Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
gepeupel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/02/23, 18:40

Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par gepeupel » 05/02/23, 19:48

Bonjour à tous,

Ik heb een Okofen-ketel die we sinds 2020 gebruiken. Ik heb sindsdien geprobeerd de instellingen te verfijnen door de bieding hiervan forum die ik aandachtig heb gelezen om te proberen te begrijpen hoe het werkt. Ik maak van de gelegenheid gebruik om de bronnen van kennis te bedanken die zeer nuttige informatie verschaffen, en ik denk dat velen van ons ze lezen zonder geregistreerd te zijn en dus zonder ze te kunnen bedanken (en dat moet tijd kosten).

Mijn instellingen waren goed aangepast aan onze behoeften. Na de controle van 3 dagen geleden hebben we echter een aanvoertemperatuur die ruim boven de begintemperatuur ligt. En het is dan ook veel te warm in huis (meer dan 23°).
De verwarmingsmonteur die de revisie heeft gedaan vertelde ons dat de ketel erg verstopt was. Dus ik vraag me af of mijn instellingen de verminderde prestaties niet geleidelijk zouden hebben gecompenseerd?

Ik zal proberen u details over de installatie en foto's te geven om duidelijk te zijn.
Ik heb de indruk dat het liever uit de regeling zou komen aangezien ik alles op de ketel heb laten zakken en de temperatuur nog steeds ongeveer hetzelfde is.

Installatie:
-Okofen PES15 Pellmatic PE-ketel
- buitensensor
-interface V3.00

Het huis:
-jaar 1900
- Begane grond verwarmd middels de CV ketel (circa 80m²), de vloer wordt verwarmd middels elektrische radiatoren
-isolatie: van binnenuit door glaswol: wanden, plafond en zolder, pvc dubbele beglazing, massieve plaat.
-regio: Sologne, Loir en cher 41

Hier zijn de ketelgegevens, en iets ontgaat me:

Denkt u ook dat het uit de verordening zou kunnen komen? Hoe denk je dat ik de starttemperatuur kan verlagen om weer te starten op instellingen van de ketel?

Heel erg bedankt aan de kenners die niet hebzuchtig zijn om te delen, en ik ben erg blij dat ik eindelijk geregistreerd ben sinds de tijd dat ik je lees.
toebehoren
image00006.jpg
image00006.jpg (347.46 KB) 2221 keer bekeken
image00007.jpg
image00007.jpg (127.06 KB) 2221 keer bekeken
image00008.jpg
image00008.jpg (356.41 KB) 2221 keer bekeken
image00001.jpg
image00001.jpg (344.46 KB) 2221 keer bekeken
image00002.jpg
image00002.jpg (343.29 KB) 2221 keer bekeken
image00003.jpg
image00003.jpg (356.87 KB) 2221 keer bekeken
image00004.jpg
image00004.jpg (347.43 KB) 2221 keer bekeken
image00005.jpg
image00005.jpg (356.94 KB) 2221 keer bekeken
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par Pilpoill » 07/02/23, 10:18

Hallo,

Als de persoon die het onderhoud heeft uitgevoerd de instellingen niet heeft aangeraakt, is het verbazingwekkend wat er gebeurt!
Verstopping kan de kwaliteit van de verbranding aantasten, maar niet de werking van de regeling.

Doet de v3v wat de verordening zegt?
Als de aanvoertemperatuur hoger is dan het instelpunt, moet deze gedurende de tijd in sluitvolgorde zijn om de berekende temperatuur te bereiken.
Als de temperatuur stipt ver van het instelpunt is om daar aan te komen, dan zou een pompen van de v3v dit eenvoudig kunnen verklaren.

PS:
De buitengrenstemperaturen van verlaagd en comfort zijn onlogisch
Staat u nog steeds in de gereduceerde modus zoals weergegeven in afbeelding 6?
1 x
gepeupel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/02/23, 18:40

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par gepeupel » 07/02/23, 16:37

Pilpoill schreef:Hallo,

Als de persoon die het onderhoud heeft uitgevoerd de instellingen niet heeft aangeraakt, is het verbazingwekkend wat er gebeurt!
Verstopping kan de kwaliteit van de verbranding aantasten, maar niet de werking van de regeling.

Doet de v3v wat de verordening zegt?
Als de aanvoertemperatuur hoger is dan het instelpunt, moet deze gedurende de tijd in sluitvolgorde zijn om de berekende temperatuur te bereiken.
Als de temperatuur stipt ver van het instelpunt is om daar aan te komen, dan zou een pompen van de v3v dit eenvoudig kunnen verklaren.

PS:
De buitengrenstemperaturen van verlaagd en comfort zijn onlogisch
Staat u nog steeds in de gereduceerde modus zoals weergegeven in afbeelding 6?


Hallo Pilpoill en bedankt voor je feedback. Je bijnaam spreekt me aan en je bent slechts een van de kenners die ik eerder bedank.

De comforttemperatuur was inderdaad hoger dan die van de verlaagde modus. Inmiddels heb ik deze door mijzelf gemaakte fout gecorrigeerd. Ik denk dat het recent is, maar ik wacht een paar dagen in twijfel waar het door deze inconsistentie zou komen. (Ik heb er 15 hersteld voor de gereduceerde modus en 5 voor de comfortmodus.

Normaal gesproken wordt de v3v afgesneden wanneer het instelpunt wordt overschreden. Maar ik geef toe dat ik het niet zo goed onder de knie heb als het kader hierboven. Bij een verkeerde afstelling zou ik deze dus niet kunnen aanpassen.
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par Pilpoill » 07/02/23, 16:59

maffia schreef:Hallo Pilpoill en bedankt voor je feedback. Je bijnaam spreekt me aan en je bent slechts een van de kenners die ik eerder bedank.

De comforttemperatuur was inderdaad hoger dan die van de verlaagde modus. Inmiddels heb ik deze door mijzelf gemaakte fout gecorrigeerd. Ik denk dat het recent is, maar ik wacht een paar dagen in twijfel waar het door deze inconsistentie zou komen. (Ik heb er 15 hersteld voor de gereduceerde modus en 5 voor de comfortmodus.

Normaal gesproken wordt de v3v afgesneden wanneer het instelpunt wordt overschreden. Maar ik geef toe dat ik het niet zo goed onder de knie heb als het kader hierboven. Bij een verkeerde afstelling zou ik deze dus niet kunnen aanpassen.


Dus ik ga je fout verduidelijken, want er zijn twee dingen die soms verwarrend kunnen zijn, maar ik weet niet hoeveel controle je hebt over deze verordening. Ik ga het verduidelijken, geef mij niet de schuld :)

Er zijn verlaagde en comforttemperaturen die overeenkomen met de temperaturen die u wilt bereiken in de verlaagde modus en in de comfortmodus. De comfortmodus is over het algemeen een tijdslot gedurende de dag.
Uw foto nummer 6 geeft aan dat de verlaagde stand geforceerd is, uw verwarming is niet automatisch maar staat continu in de verlaagde stand dus met het instelpunt 15° 24u/24u.

Er zijn ook buitenverwarmingslimiettemperaturen. Het is vooral een prioriteitsvolgorde voor regelgeving; of de binnentemperatuur is bereikt of niet!
Op je foto nummer 7 (waarden die ik onlogisch vond), wanneer je je in een kleiner bereik bevindt, is verwarming toegestaan ​​tot het buiten 16° is.
Wanneer u zich in het comfortbereik bevindt, is verwarming toegestaan ​​tot het buiten 15° is.
Waarom 15 in gereduceerd en 5 in comfort? Het is eerder het tegenovergestelde dat moet worden gedaan (en het moet ook nog worden aangepast aan de isolatie van uw huis) : Wink:
Dat gezegd hebbende, zie ik niet in hoe dat van invloed zou zijn op wat tot nu toe werkte.

Wat betreft uw 3-wegklep, deze sluit niet af, deze heeft een stand tussen volledig gesloten en volledig open.
Het regelt de onttrekking van warmte aan de hoofdtank van uw ketel om radiatorstroomwater te leveren met de temperatuur die door de regeling wordt berekend.
Wat daarentegen "onderbreekt" is de werking van uw circulator als de temperatuur met X° wordt overschreden
0 x
gepeupel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/02/23, 18:40

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par gepeupel » 07/02/23, 17:09

Pilpoill schreef:
maffia schreef:
Dus ik ga je fout verduidelijken, want er zijn twee dingen die soms verwarrend kunnen zijn, maar ik weet niet hoeveel controle je hebt over deze verordening. Ik ga het verduidelijken, geef mij niet de schuld :)

Er zijn verlaagde en comforttemperaturen die overeenkomen met de temperaturen die u wilt bereiken in de verlaagde modus en in de comfortmodus. De comfortmodus is over het algemeen een tijdslot gedurende de dag.
Uw foto nummer 6 geeft aan dat de verlaagde stand geforceerd is, uw verwarming is niet automatisch maar staat continu in de verlaagde stand dus met het instelpunt 15° 24u/24u.

Er zijn ook buitenverwarmingslimiettemperaturen. Het is vooral een prioriteitsvolgorde voor regelgeving; of de binnentemperatuur is bereikt of niet!
Op je foto nummer 7 (waarden die ik onlogisch vond), wanneer je je in een kleiner bereik bevindt, is verwarming toegestaan ​​tot het buiten 16° is.
Wanneer u zich in het comfortbereik bevindt, is verwarming toegestaan ​​tot het buiten 15° is.
Waarom 15 in gereduceerd en 5 in comfort? Het is eerder het tegenovergestelde dat moet worden gedaan (en het moet ook nog worden aangepast aan de isolatie van uw huis) : Wink:
Dat gezegd hebbende, zie ik niet in hoe dat van invloed zou zijn op wat tot nu toe werkte.

Wat betreft uw 3-wegklep, deze sluit niet af, deze heeft een stand tussen volledig gesloten en volledig open.
Het regelt de onttrekking van warmte aan de hoofdtank van uw ketel om radiatorstroomwater te leveren met de temperatuur die door de regeling wordt berekend.
Wat daarentegen "onderbreekt" is de werking van uw circulator als de temperatuur met X° wordt overschreden


Bedankt voor deze informatie. Gezien mijn newbie-niveau, zal ik je zeker niet de schuld geven van je antwoorden.

Ik heb nog geen toegang tot pv. Ik denk dat het zeker verstandig is om mijn instellingen te bekijken met iemand die kennis heeft om op een goede basis te beginnen. Je hebt, denk ik, net zo goed over de kleinere en comfortabele reeksen, ik denk dat ik misschien wat vooroordelen heb, alles is niet altijd even duidelijk.

Heel erg bedankt.
0 x
gepeupel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/02/23, 18:40

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par gepeupel » 07/02/23, 19:39

Pilpoill schreef:Hallo,

Als de persoon die het onderhoud heeft uitgevoerd de instellingen niet heeft aangeraakt, is het verbazingwekkend wat er gebeurt!
Verstopping kan de kwaliteit van de verbranding aantasten, maar niet de werking van de regeling.

Doet de v3v wat de verordening zegt?
Als de aanvoertemperatuur hoger is dan het instelpunt, moet deze gedurende de tijd in sluitvolgorde zijn om de berekende temperatuur te bereiken.
Als de temperatuur stipt ver van het instelpunt is om daar aan te komen, dan zou een pompen van de v3v dit eenvoudig kunnen verklaren.

PS:
De buitengrenstemperaturen van verlaagd en comfort zijn onlogisch
Staat u nog steeds in de gereduceerde modus zoals weergegeven in afbeelding 6?


Ik denk dat een deel van mijn verwarring verband houdt met het comfort en de verlaagde temperaturen tussen het menu van de stooklijn en de temperatuur die daarom wordt gevraagd in het verwarmingsmenu.

Maar het lijkt mij niet logisch dat er gevraagd wordt naar een binnentemperatuur aangezien zodra we de stooklijn raken dit een impact zal hebben op deze binnentemperatuur? Beeld
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par Pilpoill » 07/02/23, 20:13

maffia schreef:Ik denk dat een deel van mijn verwarring verband houdt met het comfort en de verlaagde temperaturen tussen het menu van de stooklijn en de temperatuur die daarom wordt gevraagd in het verwarmingsmenu.

Maar het lijkt mij niet logisch dat er gevraagd wordt naar een binnentemperatuur aangezien zodra we de stooklijn raken dit een impact zal hebben op deze binnentemperatuur? Beeld


In het verwarmingsmenu zijn dit de temperaturen die u wilt bereiken tijdens de respectievelijke verlaagde/comfortbereiken.
De belangrijkste is die van comfort (17°C op uw foto) waarvoor verwarming nodig is, terwijl die van verlaagd u mogelijk in staat stelt zonder verwarming te doen totdat de temperatuur daalt tot de waarde van 15°C gekozen voor uw verlaagde modus.


De aanvoertemperatuur van het water in uw verwarmingscircuit wordt berekend door de regeling met 3 waarden:
Buitentemperatuur
Interne temperatuur
Stooklijn/waterwet

Als u uw stooklijn wijzigt, verandert alleen de temperatuur van het stromende water en absoluut niet het gekozen instelpunt.
0 x
gepeupel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/02/23, 18:40

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par gepeupel » 07/02/23, 20:18

Pilpoill bedankt, maar ik denk dat ik het moeilijk begrijp. Als mijn stooklijn vereist dat het water naar 70° wordt gestuurd voor 15 graden buiten (ik extrapoleer vrijwillig een beetje), zal de binnentemperatuur noodzakelijkerwijs stijgen, toch? Ik heb geen binnenvoeler, hoe wordt de binnentemperatuur bepaald?

Ik begrijp het snel, maar het duurt lang om mezelf uit te leggen : Mrgreen:
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par Pilpoill » 07/02/23, 20:27

maffia schreef:Pilpoill bedankt, maar ik denk dat ik het moeilijk begrijp. Als mijn stooklijn vereist dat het water naar 70° wordt gestuurd voor 15 graden buiten (ik extrapoleer vrijwillig een beetje), zal de binnentemperatuur noodzakelijkerwijs stijgen, toch? Ik heb geen binnenvoeler, hoe wordt de binnentemperatuur bepaald?

Ik begrijp het snel, maar het duurt lang om mezelf uit te leggen : Mrgreen:


Hoe is het in onze tijd nog mogelijk om er geen te installeren zonder een binnensensor? :schok:

Je hebt gelijk, maar als het werkte voordat hij stierf, zie ik geen enkele reden waarom het niet zou werken zoals voorheen.
Wat heeft hij aangeraakt? Instellingen niveau? Hardwareniveau?
Ik ben van mening om in de eerste plaats contact met hem op te nemen, omdat de storing pas na zijn tussenkomst is ontstaan.
0 x
gepeupel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 05/02/23, 18:40

Re: Okofen: Aanvoertemperatuur hoger dan streefwaarde




par gepeupel » 07/02/23, 20:29

Normaal gesproken raakte hij de instellingen niet aan. Maar het kan zijn dat ik een slechte instelling heb aangeraakt door er nog een te willen maken, ik twijfel aan de opnames... : Cry:

Het moet gezegd worden dat door jou te lezen er al verwarring is ontstaan ​​in mijn instellingen door een misverstand mijnerzijds!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 525-gasten