Maak houtpellets

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Je houtpellets maken




par humus » 12/09/22, 17:54

Ahmed schreef:Naast een aangepast systeem is het noodzakelijk om de verbrandingsinrichting volledig te herzien, met name de haard

Waarom? :schok:
Moet zeggen dat ik het systeem van pelletkachels nog nooit heb gezien : Wink:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Je houtpellets maken




par sicetaitsimple » 12/09/22, 18:11

humus schreef:
Ahmed schreef:Naast een aangepast systeem is het noodzakelijk om de verbrandingsinrichting volledig te herzien, met name de haard

Waarom? :schok:
Moet zeggen dat ik het systeem van pelletkachels nog nooit heb gezien : Wink:


Eh... Want anders zou het geen pelletkachel of -ketel heten, maar een versnipperde houtkachel of -ketel! Of boschips, of kolen... Is deze uitleg voldoende?
Een "schone" verbranding is zeer gecompliceerd en de consistentie van de fysisch-chemische eigenschappen van de brandstof is essentieel.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Je houtpellets maken




par Ahmed » 12/09/22, 18:13

Om twee redenen: ten eerste impliceert de energiedichtheid die lager is dan die van de pellet een vergroting van de haard, vervolgens is de ruimte tussen de splijtstofelementen groter en is het misschien nodig om de haard anders te rangschikken, bijvoorbeeld in de vorm van een hellend rooster*. Dit is wat we zien bij grote ketels: de haard wordt aan de bovenkant van het rooster toegevoerd en de sintels bevinden zich aan de andere kant: naarmate de verbranding vordert, nemen het volume en het gewicht af; de laatste veroorzaakt het triggeren van de brandstoftoevoer enzovoort...
Biomassaketels die alleen worden gebruikt om "basis" warmte te produceren, zijn vrij eenvoudig te bedienen, maar zodra ze een proces ingaan dat een beetje veeleisend is qua regelgeving, is het snel het kruis en de vlag (ik ken een grote afvalwaterzuiveringsinstallatie die zijn slib centrifugeert, het dehydrateert vóór granulatie en het gebruik van de biomassaketel op houtsnippers heeft opgegeven om alleen de gasketel te gebruiken...).

* Er is soms een andere reden voor deze opstelling, namelijk dat de brandstof, soms heterogeen in termen van vochtigheid, geleidelijk opwarmt tijdens zijn afdaling.
Dernière édition par Ahmed de 12 / 09 / 22, 18: 23, 1 keer bewerkt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Je houtpellets maken




par Christophe » 12/09/22, 18:19

sicetaitsimple schreef:Een "schone" verbranding is zeer gecompliceerd en de consistentie van de fysisch-chemische eigenschappen van de brandstof is essentieel.


Voor het verbranden van een paar honderd kg pellets (van verschillende kwaliteiten) kan ik je vertellen dat het niet zo schoon is...vooral bij het opstarten!

Veel stof… maar geen plakkerig roet zoals dat bij houtblokken het geval is…
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Je houtpellets maken




par Ahmed » 12/09/22, 18:24

Het is heel normaal dat de verbranding niet optimaal is zolang de temperatuur onvoldoende is...
Dit is ook wat we zien bij een houtkachel, daarom gebruik ik nu al twee jaar "top down" verlichting. In het begin is het niet intuïtief en moet je eerst de praktische logica van het concept assimileren... Deze oefening vermindert de onverbrande tijdens deze fase en "kers op de taart", omdat je vrij veel groot hout kunt plaatsen, kun je het vuur een tijdje vergeten nadat je het hebt aangestoken en het is niet gedoofd als je er weer aan denkt. 8)
Dernière édition par Ahmed de 12 / 09 / 22, 18: 32, 1 keer bewerkt.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Je houtpellets maken




par sicetaitsimple » 12/09/22, 18:29

Christophe schreef:
sicetaitsimple schreef:Een "schone" verbranding is zeer gecompliceerd en de consistentie van de fysisch-chemische eigenschappen van de brandstof is essentieel.


Voor het verbranden van een paar honderd kg pellets (van verschillende kwaliteiten) kan ik je vertellen dat het niet zo schoon is...vooral bij het opstarten!



Uiteraard zijn de overgangsfasen, inclusief opstart, verreweg het meest vervuilend. Maar dat is waar, ongeacht de brandstof.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Je houtpellets maken




par Ahmed » 12/09/22, 18:33

Zie de bewerking hierboven, die in de tussentijd is geschreven.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Olbenj
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 16/09/22, 22:27
x 1

Re: Je houtpellets maken




par Olbenj » 16/09/22, 22:29

Hallo, ik begin een soortgelijk project. Ik heb je nodig voor de maatvoering en keuze van de machineleverancier

dank u
1 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 324 gasten