbaar als het kapot gaat) en dat de aangekondigde COP nep was (vandaar het feit dat ik liever op 3 reken waar de fabrikant 4 aankondigt...)
Maar voor 800€, winstgevend gemaakt in 3 jaar, dacht ik dat het geprobeerd zou kunnen worden... zelfs als het maar 5 jaar meegaat, zal het "winstgevend" zijn geweest (niet voor het milieu, dat is zeker).

Het idee is ook dat het omkeerbaar is en dat het airconditioning doet in de zomer, gebruikmakend van het fotovoltaïsche overschot (3.6 kWp in afwachting van installatie)
Momenteel gebruiken we een mobiele airconditioner (heel weinig, alleen om te kunnen slapen tijdens de paar hittegolven in de zomer) maar het principe zelf van dit type apparaat zorgt ervoor dat de prestaties sowieso slecht zijn.

We stoken niet veel, alleen als we aanwezig zijn, alleen de hoofdruimte (nooit de slaapkamer boven) en alleen overdag (nooit 's nachts als we slapen) met een thermostaat op 17°C om te voorkomen dat de ding van de hele tijd grondig draaien.
Het Normandische klimaat is vrij mild qua temperatuur (deze winter is het kouderecord momenteel -7°C voor slechts 1 nacht, overdag is de temperatuur zelden negatief, het gebeurde deze winter slechts 2 weken)

Achteraf bestaat inderdaad het risico van een rebound-effect zoals vermeld door sicetaitsimple, wanneer je je niet bewust bent van het verbruik (het blikje olie dat moet worden gevuld...) ben je natuurlijk geneigd om meer te verwarmen...

Maar ja, als we onszelf zouden kunnen verwarmen met hout, zou de vraag niet eens opkomen! (nou ja ik weet op voorhand wie houtklusjes zou doen, maar jammer)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par Obamot » 02/02/23, 00:28

Ik ken uw situatie niet, en zonder u te proberen te overtuigen, zou ik willen melden dat ik een vriend heb die een oude boerderij heeft met dit type wanddikte, en een warmtepomp in de winter met muren van 60 cm en thermische inertie dat het vertegenwoordigt, nou ik ben bang dat je er bitter spijt van zult krijgen. Denk goed na.

Een oplossing op 'de rechterhoek' misschien?

Hier ontdek ik de 'Mass stove in kit' om zelf in elkaar te zetten, ontwerp alles in de hoogte en niet duur! 1u30 zweven en het warmt 24 uur lang op met drie keer niets van hout...
Screenshot_2023-02-02-00-48-42-98_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2023-02-02-00-48-42-98_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg (107.11 Kio) Consulté 1527 fois
https://www.coeurdefoyer.fr/coeur-compl ... -33-2.html
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Overstappen naar een monosplit warmtepomp?




par phil59 » 02/02/23, 10:12

Forhorse schreef:
We stoken niet veel, alleen als we aanwezig zijn, alleen de hoofdruimte (nooit de slaapkamer boven) en alleen overdag (nooit 's nachts als we slapen) met een thermostaat op 17°C om te voorkomen dat de ding van de hele tijd grondig draaien.
Het Normandische klimaat is vrij mild qua temperatuur (deze winter is het kouderecord momenteel -7°C voor slechts 1 nacht, overdag is de temperatuur zelden negatief, het gebeurde deze winter slechts 2 weken)

Achteraf bestaat inderdaad het risico van een rebound-effect zoals vermeld door sicetaitsimple, wanneer je je niet bewust bent van het verbruik (het blikje olie dat moet worden gevuld...) ben je natuurlijk geneigd om meer te verwarmen...

Maar ja, als we onszelf zouden kunnen verwarmen met hout, zou de vraag niet eens opkomen! (nou ja ik weet op voorhand wie houtklusjes zou doen, maar jammer)


Je hebt geluk, we hebben de kamer lange tijd niet verwarmd, en soms stond het raam open, ook al was het maar 5° buiten....
Nu heeft Madame het koud en is 15° het minimum voor de slaapkamer.
Ik moet bekennen dat ik een beetje warmte begin te waarderen.

Met je 3 kWp aan panelen zou je een flink deel van je verbruik moeten wegwerken, met uitzondering van december-januari.

Kijk toch eens naar de "2023" EDF prijslijst....

https://particulier.edf.fr/content/dam/2-Actifs/Documents/Offres/Grille_prix_Tarif_Bleu.pdf

Een klein batterijtje kan geen kwaad....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 302-gasten